voedster probleem met ram

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

voedster probleem met ram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 21:48

Of ja geen idee hoe ik het moet omschrijven. Ik heb enkele voedsters en een rammetje. Aangezien ik bij een van de voedsters een nestje zou willen heb ik haar vorige week bij de ram gezet (ze is nu toch iets meer dan 8 maand, bijna 9, dus normaal is ze oud genoeg), maar nu is ze nogal aggresief tegenover de ram. Ze valt hem aan, wil hem bijten, zit de hele tijd weg te lopen en maakt van die geluidjes (geen knorren, eerder een beetje piepen), volgens mij is ze gewoon bang en het is dus al duidelijk dat ze niet gedekt wil worden. Hij dekt haar wel maar volgens mij is het gewoon niet 'raak' . Zal ze zich nog anders gaan gedragen tegen de ram als ik een tijdje wacht. Ik heb het vorige week geprobeerd, en vandaag (een week later) nog eens. Maar ze blijft hetzelfde reageren. Vroeg het me gewoon af. Verder iemand nog tips ofzo of nog mensen die dit probleem kennen?

Sjen

Re: voedster probleem met ram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 01:13

Ik heb dit ook bij twee voedsters gehad dit seizoen. Ik ben wel bang dat er een verband is tussen een slechte dekking en een slechte bevalling/slecht voor jongen zorgen (heb dat eerder meegemaakt, maar te weinig om er uitspraken over te doen). Het is uiteindelijk trouwens een geslaagde dekking geweest bij beide, doordat we ze vastgehouden hebben zodat de ram erbij kon. Aangezien dit onze goede fokvoedsters zijn, moest dat op deze manier maar het is natuurlijk verre van ideaal en als je meerdere voedsters hebt en je wilt toch een nestje kan ik je echt aanraden om een van de andere voedsters dan te laten dekken die misschien wel rammig zijn(of misschien nog een betere optie als je niet echt volgens een rasstandaard fokt: helemaal geen nestje nemen).

Jark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 01:33

Als een ram een voedster gaat dekken, en wanneer de penis in de vagina gaat en de ram is later klaar dan zijn er weerhaakjes op de penis... Deze weerhaakjes doen pijn bij de voedster als de penis eruit gaat.. daarom zie je een ram ook snel wegrennen als hij klaar is (omdat hij weet dat het bij de voedster pijn doet..) daarom kan het zijn dat de voedster een beetje bang/agressief reageerd op de ram..

zo is de natuur schijnt.. Ik zou het even aankijken als ik jou was... als ze echt te hard tegen elkaar worden zou ik ze uit elkaar zetten

succes

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:08

Beter nog: hij valt er af als hij klaar is

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:11

Katers hebben weerhaakjes aan de penis, konijnen niet.
Ik denk dat het nog net te vroeg in het seizoen is en dat je voedster gewoon nog niet dekrijp is.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:22

Sjen schreef:
Beter nog: hij valt er af als hij klaar is

Huh.. hij valt eraf?

Ik denk ook dat ze er nog niet aan toe is. nee.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:25

Ik zet de ram en voedster bij voorkeur in een neutrale omgeving een week bij elkaar. Dan kunnen ze aan elkaar wennen.

Jark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:36

ik werd wakker vanmorgen en bedacht in 1 x dat dit alleen bij katten gebeurd Was zeker te laat gister haha.... sorry!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:29

Ik heb zelf 2 voedsters en een rammetje,
Deze tijd is neit echt geschikt voor kleintjes,
sommige voedsters laten het toe,maar andere weer niet
Misschien dat je voedster het tijdens de lente wel toelaat,
dan is ze wat ouder en is de tijd er naar!

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:13

Jark schreef:
ik werd wakker vanmorgen en bedacht in 1 x dat dit alleen bij katten gebeurd Was zeker te laat gister haha.... sorry!

Haha ik was zo al aan het kijken van huh ook bij konijnen

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:14

ok ik ga het gewoon nog een maand of mss 2 uitstellen en dan wel zien wat er van komt. Het heeft niet echt haast.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:00

@ Rakkertje13: ja ze vallen met een knorrend geluid achterover als ze klaar zijn. Daarna meestal nog wat rare stuiptrekkinkjes
@ Jark: ik had er ook nog nooit van gehoord...? En niet gezien hahaha
@ Desiree: Bij ons zijn er regelmatig vechtpartijen als we de konijnen te lang bij elkaar laten. We laten ook dekken in een neutrale omgeving. Maar gewoon waar we bij staan bijten ze elkaar kapot...dus er niet bij blijven is in elk geval in ons geval echt levensgevaarlijk. Ik vind het ook niet echt een vriendelijke methode, want de voedster wordt de hele tijd achteraan gezeten en de ram raakt uitgeput

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:21

Sjen schreef:
@ Rakkertje13: ja ze vallen met een knorrend geluid achterover als ze klaar zijn. Daarna meestal nog wat rare stuiptrekkinkjes
@ Jark: ik had er ook nog nooit van gehoord...? En niet gezien hahaha
@ Desiree: Bij ons zijn er regelmatig vechtpartijen als we de konijnen te lang bij elkaar laten. We laten ook dekken in een neutrale omgeving. Maar gewoon waar we bij staan bijten ze elkaar kapot...dus er niet bij blijven is in elk geval in ons geval echt levensgevaarlijk. Ik vind het ook niet echt een vriendelijke methode, want de voedster wordt de hele tijd achteraan gezeten en de ram raakt uitgeput

idd en hij is niet achterover gevallen of eraf gevallen enzo dus veronderstel ik dat ze nog niet gedekt is. Ik zal het nog een paar weken uitstellen en dan nog eens proberen in een neutrale omgeving (had ik eigelijk vorige week ook geprobeerd, ook in het hok van de ram, maar telkens zelfde resultaat)

TessavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:07

Ik zou het idd gewoon eens later proberen. Wel weer in het hok van de ram. Hopen dat t beter gaat!

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:32

TessavE schreef:
Ik zou het idd gewoon eens later proberen. Wel weer in het hok van de ram. Hopen dat t beter gaat!

idd laat ons hopen

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:26

als ie er niet afgevallen is, kan ze in feite niet drachtig zijn, omdat hij dan geen zaad 'geschoten' heeft.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:49

Sjen schreef:
als ie er niet afgevallen is, kan ze in feite niet drachtig zijn, omdat hij dan geen zaad 'geschoten' heeft.

zoals ik al dacht, nuja dan proberen we het over een tijdje gewoon opnieuw.