Muisvriendelijke val?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Muisvriendelijke val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 11:54

We hebben een muis in de garage, en nou wil mn vader hem weghebben. hij heeft nl al van het konijnenvoer en kippenvoer gegeten, en straks krijgt ie nog jongen ofzo!
Dus nou wilde hij eerst een echte muizenval zetten, maar ik wil het dus eerst proberen met een diervriendelijke val. Maar hoe dan?
Ik heb wel eens gelezen dat je als je je hamster kwijt was dat je dan een plastic bak neerzet, als hij er dan invalt dan kan hij er niet meer uit... Maar een muis kan best hoog springen, vooral een wilde... Dus hoe dan? Ik heb nog een vervoersbakje, met bovenin een kleine opening... Zou dat kunnen? Want zon beest springt natuurlijk alleen langs de zijkant en niet in het midden omhoog.
Iemand nog een andere manier die zeker werkt?
Ik laat hem dan trouwens bij de paarden weer los .

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:59

Als je er iets voor wilt kopen, kun je misschien even bij www.agradi.nl kijken, dan naar muizenval zoeken en dan de bovenste. Die is 14,95 + 3,50verz. Succes ermee!

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 12:00

Wil er eigenlijk niks voor kopen, maar gewoon een manier om hem te vangen .
Toch bedankt!

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:42

vaak zijn in dierenwinkels ook wel muisvriendelijke vallen te koop. Dan zijn vallen waarbij ze in een doosje worden gelokt en als ze in het doosje zitten valt het poortje achter hun dicht zeg maar.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:39

Ik heb bij de welkoop (of boerenbond) al heel vaak muisvriendelijke muizenvallen gezien. Een soort koepeltje met een opening naar binnen die steeds smaller wordt. Door de anatomie van hun lichaam kunnen ze er dus wel in, maar niet uit!

Goed van je dat je het op een muisvriendelijke manier op probeerd te lossen

Manon_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:41

Misschien als je het beestje ziet er een doos ofzo op gooien..
En dan iets omhoog doen en met iets de doos in doen en dan
nog een soort deksel erop en dan heb je hem gevangen..
Is erg moeilijk maar ik weet ook verder niets..

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:42

O ik lees net dat je niets wilt kopen.. Zal oeilijk worden, een muis vang je niet zomaar Ik heb er zelf wel 2 op stal gevangen met m'n handen, maar die waren niet zo heel erg bang.. Bovendien wist ik waar ze heen vluchtten en dat gaatje dekte ik af.
Zo'n val kost bijna niets hoor

Rafarta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:45

Volgens mij komt muis gewoon weer terug als je 'm met een diervriendelijke val vangt en dan loslaat ergens. Hij weet waar die eten kan vinden, dus zaldie terug komen.

Een klapval is heel zo dieronvriendelijk niet. Hij krijgt een lekker laatste maaltje (nouja, dat denktie in ieder geval..) en voelt er niks van..

Als je niks wilt kopen ervoor, wort het lastig, zeker als muis geen mensen gewend is, en er dus hard voor zal weglopen. En geloof me, die beestjes zijn snel.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:55

Rafarta schreef:
Volgens mij komt muis gewoon weer terug als je 'm met een diervriendelijke val vangt en dan loslaat ergens. Hij weet waar die eten kan vinden, dus zaldie terug komen.

Als je hem flink ver weg zit lukt 'm dat echt niet hoor

Citaat:
Een klapval is heel zo dieronvriendelijk niet. Hij krijgt een lekker laatste maaltje (nouja, dat denktie in ieder geval..) en voelt er niks van..

Wat zei je?
Afbeelding

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:03

muizen zijn enorm slim en de klapvalen zijn allang achterhaald. ik denk dat éen doosje met wat lekkers erin en het moment dat dat eraf dat een klepje dichtgaat is heel vriendelijk....

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:13

ik heb een muisvriendelijke val gewoon bij de dierenwinkel gekocht, maar die dingen werken helaas echt niet...

rivarachella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:35

gwoon een klem zetten , hebben de buren er ook geen last meer van ^^

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:41

Daarom zet ik hem ook bij de paarden uit, ik wil geen dieren onnodig doden .

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 04:11

als je een diervriendelijk valletje zet ( en als je hem op een plek uitzet waar ook genoeg te halen is, komen ze niet zo snel terug) maak dan een mengsel van pindakaas, brinta en wat maggie, daar vang je elk soort muisje mee .. ik heb dit heel vaak moeten doen voor mijn werk ( natuureducatie centrum) en altijd succes...

maar ja als er bij jullie in de schuur voer voor het grijpen ligt, zijn er natuurlijk zo weer muisjes, dus wil je ze echt niet in de schuur zul je toch het voer daar beter moeten opruimen/verbergen...

Guinevere

Re: Muisvriendelijke val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 05:29

Hmm ik heb een idee, maar ik volgens mij werkt het niet zo. Maar misschien dat iemand anders hierdoor een idee krijgt dat wel werkt.

Afbeelding

Je neemt een lichte kleine doos en legt die voor de helft op een flink boek. Zet dan met een klein stokje het klepje omhoog en leg achterin de doos een klein stukje kaas. Door het gewicht van de muis (let op je moet hem dus zo balanceren dat hij zonder muis net niet omvalt) kantelt de doos, waardoor het stokje omvalt en de klep sluit.

Problemen met dit idee:
- zelfs met een lichte doos op het randje van het boek kan het zijn dat de muis te licht is.
- het stokje kan tussen de klep en de doos vallen waardoor hij open blijft staan.
- het deurtje is erg ligt en kan door een slimme muis zo opengeduwd worden (en als je er bijv. muntjes opplakt om hem zwaarder te maken loop je kans dat de doos niet meer kantelt).

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 10:58

@ Guinevere: dat is nog wel het proberen waard! Ik heb vannacht vallen gezet, en hij heeft er wel ingezeten, maar is gewoon weer ontsnapt . Dus helaas....
Ik zal die van jou nog eens uitproberen!

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:03

De makkelijkste manier om een muis te vangen is een kat erbij zetten. Klinkt zielig, maar is de natuurlijkste manier........

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 11:10

Maar wij hebben geen katten die muizen vangen in de buurt.... En onze garage is zon zooitje dat hij daar vast klem komt te zitten .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:17

Tja als je geen geld uit wilt geven wordt het moeilijk.

Hoef je je bedrijfsadministratie niet te leren?

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 11:21

En als ik daar dan eens geen zin in heb heb er nog niks aan gedaan .

En wil best geld uitgeven, maar niet veel, het is maar een muisje en het was gisteren zondag, dus dat koopt ook wat moeilijk .