Ik ga over 2 weken verhuizen.. Leuk zou je zeggen, maar het is voor korte duur, een maand later ga ik namelijk weer verhuizen.. Ik ga nu even tijdelijk in het huis van mijn vriend( wel samen) wonen en na maand gaan we samen in een ander huis omdat zijn huis per 1 maart is opgeleverd.. dit duurt dus een maand langer als gepland.. Eigenlijk zou ik dus maar 1 keer verhuizen, maar ja het is niet anders.. Want mijn eigen huis is dus al opgezegd lange tijd geleden..
Maar waarom vertel ik dit dus? Ik heb 3 katten.. Ik ben bang dat ze helemaal in de stress schieten van al verhuizen.. Zijn ze net gewend na een maand gaan we verkassen.. Om te verhuizen moeten ze de eerste keer al anderhalf uur reizen in een mandje.. Dan bleren ze je natuurlijk helemaal doof in de auto met zijn allen.. Hoe maak je dit nou allemaal zo min mogelijk stressvol voor de katten..? Ik dacht zelf al hun kleedjes en mandjes natuurlijk neerleggen zodat ze nog wat van hun eigen geur hebben.. Iemand anders nog ideen hier over?
Ja ik mheb er geen ervaring mee. Maar ik zou ook kleedjes met hun eigen geur in het huis neerleggen. Misschien kan je voor in de auto een tabletje geven waar ze rustig van worden? En verder denk ik dat je de eerste dag ze zelf maar een beetje moet laten gaan in huis. Ik zou er dan niet teveel aandacht aan schenken.
Tenminste dat lijkt mij, maar ik heb weinig verstand van katten hoor.
tijdens mijn laatste verhuizing heb ik bij de dierenarts voor 1 van mijn katten Calmivet gehaald, dit zijn rustgevende tabletten..
1 tablet werkte bij deze kat geweldig goed, ze worden er behoorlijk suf van,ze lopen wel wat wankelend enzo, maar zijn verder wel gewoon wakker, dus niet dat ze totaal van de wereld zijn.
ze merken zo weinig van het verhuizen zelf, het werkt ongeveer 10 uur, daarna komen ze weer "bij"
was wel nodig aangezien de dame in kwestie nogal een stresskat is t werkte bij haar super! hahah echt een kat die het hele verhuizen best gezellig vond, we kregen zelf kopjes van haar toen we in t nieuwe huis waren
en uiteraard als je daar bent hun eigen kleedjes neerleggen, en laat ze een tijdje door het hele huis wandelen zodat ze alles goed kunnen bekijken
Ik ben zelf ook pas verhuisd en heb 2 katten. 1 daarvan is nogal een streskat en die heb ik op aanraden van de da een druppeltje rescue remedie gegeven. Dat zijn plantaardige druppels die kalmerend werken. Een paar dagen voor de verhuizing heb ik een oude handdoek in hun mandje gedaan die ik vervolgens tijdens de verhuizing ook in dat reisding gestopt heb. Hadden ze onderweg toch iets van "thuis" mee. Bij aankomst in ons nieuwe huis heb ik ze eerst een uurtje in de gang gelaten. Deurtje van dat reisding open en maar afwachten of ze eruit kwamen. Al met al zijn ze maar heel eventjes bang geweest en zijn ze nu nog steeds bezig met het ontdekken van plekjes in huis waar ze van alles uit kunnen halen. in iedergeval een tijdje binnen houden....
Je hebt bij de dierenarts spuitbussen en een soort van stekkers met, als ik het goed heb, feromonen te koop. Die werken ook rustgevend voor katten. Het is wel duur (nouja, ik vond het best duur ), maar als je echt bang bent voor stress is het misschien een optie om er daar 2 van te kopen. Eén voor nu in het huis van je vriend en eentje inpluggen een paar dagen voor de katten naar het nieuwe huis gaan. Dan hebben ze een herkenbare en rustgevende geur. Ik heb er in mijn huis een tijd eentje gehad toen mijn ex wegging en mijn kat daar helemaal van van de leg leek te zijn. In het begin zocht ze de stekker echt op, ging ze er naast liggen. Na een tijdje gaf ze er niet meer zo om en toen hij leeg was, heb ik geen navulling meer gekocht. Moet ook zeggen dat mijn kat vreemde huizen niet zo erg vindt, zolang er maar bekende mensen in de buurt zijn, maar dat is niet echt katten-gedrag natuurlijk!
Edit: mijn kat vindt haar reismandje ook geweldig, die staat altijd in de kamer en ze slaapt er zeer regelmatig in. Dat maakt reizen ook al een stuk eenvoudiger, haar mandje is gewoon haar veilige ruimte!
Ik neem aan, dat als het huis is opgeleverd, er nog een boel geschilderd en gemeubuleerd enzo moet? Verfdampen en lawaai zijn dingen die je je kat niet aan wil doen. En als ze in een omgeving komen die dan ook nog eens constant verandert...
Kunnen de katten niet zolang bij (schoon)ouders, tantes, ooms, vrienden of minder vage bekenden logeren? Dus dat ze wel twee keer verhuizen, maar dat de onrust van inpakken/uitpakken hun bespaard blijft?
Natuurlijk in combinatie met bekende mandjes, dekentjes, voerbakjes en dat soort spul.
Ik ben geen voorstander van verdoving, daar zitten altijd risico's aan. Alleen wanneer je echte stressdozen hebt, of je andere moeilijkheden verwacht, in goed overleg met DA "dope"n.
Als je leest gaat ze bij haar vriendje inwonen dus ik neem aan dat dat al gemeubileert is. r stond dat hij er al woonde. Na een maand gaan ze samen naar een andere woning hoe het daar zit weet ik niet.
Larslover: hoe duur zijn die stekkers dan ongeveer? Dat lijkt me op zich wel wat.. Of de rescue remedie van mysterial Die kalmerende middeltjes zie ik nu eigenlijk nog niet zo zitten.. Als ik merk dat ze echt helemaal panisch worden bij de 1e verhuizing dan overweeg ik het wel voor de 2e keer...
Daantjuhh: het eerste huis is idd gewoon gemeubileert.. Het 2e huis moet idd wel geschilderd worden en dergelijke..
Om ze bij iemand anders te brengen zie ik niet zitten.. Dan zijn ze in een vreemde omgeving en ook nog eens bij vreemde mensen..
Ik ga alvast de reismandjes neerzetten zodat ze er aan wennen..
je hebt pilletjes voor mensen ... nerovit .... je geeft het je kat en ze zijn een poos lekker chill . Wij geven het onze poes tijdens oud en nieuw en het beest merkt er niks van van die knallen .
Larslover: hoe duur zijn die stekkers dan ongeveer? Dat lijkt me op zich wel wat..
Volgens mij waren ze zo rond de 20 euro, navullingen zijn goedkoper, omdat je dan die stekker niet meer hoeft aan te schaffen. Het ziet er net zo uit als van die luchtverfrisserstekkers, je ruikt er zelf alleen helemaal niets van!