Nog meer mensen die een kat met suikerziekte hebben?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Nog meer mensen die een kat met suikerziekte hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 23:45

Onze kat Castro hebben wij met ongeveer 6 jarige leeftijd uit het asiel gehaald. Bekend was dat hij toen chronische nierinsufficientie (hoe schrijf je dat) had. Dus op speciaal voer, geen probleem.
Ongeveer 2 jaar geleden kwam Castro thuis met een bult op z'n rug, wat een abces bleek te zijn. Ik heb netjes het abces uitgeknepen (meneer bleef rustig liggen) en we zijn daarna meteen naar de dierenarts gegaan. Deze adviseerde toen om ook z'n gebit eens te laten reinigen.
Zo gezegd zo gedaan, ik heb toen gelijk gevraagd of ze z'n bloed wilden cheken ivm met de nieraandoening.
Net voordat we castro op mochten halen kregen we een telefoontje met vervelend nieuws, Castro bleek suikerziekte te hebben!
Dit betekend dat we hem 2 keer per dag een prikje met insuline moeten geven. Er mag maximaal 12 uur tussen beide prikken zitten. Ook krijgt hij speciaal voer en moet regelmatig op controle voor bloedonderzoek. Ook moest ie wat afvallen (hij weegt "maar" 8 kilo )
Hij heeft dit nu al zo'n 2 jaar. Het is soms best lastig, als ik bijvoorbeeld bij vrienden ben moet ik altijd zo rond achten zeggen: k moet naar huis de kat spuiten. Vooral op zondagochtend is dit soms niet zo leuk.

Zijn er hier meer mensen met een kat (of hond) met suikerziekte?

wij spuiten op dit moment trouwens 2 keer per dag 2 eenheden (voor de gene die het wat zegt ) Onze kat weet trouwens precies wanneer het 8 uur is en gaat altijd netjes voor z'n prikje liggen!

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:27

Ik heb wel een kat die altijd wel 'iets' heeft en dan helaas ook 'iets' als vage klachten. Hoe ontdek je suikerziekte bij een kat en wat zijn de klachten?
Wens je er verder sterkte mee, ik weet wat het is om regelmatig bij de dierenarts te zitten en medicijnen aan je kat te moeten geven!

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 12:26

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:33

Onze vorige hond heeft suikerziekte gehad. Hij moest dagelijks één insulinespuit. Toen het net bekend was dat onze hond suikerziekte had, werd er door de dierenarts gezegd dat hij nog maximaal een half jaar te leven had. Uiteindelijk heeft hij nog 3,5 jaar vrolijk rondgelopen en hebben we hem uiteindelijk in moeten laten slapen omdat er vocht achter zijn longen zat. Onze hond had nooit moeite met het prikken en doordat hij maar één spuit hoefde, was het niet zo moeilijk om het spuiten vol te houden. Twee keer spuiten op een dag is inderdaad lastiger, maar ik zou het er zelf wel voor over hebben zolang de kat zich nog goed voelt.

schimanski

Re: Nog meer mensen die een kat met suikerziekte hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:31

Ik heb op dit moment ook een kat die suikerziekte heeft. Oorzaak hiervan is dat hij al jarenlang( vanaf driekwart jaar oud) prednison krijgt omdat hij zwaar astmatisch is. Hij is nu 10 jaar oud en de prednison heeft zijn tol geeist. Omdat hij absoluut niet zonder prednison kan, geven wij hem nu 2x perdag pufjes, fixotide. Jammer dat ik nooit geweten heb dat dit mogelijk was
Daarbij krijgt hij Glibenclamide om de alvleesklier wat te ondersteunen. En eerlijk is eerlijk. Hij is weer ontzettend opgeknapt. En heeft nu nog steeds geen astmatische aanval gehad, waar ik toch wel heel bang voor was.
Ik hoef hem dus niet te spuiten. Ik heb altijd gedacht dat, als hij suikerziekte zou krijgen, het dan ook echt over voor hem was, maar tot nu toe gaat het goed