meningen gevraagd nav aanschaf nieuwe kater

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

schimanski

meningen gevraagd nav aanschaf nieuwe kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:51

Help, ik zit in tweestrijd, wil graag weten of mijn gevoel hierover de juiste is.
Het volgende is gebeurd:
Afgelopen jaar april hebben wij een nieuwe dekkater gekocht bij een bevriende fokker in duitsland. (Een paar jaar eerder heb ik daar een hele mooie poes gekocht, en sindsdien houden wij via mail nog steeds contact)
Tot ons grote verdriet is deze kater half oktober overleden aan Fip Hij heeft dus maar 6 maanden bij ons kunnen zijn. De fokster is ervan overtuigt(voordat zover mogelijk is bij FIP) dat de oorzaak hiervan een erfelijkheids kwestie is en heeft de moederpoes direkt laten steriliseren. . Daarna heeft zij mij een nieuwe kater aangeboden. Ze vond het allemaal best wel sneu voor ons enz.
Nu even de financiele kant ter vergelijk: IN Nederland betaal ik voor dergelijke kater zo tussen de 500 en 650 euro. In duitsland betaal ik er 800 euro voor. Nu bied zij mij deze kater voor 350 euro aan. Ik weet het, een flinke hap goedkoper maar toch.....
Wat mijn eigen uitgangspunt is als iemand van mij een kitten kocht en die binnen een jaar zou komen te overlijden dan krijgt die persoon van mij zo een nieuw kitten.Zonder extra kosten. Het verdriet en gemis zal er niet minder van worden maar zo wil ik op mijn manier laten zien hoe wij meeleven.
Het gaat me niet om die 350 euro maar ik ben gewoon wat teleurgesteld dat ondanks alle verdriet er weer een sloot geld word gevraagd. En dan door mensen waarvan je denkt dat je er bevriend mee bent.....

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:12

1. Mag ik vragen wat voor een ras het is=
2. Zit ze bij een kattenvereniging, ja, dan vind ik het apart dat ze de moederpoes niet heeft laten testen.
3. Als aangetoont kan worden dat hij het al gehad heeft moeten hebben toen je hem kocht, kun je het gehele bedrag terug eisen, of dus een nieuw kitten van dezelfde kwaliteit eisen. Is echter niet aan te tonen dat de kater het al had toen jij hem kocht, is het erg netjes dat ze je deze prijs aanbied.

Lastige situetie dus, ben wel benieuwd om welk ras het gaat, en of je toevallig weet bij welke rassenclub ze zit. Ik zit namelijk bij Felikat, maar heb mijn poes wel moeten laten testen! De kater waardoor ze gedekt was ook, dus dan weet je dat de kittens het niet via die weg krijgen.

schimanski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 22:47

Het gaat om Maine Coons.
Het betreft in dit geval Fip, daar is wel een test voor maar die is niet betrouwbaar. Die geeft alleen aan of de desbetreffende kat antistoffen heeft aangemaakt tegen coronavirussen en niet voor FIP.
Haar katten zijn allemaal getest op Felv en Fiv, denk dat je dat bedoelt. Dat zijn mijn katten hier ook allemaal. Ze zal het ws wel goed bedoelen, ze is ook heel lief en goed voor haar katten,maar ik ben van mening(samen meteen collegafokker waar ik mee samen doe) dat als het een kittenkoper van ons over komt, zij gewoon een nieuw kitten krijgen, zonder extra kosten. Tenzij er nalatigheid in verzorging en bijvoorbeeld het loslopen opstraat van toepassing waren.
Misschien ben ik er wel teveel vanuit gegaan dat iedereen hetzelfde denkt als wij???

kamantje

Re: meningen gevraagd nav aanschaf nieuwe kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:04

Ik heb zelf dan ragdolls en ook een cattery. 1 nestje gehad maar goed

Bij ons staat zelfs in het koopcontract van mijn eerste kat dat mocht haar wat overkomen wij zo een nieuwe konden krijgen. Zonder extra kosten. Wij hebben dit ook in de koopcontracten van onze kittens gezet.

voor ons dus meer dan normaal. Heb jij dan ook een koopcontract waar dat misschien in staat??

en echt zielig dat hij maar zo kort bij jullie mocht zijn

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:29

Heel erg sneu dat hij zo jong is overleden...
Ik ben ook een kat door FIP kwijt geraakt en weet wat voor een nare ziekte het is...Was het trouwens de droge of natte versie?

FIP is niet erfelijk. De meeste fokkers geven je een jaar 'garantie' op erfelijke aandoeningen...FIP valt hier niet onder omdat alle katten het Corona virus bij zich dragen. FIP is een mutatie van het Corona virus dat bijv. door slechte hygiene (niet dat dat perse bij jou het geval is hoor) stress of overbevolking kan muteren...
Kittens krijgen het virus mee van de moeder...Wat mij verteld is..is dat je een kitten coronavrij kan hebben als je ze meteen na geboorte bij de moederpoes weghaald en dan 4 of 5 weken niet bij andere katten houd...Komen ze dan toch in aanraking met het virus krijgen ze het gewoon...(worden dus niet ziek van het coronavirus zelf...maar van de mutatie...) Geen doen dus...
Er zijn nog steeds veel dingen niet bekend over FIP...er wordt dus ook nog veel onderzoek gedaan hierna...
Kijk eens op de volgende site: http://www.carton.nl/rmc/rmc100.htm

Als die fokker dus in haar contract heeft staan dat je 'garantie' hebt op erfelijke aandoeningen...krijg je in dit geval dus geen nieuw kitten...en is de aanbieding van de fokker zeker redelijk...Toch kan ik me voorstellen dat je niet echt tevreden bent...Misschien moet je het contract eens goed nakijken...wat zijn de afspraken...Je kunt lijkt me niet een nieuwe kat eisen als je het contract hebt getekend met daarin de afspraak dat je alleen een nieuwe krijgt als het om erfelijkheid gaat...
Ze moet je natuurlijk wel een gelijkwaardige kater aanbieden...naar jou type en kleur en waar jij mee kunt fokken...
Vind het dus ook heel vreemd dat ze de poes heeft laten helpen...of verbergt ze iets? Zijn er meerdere dingen gebeurt?

Iig succes met de beslissing...
Barbara

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 15:30

In dit geval ging het natte Fip.Gelukkig gaat alles goed met de rest van de katten. De oorzaak is gewoon moeilijk te achterhalen. Hij had bij ons absoluut geen stress, was heel gelukkig hier. Wat hygiene betreft, Ik poets me elke dag een ongeluk, ook dat kan niet echt de oorzaak zijn. Waar wij beiden dus van overtuigd zijn is dat het een probleem met het imuunsysteem is geweest. Dat is ook de reden geweest dat zij mams gelijk heeft laten steriliseren.Ze wil zo'n probleem gewoon zoveel mogelijk uitsluiten.. Ik zou in haar geval denk ik het zelfde gedaan hebben. Nogmaals, ze is een ontzettend lief mens die echt heel serieus met haar dieren omgaat. Heeft ook erg meegeleefd met ons. En dat is ook direkt de reden waarom ik een beetje teleurgesteld ben dat er dan toch nog zoveel geld word gevraagd.Heb het contract er eens op nageslagen, daar staat niks over in. In mijn eigen contracten heb ik wel zo'n clausule opgenomen. Ik kan er dus niks aan veranderen. Ik vroeg me dus alleen af of ik nou terecht een gevoel had dat het me een beetje tegenviel van haar.Gewoon gevoelsmatig.......

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:59

Hier had mijn poes (Brits Korthaar) droge FIP...heeft ze dus blijkbaar ook een tijdje gehad...Als ik terug denk, denk ik dat het misschien door de verhuizing kwam...Maar zeker weten doe je het toch niet...De andere dingen waren zeker niet van toepassing...Een verhuizing zou stress kunnen opleveren...
Vandaar dat ik ook niet zeg dat dat bij jou het geval was...omdat het gewoon heel vaag is...wat precies de trigger is...Dit zijn gewoon dingen waarvan ze zeggen kunnen de oorzaak zijn...Net als dat mensen ziek kunnen worden van stress...enz...Maar wat precies de oorzaak is weten ze nog steeds niet...

En wat de fokker betreft zij ik al...Misschien verbergt ze iets...Dat er wellicht meer kittens van dezelfde poes zoiets overkomen is? (hoeft niet opzettelijk verbergen te zijn natuurlijk) Heb je dat al gevraagt...Ze zal toch niet na 1 geval van FIP in een soort van paniek de poes laten steriliseren...Lijkt mij dan...FIP kan tenslotte zomaar voorkomen...Vandaar dat ik denk dat ze misschien meer ervaring met die poes heeft...

Kan me heel goed voorstellen dat het je erg tegenvalt dat je toch nog dat bedrag moet betalen...Zeker omdat je in het buitenland al behoorlijk meer betaald dan in NL...Allemaal om je lijn gezond te houden...nieuw bloed...800 euro betaald en je hebt niets...Lijkt me overigens heel moeilijk erover te beginnen...maar misschien moet je maar gewoon brutaal zijn en zeggen wat je ervan vind dat ze dat bedrag vraagt...Neem aan dat je hem ook nog moet ophalen...Dus een eind rijden...zeg dat er dan ook bij...

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het super is dat de fokker zo begaan is met zijn/haar fokjes...De fokkers van mijn 2 birmanen tonen totaal geen interesse...
Mijn 1ste Birmaan moest met 9 maand geopereerd worden omdat hij een kattenspeeltje had opgegeten...Koste me ruim 500 euro...Had het er graag voor over...Had hem echt niet willen missen...Zeker niet nadat ik dus die zomer mijn poes van 3 door FIP had moeten laten inslapen...Moet je er toch niet aan denken dat hij met 9 maand dood zou kunnen gaan...Dus ik stuur fotootjes van hem...en zijn rits op zijn buik...Maar totaal geen interesse...Gewoon een mailtje van goh, wat vervelend/erg...Gaat het nu goed met hem...Nee hoor...niets...Kom ze weleens tegen op kattenshows...maken ze een praatje met me maar vragen niet naar de kat...Vind ik echt heel jammer...

Groetjes Barbara

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:01

Goh, wat goed zeg dat jou birmaantje het gered heeft! Er zijn genoeg mensen die 500 euro veel te veel zouden vinden. Klasse! Ik zou precies het zelfde gedaan hebben.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat ze iets verbergt. Toen ik haar het slechte nieuws mailde, heeft ze gelijk het hele gewichtenschema van het hele nest gecheckt. Om te zien of ze misschien iets over het hoofd gezien heeft.
Nee, ik vertrouw haar wel daarin.
En dat maakt het idd moeilijk om er iets van te zeggen. En als ik het wat zakelijk zou bekijken, als ik hier niet mee akkoord zou gaan, heb ik helemaal niks. En 1100 euro( aankoop en dierenartskosten, crematiekosten) kwijt, en dan ook helemaal niks. En deze nieuwe kater is qua lijnen toch wel goed voor mijn poezen, en qua type en uitstraling helemaal geweldig. Dus ik wil hem toch eigenlijk wel hebben.Maar het heeft een beetje een nare bijsmaak.....

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:51

FIP duikt wel meer op in bepaalde lijnen. maw katten met dat stamboom muteren dus veel sneller dan anderen die bepaalde lijnen niet in t stamboom hebben.vermoedelijk zijn er dus meer kittens van die poes overleden aan fip en daarom heeft ze de poes gesteriliseerd. het heeft dus wel met een erfelijksheidfactor te maken, maar dat kun je niet bewijzen, tenzij je andere kitteneigenaren opspoort die ook aan fip overleden kittens van haar hebben.

De gewichtsschema's nakijken is flauwekul, heeft er niets mee te maken.

Ik kan me voorstellen dat je met een vervelend gevoel zit, maar ik zou het aanbod aannemen als ik jou was. (ook overwegend dat dit katertje uit andere lijnen komt)

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:00

Kaatje schreef:
FIP duikt wel meer op in bepaalde lijnen. maw katten met dat stamboom muteren dus veel sneller dan anderen die bepaalde lijnen niet in t stamboom hebben.
vermoedelijk zijn er dus meer kittens van die poes overleden aan fip en daarom heeft ze de poes gesteriliseerd.
het heeft dus wel met een erfelijksheidfactor te maken, maar dat kun je niet bewijzen, tenzij je andere kitteneigenaren opspoort die ook aan fip overleden kittens van haar hebben.

De gewichtsschema's nakijken is flauwekul, heeft er niets mee te maken.

Ik kan me voorstellen dat je met een vervelend gevoel zit, maar ik zou het aanbod aannemen als ik jou was. (ook overwegend dat dit katertje uit andere lijnen komt)

Dat is ook wat ik bedoelde met het eventueel achter houden van informatie...(wat ze dus blijkbaar niet doet) Dat ze dus idd iets heeft gemerkt bij de kittens van die poes...Meerdere kittens van die poes problemen hebben met hun weerstand?...

Verder was ik me niet bewust dat het bij verschillende lijnen meer voorkomt dan bij anderen...Was bij mijn geval niet na te gaan...Ook kwam het volgens de dierenarts net zo vaak voor bij HTK's...al heb ik dat persoonlijk nog niet vernomen...Ze weten dan ook bij lange na nog niet alles over FIP...

Ik zou ook op het aanbod ingaan...(mits het katertje idd uit andere lijnen komt) Veel succes verder nog en laat ons weten hoe het af gelopen is...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:20

Ik zit zelf niet in het raskattenwereldje maar ik vind het inderdaad raar dat je wéér moet betalen.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:33

Had er het mijn moeder over. We zijn tot de conclusie gekomen dat het een net bod is dat ze je doet. De kat is bij jou overleden, wellicht door dingen die bij jou gebeurd zijn. Fokker staat hier volledig buiten. Ze had je dus ook de volle mep kunnen vragen.

Wat je ook doet, veel succes ermee in ieder geval!

schimanski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:59

Bedankt voor jullie reakties. Ik heb besloten om er toch voor te gaan.
Voornamelijk omdat hij qua lijnen heel mooi bij mijn dames past(totaal andere lijnen als die andere kater) Ik ga er met haar ook geen woorden aan vuil maken. Ik ga er maar gewoon vanuit dat iedereen andere maatstaven hanteert als wij. Als ie er is krijgen jullie hem te zien

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:01

Succes, en ik ben benieuwd naar je foto's.