Poes plast náást de kattenbak; tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Poes plast náást de kattenbak; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 12:48

Sen van dik een half jaar oud heeft weer iets nieuws.
De kattenbak staat hier in de bijkeuken in een hoekje achter de koelkast, maar de laatste tijd plast madam pontificaal naast de bak.

Iemand tips wat ik hier tegen kan doen?
Dacht zelf al aan misschien iets strooien o.i.d. waar katten een hekel aan hebben, maar dan ben ik bang dat ze helemaal niet meer op de bak gaat.

Alles is welkom, voordat straks mijn hele bijkeuken eraan gaat geloven

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:53

Bak heel goed schoonhouden, luchtje erin spuiten waar katten gek op zijn (dacht valeriaan) en misschien toch even langs de dierenarts. Het kan zijn dat je kat blaasgruis heeft wat inhoudt dat plassen pijn doet. De bak wordt geassocieerd met de pijn en daarom gaan ze het ernaast doen.

Verder zou je aluminiumfolie om de bak heen kunnen leggen, als ze dan plast dan spettert het tegen haar benen en daar houden ze niet van (wie wel ).

SassieSjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:22

Ben je niet veranderd van kattenbakkorrels ofzo?
Heb je je bak verplaatst?

Natascha

Re: Poes plast náást de kattenbak; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:40

Laat inderdaad eens nakijken of de kat geen pijn heeft want dit hoor je vaak bij nier of blaasstenen. Te grote korrels vinden ze vaak niet fijn. Wordt ze beloerd door een andere kat tijdens het piezen? Stinkt de bak teveel (naar poep/plas/ of schoonmaakmiddel). Bak op andere plek gezet? bak te klein?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:48

Bedankt voor jullie tips

Ik heb de bak niet verplaatst, hij staat al vanaf dat ze hier is, 4 maanden nu. Probeer 'm zo goed mogelijk schoon te houden; gisterochtend toen ik het haar zag doen, was ie niet echt vies en stonk ook niet.
Vanaf het begin af is ze altijd goed zindelijk geweest, sinds dat ze buiten komt is dat misschien veranderd.

Ik moet toch de DA bellen voor de sterilisatie, dus zal het direct navragen over blaasproblemen.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:49

Bij de dierenwinkel kan je een flesje Catitude kopen, als je de plasplek eerst schoonmaakt (liefst met alleen water en eventueel wat afwasmiddel) en dan bespuit met Catitude, wordt die plek een prettige plaats voor de kat, waar hij niet meer zal willen plassen.
In Catitude zitten feromonen, die de kat op zijn gemak stellen. Want naast de bak plassen is vaak een gevolg van stress. Dat kan zijn omdat je bijvoorbeeld de kattenbak een andere plaats hebt gegeven (wat je niet hebt gedaan, lees ik net), en meer kleine veranderingen, is de bak een keer niet op tijd schoongemaakt, is de kat gestoord tijdens het plassen enz...
Niet straffen, dat zorgt voor meer stress. Probeer er op tijd bij te zodat je de kat in de bak kan zetten, plast 'ie netjes: belonen.
Heb je een kattenbak met een kap erop: Haal die er eens af, dat kan ook helpen.
Bij mijn oude kat die ik op zijn 15e jaar uit het asiel heb gehaald, heeft Catitude goed geholpen!!! Het is vrij prijzig, maar ik vond het de moeite waard. Succes!

Hier nog wat info:
http://www.diertotaalservice.nl/shop/de ... /10001183/

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:50

Mijn kat verrekt het om de bak in te gaan als er Catsan in zit. Ben je niet toevallig van kattenbakvulling veranderd?
Overigens betrapte ik gisteren mijn kat ook weer met plassen in de hondenmand. Een paar druppeltjes maar en ook van de week buiten zag ik dat ze 2x kort achter elkaar moest plassen.
Dat wordt dus dierenarts vanavond, want dat is een blaasontsteking/blaasgruis.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:52

Wat me net nog te binnen schiet; ik ben met kerst 10 dgn op vakantie geweest. Mijn huisgenoot heeft al die tijd de bak niet verschoond. Kan het ook daar aan liggen?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:55

Dat kan zeer zeker. Mijn Mellow gaat ook onmiddelijk elders plassen zodra de bak maar wat te vuil is EN als ik een tijdje weg ben (dan plast ze zelfs op mijn aanrecht! )

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:57

Yep, dan krijgt de kat een hekel aan de bak. Want katten zijn erg schoon op zichzelf, en eigenlijk is hij dan nog heel netjes dat hij direct naast de bak plast, want hij heeft geleerd dat hij in die hoek moet zijn...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 14:10

Ik ga dat spulletje maar eens halen bij de dierenwinkel en vraag ook mijn DA voor de zekerheid.

Ze doet het dus echt alleen op die plek, naast de bak. Gelukkig verder nergens anders in huis. Wat trouwens ook nog zo is; ze deelt de bak met maatje kat Senang. Die zit vaak lang op de bak enorm te stinken. Misschien dat het daar toch ook een beetje aan ligt. Ook heb ik een paar weken geleden een nieuwe bak gekocht. (er schiet me ineens van alles te binnen )
Ik ben niet van vulling veranderd, ik heb die van Aldi al vanaf het begin af aan..

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:17

Zet er dan eerst nog eens een kattenbak naast, liefst de oude waar het wel goed op ging, dan kan je kat kiezen waar ze het liefste plast. Misschien ben je dan al van het probleem af, en hoef je geen duur flesje Catitude te kopen (dat kan altijd nog!).

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:24

JewelFamke schreef:
Wat me net nog te binnen schiet; ik ben met kerst 10 dgn op vakantie geweest. Mijn huisgenoot heeft al die tijd de bak niet verschoond. Kan het ook daar aan liggen?

Dat zou maar zo kunnen! Niet erg aardig van je huisgenoot. Probeer de bak nu extra schoon te houden of zet hem juist eens op een andere plek.

Jemawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 15:01

jiehaaa schreef:
Zet er dan eerst nog eens een kattenbak naast, liefst de oude waar het wel goed op ging, dan kan je kat kiezen waar ze het liefste plast. Misschien ben je dan al van het probleem af, en hoef je geen duur flesje Catitude te kopen (dat kan altijd nog!).

Goed idee, de oude heb ik nog. Die werd te klein, dus vandaar dat ik een andere heb gekocht. Ga het gelijk proberen
Idd, ik was niet echt blij toen ik terug kwam van vakantie. Katten ook nog eens in huis gepoept (ook niet gek, maar doen ze nu niet meer) en de hele bijkeuken zat er ook onder.

Bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:13

Hoi JewelFamke;

Ik heb dit probleem ook gehad, mag ik vragen welk
soort/merk kattenkorrels je heb?

Sommige katten hebben namelijk een bloedhekel
aan kattenkorrels die teveel stuiven,
ik heb ook heel wat geld uitgegeven aan allemaal
rommel wat niet eens hielp...

En toen kreeg ik de wereld tip bij een tuincentrum,
dat mn kat nog wel eens een hekel kon hebben aan
het stuiven van de goedkopere korrels...

Ik stond namelijk op het punt om mn kat weg te brengen
omdat het geen houden meer was. (Binnenkat)
En.....toen na de bak met een iets beter merk te vullen
verdween het probleem als sneeuw voor de zon.

Ben benieuwd!!!!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 15:27

Chiqa schreef:
Hoi JewelFamke;

Ik heb dit probleem ook gehad, mag ik vragen welk
soort/merk kattenkorrels je heb?

Sommige katten hebben namelijk een bloedhekel
aan kattenkorrels die teveel stuiven,
ik heb ook heel wat geld uitgegeven aan allemaal
rommel wat niet eens hielp...

En toen kreeg ik de wereld tip bij een tuincentrum,
dat mn kat nog wel eens een hekel kon hebben aan
het stuiven van de goedkopere korrels...

Ik stond namelijk op het punt om mn kat weg te brengen
omdat het geen houden meer was. (Binnenkat)
En.....toen na de bak met een iets beter merk te vullen
verdween het probleem als sneeuw voor de zon.

Ben benieuwd!!!!

Ik koop ze altijd gewoon bij de aldi, dat doe ik al vanaf het begin af aan en heb het ook nooit veranderd.
Ik zal eens wat bij de dierenwinkel halen, misschien heb ik zo'n ook zo'n poezebeest als jij

Bedankt voor je tip

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:38

succes laat je weten of het helpt?

Jemawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:36

Chiqa schreef:
succes laat je weten of het helpt?

Ik heb een zak kattegrit gekocht bij de welkoop, de oude kattenbak ernaast geplaatst en...het gaat goed nu

Vanaf zaterdagochtend heb ik niks meer ontdekt naast de kattenbak. Nu hoop ik dat het zo blijft.

Bedankt voor al jullie tips