Hele stomme konijnenvraag, eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rafarta

Hele stomme konijnenvraag, eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:03

Hoi

Wij hebben pas een konijn uit onze achtertuin gevist. Hij was van niemand in de buurt (rondgegaan langs de deuren) en briefjes hebben we ook niet zien hangen. Nu vonden ik en mijn vriend het wel een leuk idee om 'm te houden, en dat lukt ook aardig.

Alleen.. Wat eet zo'n beest nou per dag? Een bakje vol gooien is volgens mij een slecht idee, want dat is binnen het kwartier ook weer weg (en het is een flinke bak). Dus weet iemand hoe veel voer er ongeveer per dag in gaat? Het is een hangoortje, niet al te groot. We hebben hooi op de grond ook, en hij krijgt van dat standaard konijnenvoer.

Als iemand mij zou kunnen vertellen hoeveel ik per dag in z'n voekbakje moet doen, zou dat geweldig zijn.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:06

Ik denk dat hij z'n bakje zo snel leeg eet, omdat hij lang niet geten heeft
Ik zou zijn voer nu nog in 2 delen geven, bijv 's morgens en 's avonds. En op ten duur zal hij wel niet meer zo'n eetlust hebben, en zal ht bakje wel altijd gevult kunnen zijn Als hij te dik wordt, (onderkin (wam) enzo), dan moet je wel minder gaan geven!
Misschien lust ie wel een stukje wortel? Of een stukje brood. (nooit witbrood geven trouwens!)
succes

smurf1988

Re: Hele stomme konijnenvraag, eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:08

Een konijn kan heel goed zelf aangeven hoe veel hij eten kan, tenzij je hem in een te klein hok ofzo iets hebt zitten.

Maar is het geen beter idee om zelf briefjes op te gaan hangen? Want misschien word hij ergens wel heel erg gemist...

Rafarta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:11

Ja goed, weet ik veel. De laatste keer dat ik een konijn had, was ik 6 ofzo. Het lijkt mij dat zo'n konijn toch wel erg veel eet als hij zo die hele bak leegvreet in een tien minuten ofzo. En van anderen hoor ik juist ook dat konijnen juist wel in porties eten, en ze alles wat ze te pakken krijgen, gelijk weg kanen. Net als sommige paarden ook doen.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:11

als je brood geeft wel altijd eerst laten drogen totdat het keihard is anders kom je in de problemen. andijvie kan je ook goed geven. sla mag maar een klein beetje (zit veel water in)
iets van kool beter niet geven ivm kans op diarree.
veel plezier met je konijntje

Rafarta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:13

Bedankt voor de tips, trouwens.

Brood vindtie lekker. Gras en klaver is toch ook prima om te geven. Als het er weer wat meer is, uiteraard.

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:13

Hoeveel voer hij moet krijgen hangt van zijn grootte af. Een Vlaamse reus eet nu eenmaal meer dan een kleurdwergje.

Het klopt dat je een konijn niet onbeperkt moet voeren. De meeste konijnen worden dan veel te dik. Hooi moet i.i.g. het belangrijkste bestanddeel zijn van zijn rantsoen. Je kan het beste simpele brokken kopen zonder stukjes graan e.d. ertussen. Dat soort voer wordt vaak heel erg uitgeselecteerd.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:15

Ik heb nog nooit een konijn gehad die alles achter elkaar opat. Ja, 1 keer ook met een gevonden konijn. Maar die had zo'n honger dat hij zelfs kattenbrokjes met smaak weg smikkelden
Maar door het aantal voer steeds iets op te bouwen, kon ik het bakje op ten duur altijd gevult houden. Toen bepaalde hij zelf hoeveel die at

wyona, mijn konijn krijgt wel altijd gewoon vers brood. Wit brood kan wel opstoppingen geven. (Maar mijn konijn is dan ook wel een geval apart hoor, die hoeft dta harde brood absoluut niet )

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:19

bij ons krijgen ze het absoluut niet! als ze alleen maar vers brood willen jammer dan. heb geen zin in problemen. heb het al genoeg gezien.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:23

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:26

wyona schreef:
bij ons krijgen ze het absoluut niet! als ze alleen maar vers brood willen jammer dan. heb geen zin in problemen. heb het al genoeg gezien.

Dan boft mijn konijn n mijn 3 anderen hebben dan ook altijd geboft Nergens ooit last van gehad

Waar kegen die konijnen dan last van?

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:34

die kregen last van verstoppingen of ze stikten erin omdat het klef is en dat bleef hangen in hun keel en gehemelte.
ook op me werk gaven ze vers brood en wilden ze niet luisteren. resultaat. een aantal kippen dood omdat het brood in de krop bleef zitten en een schaap gestikt in het brood. nu word dus WEL al het brood gedroogd voordat het gegeven word. er moet alleen eerst iets ergs gebeuren voordat er naar je geluisterd word.
wat jij doet moet je helemaal zelf weten hoor. ik wil je alleen die waarschuwing meegeven!

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:53

wij geven drie keer per week voer, niet een heel bakje voer. en ze krijgen iedere dag appelschillen en/of andere groentes.

de dierenarts (toen onze konijnen een beetje te dik waren omdta mijn moeder ze te veel voer gaf, toen ik dat gaf waren ze nieyt te dik ) zei dat je ze maar 3x per week ongeveer dat voer moest geven (brok, geen frutsels ertussen)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:05

Citaat:
Een konijn kan heel goed zelf aangeven hoe veel hij eten kan

Dat lijkt me niet verstandig aangezien ze dan te snel dik zijn

Een konijn mag per kilo 20 gram droogvoer per dag hebben. Minder is ook goed. Verder mogen ze 100 gram groente per kilo per dag maar dit moet je langzaam opbouwen!! Begin dus eerst met een heel klein stukje groente en bouw dit langzaam op.
Konijnen moeten verder altijd onbeperkt hooi hebben. Hooi staat op 1, daarna komt de groente en dan pas het commerciele droogvoer.
Verder kun je beter biks geven dan gemengd voer omdat konijnen snel geneigd zijn de lekker dingen er uit te pikken en 'de gezonde voer' te laten liggen.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:11

Ik heb zelf 2 konijnen.

HOOI:
Hooi mogen konijnen onbeperkt.

DROOGVOER [ krachtvoer ]:
Het voer is het beste te verdelen in 2 portie's, voor een klein konijn 2x2 handjes. En het is ook beter om konijnenkorrels te geven, want bij gemend konijnenvoer zoeken ze het lekkerste er tussen uit en laten de rest liggen.

GROENVOER:
Om afwisseling in het eten te brengen, kun je beter regelmatig groenvoer geven. Niet elke dag, bijv om de dag.
Konijnen mogen : witlof, peen, appel, andijvie, spinazie en meer van dit soort. Van sla mogen konijnen maar 1 tot 2 blaadjes ivm de grote hoeveelheid vocht.

KNABBELS:
Konijnen mogen regelmatig iets van konijnsnoepjes, knaafstengels etc.
Niet te veel op 1 dag. Een paar snoepjes per dag. Grote stengels even er in hangen en daarna er weer uithalen.

BEWEGING:
Beweging is belangrijk voor de conditie en het verteren van het eten. Laat een konijn dus niet de hele dag in een hok of kooi zitten. Als het dier buiten staat kun je een ren voor/onder het hok maken, staat het binnen, laat hem dan regelmatig in de kamer lopen.

veel succes met het konijn en ik hoop dat je er wat aan hebt.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:17

wyona schreef:
die kregen last van verstoppingen of ze stikten erin omdat het klef is en dat bleef hangen in hun keel en gehemelte.
ook op me werk gaven ze vers brood en wilden ze niet luisteren. resultaat. een aantal kippen dood omdat het brood in de krop bleef zitten en een schaap gestikt in het brood. nu word dus WEL al het brood gedroogd voordat het gegeven word. er moet alleen eerst iets ergs gebeuren voordat er naar je geluisterd word.
wat jij doet moet je helemaal zelf weten hoor. ik wil je alleen die waarschuwing meegeven!

Het geeft niet, maar mijn konijn heeft er geen problemen mee, anders had hij het al lang gehad Waarschijnlijk weet hij goed met het brood om te gaan. En bij een kip is het ook wel erg logisch he.. Maar witbrood kropt wel erg snel op! Dat wat wij hebben is van dat meergranen gebeuren weet je wel..

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:28

op me werk is het ook heel lang goed gegaan daarom geloofden ze me ook niet toen ik het zei dat je het beter gedroogd kon geven. ze hadden de dieren al een jaar of 6 en kregen iedere dag vers brood totdat het dus fout ging. het hoeft dus niet gelijk fout te gaan maar er komt een dag.........
tja en hoeveel werk is het nou om het brood eerst te drogen. liever voorkomen dan genezen lijkt mij.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:29

Nja mijn k'nijn is verslaafd aan brood, maar als het gedroogt is eet hij het niet. Hij eet ook niet graag brokjes. Nu komt dit ook omdat hij een heel slecht gebit heeft en vaak naar de DA moet voor knippen/controle. Als ik hem geen zacht brood zou geven zou die half verhongeren! Hij eet het echt niet dat droge!

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:35

brood kun je zowiezo beter niet voeren aan een konijn, het zoutgehalte in brood is op den duur niet goed voor ze...
ze gaan er niet gelijk aan dood maar echt gezond is het niet, houd het liever bij groente en hooi en knabbels als 'snoepjes' voor je konijn.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:37

kan tie het niet eten of wilt tie het niet eten? is een groot verschil hoor!
bij een kat pcs hetzelfde als tie gewend is aan blik haalt tie ook zijn neus op voor brokjes en zal tie het egt niet zomaar gaan eten. als je dit een aantal dagen volhoud begint tie toch egt wel aan de brokjes omdat tie geen andere keus heeft.
en geroosterd brood? lust tie dat ook niet?

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:27

We hebben geen broodrooster Maar toen hij nog niet last van zijn tanden had lustte hij ook al liever zacht brood. En dat het op de lange duur misschien slecht is.. Ik denk dat hij beter een iets korter leven kan hebben met lekker eten, dan lang leven met altijd honger..

Maar goed het is een beetje offtopic niet?

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:39

ag beetje off topic maar hoor hahaha
voor de rest is het egt je eigen keuze wat je ermee doet.
ik werns jullie nog veel plezier met de konijnen.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:13

Een gevonden konijn kun je aangeven bij amivedi! Het kan ook dat daar een gezocht advertentie op staat uit jouw buurt. Een konijn kan ver lopen, dus hij kan zelfs uit een ander dorp komen.

Kwa voer: Konijnen moeten alles met met mate hebben, behalve hooi. Dat kan de hele dag aangevuld worden. Als hij dus hongerig overkomt, geef hem dan hooi. Een klein tomatenpureeblikje brokjes is verder genoeg voor een hangoorkonijn (als het tenminste een ned.hangoordwerg betreft, een Duitse of Franse hangoor mag veel meer hebben), dit geef je op een vaste tijd elke dag.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:53

Mijn konijn krijgt 's ochtends 2 eetlepels en 's avonds 1 eetlepel voer.
Tussendoor wortel en selderij en appel.

Hij doet het nu al jaren uitstekend.

Rafarta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:44

Okay! Nou, het moet wel gaan lukken zo. Bedankt voor de tips