vraag over konijn, lees even!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

vraag over konijn, lees even!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 00:10

nou kijk, ik ben helemaal geen konijnenexpert ofzo, maar van mijn oma kreeg ik 3 konijnen, 1 hangoor, en 2 dwergkonijntjes, ze waren nog erg jong, maar de mevrouw in de winkel dacht te zien dat de dwergkonijntjes 2 meisjes waren, die konden dus bij elkaar in 1 hok en het hangoortje was een mannetje dus die moest apart. nou ok, ik 2 grote hokken gehaald en ze thuis neergezet. na een paar maanden lagen er ineens allemaal haren in het hok van de dwergkonijntjes, ik vond het al vreemd en dacht dat ze gevochten hadden, wilde ze eten geven, tot dat 1 konijn me ineens aanvloog en me beet in me hand, dit deden ze normaal nooit, dus schrok er wel van. eigenlijk niks meer van gezegd of overnagedacht en de volgende morgen werd ik geroepen door onze werkster, er lagen 4 dode konijntjes in het hok, ze had dus jongeren gehad en het zijn dus een mannetje en een vrouwtje!! ik wist alleen niet waarom ze dood waren, mijn oma gebeld en die vertelde me dus dat ze altijd een nestje gaan maken voor de jongeren, vandaar ook die haren, en misschien dat het mannetje ze dood hadgemaakt? of dat het te koud was. nou ik wilde het nog eens proberen en had ze weer samen gezet, weer iets te lang, want had er niet meer aangedacht nou vanmorgen lag er dus weer 1 dood konijntje in het hokje, komt dit dus door het mannetje of ligt het aan het weer???

wie kan mij helpen, ik wil ze nu dus weer even bij elkaar laten en dan zet ik ze over een week of 1.5 week apart...

_Rianne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:19

Waarom wil je perse een nestje? er zijn al zoveel konijntjes! Laat het mannetje castreren en zet ze dan, na 1,5week lekker samen!

rockey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 00:20

Bonnie_Fan schreef:
Waarom wil je perse een nestje? er zijn al zoveel konijntjes! Laat het mannetje castreren en zet ze dan, na 1,5week lekker samen!

ik wilde dat gewoon 1 keer, mijn neefjes en nichtje willen ook heel graag een konijntje, dus waarom dan niet die van mij?

ellepel

Re: vraag over konijn, lees even!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:52

als je steeds dode jongen hebt kan t zijn dat de voedster er niet voor zorgen kan, de jongen niet levensvatbaar zijn ( misschien een ziekte hebben) of dat het mannetje ze dood maakt......

ik zou ze dus niet weer bij elkaar zetten, dode jongen is voor het vrouwtje ook niet leuk...

of na het dekken het vrouwtje apart zetten, voldoende stro en hooi in t hok en in elk geval niet met je handen in het nest gaan zitten, sommige konijnen maken daardoor namelijk dan ook de jongen dood als ze teveel mensenlijke geur ruiken....

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:35

Zijn de 2 dwergkonijntjes geen familie van elkaar? anders kun je ook nog eens heel ongelukkige jongen krijgen...

Waarschijnlijk heeft het mannetje ze dood gebeten...Nooit het mannetje bij het vrouwtje laten...niet alleen voor het doodbijten maar ook wordt het nijn meteen weer gedekt...Zou jij 2x achter elkaar een kind krijgen...(het is dat mensen lang dragen) Het konijn kan makkelijk uitgeput raken...

WinSel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:39

of de voedster zorgt er niet voor
of het rammetje heeft ze dood gemaakt
dat denk ik eerder
want als je een nestje neemt
moet het rammetje er gelijk bij weg
anders maakt die ze dus DOOD

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:39

het kan ook de moeder zijn geweest hoor.
als een knijn eenmaal bloed heeft geproeft eet zij haar knijnen op of bijt ze dood. het kan ook dat ze geen moeder gevoel heft en gewoon niet voor de jongen zorgt.
tip: zet eerste het mannetje in een ander hok.
na een 2 maand over nieuw broberen als je dat nog wil.
haal na een week het mannerjhe er dan weer uit en ongeveer 4 weken later zul je weer knijntjes hebben.
zijn ze dan weer dood. kies er dan pleas voor om of ze uit elkaar te zetten of mannetje castreren.
want dan heeft moeders geen moeder gevoel.
succes.
maar hoe oud is je knijn het kan zijn dat ze te jong is wacht tot dat ze ander half is.
is beter voor de mama.

Marsu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:46

Laat de ram alsjeblieft castreren. Dan kunnen ze daarna na een paar weken zonder gevaar weer bij elkaar. Is toch ook een veel leuker leven voor ze ipv 3 konijnen allemaal in een apart hok. De opvangen zitten vol met overtollige konijnen. En je neefje en nichtje willen een konijntje, maar wat doe je met de andere 8 als er bijvoorbeeld 10 in het nestje zitten? Evt. weet ik nog iemand hier die nog jonge konijntjes uit een onverwacht nestje heeft, dus neefje en nichtje zijn hier welkom.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:49

Wat je gedaan hebt is fout.
Ik zal je vertellen waarom;

Een mannetje en een vrouwtjes konijn kunnen NIET samen in een hok als het
mannetje niet gecastreerd is (onvruchtbaar gemaakt).
Het mannetje en vrouwtje moeten dus ieder in een apart hok.

Jij wou een nestje. Wat je had moeten is het volgende:
Je had het mannetje in het hok van het vrouwtje moeten doen. En dan gaan ze
ook gelijk paren. En 8 weken (ik weet de tijd van de dracht niet precies meer)
heb je een nestje. Een tijdje van te voren maakt, zoals ook bij jou het geval, het
vrouwtje een nestje met veel haar wat ze van hun borst wegplukken.
Het vrouwtje moet tijdens de dracht al alleen in een hok zitten. Wat bij jou dus
niet het geval was.

Het vrouwtje is dus bevallen van de konijntjes. Maar het belangrijkste in een
konijnenleven is, hoe gek het ook klinkt, voortplanting. Het mannetje heeft
in dit geval dus de jongen doodgebeten.

Het is verstandig om het mannetje bij het vrouwtje weg te halen want jij hebt
waarschijnlijk over een tijdje weer een nestje.

Veel succes

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:26

Volgens mij moet die man eruit

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:32

volgens mij moet je eerst een goed boek lezen als je aan vermenigvuldiging wilt doen. Arm dier, alsmaar dode kindertjes, denk je dat eens in.... Als je neefje en nichtje een konijntje willen kunnen ze heel goed bij de konijnenopvang terecht. Ze kunnen dan een koppeltje uitkiezen wat lief voor kinderen is en dat is bij een jong konijntje altijd maar afwachten.

Lekker je eigen mannetje(s) castreren en met z'n 3-en in een groot hok, dan leven ze nog lang en gelukkig!

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:46

ik denk dat het mannetje ze heeft gedood... en zou doen wat rosita zeg in haar laatste zin

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:17

Als je een nestje wilt hebben moet je het mannetje er 1 dag bij laten. En dan gelijk appart, zo kan de moeder rustig haar zwangerschap afleggen.
Als je meer vragen hebt doe maar via pb. Ik kan al je vragen over konijnen beantwoorden. Heb zelf een mini fokkerij van een bepaald ras.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:20

onze zijn ook gecastreerd, zo help je geen nieuwe stakkertjes op de wereld en ze worden er véééle rustiger van.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:05

Wat slecht dat je dit dit...
Je speelt gewoon met levens nu, je neefjes kunnen beter een nijn uit een opvang halen.

Veel te vaak worden konijn gekocht omdat ze zo'n hok zo leuk vinden staan in de tuin, en vervolgens word er echt nooit meer naar omgekeken...

Een konijn hoort een groot hok te hebben met veel ruimte.

Kijk voor alle informatie die je vinden kan op www.bunnybin.nl

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:07

als je een nestje wilt bedenk dan wel even dat er gigantisch overschot is aan rasloze konijnen die vervolgend dus allemaal worden gedumpt enz...

lllaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:55

ik vind het nogal euhh.. dom dat je gewoon 'vergeten' was dat je nog een nestje probeerde te maken, en dat er daardoor weeeer een dood konijntje was..
denk er voortaan een beetje overna..

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:16

Tja ik zou zeggen apart zetten en geen jongen nemen.
Mja als je perce wilt zou ik eerst na vragen of t indd geen broertje en zusje is of andere familie,want dan gaan ze bijna altijd dood.
Dan indd mannetje er ff bij en dan weg halen en na 4 weken zn er jonkies,als je ziet dat t nestje open ligt ,gelijk toedekken zodat ze goed warm zn.
Mja wat ik al zeg ,je kan er beter nie aan beginnen t is uiteindelijk nie voor niets al 2x mis gegaan
Maar goed dat is jou keus!!!
Maar laat ze eerst voorlopig de komende maandjes bij komen die moeder want t is nie niets om je kids te verliezen en zowiezo achter elkaar te laten fokken.
Laat je heel goed informeren iig !!!

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:46

heb geen konijn kan je niet verder helpen

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:22

Je neefje en nichtje kunnen ook een konijn uit een opvang halen ..
Er is een echt groot overschot van konijnen ..
op www.bunnybin.nl of
www.asielgoofy.nl
Zijn er allemaal konijntjes en cavia's die wachten op een nieuw huisje

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:25

Mijn opa heeft altijd konijnen gefokt, maar op het laatst was hij vaker in het ziekenhuis dan thuis.
De mannetjes en vrouwtjes liepen nog steeds samen en algauw was er een nestje.
Ik mocht een konijntje hebben daarvan en de dag dat we haar gingen ophalen, konden we haar nergens vinden.
Wat bleek; de moeder zorgde niet meer voor haar, omdat ze wéér zwanger was door het mannetje. (Waar wel mijn ontzettend lieve konijn uitgekomen is. )