Hoe mijn hond poot leren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Hoe mijn hond poot leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:10

Wat de titel al zegt:

Hoe mijn hond "poot" leren??

Bestek

Re: Hoe mijn hond poot leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:15

Net zoals alle andere commando's.

Ten eeste altijd rustig blijven, niet kwaad worden als hij het niet snapt.
Je pakt zijn pootje rustig op, bij hevig verzet even een half uurtje wachten en dan overnieuw proberen. Zijn pootje in de desbetreffende positie (niet te hoog!) houden en dan zeggen: Poot! Braaf poot! Zo issie braaf! Poot! Je hond moet namelijk de beweging van de poot omhoog in verband gaan brengen met 'Poot'. Daarna onmiddelijk belonen doormiddel van een koekje of de clicker als je aan clickertraining doet. Zo een paar keer per dag herhalen (niet te vaak achter elkaar, je hond moet het leuk blijven vinden). Zodra je hond iets van poot omhoog uit zichzelf doet zonder dat jij het commando hebt gegeven volledig negeren. Dit werd immers niet gevraagd. Zodra jij het commando geeft en hij doet iets in de richting van het commando, meteen uitbundig belonen! het niveau moet wel omhoog gaan, dus wanneer hij eerst perfect poot kon geven en vervolgens zn pootje slap omhoog gooit moet je die slappe poging niet belonen. Je hond zou daar gemakzuchtig van kunnen worden

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:39

Dieuwke1989 schreef:

Je pakt zijn pootje rustig op, bij hevig verzet even een half uurtje wachten en dan overnieuw proberen. Zijn pootje in de desbetreffende positie (niet te hoog!) houden en dan zeggen: Poot! Braaf poot! Zo issie braaf! Poot! Je hond moet namelijk de beweging van de poot omhoog in verband gaan brengen met 'Poot'. Daarna onmiddelijk belonen doormiddel van een koekje of de clicker als je aan clickertraining doet. Zo een paar keer per dag herhalen (niet te vaak achter elkaar, je hond moet het leuk blijven vinden). Zodra je hond iets van poot omhoog uit zichzelf doet zonder dat jij het commando hebt gegeven volledig negeren. Dit werd immers niet gevraagd. Zodra jij het commando geeft en hij doet iets in de richting van het commando, meteen uitbundig belonen! het niveau moet wel omhoog gaan, dus wanneer hij eerst perfect poot kon geven en vervolgens zn pootje slap omhoog gooit moet je die slappe poging niet belonen. Je hond zou daar gemakzuchtig van kunnen worden

Dankjewel ik ga het proberen!!

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:25

En, lukt het ?

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:10

Ja hij kan het al half!! Ik oefen om het kwartier..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:28

om het kwartier?
hahah zal die vast wel snel zat van zijn....

nu je toch bezig bent, duw hem om, pak zijn achterpoten omhoog en zeg heel rustig " dood" ook een hele leuke oefening!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:30

haha dat is een goeie;) Nee hij vind het nog steeds leuk hoor (alles voor koekjes)

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:31

Ellepel, 1 tip Poot wordt vanuit de zit gedaan, 'Dood' vanuit het liggen :p Dus nu niet als een wilde tegen je hond aan gaan lopen duwen terwijl je met poot bezig bent

En iedere keer een koekje is ook slecht niet alleen vanwege zijn gezondheid, maar nu doet hij het puur en alleen voor het koekje. Je moet zorgen dat hij het voor jou doet, en niet voor het koekje. Dit doe je door het koekjesgebruik af te bouwen (Als ik train met mijn hond krijgt hij om de 8 a 12 oefeningen een koekje..)

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:34

Oke dankjewel ik zal hem minder koekjes geven...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:02

hahah ja weet ik dieuwke, maar als hij dan toch 1 poot omhoog heeft ( met pootje geven)kun je hem makkelijk omduwen

( was dus een grapje )

enne teveel koekjes is idd niet goed, krijg je van die honden die steeds staan te zeuren, gewoon lekker enthousiast met je stem zijn
"ja braaf!! goed zooo!!" en een dikke knuffel daar doen ze t ook wel voor.

ik heb een hond gehad en die kon alleen op hand gebaren alles doen, zitten, pootje geven en de andere poot, zitten mooi zitten met 2 pootjes omhoog, liggen, dood liggen en tot slot rekte ze zich altijd maar even voor t gemak uit.

leuke vind ik als ze poot geven eenmaal kennen om ze dan ook de andere te laten geven, je vraagt poot, laat die geven, beloond en dan zeg je "andere poot ", steevast dat ze je dezelfde willen geven, maar je zegt "nee andere", pakt de andere poot en beloont..na enkele keren kennen ze dat dan ook wel.,

t is wel leuk als je hond t ook leuk vind!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:23

Dieuwke1989 schreef:

Goed uitgelegd.

Ik weet alleen niet of 'poot' commando zo goed is voor kinderen.. Als die poot zeggen krijgen ze direct een poot in het gezicht..

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:04

Wat ook goed werkt is iets heel lekkers pakken en in een dichte hand voor hem houden. Meestal worden ze dan ongeduldig en gaat met hun poot meppen. Op dat moment zeg je POOT en beloont hem meteen. Zo gaat hij het woordje poot aan het geven van een poot koppelen. Ik beloon mijn honden bij het opbouwen van een oefening altijd met wat lekkers. Als ze de oefening goed kennen ga ik pas de brok afbouwen.

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:12

Ja maar Lysette, dit is in eerste instantie een ongevraagde ondeugd belonen.. Zou ik persoonlijk niet doen.

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:02

Dieuwke1989 schreef:
Ja maar Lysette, dit is in eerste instantie een ongevraagde ondeugd belonen.. Zou ik persoonlijk niet doen.

Het is maar wat je ondeugd noemt. Ik heb graag dat mijn honden zelf gaan zoeken naar oplossingen als ik aan het trainen ben. Ze halen alles uit te kast als ze zien dat ik wat van ze wil.
Honden weten heel goed het verschil te maken tussen training en niet training. Het is niet zo dat ze hier in huis constant met poten lopen te maaien ofzo, het levert ze namelijk niks op, alleen maar op commando Mijn hond kan ook op commando tegen mij opspringen maar zonder commando laat hij het wel

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:09

Hmm zo kun je het ook zien . Ik zou het niet op prijs stellen dat mijn hond begint te slaan met zijn poot als ik hem eten voor zijn neus houd en hij het naar zijn idee niet op tijd krijgt.. Temeer omdat 1) poot een commando is, dus niet uitgevoerd mag worden zonder dat ik iets gezecht heb en 2) onze hond alleen lekkers mag pakken op commando, dus wanneer ik hem een snoepje op zijn neus duw (bij wijze van spreken) mag hij het nog niet pakken danwel met zijn poten beginnen te meppen.