Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bonnie_Fan schreef:ik zou GEEN rukje aan de riem geven, de riem is LEUK, en met een rukje maak je hem niet erg leuk! negeren en gewoon door gaan!
wyona schreef:je had een boerenfox toch?
ik heb zelf 2 bassets een ouwe van bijna 12 en 1 die is in sept. 1 geworden
Chrystal-gek schreef:Bonnie_Fan schreef:ik zou GEEN rukje aan de riem geven, de riem is LEUK, en met een rukje maak je hem niet erg leuk! negeren en gewoon door gaan!
Negeren idd als het fout gaat, maar een klein zacht rukje om de aandacht te trekken vind ik wat anders.
En dan bedoel ik echt zachtjes, de hond moet er niet een pas door gaan verzetten ofzo.
Niet om te straffen of laten merken dat ie wat fouts doet, meer een aanmoediging.
Toen mijn hond nog pup was, wist hij eerst ook niet de bedoeling van een riem (duhhu).
Heb hem er eerst los mee laten lopen in huis, daarna buiten gezet (dus optillen en buiten neerzetten, voor hem nog vreemd terrein toen) en daar begonnen met oefenen.
Niet trekken, veel belonen en als ie liep, ook al was het de verkeerde kant op, meelopen zodat hij geen harde ruk aan de riem kreeg (vooral als een pup gaat rennen wil dat nog wel eens gebeuren, op tijd ingrijpen dus door te zorgen dat je meekomt).
Naast hem gaan lopen of voor hem en dan omdraaien om aan te moedigen naar je toe te komen (en eventueel de goede richting op te sturen).
Zorgen dat de riem losjes blijft hangen en niet dat de hond erin gaat hangen.
Later kun je de puntjes op de I zetten, dit is vooral om hem te wennen aan de riem te lopen en er geen angst voor te krijgen.
Daarbij vinden pups vooral de baasjes interessant en willen ze graag bij je blijven, of ze nou aan de riem zitten of niet.
Daar moet je dus gebruik van maken als pup-eigenaar zijnde.
De meeste pups kennen hun naam nog niet als er begonnen wordt met oefenen aan de lijn te lopen, aangezien dit al vrij vaak snel gebeurt wanneer de pup in huis komt.
Deze hond is al 6 maanden, dan wordt de aandacht voor de baas meestal al wat minder en gaat de aandacht ook meer uit naar andere dingen in de omgeving.
Je moet dus zorgen dat de hond de aandacht bij jou houdt, dmv gek enthousiast gedrag, wat lekkers, een speeltje oid.
En in het gunstige geval kent hij zijn naam ook, dus die kan je dan ook noemen om zijn aandacht te trekken.
Belonen wat goed gaat, negeren wat fout gaat.
Zorg dat aan de riem zitten wat leuks wordt, dus niet straffen/gaan trekken als ie niet mee wil lopen of wat dan ook, houd het positief.
Als de hond vooruit loopt, niet vlug omdraaien zodat hij een harde ruk krijgt.
Dat is pas voor later als de hond gewend is om aan de riem te lopen, een aandachtsoefening, maar dan moet ie het dus al wel gewend zijn.
Daarbij moet je een commando geven/bedenken die duidelijk is en die ook consequent blijven gebruiken (bijv volg).
@TS, mag ik vragen hoe het komt dat deze hond al 6 maand is en dit nog niet kent?