waarom herders 'agressief'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

waarom herders 'agressief'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 22:42

vaak lees ik. en hoor ik in mijn omgeveng dat herders. Vooral duistse en melische herders. Naa verlop dat ze ouder worden dat ze 'agresief'worden. Bijv dat ze iemand een keer bijten ofzo. of dat ze andere honden aanvallen

Tja zelf wil ik ook een keer de goede dingen van ze horen. Zelf heb ik ook een duitse herder gehad. En tja die werd ook 'agresief' viel ook honden aan. Aan kattan alltijd ene hekel aan gehad, en zelf een keer tanden laten zien aan mijn moeder.En zo is hij niet alltijd geweest ongeveer toen hij 5/6 jaar was begon het. En het werd langzamer erger. We moesten hem naar het asiel brengen.
( we wouden hem inslapen omdat we wisten dat het niet goed ging. maar volgens de dierenartsen moesten we bewijs hebben. Maar daar hadden mijn ouders geen zin in want we konden de hond beter dan wie dan ook)

Maar door dat mijn herder zo is geworden ben ik een beetje onzeker over de herder geworden. Terwijl ik ze super mooi vind en geweldige honden

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:42

Am -> BB

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:56

tsja dat is niet altijd zo... verhalen gaan vaak een eigen leven lijden en worden wat opgeblazen...
Herders zijn vaak honden die genomen worden door onervaren mensen omdat ze denken dat het makkelijke op te voeden honden zijn omdat de honden die ze zien vaak (erg) goed luisteren...
Hierdoor krijgen de honden als ze ouder worden steeds beter door dat ze ergens mee weg kunnen komen en zich dus boven hun eigenaar gaan proberen te plaatsen om zo boven in de roedel te komen...

Herders zijn harstikke lieve en goedaardige honden maar hebben (netzoals alle honden) wel een consequente opvoeding nodig.... en die mag niet verslappen...

Xox

Re: waarom herders 'agressief'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:10

Wij wonen in Duitsland en daar zijn Duitse herders op het moment helemaal niet gewild daar er daar de laatste tijd heel veel ongelukken mee zijn gebeurd. Vaak naar mijn mening ook onterecht in het nieuws.

voorbeeld: Jongetjes spelen met een frisbee. Gooien deze over een schutting. Waaronder een oude Duitse herder ligt te slapen die door ouderdom niet meer zo best hoort. Jongetje klimt over de omheining en valt boven op de slapende Duitse herder die door reactie bijt. Hond moet ingeslapen worden. Zo zijn er tientallen voorbeelden.

We hebben zelf twee Duitse Herders en die hebben bijde kan ik zeggen een super karakter. De oudste nu bijna 2 is is super waaks maar kleine kinderen kunnen er boven op gaan zitten, tegen aan schoppen en aan zijn oren trekken. Boeit hem niks. De andere is 8 maand en is nog een beetje onbenullig maar ook goed van karakter.
Terwijl we met bijde honden in de africhtingssport zitten. Dus ook pakwerk (Bijten op de man).

Het is vaak d eopvoeding. Een Duitse herder heeft een consequente opvoeding nodig en moet zich niet gaan vervelen. Het is een werkhond geen huishond op de bank naast het baasje. Een combinatie is wel mogelijk trouwens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:10

Kom een keer langs... zal ik zeggen Ik heb echt een super goedsullige domme duitse herder en een héle enthousiaste die dolgraag voor je werkt maar wel druk is en niet lief is naar ander honden.

Het zijn niet de meest sociaalste honden, als er een vreemde in huiskomt dan breekt de hel uit, dan gaan ze me toch tekeer qua blaffen. Maar ze zijn ontzettend lief

en vooral de teef is een ontzettende goede sul. Alleen wél ondeugend. Die andere is weer ontzettend braaf maarja zo is ik al had gezegd héél erg enthousiast.

Zoals toen mijn moeder onkurid ging wieden, toen ging die alle plantjes uitgraven omdattie wou helpen met onkruid wieden

maarehm, wat is een melische herder?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:12

Ik denk dat ze een mechelse herder bedoelt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:22

ja ik die bedoel ik ook.

zelf ik als een duiste herder ooit neemt. wil ik bij een grote park gaan wonen. Of ik leer mijn paard niet bang te zijn dat een hond mee loopt. Zodat mijn hond mee kan op buitenrit. haha

maarja laat ik eerst maar het huis uit zijn en genoeg geld en tijd voor een duitse herder te hebben.

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:37

wij hebben zelf 15 jaar lang een mechelse herder gehad met een klein beetje pitbull bloed. En dat was ook wel te merken. ik ben 12 dus ik heb haar 12 jaar meegemaakt. En mijn ouders zijn er ook mee naar cursus geweest maar dat hielp niet want ze vonden onze hond allemaal zo leuk want in zo'n arm bijten wat ze ook met politie honden doen.
Ze was heel lief voor mij en toen ze ouder werd ze ook rustiger. Mijn hond die was helemaal gek op postbodes die beet ie in de kont, daar sprong die over het hek zo over hoger dan 1m, maar het is een lief dier hebben we vorig jaar juni moeten laten in slapen als we weer een hond krijgen en nemen we weer een herder, een mechelse of een duitse.
Groetjes Iris

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:09

Bij ons bleef het redelijk constant bij onze oude herder*werd 13*, allen begon hij knallen eng te vinden op 10-jarige leeftijd. Daarvoor boeide het hem niet. Hij werd ook oostindisch doof tegen het einde(oh, dat mag niet, ik ben oud en heb het niet gehoord <=> aan de andere kant van het huis ritselen... koekjes??? )

Onze andere herder(uit het asiel, we weten niks van haar vorige leven) moet heel consequent behandelt worden, maar als je dat doet, is ze een wereldhond. Ze leert echt onwijs snel*een keer iets zeggen en ze weet het* en op een leeftijd dat je staar hebt en een vreslijk gebit is dat niet vanzelfsprekend.

Net zoals andere honden...gewoon consequent zijn en voor de zekerheid even apart zetten als je vreemden in huis hebt. Mijn ervaring is dat ze erg beschermend zijn bij onbekenden en soms onschuldige dingen aan zien als bedreiging. Niet dat ze uithaalden ofzo, maar je kon merken dat ze het niet vertrouwden en in verhoogde staat van paraatheid verkeerden. Geen risico's dus als de loodgieter ofzo komt zit de hond weg. Ik kan zeggen je voelt je wel veilig met hond in de donkere staten bij ons en jehovagetuigen lopen ons huis voorbij .

Baasje maakt de hond dus gewoon consequent zijn en het niet als een knuffel behandelen. Maar ik vind het onwijs leuke honden en zou er weer voor gaan. Jammer alleen van hun heupen.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:21

Sommige hondenrassen (waaronder herders) hebben een vrij dominant karakter in de genen zitten. Karakter is nml ook erfelijk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke herder dominant is, wel dat ze eerder dan andere honden dit soort gedrag vertonen. De opvoeding is hierbij heel erg belangrijk, als een hond die van aard niet zo makkelijk is, vanaf het begin af aan goed wordt opgevoed, hoef je daar helemaal niks van te merken. Alleen als zo'n dier in handen komt van mensen die niet goed met jonge honden om weten te gaan (dit kan natuurlijk ook best vanuit de beste bedoelingen, als mensen hun eerste pup in huis halen) dan kunnen die honden gedragsproblemen krijgen. Maar het is bijna altijd een combinatie van karakter en opvoeding, en in de meeste gevallen speelt de opvoeding de grootste rol.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:37

BeNGeL schreef:
Herders zijn vaak honden die genomen worden door onervaren mensen omdat ze denken dat het makkelijke op te voeden honden zijn omdat de honden die ze zien vaak (erg) goed luisteren...
Hierdoor krijgen de honden als ze ouder worden steeds beter door dat ze ergens mee weg kunnen komen en zich dus boven hun eigenaar gaan proberen te plaatsen om zo boven in de roedel te komen...

Herders zijn harstikke lieve en goedaardige honden maar hebben (netzoals alle honden) wel een consequente opvoeding nodig.... en die mag niet verslappen...

Wat een verademing jouw opmerking!
Ik heb zelf een duitse herder. Zeer lieve, maar grote sterke heftige hond.
Hij wordt bij ons heel strak opgevoed en luistert dan ook perfect en is lief tegen andere mensen, kinderen (het liefst ging hij mee verstoppertje doen), honden, katten (zijn zijn grote vrienden zelfs) enz enz. Het is hem ook absoluut duidelijk dat hij de nul is in ons gezin met oa nog een Jack Russel, twee katten en een kind.
Kennissen hebben echter een mechelaar, teef, van bijna een jaar. Die mensen vinden alles zielig en die hond is nog nooit op haar plek gezet. Inmiddels is er een ervaren trainer bij geweest, want hij hapt inmiddels naar alles. Ik blijf ook uit hun buurt, want tijdens een kletspraatje springt hij ineens naar mij om te happen en de bazin sleept hij gewoon mee. De mensen hebben ook nog een zoontje van 8 jaar die hij ook al een keer gebeten heeft. Overigens hebben ze alle cursussen al afgelopen en het verergert alleen maar ipv dat het verbetert. Maar ja, zelfs een slipketting vinden ze al zielig en daar breken de haren van, dus inmiddels is de leren band weer uit de kast gehaald.
Ik persoonlijk vind het enorm zielig dat ze die hond niet een paar keer goed aanpakken. Het zal niet zo lang meer duren voordat hij uit dat gezin kan vertrekken al of niet met een enkeltje dierenarts!
Een herder is mijns inziens alleen maar een hond voor een sterke baas en niet voor watjes.

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:43

herders zijn niet allemaal aggressief, wij hebben hier 1 thuis gehad en die was hartstikke lief.
Mijn vriend had bij hem thuis ook een duitse herder, en daar kun je dus echt van alles mee doen.
Zelfs zijn nichtjes
wat wil je dan nog meer??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:47

Herders zijn over het algemeen echte werkhonden, er moet veel mee worden gedaan en consuqent aan gepakt. We hebben hier thuis altijd al herders gehad en vaal meerde te gelijk. Mijn vader is hondentrainen en het zijn dus ook allemaal zijn werkhonden. De herders hier hebben ook altijd de kinderen hier beschermt. De herder die we hadden toenik net geboren was was een echte allemans vriend, totdat ik kwam. Niemand mocht in de buurt komen zonder toestemmingvan mn ouders te hebben. Ik heb nou zelf niet echt gemerkt dat hoe ouder de herders werden hoe agressiever ze werden. Ze waren misschien wel wat chagerijniger tegen speelse honden en opdringerige kinderen, maar verder ook niet. We hebben ook nooit een hond in hoeven slapen omdat hij vals was of beet.

Hurrycane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:26

Wie toch na bovenstaande reacties nog twijfelt maar wel graag een herder wil kan deze ook nog overwegen:

http://www.zwhvn.nl/foto.htm

Karakter is anders als van Mechelse, Duitse en Tervurense herders. Ze zijn wat liever, socialer.. worden niet gebruikt als "pakhond" maar wel als blindegeleidehond!
Ik heb zelf ook met de bovenstaande 3 rassen geen negatieve ervaringen overigens.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:12

niet alle duitse herders zijn zo hé...
mijn vriendje heeft er één,die is nu bijna een jaar (ongeveer) en hij is erg speels,maar echt agressief is hij zeker niet. en mijn vriendje zijn neef heeft er ook één die al wat ouder is en dat is een echt knuffelbeest om het zo te zeggen.

leaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:19

ik heb ook een duitse herder helaas is hij aan de riem een drama uitvallen naar honden blaffen tegen katten maar niet tegen mensen hij is ook niet gemeen of aggresief alleen maar dominantie en dat is bij veel duitsers het probleem

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:55

leaapje schreef:
ik heb ook een duitse herder helaas is hij aan de riem een drama uitvallen naar honden blaffen tegen katten maar niet tegen mensen hij is ook niet gemeen of aggresief alleen maar dominantie en dat is bij veel duitsers het probleem

Maar akls je zelf boven die dominatie staat is er niks aan de hand.

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:02

Xox schreef:
Maar als je zelf boven die dominatie staat is er niks aan de hand.

Dat denk ik ook. Jij bent de baas. Als een hond dat snapt en weet, heb je geen agressieve hond. [er zijn altijd uitzonderingen ja.]

Maar zelf heb ik nog nooit agressieve herders meegemaakt. Als ik er een tegenkom, denk ik ook niet dat het aan het ras 'herder' ligt. Iedere herder is anders en anders opgevoed. Ik zou dus niet te veel generaliseren. De Duitse herder van een kennis van ons [is wel al een paar jaar dood] was een schat van een beest. Die man leidt al zijn honden perfect op, heeft nu ook weer een andere (joekel van een beest en doet ook geen vlieg kwaad).

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:10

LDRD schreef:
BeNGeL schreef:

Wat een verademing jouw opmerking!
Ik heb zelf een duitse herder. Zeer lieve, maar grote sterke heftige hond.
Hij wordt bij ons heel strak opgevoed en luistert dan ook perfect en is lief tegen andere mensen, kinderen (het liefst ging hij mee verstoppertje doen), honden, katten (zijn zijn grote vrienden zelfs) enz enz. Het is hem ook absoluut duidelijk dat hij de nul is in ons gezin met oa nog een Jack Russel, twee katten en een kind.
Kennissen hebben echter een mechelaar, teef, van bijna een jaar. Die mensen vinden alles zielig en die hond is nog nooit op haar plek gezet. Inmiddels is er een ervaren trainer bij geweest, want hij hapt inmiddels naar alles. Ik blijf ook uit hun buurt, want tijdens een kletspraatje springt hij ineens naar mij om te happen en de bazin sleept hij gewoon mee. De mensen hebben ook nog een zoontje van 8 jaar die hij ook al een keer gebeten heeft. Overigens hebben ze alle cursussen al afgelopen en het verergert alleen maar ipv dat het verbetert. Maar ja, zelfs een slipketting vinden ze al zielig en daar breken de haren van, dus inmiddels is de leren band weer uit de kast gehaald.
Ik persoonlijk vind het enorm zielig dat ze die hond niet een paar keer goed aanpakken. Het zal niet zo lang meer duren voordat hij uit dat gezin kan vertrekken al of niet met een enkeltje dierenarts!
Een herder is mijns inziens alleen maar een hond voor een sterke baas en niet voor watjes.

Mijn zus heeft ook zo'n hond in huis genomen...
Hond greep alles wat maar bewoog en had en 2x een klein kind gebeten. Rocco is een typisch voorbeeld van een hond die door mensen in huis is genomen en niet wisten wat ze precies in huis haalden...
Mijn zus heeft er een geweldige hond aan hij staat weer onder in de roedel en wordt geleid hier kan deze mechelaar beter mee om gaan dan met een leidersrol... (niet alle honden zijn geschikt om roedelleider te zijn....)
Echter zet hem bij een vreemde neer en het eerste wat hij doet is enorm uitvallen. Behalve als mijn zus in de kamer aanwezig is dan gaat hij naast haar liggen en kijkt niet op of om alleen als zij vertrekt gaat hij met haar mee ...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:18

Op de manege lopen 4 herders. 2 duitsers en 2 mechelse. Alle 4 hartstikke lief, maar ook super waaks (vooral die mechelse). maar daarvoor neemt een manege denk ik ook honden. 1 duitser is als pup op de manege opgegroeit en is kinderen gewend. Die andere duister is ook lief, maar als je hem treiterd snauwt die (logisch). Daarvoor hangen ook briefjes op de manege, dat mensen hun (kleine) kinderen goed in de gaten moeten houden, want wanneer kinderen iets doen wat de honden niet accepteren (aan oren trekken enzo) en de honden bijten van zich af dan krijgen de honden vaak de schuld en hebben het weer gedaan. De mechelaars zitten overdag in huis en lopen snachts buiten om te waken.