HULP van vrouwtjes cavia om mannetje te redden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

HULP van vrouwtjes cavia om mannetje te redden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:04

hallo,

ik ben met spoed opzoek naar een vrouwtjes cavia te leen. Voor een paar dagen het liefst vanaf nu al.
Mijn cavia man is geopereerd aan een talg bult en heeft hierdoor zo'n shock gekregen dat hij niet meer eet of drinkt en zijn hartje niet meer regelmatig klopt. Nou had ik gelezen(en al eerder meegemaakt) dat het gezelschap van het andere geslacht de man er weer toe aan kan zetten actief te worden en door te gaan. Maar ik heb alleen een mannetjes cavia, dus zoek ik nu met spoed een vrouwtje

kan iemand mij helpen

ps. het is de zwart witte man van mijn avarter hij is raszuiver en zou eigenlijk de fok in gaan, eventuele kleintjes zullen dus niet zomaar rare gebreken kunnen krijgen.

Chichiba

Re: HULP van vrouwtjes cavia om mannetje te redden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:28

Haii...
wat naar van je caafje...Ik kan je niet helpen aan een vrouwtje maar ik kan je wel mijn ervaring vertellen...

Ik kreeg mijn eigen caafje weer terug (lang verhaal) nadat hij een jaar bij een vriendin had gewoont...Hij was toen 2 vriendjes verloren en zij durfde het niet meer aan er weer 1 bij te nemen...angst dat die dan ook weer dood zou gaan...

Mijn caafje was er niet best aan toe...Na 2 weken ben ik naar de dierenarts gegaan...bleek dat hij haken aan zijn kiezen had...en dus niet meer at...hij woog toen nog zo'n 900 gram maar veel te weinig dus...Hij was ook echt schraal volgens de dierenarts...Aangezien hij daarvoor dus niet bij mij woonde wist ik niet hoelang dit an gaande was...Hij moest toen dus onder narcose om zijn kiezen te raspen...Hij is in totaal 3 dagen bij de dierenarts geweest omdat hij niet wilde eten...Eindelijk kon ik hem ophalen...hij wilde nog niet echt eten...Dus ik bijvoeren met worteltjesprut (Olvarit) Hij at daar wel met smaak van...maar zijn gewone eten en fruit en groente gingen er niet in...Uiteindelijk woog hij nog maar 850 gram...(erg licht dus) Toen heb ik de knoop doorgehakt...er moest er 1 bijkomen...Zodat hij weer wat op zou knappen...hij was tenslotte altijd een vriendje gewend...Heb er toen een mannetje bij gekocht bij een fokker...(6 weken oud) Het heeft echt geweldig geholpen...Hij begon weer zelf te eten...en weegt inmiddels 1150 gram...een echte beer dus...Het gaat geweldig met hem...Ik ben hier zo blij mee...

Mijn advies is dus...neem er gewoon 1 bij...Kan dus ook een jong beertje zijn...Ik vind het zielig dat je er een vrouwtje bij zet en haar dan weer terug brengt...Dan is hij weer alleen...Cavia's zijn groepsdieren...Houd ze gewoon lekker met zijn 2tjes...2 kerels...

Als je 2 mannetjes neemt kun je er geen vrouwtjes bij in de buurt houden...Hou daar rekening mee...Dan gaan ze eigenlijk altijd vechten...

Sterkte met de kerel...

Groetjes Barbara

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:34

Ik denk idd dat als je er voor eventjes een vrouwtje bij zet en die daarna weer weg gaat, dat hij dan weer in hetzelfde patroon vervalt.
Mijn ervaring met mijn cavia's is ook dat er wel twee beertjes bij elkaar kunnen. Ik heb voor mijn 2 jarige beertje er een jonge bij gekocht, dit gaat hartstikke goed samen!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:38

hallo,

zijn tanden en kiezen zijn al gecontroleerd en die waren het niet, ook heb ik gister en eergister een vocht infuus gehaald en heeft hij darmontspanning gekregen. Het helpt allemaal niet hij weegt inmiddels ook maar 950 gram(vroeger 1,45 kilo) hij is in een halfjaar zoveel afgevallen en dat kwam door de infectie die dus verwijderd is.

zijn broertje is een geruime tijd geleden over leden ik heb er toen een mannetje bij genomen maar dat klikte niet die stonden dus 1,5 jaar naast elkaar in 2 hokken toen ook zijn tweede gezelschap doodging heb ik er weer een bijgekocht die er nu nog bij is.

ik zou het heel jammer vinden als hij nu overlijd hij is net een hondje hij loopt door het huis achter me aan en weet precies dat ik zijn baasje ben hij snapt me gewoon echt. Ik heb mijn verzorgpaard(waarmee ik dezelfde soort band had) al verloren en zou hem nu echt niet willen verliezen

igg bedankt voor de informatie.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:49

Ik bedoelde niet dat de jouwe last van zijn kiezen zou hebben...
Ik bedoelde dat de mijne ook erg ziek was en er bovenop is gekomen door er weer een caafje bij te nemen...

Maar als ik het goed begrijp heeft hij al een vriendje in zijn kooi?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:25

ja hij heeft er een vriendje bij ja al een half jaar

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:57

Bij 2 mannetjes kun je niet zomaar een vrouwtje zetten, dat geeft problemen. Aan een vriendje zou hij toch genoeg moeten hebben

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 00:20

Een vrouwjte kan een mannetje aanzetten tot actief gedrag(voor voortplanting) sowieso zou ik ze niet bij elkaar zetten(heb thuis 4 hokken) ook is mijn eerste cavia op deze manier weer op de been geholpen.

maar in ieder geval bedankt voor de reactisch maar ik denk niet dat hij op deze manier weer op de been komt.