Wat kan het zijn?(konijn)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Astrid_

Wat kan het zijn?(konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:44

Hallo allemaal,
Mijn vrouwtjes konijn van 11 maanden, doet de laatste tijd grote plukken stro in der mond, en neemt het mee naar der nachtgedeelte.
Ze de laatste tijd ook wat aggressiver, niet echt heel op vallend maar ze gromt soms een beetje als ik aan haar stro zit.
En nou zat ik te denken, kan het niet zijn dat ze een nestje aan het bouwen is?(schijnzwanger)
Of doet ze het gewoon vanwege de kou.
Ik ben ik de vakantie een week weggeweest en toen heb ze binnen bij mijn zus gezeten, en normaal zit ze buiten, kan het ook komen door het verhuizen, van mijn huis, naar m'n zus en toen weer terug?
Ze is niet gecastreerd, dat wou de dierenarts niet omdat ze heel klein is en het risico dan te groot is.
Weet iemand wat het kan zijn?
Ik heb al een beetje zitten zoeken maar ik kan niks vinden.

Groetjes Astrid

plutolover

Re: Wat kan het zijn?(konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:11

het kan zijn dat ze schijnzwanger is. Mijn konijn deed dat ook. Maar het kan ook zijn dat ze een nest bouwt om warm te blijven. Maar als ze ook nog haar bij uit trekt is ze dus schijnzwanger

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:13

Mijn konijn trekt elke winter als het wat kouder word haar uit d'r vacht en maakt er dan een soort nestje van, en dat stro neemt ze ook altijd mee in d'r mond, dus je konijn hoeft niet perse schijnzwanger te zijn maar het kan natuurlijk wel.

_Astrid_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 19:16

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal er op letten, of ze haar bij der uit gaat trekken

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:19

Ik denk dat ze inderdaad schijnzwanger is.
Ik wil er nog bij vermelden dat het heel slecht is om een konijn in 1 keer naar binnen te halen en in 1 keer weer naar buiten. Hierdoor kan het beestje flink ziek worden. Konijnen zijn heel gevoelig voor plotselinge temperatuurwisselingen.

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:25

Dat is waar, bij konijnen is het of binnen of buiten, niet de ene keer binnen en de andere keer buiten.

melanie20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:44

Citroen schreef:
Mijn konijn trekt elke winter als het wat kouder word haar uit d'r vacht en maakt er dan een soort nestje van, en dat stro neemt ze ook altijd mee in d'r mond, dus je konijn hoeft niet perse schijnzwanger te zijn maar het kan natuurlijk wel.

????

hier heb ik nog NOOIT van gehoord!

ik fok al een jaar of 10 konijnen, ook buiten en heb het nog nooit gezien dat ze haar trekken voor de kou...

als een konijn haren trekken, is dat of ze zijn drachtig of schijnzwanger..
maar ze doen het nooit voor de kou!

gr melanie

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:13

Nou dan kan het ook zijn dat mijn konijn gewoon elk jaar rond die tijd schijnzwanger is maar ze doet het toch wel elk jaar haren eruit trekken, maar ik dacht gewoon dat het voor de kou was omdat het in de winter altijd was maar dan is het dat niet dus

puccalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:20

Ik denk idd dat je konijn of echt drachtig is of het konijn is schijnzwanger, want heb nog nooit van een konijn wat haren uitrekt vanwege de kou. Ik heb zelf 2 konijnen die het hele jaar buiten staan en die hebben dat ook nog nooit gedaan.

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:27

Ik weet niet of dat voor mij is bedoeld pucalover maar ik reageer er toch maar op, m'n konijn is iig niet echt drachtig want ik heb twee vrouwtjes en mijn andere vrouwtje doet het nooit alleen deze en ze staan wel binnen bij mij en ze slapen alleen in hun hok. Maarja ze zal dus wel gewoon schijnzwanger zijn.

_Astrid_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 21:11

mijn konijn kan niet echt drachtig zijn, want er is geen rammetje bij haar
en ze is niet in een keer naar binnen en naar buiten gegaan, ik heb er ervoor een paar dagen in de garage gezet daar is het warmer, en terug hetzelfde, want is weet dat het slecht is
ik zal het even in de gaten houden, maar als ze haren gaat uittrekken denk ik ook dat ze schijnzwanger is.
Maar wat moet je doen als je konijn schijnzwanger is? ik had gelezen dat je je konijn met rust moet laten en het gaat vanzelf over, maar ik las ook dat ze daardoor baarmoederhalskanker kunnen krijgen, is dat waar?

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:28

Mijn konijn is een mannetje (echt waar ) en plukt ook haar in de winter. De rest is al gezegd, maar dit wilde ik toch even kwijt

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:16

Die zal wel ook schijnzwanger zijn

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:13

Daarom he. Mijn mannetje is een echt, echt, echt mannetje. Exclusief de ballen, want die zijn bij de dierenarts achtergebleven toen hij een vriendinnetje kreeg. Maar ook hij plukt haar. Het is nu ook wel verrekte koud. Vandaar dat hij door mij gruwelijk verwend wordt met heel, heel, heel veel stro voor in het hok. En veel hooi en voer om hem warm te houden. Hij is momenteel ook een stukje dikker dan in de zomer.
En dan om de ergste tocht nog te weren een slaapzak over het hok heen. Overigens staat zijn hok altijd open en heeft hij een compleet balkon ter beschikking, hij zit dus niet opgesloten in een klein poedersuiker hokkie met een slaapzak eroverheen

Overigens, _Astrid_ een paar dagen in een warmere garage is nou niet wat je noemt een goede overgang. Het is al beter dan patsboem, maar om nou te zeggen dat het goed is.
Een konijn heeft flink wat tijd nodig om zijn vacht (en ook vet) op koude of warmte aan te passen. Vandaar dat zoveel konijnen ook snotverkouden waren afgelopen tijd, met het omslaan van het weer naar flink warm en weer naar erg koud.
Volgende keer zou ik ervoor kiezen om als het konijn buiten gewend is, het ook buiten bij zuslief neer te zetten. Of om de "wenperiode" naar minimaal een maand te verlengen.

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:23

Dus mijn konijn is niet de ENIGE die in de winter alleen haren plukt dus ze hoeft niet zwanger of schijnzwanger te zijn.

_Astrid_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:21

ik weet ook dat de overgang niet goed was, maar wel beter.
maar ze moest naar mijn zus toe, want ik was er ook niet bij oud en nieuw, en er zijn van die jongens die gewoon even vuurwerk in je tuin gooien en dalijk gooien ze precies op het hok, en dit was haar eerste oud en nieuw dan had ik liever dat ze bij mijn zus stond, en ze kon ook niet buiten bij mijn zus, want ze heb een balkon, en er was niet echt de ruimte om mijn konijn daarop te zetten
maar ik wist wel dat de overgang niet goed zou zijn, dus ik heb het ietsjes beter gemaakt, maar dit was dan ook de enige keer dat het zo ging

Ik moet mijn konijn's hok vandaag verschonen, dus ik zal even kijken of ik plukken haar vind.

_Astrid_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 13:26

Ik heb mijn konijn net verschoont, ik vond geen plukken haar, ze was wel wat aggressiever dan normaal, en ze ging allemaal plukken stro pakken die ze niet weg wou hebben, dat doet ze normaal nooit.

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:42

hoelang doet ze dat al? mijn konijn doet het als ze zwanger is pas op het einde.

_Astrid_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:47

ik denk ong. 1 week, ik kan het niet de hele dag in de gaten houden, want ik zit op school, mijn moeder zei het en toen ging ik er op letten
maar ze kan niet zwanger zijn, want sinds ze bij mij is, heeft ze nooit bij een ram gestaan
En ze was 10 (of 11) weken oud toen ze bij mij kwam.

paardenmaf

Re: Wat kan het zijn?(konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:52

Tjuus allemaal,
nou ik hoef niet met een schijnzwanger verhaal te komen.
Maar goed alle konijnen inclusief mannetjes hebben nestdrang
ze blijven er namelijk in de natuur ook altijd in wonen
en dat instinct is erin blijven zitten

ik wil je niet verontrusten, mijn eerste konijn... die haalde haar huid en al eraf... en wij maar naar die dierenarts.. die had last van overmatig nestdrang gedrag, zei de goede man. Soort Prenatale depressie.
Dat was echt vreselijk!! een keer was dat zo diep dat het bot te zien was en bloeden.... ik vond het vreselijk. van de DA kreeg ze hormooninjecties maar die hielpen maar even. hij fokt zelf ook nijntjes en had dit extreme dan ook nog niet vaak gezien.
anyway ze heeft de respectievelijke leeftijd van 9 jaar gehaald.

voor de kou, nee, wel nestdrang en een nestje is ook weer voor warmte indirect dus eigenlijk weer wel.. het kan geen kwaat. alleen als e het helemaal opentrekt..... (hoop het niet voor je) even naar de dierenarts.

en zoals meerdere zeggen nooit een konijn van buiten/binnen zetten en andersom!!!!!!! dan zijn ze met een paar dagen dood :S

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:54

Manon_Horses schreef:
hoelang doet ze dat al? mijn konijn doet het als ze zwanger is pas op het einde.

juist bij schijnzwanger doen ze dat langer...
ik vind het altijd grappig om te zien zo'n hele bos stro tussen de knaagtandjes
Dat van die plukken stro had er ook een van mij. een mannetje, ja echt waar, niets om je zorgen over te maken...

ik geloof een konijn na 18 weken vruchtbaar is...

overgang van binnen/buiten is het beste in de lente als de binnen en buiten temp. ongeveer gelijk gaat worden.

Off topic: gezellig al die Assie's/Astrid's hier aangenaam: ik ben Astrid
en kon mijzelf op bokt geen Assie noemen
Laatst bijgewerkt door paardenmaf op 16-01-06 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:56

Volgens mij zijn vrouwtjes konijnen haast altijd aan het slepen met stro en plukken zichzelf. Iig doen die van mij ook...
Mijn vorige vrouwtje die ging zodra ze een schoon nacht hok had (lag stro in) al het stro met bossen tegelijk in haar ren leggen (kan ze met en trapje naar buiten naar een buitenverblijf) Ze maakte er altijd een bende van. Op een gegeven moment kreeg ze ook geen stro meer *t was wel zomer*

paardenmaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:58

idd marleen!! sommigen blijven slepen!!!

Hihihhih ik heb ook een andere zorg mensen!! Hoe krijg in vredesnaam mijn nieuwe omstuimige konijn weer net z zinderlijk als de vorige.... geluk hebben?

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:14

Ja, mazzel hebben. Je kunt ze niet echt zoals een hond bijvoorbeeld trainen.
Mijn nijntjes zijn tot nu toe alle 4 zindelijk geweest. Alleen een paar keuteltjes die af en toe ergens anders belandden. Ik heb er verder in het geheel geen aandacht aan besteed, ze deden het vanzelf.

En ja, Assie/assie is al heel lang bezet

_Astrid_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:20

bedankt voor jullie reacties
ik kijk nog even maar het lijkt erop dat ze het niet meer zoveel doet, kan het namelijk niet altijd zien, heb school
hallo Astrid
de naam die ik heb was pas geleden nog beschikbaar, ik heb mijn naam pas veranderd