vragen over cavia en caviakooi kopen!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyceje13

vragen over cavia en caviakooi kopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 21:47

ik wil mischien een cavia kopen maar ik moet eerst een
mooie kooi hebben.
Nou had ik wat vraagjes erover.
1. hoe groot moet hij minstens zijn???
2. Is 1 of 2 cavia's beter???
3. Moeten er speeltjes in een kooi zitten en welke???

dan nog wat vraagjes over een cavia kopen.
1. Waar kan ik het beste een cavia kopen???
2. Waar moet ik op letten als ik een cavia koop???

zo dat was het ongeveer!
alle info is welkom!!!

ps: nog een vraagje: Mijn vriendin heeft maandag een cavia gekocht en die is heel erg bang. Springt alle kanten uit als je maar je arm beweegt en snap ook niet hoe ze aan een flesje moet drinken! wat te doen???

joyceje13

Re: vragen over cavia en caviakooi kopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:04

is er echt helemaal niemand???

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:09

Een cavia is liever met zijn 2en, ik heb 2 vrouwtjes. Ik denk dat ons hok 50 x 25 is. Ik heb er dan ook nog een kleiner hokje in staan waar ze dan wel eens inzitten.

Je kan ze overal kopen vind ik, als je maar goed oplet dat een goed gebit hebben en niet ziek zijn.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:32

Cavia's kun je beter met 2 houden omdat het heel sociale diertjes zijn...
Je kunt 2 beertjes of 2 zeugjes samen houden...Ook kun je natuurlijk een mannetje en een vrouwtje samen houden...Dam moet het mannetje natuurlijk wel gecastreerd worden...Dan mogen ze ook zo'n 6 weken niet bij elkaar...Een zeugje kan al vanaf 4 weken vruchtbaar zijn...dus dan zou je een beertje moeten nemen...wachten tot hij oud genoeg is...laten castreren...zo'n 6 weken wachten en er dan een zeugje bij kopen...Je kunt ze natuurlijk ook uit de opvang halen...zijn ze vaak al gecastreerd...

Voor 2 caafjes moet het hok minimaal 1 meter bij 50 cm zijn...Kleiner echt niet...Ik zou er in het begin geen huisjes in plaatsen tot ze volledig tam zijn...abders vluchten ze bij elk geluidje het huisje in en raken ze nooit gewend aan alle geluiden enz...

Je kunt een hooibol in het hok hangen...met hooi erin...of verse groente...Ook wat knaagtakjes...een toiletrolletje gevuld met lekkers...

Een cavia kun je het beste kopen bij een goede fokker...ten eerste weet je anders niets van de ouders van de caafjes die je vaak in de winkel koopt...Kan heel goed inteeld zijn bijv....Blijven ook vaak kleiner...En ze zijn 2x zo duur als bij een fokker (afhankelijk van welk ras je wil natuurlijk)

Let altijd goed op de oogjes en het neusje...droog en schoon...oogjes helder...Kontje moet schoon zijn...geen diaree...Hij mag niet stil in een hoekje zitten...Kijk altijd zelf of het een zeugje of een beertje is (verdiep je erin...zoek plaatjes vergelijk) het is niet de eerste keer dat er jonkies geboren worden omdat de dierenwinkel een zeugje voor een beertje -of andersom- verkoopt...Mocht je toch de dierenwinkel kiezen...Ook bij een fokker meekijken...
Ook kun je ze natuurlijk uit de opvang halen...Daar zitten vaak hele leuke caafjes...te wachten op een fijn huisje...

Vergeet niet dat caafjes speciaal voer nodig hebben met vitamine c...Ook hebben ze elke dag verse groente nodig...in de vorm van lof...paprika en wortel...(om er maar een paar te noemen...)

Voor je vriendin...ga gewoon eens een tijdje voor het hok zitten...observeren...laat de caaf wennen...bied hem wat lekkers aan...
neem hem op schoot en bied wat lekkers aan...Drinken uit een flesje...tja...duw het neusje er zachtjes tegenaan...(voorzichtig dus) een beetje rozebottelsiroop erdoor kan ook goed werken) en kijk of hij het snapt...soms duurt het even...zet zolang een drinkbakje erin en ververs het regelmatig...wordt snel vies...

Als er nog meer vragen zijn...

Zoek gewoon eens op het net...er is veel te vinden over caafjes...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:48

inderdaad zijn twee cavia's beter en is het slim je erin te verdiepen zodat je weet hoe je voor ze moet zorgen. Ik heb net van mijn vriend een nieuwe gekregen omdat mijn oude overleden is zijn maatje is er nog.
ik heb zelf altijd bij de dierenwinkel gekocht en 2maal er een gekregen van vrienden(uit hun nestjes) Ik kende de diernwinkel mensen alleen wel goed.
Laat je niets wijsmaken door de verkoper hij is immers de verKOPER en wil ze kwijt. Denk goed na en koop geen dier uit emotie of omdat je er perse in wilt, er moet een klik zijn wil je echt een leuke band krijgen

ik heb 1 maal die klik echt gehad mijn cavia liep achter me aan en herkende me kon naast me in bed liggen enz. Dit heeft veel tijd gekost maar bij de goede koop en goede opvoeding worden het hele leuke beestjes.

tip let ook op de tanden en voetjes als de tanden verkeerd staan moet je ze goed onderhouden anders groeien ze door.

als je ze buiten wilt houden kun je beter cavia's kopen die al van buiten komen en wees allert op ziekte en sloom heid want cavia's zijn erg gevoelig maar echt ontzettend lief en leuk

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:01

Ik zou voor 2 cavia's gaan..dan zijn ze niet zo alleen.
Ik zo een ruime kooi aanschaffen, is wel zo fijn voor ze.

Een cavia zou ik bij een fokker weghalen of een goede dierenspeciaalzaak (of een opvang als je die dieren een goed huisje wilt bieden).
Je moet letten op of ze er gezond uit zien, glanzend vachtje, schonen oogjes en oortjes. En ik zou voor een met een lief karakter gaan
Succes!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:08

Je kan het beste twee cavia's nemen. Is wel zo gezellig voor ze .
Het best kan je een kooi van minimaal 1 meter nemen (1,20 is een fijne maat).
Succes!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:25

ik heb er net een van mijn vriend bijgekregen hij vond dat na t overleiden van een beestje de ander niet alleen kon blijven. Die komt bij een dierwinkel vandaan en hij is gezond en nieuwsgierig hij komt uit bennekom waar ze zeiden dat het guppy slecht was. Je kunt altijd vragen er twee achter te houden om erover te denken.

veel succes

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:18

Voor fokkers kan je me altijd PBen. Ik heb genoeg contacten met diverse fokkers.

_Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:24

wat ik heb gedaan, omdat mij cavia niet uit het drinkflesje wilde drinken, op het uiteinde een stukje komkommer ( of iets anders lekkers) er op '' prikken''. klinkt dom , maar bij mij cavia werkte het.

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:29

Voor het drinkflesje, zorg dat er altijd een druppel ''aanhangt''. Wij hebben op school eens bij uitgedroogde muisjes het voerbakje onder het water gezet, zij wisten ook niet hoe het werkte. Toen stootten ze steeds hun hoofd als ze rechtop gingen zitten, en hadden ze het wel door. Misschien kan je dat proberen? Al zit een cavia natuurlijk niet zoveel met zn hoofd omhoog.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:20

joyceje13 schreef:
ik wil mischien een cavia kopen maar ik moet eerst een
mooie kooi hebben.
Nou had ik wat vraagjes erover.

zo dat was het ongeveer!
alle info is welkom!!!

ps: nog een vraagje: Mijn vriendin heeft maandag een cavia gekocht en die is heel erg bang. Springt alle kanten uit als je maar je arm beweegt en snap ook niet hoe ze aan een flesje moet drinken! wat te doen???

1. ik heb een kooi van ruim een meter, zitten ze met zn 4en in.
2. Meerdere cavia's is beter
3. Ik heb een halve boomstam, hooiruif, 2 hooiballen, houten huisje en hangmand (zijn ze heel gek op). Verder krijgen ze vaak nog een knaagstengel tussendoor en elke dag voldoende hooi...

Ik heb ze alle vier bij een fokker gekocht. Is echt het beste.

In het begin waren mijn knaafjes ook bang, gewoon beetje bij beetje laten wennen en uit je hand laten eten, worden ze echt heel mak van

Veel succes!

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 01:19

Marrie schreef:
1. ik heb een kooi van ruim een meter, zitten ze met zn 4en in.

Dit is echt véél en véél te klein!! Voor 4 cavia's is de minimummaat 140x60cm!

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 01:30

best wel groot. Je moet eens kijken op: www.knoevel.nl Staat veel info op.
2 is beter.
Niks waar ze op kunnen klimmen iig. Ook geen verhogingen. Ik heb geleerd dat ze daarmee kunnen vast blijven hangen en pootjes breken. Een schuilhuisje kan je er wel inzetten, en een liksteen.

Bij een opvanghuis. Bij een dierenwinkel zijn ze al snel ziek.
Of ze gezond zijn/uitzien. Als je er 2 koopt ook geslacht controleren. Of je wel echt 2 zeugjes of 2 beertjes hebt, want een vriendin kwam thuis met een vrouwtje dacht ze. Dat had de verkoopster van de winkel gezegt. Ook was ie heel erg ziek, van in de dierenwinkel zitten.

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:10

Likstenen zijn af te raden voor zowel cavia's als konijnen omdat deze té veel zouten bevatten.

Ze zijn trouwens met weinig al tevreden. Hier zijn ze al dolblij met een propje papier. Waarom dan zo duur doen als ze dit net zo leuk (of eigenlijk leuker) vinden?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:15

ik heb net een mineralen steen gekocht de liksteen likken ze maar heel soms aan zijn die mineralen stenen ook slecht..?
en wat eigenlijk als je cavia zelf overal opklimt?

In iedergeval zou ik zelf uitzoeken wat jou caafjes het leukst vinden want de een wil alleen slapen de ander vind veel hooi leuk om doorheen te rennen en weer een ander wil dingetjes kapot maken(ja raar maar waar bij mijn caaf, die helaas dood is gegaan:()

probeer vooral dingen uit mijn eerstje caaf kon bijvoorbeeld voetballen^^

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:26

bedankt allemaal voor de adviezen!!!
ik heb nog een vraagje: Is het verstandig om via
marktplaats een cavia te zoeken.
ik heb er wel eentje gezien alleen weet niet
of die nog te koop is en die woont wel in de zelfde
stad dus kan gewoon daar naar toe gaan om
dingen te vragen, maar diegene kan ook liegen : (
heeft iemand ervaring met het kopen van dieren
via marktplaats???
ik dacht dat het mischien wel beter is als
een dierenwinkel omdat die mensen hun caafje al langer
hebben en dan er ook wat van het karakter afweten.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:29

Een liksteen vin dik ook geen goed idee, mijn caafjes hadden er 1 maar die heb ik heel snel uit het hok gehaald want de drinken een fles water per dag leeg en ik vond het hok ook erg snel stinken en nat daardoor.

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:52

Mineralenstenen zijn ook slecht voor ze.

Via marktplaats kan je cavia's kopen. Maar stel wel genoeg vragen. Ik zou je desnoods erbij willen helpen.

marrianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:09

haaij ff 1 tip

als je cavia`s neemt moet je een hooikorf nemen want anders gaan ze erdoorlopen.
want cavia`s zijn heel gevoelig vooral voor schurft en hooi versneld dat zeg maar

en P.S als je ze koopt veel plezier ermee:p

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:15

Dat is klinklare onzin. Iedere cavia heeft schurftmijten bij zich, en kunnen het dus zomaar opeens krijgen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:26

Hooi kan beestjes bezitten dat is waar maar als je goed hooi koopt heb je een veel kleiner risico mijn cavia kreeg schruft nadat ik hem hooi van mijn paarden had gegeven hij vind dit wel lekerder maar het is dus slecht, als je cavia last krijgt van het hooit uit de winkel kun je terug gaan. En net als huismijten verstoppen die beestjes zich inderdaad op lekere plekjes dus ook in bijvoorbeeld de cavia handdoek

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:35

Ben het helemaal eens met Relliej...Caafjes dragen schruftmijten bij zich...Door bijv. stresssituaties...(ook al heb je het niet in de gaten) kunnen ze ineens kale plakken krijgen van de schruft...Ze krijgen dan een kale neus...tot bloederigs aan toen...door de jeuk en het krabben...

Overigens is schimmel en schurft moeilijk uit elkaar te halen...Het lijkt erg op elkaar...alleen begint het heel verschillend...en schimmel is super besmettelijk...ook voor de mens...

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:39

de minimale hokmaat voor 2 dieren is 1 meter. Twee dieren is altijd leuker dan 1 alleen. Als jij er dan niet bent hebben ze toch altijd aandacht. Twee zeugjes of 2 beertjes samen gaat perfect. Ik zou ze of bij een opvang halen of bij een goede fokker. En niet bij een dierenwinkel (gezien ze daar altijd de ballen verstand hebben, of ze zijn ziek). Een liksteen zou ik uit de kooi laten, hier kunnen ze blaasgruis van krijgen! En dat is zeer pijnlijk.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:02

Chichiba schreef:
Ze krijgen dan een kale neus...tot bloederigs aan toen...door de jeuk en het krabben...

Hoeft niet persé op de neus te zijn. Het begint wel 9 van de 10 keer op het hoofd, maar waar maar niet zoveel uit.