Chinchilla's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 22:02

Ik kan van een leraar 2 Chinchilla's krijgen.

Maar ik wou graag eerst eens wat meer weten over Chinchilla's.

Ik vroeg me ook af of ze echt zo stress gevoelig zijn?

Chely

Re: Chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:30

gekregen? die dieren zijn best duur.

Chincilla's zijn idd stressgevoelig. Ze worden flink oud, volgens mij kunnen ze wel 20 jaar oud worden. Ze hebben een grote kooi nodig waar ze een slaapnest hebben, een plek om een zandbad te nemen, en wat plateautjes om op te klimmen. Knaaghout is ook handig, geen knaagsteen (kalksteen), die zijn niet goed voor de nieren hebben ze mij verteld.

Je kunt ze het best met z'n tweetjes houden of meer. Dames kunnen samengehouden worden, koppeltjes ook. Twee heren weet ik niet.
Als je een koppeltje hebt kan het natuurlijk voorkomen dat er ook kleintjes komen, daar moet je rekening mee houden.

In de dierenwinkel is er speciaal chincillazand te kooop en chincilla voer!

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 12:52

Ja, ik kan ze krijgen
Wat is te verstaan onder stress gevoelig?

Sarisv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:06

Als het bijvoorbeeld te druk word, en ze raken in stress, vallen hun haren uit

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:18

ik heb er op mijn werk een paar;
Ze zijn idd stressgevoelig, ze laten alleen hun haar los als ze écht denken in gevaar te zijn. Het zijn knaagdieren ze moeten met een paar in een hok zitten, ze kunnen niet naar buiten, ze worden soms 14 jaar. En ze zijn nouwlijks tam te maken. Verder zijn het supertoffe beesten!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:07

Wij hebben alleen maar stressbestendige Chinchilla's gehad. Hoe drukker het is des te interessanter vinden ze het.
Ik kan gewoon hun kooi uitzuigen terwijl ze in de kooi zitten, doet ze niets. De honden die hier rondlopen vinden ze heel interessant en als ze te brutaal worden vallen ze ze gewoon aan.
De tijd dat Chins stressgevoelig waren ligt gelukkig al jaren achter ons, of je moet ze bij een slechte fokker of dierenwinkel vandaan halen.
Dan heb je nog wel kans op angstige diertjes.

Twee mannen samen gaat super! Zolang er maar geen vrouwtjes in de buurt zijn.
Het is ons juist door de fokker aangeraden om twee mannen te nemen ipv van twee vrouwtjes.

Wat heel belangrijk is is dat je Chinchilla's alleen speciaal voer geeft voor Chins en elke dag een portie goede kwaliteit hooi.
Het zijn hele sobere dieren en alle andere dingen zijn al gauw erg slecht voor een Chinchilla.
Af en toe een zonnepit of een rozijntje mag, maar beslist niet te vaak.

Wat verder handig is om te weten is dat het schermerdieren zijn en dat ze overdag dus niet erg aktief zijn.
Die van ons zijn handtam, je kunt ze aaien en oppakken maar het zijn geen dieren die rustig op schoot blijven liggen.
Ze kunnen inderdaad erg oud worden dus bedenk goed waar je aan begint.

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:21

Chinchilla's geweldige dieren..heb er zelf ook 1 gekregen twee jaar terug.(de vorige eigenaresse ging verhuizen en kon hem niet meer houden)
Hij zat al zijn hele leven alleen en hij is 15 jaar. Al een oudje dus. Maar hij ziet er gelukkig uit
Hij krijgt ook elke dag een badje zand..hij krijgt gewoon konijnenvoer..soms es een stukje appel.
foto staat wel in mijn profiel

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:43

aah jij bent ook zo'n persoon wat zoveel mogelijk beesten houdt, zie ik uit je profiel. Ikke ook. Heb al vele konijnen paarden, duiven, katten, egels alles gehad. Wil nog meeheeheer

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:47

Een klasgenoot van mij heeft een chinchilla. ik vind ze ook leuk, alleem mijn moeder vind ze minder. Me klasgenoot zegt dat je ze ook niet ruikt, maar toch wilt me ma ze niet. Ze vind dat ik al zat beesten heb. Ik vind het veels te weinig :p
Oojah ze zei ook dat ze in het begin 1 keer in je vingers bijten om te kijken of het eetbaar was ofzo,maar daarna niet meer. Dus niet schrikken

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:51

punkies schreef:
aah jij bent ook zo'n persoon wat zoveel mogelijk beesten houdt, zie ik uit je profiel. Ikke ook. Heb al vele konijnen paarden, duiven, katten, egels alles gehad. Wil nog meeheeheer

haha ja ik ooook

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:24

@Babe: alsjeblieft, geef je chinchilla's speciaal chinchillavoer ipv konijnenvoer! Konijnenvoer is echt slecht voor ze. Chinchilla's lusten alles (tot behangpapier toe ) maar verdragen niets. Je voert ze zo hun dood in!

@Nannes: het is waar dat chinchilla's overal een keertje in willen bijten om te testen of het ook eetbaar is. Maar dat doen ze echt heel zachtjes, doet geen pijn.

@TS: denk er ook over na dat een geschikte kooi -voor een paartje minimum 1m x1m x 2m - erg duur is! Nog iets om te weten: richt de kooi enkel met onbehandeld hout, aardewerk en metaalvoorwerpen in. Al de rest, zeker plastiek, wordt kapotgebeten en vaak ook opgegeten, wat natuurlijk erg ongezond voor ze is. Een kooi met een plastieken onderbak is dus voor chinchilla's niet geschikt, al hebben sommigen er wel eens geluk mee en ontdekken de chinchilla's niet dat plastiek lekker is...

Lees eens een boekje over chinchilla's, of google er eens naar op internet.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:30

Mijn buurvrouw en buurman hebben er 5, verdeel dover 2 super grote hokken, want ze hebben echt de ruimte nodig!
Ze zijn gewoon tam hoor, komen op je schoot zitten, je kan ze oppakken, aaien!

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:59

Het lijken me wel hele leuke beestjes. Maar je moet er wel voorzichtig mee doen en een groot genoege kooi hebben.
Misschien moet je op internet informatie zoeken! Er zijn genoeg sites over te vinden...

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:26

Heb er zelf ook3zijn echt superlieve beestjes! Wel moet je aan veel dingen denken vooraleer er 1 aan te schaffen:

-waar ga je de kooi zetten: niet op je kamer, tenzij je heel vast slaapt! chinchillas zijn namelijk vooral nachtdiertjes en maken heel wat lawaai door op en neer te rennen en te spelen in hun kooi. In de living is het vaak te druk overdag, en chinchillas zijn nogal stressgevoelig! In de keuken is niet echt hygienisch, dus zorg dat je een leuk, rustig plaatsje hebt in huis, want buiten kan je ze natuurlijk ook niet zetten!
-de kooi moet ruim genoeg zijn: neemt heel wat plaats in en kost veel!
-hebben dagelijks goede verzorging en een proper zandbadje nodig!
-konijnenvoer is echt niet geschikt! Chins hebben aangepaste voeding nodig en een handvol hooi per dag!

als je aan deze eisen kan voldoen, zal je er zeker veel plezier van hebben! Ze kunnen zo lief en schattig zijn, je kan ze lekker aaien en als je ze goed verzorgt, krijg je 5xdie tijd in liefde terug!
veel succes!

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:49

Ik zal even een foto maken van de hok die ik er dan voor ga gebruiken, als die niet geschikt is, zal ik eerst een nieuwe moeten zoeken.

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:50

punkies schreef:

Ja, idd, we houden veel beestjes.
Ik wil ook wel meer beestjes, maar er is niet altijd tijd en ruimte voor dus denk ik eerst goed na voor ik er weer eentje bij neem