sterilliseren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

sterilliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 22:55

Hey allemaal,

Mijn ouders willen dat onze hond gesterilliseerd wordt omdat ze het loops zijn zo irritant vinden. Hier zit wat in natuurlijk is altijd heel gedoe. Maar ik ben onwijs bang dat er iets mis gaat. Hoor allemaal enge verhalen dat honden erna incontinent zijn geworden of dat hun karakter veranderd is...Dit werkt niet echt gerustellend. Hebben jullie er goede ervaringen mee met jullie honden oftewel hebben jullie gerustellende verhalen? dan hoor ik ze graag

Natasja31

Re: sterilliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:10

Mijn vorige hond heb ik laten helpen toen ze een maand of 10 oud was.
Nooit geen problemen gehad.Alleen moest ik wel opletten dat ze niet te dik werd.
Ze is 10 jaar oud geworden,wat een mooie leeftijd is voor een bullmastiff.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:47

Mijn hond is een beetje verandert. Ze is wat pittiger geworden en zelfs wat slanker!
Verder is ze niet echt verandert. Maarja dit verschild ook per hond natuurlijk!

sallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:47

onze hond is ong met een jaar gesteriliseerd. Ze is nu bijna 9, maar niet echt veranderd. Wat minder actief, maari k denk dat dat vooral een ouderdomskwaaltje is

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:35

ok dank jullie we l voor jullie reacties. Dit maakt me al iets geruster. Maar goed steeds drie weken om het half jaar aan lijn wandelen is ook niets voor een jachthond

Myra87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:44

Hier ook geen slechte ervaring met sterilisatie

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:50

onze hond is ook met een jaar gesterilliseerd, nooit geen problemen mee gehad. Mijn tante is dierenarts en in de vakanties help ik haar in de praktijk en ik heb nog nooit meegemaakt dat er iets mis ging ( ik doe dit nu al zon 5 jaar). Dus als je een goeie dierenarts hebt is volgens mij de kans erg klein dat je hond er iets aan overhoud

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:54

Wat voor hond is het? Bij sommige vachtsoorten zie je wel een verschil in vachtkwaliteit na een sterilisatie.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:18

Niet doen hoor, is zoooo zonde.
Als je de loopsheid niets vind, had je niet voor een teef moeten kiezen.
Is wel makkelijk, huppakee het hele zaakie eruit.
Maar het is echt een grote ingreep, denk er alsjeblieft heel goed over na!!!

Het voordeel is dat ze niet meer loops wordt, en dat de kans op mamatumoren kleiner wordt, maar dan kan je alles wel uit het lichaam halen waar ze kanker aan kunnen krijgen.

Nadelen:
- 20% kans op incontinentie (en dan dus de rest van haar leven aan de medicijnen)
- minder leervermogen
- vacht wordt minder
- minder energie
- de hele hormoonhuishouding veranderd, dus ook het karakter!
- spijsvertering gaat langzamer werken, dus wordt sneller dik

eigenlijk gaan alle organen langzamer werken. Ik zal alleen castreren/sterrilseren als er een medische noodzaak voor is. Je gaat toch niet laten snijden in een gezonde hond?

en wat zijn nou die 3 weken loopsheid in een jaar, waarvan ze maar 3 dagen echt vruchtbaar zijn? Ik zou het hiervoor dus echt niet doen.

Lees anders dit stuk eens, zeer interessant en goed onderbouwd.
http://www.nederlandsenorwichterrierclu ... tratie.htm

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:22

M'n hond hebben we ook gesterilliseerd. En we hebben er geen problemen meegehad. Ze werd er niet dikker van, plaste niet binnen zoals je van sommige hoort, der karakter is niet verandert enz. De hond van de buren werd er wel iets dikker van maar dat is der nu weer af. Er zitten veel risico's aan maar mijn moeder kon ook niet tegen die loopsheid. Je zat er altijd mee dat je moest opletten als ze loops was en dus naar buiten ging enz. Dat we er maar gewoon hebben voor gekozen. Ze was toen rond de 10/11 maanden.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:29

ohjee wat erg zeg.. ja ik zou er ook gek van worden hoor, die loopsheid. Huppakee, mes erin!

Dierenarts ook weer blij, want die kan weer op vakantie. De grootste inkomstenbron voor dierenartsen is het castreren/sterriliseren (wat eigenlijk ook castreren is)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:56

Shaienne schreef:
Niet doen hoor, is zoooo zonde.
Als je de loopsheid niets vind, had je niet voor een teef moeten kiezen.
Is wel makkelijk, huppakee het hele zaakie eruit.
Maar het is echt een grote ingreep, denk er alsjeblieft heel goed over na!!!

Het voordeel is dat ze niet meer loops wordt, en dat de kans op mamatumoren kleiner wordt, maar dan kan je alles wel uit het lichaam halen waar ze kanker aan kunnen krijgen.

Nadelen:
- 20% kans op incontinentie (en dan dus de rest van haar leven aan de medicijnen)
- minder leervermogen
- vacht wordt minder
- minder energie
- de hele hormoonhuishouding veranderd, dus ook het karakter!
- spijsvertering gaat langzamer werken, dus wordt sneller dik

eigenlijk gaan alle organen langzamer werken. Ik zal alleen castreren/sterrilseren als er een medische noodzaak voor is. Je gaat toch niet laten snijden in een gezonde hond?

en wat zijn nou die 3 weken loopsheid in een jaar, waarvan ze maar 3 dagen echt vruchtbaar zijn? Ik zou het hiervoor dus echt niet doen.

Lees anders dit stuk eens, zeer interessant en goed onderbouwd.
http://www.nederlandsenorwichterrierclu ... tratie.htm

Ok dankje. Ik wil het ook niet hoor. Maar mijn ouders willen het want die worden er helemaal gek van. Ze wisten dit toen we een teefje gingen kopen had het nog gezegd maar goed.....
Het enige nadeel wat ik aan de loopsheid zie is dat ze drie weken aangelijnd moet lopen en dat is verschrikkelijk voor een jachthond die gewoon lekker dr benen moet kunnen strekken. Dit weegt inderdaad niet op tegen sterillisatie maar goed nogmaals.. ouders aan de macht hier,zucht.