kip pikt andere kippen stuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

kip pikt andere kippen stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 10:55

één van mijn kippen pikt steeds de poten van andere kippen stuk.
ze eet ook het bloed op wat daar afdruipt.
gisteren advies gevraagd van iemand uit de buurt en die zei dat ze dan iets te kort komt en ik dat op kan lossen door schelpen te voeren.
maar dat zit al door het eten, stukjes schelp.
dat is het dus niet......
ik zat te denken om wat eieren voor haar te breken, misschien dat dat het op kan lossen?
heb besloten dat als ze er niet mee op houd ik haar ga laten slachten.
maar dat vind ik toch wel zonde.
dus, ervaringsdeskundigen hier?

_Rebec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:12

hey, ik heb niet echt super veel verstand van kippen als ze zo dominant is dat ze dat steeds doet.
ik weet wel als ze eenmaal 1 ei hebben opgegeten pikken ze alle eieren stuk. ook niet echt de bedoeling

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:15

jockeygirl schreef:
hey, ik heb niet echt super veel verstand van kippen als ze zo dominant is dat ze dat steeds doet.
ik weet wel als ze eenmaal 1 ei hebben opgegeten pikken ze alle eieren stuk. ook niet echt de bedoeling

dat is ook precies waarom ik nog geen ei heb gegeven, omdat ik daar dus bang voor ben....
mijn moeder vertelde dat haar oom kippen had en één van die kippen pikte dus ook voortdurend alle eieren stuk......

tjaanie_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:16

oej wat lastig moordlustige kip.. jeetje ik heb het zelf nooit mee gemaakt maar succes

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:22

Je hebt daar wel spray voor. Meestal gebeurt het als kippen met te veel op een te klein stukje grond zitten. Toen wij onze kippen vroeger nog in het hok (+-3 m2) met een kleine uitloop (+-5) hielden hadden we er ook wel eens last van. Sinds ze op het land lopen hebben we daar nooit meer last van gehad.

Ow ja en geen eieren voor kippen breken hoor. Als ze eenmaal een ei geproeft hebben blijven ze er niet meer af. Mijn vader deed het ook een keer, pakte een ei uit het hok en liet m vallen. Ei stuk, dus hij gooide het ei weer terug in het hok zodat de kippen het op konden eten. Vervolgens vraten onze kippen steeds hun eigen eieren op.

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:28

Je hebt idd speciale spray voor het verenpikken bij kippen, maar dat zal ook wel helpen tegen pikken op poten .

Wij hebben onze kippen regelmatig eierschaal gegeven, en ze hebben nooit hun eigen eieren kapot gepikt. Je moet alleen zorgen dat het er niet meer als ei uitziet. Wij spoelden de schalen goed schoon, dan laten uitdrogen, dan in kleine stukjes breken en buiten voeren (niet vlakbij de eieren). Dan brengen ze het niet in verband met de eigen eieren. Maar nu krijgen ze schelpjes voor hun kalk.

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:30

WendyK schreef:
Je hebt daar wel spray voor. Meestal gebeurt het als kippen met te veel op een te klein stukje grond zitten.

mijn kippen lopen heel de dag los, echt los, niet in een uitloop, dus in de wei, in het bos....
's avonds gaan ze op stok in een hok van 3 bij 6 waarvan ik dan de deur dicht doe, omdat er hier vossen zijn [ik woon aan het bos].
terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat er maar één stok inzit, ik ga er een stok bijmaken, kijken of dat het oplost, ze doet het namelijk ook altijd 's avonds, als ze op stok gaan.

Sjen

Re: kip pikt andere kippen stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:07

Je hebt hier toch van die 'kippenbrilletjes' voor? Van een vriendin hoorde ik dat haar kippen die vroeger hadden omdat ze elkaar anders kapot pikten.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 02:33

luxx schreef:
mijn kippen lopen heel de dag los, echt los, niet in een uitloop, dus in de wei, in het bos....
's avonds gaan ze op stok in een hok van 3 bij 6 waarvan ik dan de deur dicht doe, omdat er hier vossen zijn [ik woon aan het bos]
.
terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat er maar één stok inzit, ik ga er een stok bijmaken, kijken of dat het oplost, ze doet het namelijk ook altijd 's avonds, als ze op stok gaan.

Misschien is dat de oplossing. Onze kippen laten elkaar ook volledig met rust nu. Die slapen zelfs über-natuurlijk nu, namelijk in de boom

luxx

Re: kip pikt andere kippen stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 11:54

Sjen schreef:
Je hebt hier toch van die 'kippenbrilletjes' voor? Van een vriendin hoorde ik dat haar kippen die vroeger hadden omdat ze elkaar anders kapot pikten.

grappig dat je dat zegt!
de mannen die hier waren, die ik advies had gevraagd begonnen daar ook over.
en omdat ik in frankrijk woon ging dat in het frans, dat ik dan 'lunettes' moest halen.
dus ik stond ze aan te kijken, ik zeg, staan jullie me nou in de maling te nemen??
en zij, nee nee, en uitleggen.
was wel grappig!

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 11:59

WendyK schreef:
Misschien is dat de oplossing. Onze kippen laten elkaar ook volledig met rust nu. Die slapen zelfs über-natuurlijk nu, namelijk in de boom

ik denk dat het inderdaad beter is, een stok erbij.
gisteravond is er niets gebeurd.
buitenlaten kan hier echt niet, ik woon hier letterlijk aan de rand van het bos, en in het bos zijn de wilde dieren......
ik ben zelfs overdag al twee kippen kwijt geraakt.
nu leggen ze ook netjes in het hok, als ik ze geen hok meer geef vind ik de eieren ook never nooit meer terug.
en daarbij, in de boom kunnen ze niet broeden, nee dan raak ik ze zeker kwijt.

maar grappig dat het zo kan helpen om hier een topic te openen!
samen kom je toch altijd verder als alleen......
bedankt allemaal voor het meedenken!!!!