Asielen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Asielen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 16:10

Nadat onze pas aangekomen kat door een stom toeval ontsnapt en sindsdien vermist is, hou ik alle websites van asielen hier in de buurt (en wat verder weg) extra goed in de gaten, je weet maar nooit of ze ergens opduikt... Maar daarbij rees bij mij de vraag: hoe gaat zo'n asiel in zijn werk? Ik ben er nog nooit geweest, allicht zou ik alle katten en honden willen meenemen dus dat lijkt me niet zo slim
Maar moet je een dure prijs betalen voor een asielkat/hond? Zijn ze sowieso gesteriliseerd/gecastreerd? Krijg je zomaar een dier mee of moet je een vragenlijst invullen, krijg je controle...
Ik ben benieuwd!

simodi

Re: Asielen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:15

Heb je je vermiste kat al aangemeld bij Amivedi? Dat is de beste manier om de vermissing te registreren. Mensen brengen een gevonden kat niet altijd naar een asiel, omdat je in principe aan het asiel een bedrag moet betalen als je een beest brengt, ze kunnen niet controleren of het echt een vermist dier is of dat de eigenaar er gewoon vanaf wil!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 16:21

Ze is aangegeven bij de politie en bij CAD (Coördinatie Antwerpse Dierenbescherming), ik denk dat Amivedi typisch Nederlands is? Ik heb haar op zoveel mogelijk websites geplaatst, iedereen in de buurt verwittigd en overal briefjes uitgehangen. Maar ik dacht: je weet maar nooit of ze ergens wordt binnengebracht hé
De vorige eigenaresse (woont zo'n 10 km verderop) is er trouwens heilig van overtuigd dat ze daar zal toekomen binnen een paar dagen of weken. Wie weet, ik hoop het iig... Gek hé, dat je zo in de rats kan zitten voor een dier dat maar net bij je was

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:56

Je hebt tot nu toe het mogelijke gedaan wat je kunt.

Ik kan enkel beschrijven hoe het bij ons in het asiel er aan toe gaat (Dierenasiel Leeuwarden). Als een kat word binnengebracht als zwerfdier word deze geregistreerd met alle kenmerken etc. erbij. De kat blijft min. 2 weken zodat de eigenaar zich kan melden. Daarna mag de kat naar een nieuw tehuis. Als je een vermissing opgeeft word deze zo gedetailaeerd mogelijk in de computer gezet.
Een asielkat kost 60 euro bij ons. Daarbij zit casteratie/sterilisatie, chip, ontwormen, ontvlooien en eventuele andere medische dingen die gebeurd zijn.
Een asielhond kost 85 euro en daar zit enting, chip etc. en alle medische zorg.
Op deze dieren hond en kat geld ook een proeftijd van 4 weken en die kunnen telefonisch verlengd worden met nog eens 4 weken. Ook zal het asiel voor de eerste komende week/2 weken zorgen voor medische nazorg als er in die tijd nog wat gebeurd bijv. niesziekte wat bij ons is opgelopen.
De katten zijn vrij makkelijk mee te krijgen ze kijken wel een beteje hoe en wat etc, maar honden zijn veel lastiger. Hier vragen ze goed over of er genoeg tijd aan besteed word of degene ervaring heeft etc.
Dan nog 1 ding die ik uit de wereld wil helpen bij ons worden nooit dieren ingeslapen als ze er te lang zitten. Enkel als honden agressief zijn en echt bijten etc. is het, het beste om ze in te laten slapen, maar dit gebeurd niet als overkop en snel.

Ow ja bij ons kost het geen geld om een kat of gevonden hond naar het asiel te brengen. Afstandskatten en honden wel.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:12

Bedankt voor de uitleg Faniek! Nu kan ik me er al wel iets bij voorstellen, al zullen bepaalde dingen wsn wel afhankelijk zijn van het asiel. Wel een opluchting dat ze niet worden ingeslapen alleen omdat ze ergens te lang zitten

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:20

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:39

de site waar honden/katten/andere opstaan van bijna alle dierenasiels www.dierenasiels.com

Ik geloof dat de bijdrage voor een hond 200 euro is (kan natuurlijk per asiel verschillen) een kat 75 euro geloof ik
De honden/katten zijn dan nagekeken door de dierenasiel, eventueel behandeld enz. enz.

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:38

Bij ons asiel zijn de bijdrages EUR 110 voor een hond en EUR 75 voor een kat. Als een dier onhandelbaar blijkt laten ze hem wel inslapen ben ik inmiddels achtergekomen... Wij hebben nml laatst twee katten van een half jaar weggebracht en eentje hebben ze laten inslapen, omdat ie het huis sloopte volgens hun, de ander heeft gelukkig wel een plaatsje gevonden.

MiiZelff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:50

Voor mijn hond hebben we 100 euro betaalt.
Een koopje alsjehet mij vraagt want het is een echte rashond(normale prijs 250 euro..!!!))

xxx

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:23

ik heb 100 euro voor mijn asielhondje betaald..
daar zat wel alle kosten bij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:43

Ik heb vorige winter een zwerfkat naar het asiel gebracht (ik kon hem nietlanger buiten laten zitten toen, dat was in de periode dat het buiten -20 was). Ik hoefde toen niks te betalen.

Hier in het dorp woont een hele leuke en vooral lieve kat, hij is van de bakker maar hij loopt bij alle winkels binnen enzo, zit altijd bij de viskar te schooien. Er zijn dus al een aantal mensen geweest die dachten dat dit een zwerfkat was en hem naar het asiel gebracht hebben. Met als resultaat dat de eigenaren hem al diverse keren terug hebben moeten kopen.

Maargoed, even ontopic: Ik hoop dat je je poesje snel weer terug vindt!!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:17

Memuska schreef:
hoe gaat zo'n asiel in zijn werk?
Maar moet je een dure prijs betalen voor een asielkat/hond?
Zijn ze sowieso gesteriliseerd/gecastreerd?
Krijg je zomaar een dier mee of moet je een vragenlijst invullen, krijg je controle...

Hoi hoi

Ik kan jouw vragen wel beantwoorden
Het is wel leuk om de website's in de gaten te houden in de hoop dat jouw kat er misschien eens tussenstaat...maar eigenlijk niet zo handig. Want asielen hebben het vaak erg druk en het komt heeeel vaak voor dat een kat (of hond) alweer verkocht is voordat deze op de website geplaatst is.
Het is daarom veel verstandiger naar het asiel toe te gaan (of eerst te bellen) om door te geven dat jouw kat vermist is...je kunt een foto afgeven of de kenmerken doorgeven (maar foto is erg aan te raden!).
Dan komt jou kat met de foto en/of gegeven kenmerken in een boek (of computer) te staan, en wanneer er dan een kat gevonden word die match met jou kat, kunnen ze je bellen. Dat is veel handiger

Dan over de prijs, dat is heel verschillend. Maar reken voor een hond maar op een euro'tje of €100 (soms nog wel minder ook hoor) en katten zullen ook erg verschillend zijn, in sommige asielen zijn de katten evenduur als honden, maar ik ben bekend met de prijs €50-60 voor een kat.

Dieren zijn altijd gesteriliseerd/gecastreerd mits ze er de goeie leeftijd voor hebben natuurlijk (kittens en pups uiteraard niet dus).

Dan de laatste vraag. Een dier krijg je natuurlijk niet zómaar mee...maar je hoeft ook geen vragenlijst in te vullen. Er word wel gevraagd naar hoe de thuissituatie is...omdat sommige dieren niet, of juist wel met kleine kinderen of met andere dieren kunnen. Wanneer je bijvoorbeeld al een hond thuis heb, en je wilt een kat kopen die niet met honden kan, krijg je de kat dus niet mee. Maar het komt ook wel voor dat het wel geprobeerd mag worden hoor
En controle is er niet (althans niet naar mijn weten hoor) er worden zóveel dieren verkocht...als ze die allemaal moeten gaan controleren...pfff daar is geen tijd voor joh

Nou, dit lijkt me voldoende antwoord he
Succes met het vinden naar je kat! hopelijk zijn jullie gauw weer bij elkaar