caviagroente en fruit, wat mag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

caviagroente en fruit, wat mag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 20:43

Sinds enkele dagen ben ik in het rijke bezit van 2 caviadames, en vroeg me af wat ze nu wel en wat nu niet mogen hebben?
Vooral dat niet vnd ik dan essentieel.
Ik bedoel overigens los van het voer wat ze krijgen, het hooi en water. Nu krijgen ze een wortel, maar het menu wat varieren lijkt me voor die dieren ook fijn.

Chichiba

Re: caviagroente en fruit, wat mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:07

Krijgt hij geen caviavoer? staat niet in je berichtje namelijk...

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:10

Cavia`s moeten echt voer met vitamine C, anders gaan ze dood, ik geef mijn cavia, veel witlof, paprika, wortel, soms een sneetje bruin brood.
Ik heb een cavia en konijn bij elkaar in zitten, erg leuk en gezellig, Ze krijgen gewoon ook veel hooi, maar het belangrijkste is echt de vitamine C, en dat blijkt dus ook in witlof enzo te zitten

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:13

[quote] Voeding

Cavia's voeden zich bij voorkeurl met gras en andere zeer vezelrijke plantendelen die betrekkelijke weinig voedingsstoffen bevatten, vandaar ook dat cavia's in verhouding tot hun lichaamslengte een heel lange darm hebben.
Om er voor te zorgen dat de cavia lang gezond blijft en bovendien een mooie glanzende vacht heeft, is vezelrijk voedsel vereist. Dit wordt met behulp van hun snij- of knaagtanden afgeknaagd of afgebeten en aansluitend door de kiezen zorgvuldig fijngekauwd en gelijktijdig vermengd met speeksel. Daarmee begint het spijsverteringsproces, want het door de speekselklieren geproduceerde speeksel bevat belangrijke verteringsstoffen. Deze voedingswijze vereist dat de cavia heel vaak betrekkelijk kleine hoeveelheden voedsel tot zich neemt. Als het voedsel te vezelarm (en bijgevolg, vaak te zacht) is dan wordt het voedsel onvoldoende gekauwd en dus ook niet zorgvuldig vermengd met het speeksel.

Vitamine C

Cavia's zijn niet in staat om zelf vitamine c (ascorbinezuur) aan te maken. Dat wil zeggen dat ze hun totale behoefte aan vitamine c via het voedsel op moeten nemen. Koop daarom caviavoer waar extra vitamine c aan toegevoegd is. Je kunt speciale tabletjes of druppels in de dierenwinkel kopen, maar ook de vitamine c tabletjes van bijvoorbeeld het kruidvat zijn geschikt voor cavia's.
Let wel op: koop de vitamine c tabletjes ZONDER SUIKER! Natuurlijk zit er ook in het groenvoer dat je aan je cavia geeft vitamine.

Hooi en Groenvoer

Hooi is heel belangrijk voor cavia's. Daar mogen ze dan ook zoveel van eten als dat ze zelf willen. Je kunt het hooi in een ruif doen, zodat het hooi schoon blijft. Ook zijn er verschillende smaken hooi te koop, bijvoorbeeld paardenbloemensmaak.
Groenvoer is ook belangrijk, hier zit vocht en vitamine in. Het kan zijn, dat cavia's die veel groenvoer krijgen minder drinken, dit is heel normaal omdat er in groenvoer veel vocht zit (bijvoorbeeld in komkommer). Er zijn ook verschillende soorten eetbare planten die cavia's heel erg lekker vinden, bijvoorbeeld paardenbloemen.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:15

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:51

hey super bedankt allemaal !
Ik ga eens kijken...

Ze krijgen gewoon voer uit de dierenwinkel met al die dingetjes erdoor, dat zit wel goed .

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 02:10

Voer uit de dierenwinkel hoeft dus echt niet goed te zijn. Zorg ervoor dat er minimaal 2000 mg vitamine C in zit. Dit zit in ieder geval in HopeFarms.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:26

Gewoon knaagdiervoer bevat GEEN vitamine C...

Ook eten ze vaak alleen de lekkere dingen eruit...die vaak de minste voedingsstoffen bevatten...de gezonde dingen blijven liggen en gooien de meeste mensen weg...om het bakje weer opnieuw te vullen...

Neem pellets met een hoog gehalte vitamine C...

Wees verder voorzichtig met koolsoorten en sla...Sperciebonen zijn giftig...
Paprika...witlof...wortel zijn goede groente...rode paprika zit ook veel vitamine C. in...

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 02:06

Oh, dat wist ik dan weer niet. Het verbaast me wel dat ze echt heel moeilijk vers eten, zijn ze duidelijk niet gewend. Ik heb ze overgenomen van iemand die ze maar kwijt wilde, zaten ook helemaal in een donkere hoek en in een vuile kooi. Maar nu gaat het wel goed met mijn meisjes (Jip en Janneke), ik vind ze erg grappig en ze beginnen ook echt te wennen.
Als de deur opengaat van de kast met voer beginnen ze te piepen, hahaha.

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:14

Mijn caafje krijgt sowieso caviavoer met vitamine-c druppeltjes. Af en toe een vitamine-c tabletje en dagelijks ijsbergsla en komkommer. Vaak witlof en paprika. Hij lust geen wortel. En hij eet gewoon snijbonen. Is ie dol op.
Daarbij komt dat in paprika heeeeel veel vitamientjes zitten. Tomaat lust ie ook..tis denk ik een kwestie van uitproberen. Zolang je weet wat je pertinent NIET mogen!

Veel plezier ermee!

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:21

Onze cavia's staan buiten met een hele grote ren, hierdoor eten ze veel gras. Verder krijgen ze cavia voer en af en toe een stukje appel.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:24

Mijn caafjes krijgen caviavoer (waar vit. C inzit), peen, witlof, andijvie, appel, broccoli en vers hooi wat ik van de boerderij meeneem. Zomers krijgen ze van mij ook af en toe vers geplukt gras, dat vinden ze heerlijk

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:33

tomaat en sinasappel is ook oke, vinden ze ook lekker (en die van mij krijgen zo'n lekker rood bekkie van tomaat )

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:56

Liksteentjes schijnen heel slecht voor ze te zijn, krijgen ze nierproblemen of iets dergelijks van. Maar die van mij lust verder bijna alles van groente en fruit, met als grote voorkeur paprika (rood zit meer viamine C in) en witlof. Daar doet ze bijna een moord voor en ze snukt het echt met kracht tussen mijn vingers uit .

Ik geef haar ook elke dag een vitamine C-tabletje, zoeentje met citroensmaak, daar is ze ook wild op .

jessy1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:03

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:57

Ik zou ze indd speciaal caviavoer geven Lijkt me wel handig

Verder wat wij hem allemaal geven in grote mate zeg maar:

*appel
*wortel
*witlof
*bleekselderij
*perenschilletjes, gewoon peer kan ook maar eet ik liever zelf op

Wat hij soms ook krijgt:
*banaan (is ie gek op)
*manderijn (en geen schil, ookal lusten ze dat wel )
*druiven
*bloemkoolblaadjes (niet teveel, worden ze ziek)

Volgens mij was dat het wel

lodo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:03

Mijn caafs krijgen iedere dag sinaasappel voor de Vit C. Ze vinden het heerlijk. Verder krijgen ze voornamelijk hooi en een heel klein beetje brokjes.
De sinaasappel heb ik ze wel leren eten. Vanaf het begin aan geven.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:45

Onze cavia is raar. Die lust geen sinaasappel wel manderijn

LotteB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:55

Mijn cavia's krijgen iedere ochtend een bakje Caviavoer (daar zit dus vitamine C in) daarnaast krijgen ze altijd een hele berg hooi (voor de darmpjes, zitten veel vezels in) Daarnaast krijgen ze 4 keer in de week groente (witlof of paprika) dus heel lastig is het niet. En druppeltjes en supplementen.. NIET aan beginnen! allemaal geldklopperij! Als je CAVIAvoer koopt zit er Vitamine C in... en als je ze iedere dag voert.. hoef je nix extra's te geven.. das allemaal ONZIN

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:30

Heb je gelijk in Lotte, maar de mijne vindt het zo lekker !