Jong ratje er bij: ruzie! Oplossing gevraagd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Jong ratje er bij: ruzie! Oplossing gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 10:56

Van de week heb ik er twee ratjes bij gekregen, jonge beestjes nog. Ze zijn heel schattig en mijn zoontje is er helemaal gek mee. Maar ik had al twee wat oudere ratten in de kooi, waarvan er een al echt oud wordt en ik wil niet dat die ander alleen achter blijft, vandaar de nieuwe lading.... Nu gaat het niet zo heel goed met een vd nieuwe ratjes en de op een na oudste. Ze is nu al 2 x gebeten, echt doorgebeten want ze heeft er n wondje van. Ze lijkt me heel onderdanig dus lijkt me dat niet het probleem. Ik heb nu al twee x het hok goed schoon gemaakt, ze alle 4 n luchtje opgedaan zodat ze hun eigen geur niet meer hadden. Het gaat wel wat beter maar ik vind t zo zielig dat ze steeds gebeten wordt. Heeft iemand nog n oplossing? Want ze moet zich wel lekker en veilig kunnen gaan voelen. Ze gaat wel steeds bij haar zusje zitten en bij het oudste dametje, die is ook heel lief voor haar.

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:59

eerst de nieuwe ratjes er in zetten zodat die hun eigen lucht kunnen verspreiden .. en later pas de oudere ratten..

ShirleyA

Re: Jong ratje er bij: ruzie! Oplossing gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 10:59

Sorry was bij beestenboel bedoeld.... Hoe moet ik dit omzetten?

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:01

knollebol schreef:
eerst de nieuwe ratjes er in zetten zodat die hun eigen lucht kunnen verspreiden .. en later pas de oudere ratten..

Heb ik idd ookal gedaan. De dominante dame eerst een paar uur in haar eentje in de kooi van de kleintjes zodat ze wel hun geur kon oppakken en ondertussen konden de kleintjes met het oudste vrouwtje hun nieuwe huis rustig verkennen. Maar ze heeft daarna toch weer n wondje opgelopen....

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:21

ShirleyA schreef:

Ik zal even voor je Temen

Wat betreft je probleem, heb ik geen idee. Ik heb weinig verstand van ratten..
Succes!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:34

Eve_lien schreef:
ShirleyA schreef:

Ik zal even voor je Temen

Thanx

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:51

CB -> BB

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:54

Zoals al gezegd kun je proberen eerst de nieuwe ratten er in te doen en later pas de oudere. Ook kun je wat nieuwe speeltjes enerleggen de voor beide partijen vreemd zijn.
Het is wel vaker zo dat er eerst even gevochten wordt en dat het daarna wel goed komt.
Heb je ervaring met het samenvoegen van ratten?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:57

Mijn zus deed ik ook altijd. Gewoon erbij ploempen, en zien wat eruit kwam. Bij ons vochten ze ook. Maar op een gegeven moment is dat toch opgehouden. Is denk ik toch een beetje rangorde bepalen. En anders zal je ze denk ik apart moeten houden.
Succes ermee!
Groetjes, mij

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 12:51

Wuis schreef:
Zoals al gezegd kun je proberen eerst de nieuwe ratten er in te doen en later pas de oudere. Ook kun je wat nieuwe speeltjes enerleggen de voor beide partijen vreemd zijn.
Het is wel vaker zo dat er eerst even gevochten wordt en dat het daarna wel goed komt.
Heb je ervaring met het samenvoegen van ratten?

Ja heb al heel vaak n nieuwe lading (heb al zo'n 20 jaar ratten, met n 'pauze' van 10 jaar) er bij gedaan en dat ging altijd heel goed. Er werd dan wel n dagje wat onrustig heen en weer gewandeld en overal gesnuffeld, maar er is nog nooit n ratje gebeten. Deze heeft nu al twee beten gehad! Nu is volgens mij de rust wel weer terug... Het is ook lief om te zijn dat die hele oude dat kleintje beschermt!
Heb nu wel t idee dat t weer goed komt want het kleintje zit zich ook af en toe te wassen en voelt zich dan wel ok. Ze eet gelukkig ook wel. Maar ik blijf wel even n poosje oppassen of t goed blijft gaan.

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:20

Fijn dat het al wat beter gaat.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:47

Gelukkig is de rust helemaal terug in de kooi! Ze liggen nu alle 4 door elkaar heen te slapen. De wondjes zien er rustig uit en ze heeft er zo te zien geen last van.....
IK ben weer gerust!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:06

Super!

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:13

wij hebben vroeger oko 2 ratten gehad, later kregen we er 2 kleine ratjes erbij. en die gingen dus ook vechten. wat wij dan deden, we spoten ze allemaal in met deo/parfum. zo hadden ze allemaal de zelfde geur dat werkt echt! als ze dan gaan vechten laat ze dan, ze moeten de rangorde bepalen.

dit deden we ook bij cavia's, konijnen en hamsters als ze ruzie hadden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:15

Hamsters kun je sowiezo niet bij elkaar in zetten.......

Met deo spuiten lijtk em niet echt een goede oplossing. Theoretisch gezien misschen wel, maar het zal zeker niet gezond zijn voor ze.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:52

nou mijn knaagdieren zijn wel oud geworden, en ze hadden er geen last van. kreeg die tip van een fokker en van de dierenwinkel

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 11:49

Ik had ze ook met parfum gegesmeerd. Dat hielp, maar helaas maar voor n paar dagen. Toen ik gister thuis kwam zag ik nl dat er nieuwe wonjes op het kleintje zaten en het andere kleintje had nu blijkbaar ook n beet gehad, gelukkig niet zo heel erg. Maar het ene kleintje heeft nu dus zeker 8 beten/wonden. Ik schrok me echt rot! heb de kleintjes er ook meteen uit gehaald en in n eigen veilige kooi gezet. Wel heel jammer want ik had ze juist voor de bijtende rat genomen zodat die straks niet alleen zou zijn! Maar ik durf ze niet meer samen in n kooi te doen! Dat wordt dus n nieuwe kooi kopen! Misschien kunnen ze wel samen op de bank spelen?
Weet iemand of het op n later moment nog goed zou kunnen gaan?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:28

Weet je zeker dat het bijtwondjes zijn en dat de kleintjes geen mijt oid hebben?

Laat ze lekker aan elkaar wennen op de bank. Best kans dat de dominante juist de oudste (zwakste) wilt beschermen. Probeer het gewoon volgende week of de week erop weer. Je hoeft natuurlijk niet meteen een nieuwe kooi te kopen. Tweedehands (en goedkoper!) is er zat te vinden op marktplaats ed.

Volspuiten met deo of parfum is geen goed plan hoor... Een drupje is zat...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:06

Chubby schreef:
Weet je zeker dat het bijtwondjes zijn en dat de kleintjes geen mijt oid hebben?

Laat ze lekker aan elkaar wennen op de bank. Best kans dat de dominante juist de oudste (zwakste) wilt beschermen. Probeer het gewoon volgende week of de week erop weer. Je hoeft natuurlijk niet meteen een nieuwe kooi te kopen. Tweedehands (en goedkoper!) is er zat te vinden op marktplaats ed.

Volspuiten met deo of parfum is geen goed plan hoor... Een drupje is zat...

Haha, ik had ze ook niet ondergespoten hoor, gewoon beetje op mijn vinger en dat over hun rug gedaan. Helaas weet ik zeker dat het beten zijn omdat de 1ste dag de wondjes ontstaan waren na n gevecht. Het rare is dat het oudste vrouwtje heel lief is voor de kleintjes en ze ook probeert te beschermen.
Ik ga ze idd maar n paar x samen op de bank laten spelen en aanzien of dat goed gaat.
Maar eerst moet ze weer n beetje bij komen en de wondjes weer rustig en dicht zijn.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:08

heb je die kleine al uit de bank hahahaha

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 15:01

pascha7 schreef:
heb je die kleine al uit de bank hahahaha

Nee!Het is echt n doos hoor; ze komt wel kijken als ik roep maar blijft zitten waar ze zit! Nou ja zplang ze nog maar leeft!

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:19

I.p.v. Deo kun je volgende keer beter wat vanille escence van Bouke (bakproduct) gebruiken is wat beter aangezien die deo lucht erg sterk is voor zo'n klein rattenneusje.

Ik heb elke maand wel een paar intro's en zet zelf eerst alle ratten die bij elkaar moeder in bad of op een grote tafel.
Gaat dat 1 a 2 uur lang goed dan kan je ze in een grondig (met dettol) schoongemaakte en nieuw ingerichtte kooi zetten eerst de nieuweling(en en dan de meest makkelijke rat als het goed gaat elk half uur een nieuwe rat er bij in zetten.

Dit is wel de omslachtige manier ik ken mijn ratten erg goed en kan er zo een nieuwe rat bij in doen zonder oom maar iets schoon te maken ofzo.
Bij ratten die ik minder goed ken probeer ik dat maar niet.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 13:56

Ik had t op ratten.nl al gelezen, zonnebloem18 dat je er t best vanille escence voor kan gebruiken. Maar toch bedankt.
Ze zitten nu al n weekje samen op de bank en ik moet zeggen dat dat heel goed gaat. Ze liggen dan gewoon naast elkaar of lopen doorelkaar heen. Er is geen beet meet gegeven. Maar ik wacht toch nopg even n week voor ik ze weer samen doe in n kooi.
Ik heb nu de 2 kooien opelkaar gemonteerd zodat als t bovenste luikje open is ze allemaal door de 2 kooien heen kunnen scharrelen en dus lekker de ruimte hebben. Heb er toch maar n kooi bij gekocht omdat ik bang was de de ruimte misschien te klein werd en de bijtende rat ruimte nodig heeft...?
Nu het ik t luikje nog even dicht zodat ze niet bijelkaar kunnen maar ze kunnen elkaar wel ruiken.

Bianka02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:01

ik denk dat je beter geowon er in kan laten doen en gewoon een weekje maar als het echt te erg is dan moet je ze scheiden. en het is ook raar voor die oudere die je hebt dat er ieneens jonge ratje er bij is.
suc6 ermee

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:41

normaal gesproken moet het geen probleem zijn om ratten bij elkaar te plaatsen. Ik heb al jaren ratten en een ratterie gehad. Ik hoefde nooit wat met mijn ratten te doen en kon ze meteen bij elkaar plaatsen na wat gesnuffel is het meestal goed. Ruzie is normaal dat is om rangorde te bepalen. Ruzie tot bloedens toe en met bijtwonden niet. Waar heb je de ratten gehaald als ik vragen mag? Het zou kunnen zijn dat de rat(ten) die gebeten word ziek is. Dan is logisch dat ze bijten omdat er een zieke tussen zit. Dan kan het zelfs zo zijn dat ze diegene doodbijten.

groetjes cindy