Voor alle poezen op dieet:

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Voor alle poezen op dieet:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:32

Een beetje kennis over poezenvoer!

Mijn poes heeft heel lang gedieet, omdat dikkerdjes meer risico lopen op suikerziekte en andere enge dingen. Maar ze bleef maar 5 kilo, ze moest naar 4,5.

Dieetvoer 1: gekocht bij dierenarts, hielp iets, maar zodra ze weer op gewoon voer ging, jojo-de ze terug naar de 5 kilo.

Dieetvoer 2: gekocht bij andere dierenarts, hielp niets. Heeft ze maanden op gezeten, tot ik college kreeg over honden/kattenvoer.

Katten eten in een natuurlijke situate muizen ed. In vlees zitten vetten en eiwitten. Geen koolhydraten. Dus om de poes gezond te houden, zou je 'm vetten en eiwitten moeten voeren. Hun lichaampjes weten niets te doen met de koolhydraten, dus die worden - indien gegeten - omgezet naar vet en opgeslagen. De vetten worden verbrand voor de energie.

In blikvoer (slachtafval, dus ingewanden en ander vies wat wij mensen niet eten) zit alles wat de poes nodig heeft.
In brokvoer (slachtafval, maar dan verder verwerkt) zit alles wat de poes nodig heeft, en meer. Wat nog meer dan? Juist! Koolhydraten. De koolhydraten zijn nodig om de vetten en eiwitten bij elkaar te houden. Voor 't mooie brokje in plaats van een prutje plakzooi.

Wat bedenk ik me? Het dieetvoer wat mijn poes krijgt, is brokvoer. Hoe kan ze afvallen, als ze ondertussen koolhydraten gevoerd krijgt?

Dus ik ben persoonlijk gaan vragen wat ik nou moest. Het advies:
Zachtvoer geven. Nooit meer brokjes. Zolang ze te dik is, niet al te veel. Zodra ze is afgevallen "gewone" porties.

Maar haar tandjes dan? We waren zo trots op ons 15jarige gebitje dat beter was dan het gemiddelde 2jarige gebitje!
Tandsteen wordt veroorzaakt door tandplak. En tandplak wordt misschien door brokjes weggepoetst, maar daar heeft de poes ook zelf een systeem voor: speeksel. Zolang het speeksel maar genoeg tijd heeft tussen de maaltijden door, zal de poes geen tandsteen krijgen.
Dus: 's ochtends eten, 's avonds eten, tussendoor niets.

En guess what? De poes is al 2 ons afgevallen.

Dus stop met de dure dieten van de dierenarts. Gewoon blikvoer. Van b-merk tot het duurste mogelijk, in al het poezenvoer zitten alle benodigde voedingsstoffen in overschot. Het verschil in prijs komt voort uit het verschil in smaakstof: al het beestenvoer, brok/blik, hond/kat, bevat smaakstoffen om 't lekker te maken. Want de poes zou 't slachtafval 't liefste ook laten liggen.

Succes, poesjes! Op naar het playkater-figuurtje!

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:37

Maar hoe zit dat dan met het verschil (blikvoer) tussen "gewoon" voer en Senior kattenvoer??? Ik geef mijn poezen van ruim 8, op advies van een bevriende dierenarts assistente, sinds een paar maanden Senior kattenvoer (zowel droge brok als blokvoer). Senior voer zou beter zijn voor de nieren enzo...
Is dat ook een fabeltje??

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:38

Blikvoer is de allergrootste troep die je je kat kan voeren!

Chrystal-gek

Re: Voor alle poezen op dieet:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:49

Je 1e stuk gelezen te hebben dacht ik dat je op de goede weg zat, maar toen ik de rest las dacht ik, jammer, je hebt het toch niet helemaal begrepen.
Helaas zijn er nog veel misverstanden over dierenvoer, hier zie je het voorbeeld wel weer.

Als je wilt voeren wat een kat nodig heeft (=carnivoor) voer je vers.
Kant en klaar of zelf samengesteld.
Geen brok en ook zeker geen blikvoer.

Oh, en brokjes helpen niet om tandsteen of plak tegen te gaan, als ze er al wat mee doen is het in stukjes bijten en doorslikken, meer niet, dat komt dus niet aan de bovenkant van de tanden waar meestal de tandplak en steen voorkomt, een lap vlees (niet aan stukjes dus) waar ze hun tanden goed in moeten zetten om te trekken en te scheuren en wat al nog niet meer, is een ander verhaal.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:25

Hahaatje schreef:
Maar hoe zit dat dan met het verschil (blikvoer) tussen "gewoon" voer en Senior kattenvoer??? Ik geef mijn poezen van ruim 8, op advies van een bevriende dierenarts assistente, sinds een paar maanden Senior kattenvoer (zowel droge brok als blokvoer). Senior voer zou beter zijn voor de nieren enzo...
Is dat ook een fabeltje??

Mijn poes zat ook op seniorenvoer (voor de dieten). De proffesor zei dat 't wel iets anders aan samenstelling was, dus inderdaad in richting van minder zout voor nieren en dergelijke. Maar hij geloofde er niet in dat 't verschil maakte.

Dus ik gebruik 't niet, maar slecht is het in ieder geval niet.

@ Chystal-gek: ik weet niet zo goed hoe ik op je moet antwoorden? Je zegt dat ik fout zit, maar niet wat ik fout heb. Ik geloof denk ik toch eerder de prof geloof die jaren onderzoek gedaan heeft, dan jou.
Hoe wil je zeker weten dat je alle essentiele aminozuren en vetzuren in je verse voer hebt zitten? Blikvoer heeft die allemaal. Alles wat een kat nodig heeft. Dus wat heb je er nou precies tegen?

@ Quellian: niet waar dus, brokken zijn nog grotere troep. Alleen vinden wij mensen 't schoner aandoen. Stinkt minder enzo.

L0L0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:43

Mijn kat is ook op dieet maar die valt gewoon goed af met het voer van de dierenarts

Happiness

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:46

haha.. mijn kat weegt 8 kilo.. en moet eigelijk maar 4 wegen.
Nah hij is al bijna 9 en nog in top conditie. Dieet? neee.. Hij is zo veelste gelukkig met het eten dat hij krijgt.

L0L0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:48

maar wij geven het dieet voer omdat als ie te dik is kans heeft op allerlei ziektes ( niet aanvallend bedoelt hoor)

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:01

Ik denk dat bij elk "soort" (vers/blik/brok) voer wel een voordeel en een nadeel zit. Mijn katten probeer ik zoveel mogelijk Carnibest/vers te voeren, maar ze krijgen ook brok (carocat).

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:22

Ik vind 5 kilo voor een kat niet echt veel. Zo te lezen heb je een vrouwtje die zijn uiteraard iets kleiner dan katers maar dan alsnog is het niet extreem.
Ik heb een "kater" die weegt nu zo'n 5,5kg denk ikmaar echt dik is ie toch echt niet.

Hij krijgt trouwens 3 kuipjes of maaltijdzakjes per dag, onbeperkt staan er brokjes en meneer krijgt elke dag gekookte vis. Ook is er wel eens kattenmelk.

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:04

Ik heb trouwens altijd overal gelezen dat als je je kat koolhydraten voert, bijvoorbeeld sperciebonen of brood, hij daar niets mee kan dus wel maagvulling heeft maar geen voedingswaarde en dat hij daardoor juist afvalt. En dat je daarom een kat geen brood moet geven, omdat hij daardoor ongewenst kan vermageren.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:58

Clitia schreef:
@ Chystal-gek: ik weet niet zo goed hoe ik op je moet antwoorden? Je zegt dat ik fout zit, maar niet wat ik fout heb. Ik geloof denk ik toch eerder de prof geloof die jaren onderzoek gedaan heeft, dan jou.
Hoe wil je zeker weten dat je alle essentiele aminozuren en vetzuren in je verse voer hebt zitten? Blikvoer heeft die allemaal. Alles wat een kat nodig heeft. Dus wat heb je er nou precies tegen?

Oh, maar onderzoeken zijn er genoeg gedaan, het ligt er alleen aan welk onderzoek je doet en welke je leest van anderen.
Er zijn genoeg onderzoeken, teksten, ervaringen etc etc te vinden op internet en in de boekhandel over vers (ook wel BARF genoemd).
Daarbij kent de mensheid pas de laatste jaren brok en blikvoeding voor huisdieren, daarvoor was het er niet.
En je moet geloven wie je wilt, maar als jij dan met zo'n statement komt (alsof blikvoer het beste is wat je je huiskat kunt geven), kun je tegengas verwachten.
Zodat hopelijk niet ieder die dit leest dit meteen voor waarheid aanneemt, maar zelf ook verder kijkt.

Restafval is geen probleem, het ligt alleen aan welk restafval en in welke verhouding en wat er mee is gedaan.
Teveel orgaan is niet goed en wat is vaak het restafval?
Juist ja, orgaanvlees en niet veel spiervlees.
Ook mis ik het bot in brok en blikvoer, net als grote lappen vlees.
Ja, gemalen dat wel, maar niet gemalen doet meer dan alleen de nodige voedingsstoffen binnenkrijgen.

En waarom zou je niet zelf kunnen samenstellen voor je hond of kat?
Ja, je moet je er eerst even in verdiepen, maar zo moeilijk is het niet hoor (een normaal mens doet dat iedere dag voor zichzelf).
En als je het niet durft, kun je het altijd nog kant en klaar uit (de diepvries uit) de winkel halen, dan hoef je er niet naar om te kijken, dan is dat al voor je gedaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:04

Maar wat kan je nou het beste geven aan een kat op dieet? Want onze poes is veel te dik ipv 3 kilo 5,5 (zit een heel verhaal achter)

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:09

nielsd schreef:
Maar wat kan je nou het beste geven aan een kat op dieet? Want onze poes is veel te dik ipv 3 kilo 5,5 (zit een heel verhaal achter)

Ten eerste is blik duur water. En niet alle katten hebben de juiste speekselsamenstelling waardoor hun tanden schoon blijven.
Een kat op dieet moet je net als een mens op dieet minder energie voeren dan hij/zij nodig heeft, zodat het lichaam de vetreserves gaat aanspreken. Geef je poes bv brokjes in een speel/voer bal, dan moet ze tenminste wat doen voor haar eten.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:28

nielsd schreef:

Mijn inziens is voor bijna alle honden en katten versvoer het beste (er zijn enkele uitzonderingen, maar nog altijd minder uitzonderingen dan op brok en blikvoer), het mooiste is zelf samenstellen, maar als je dat niet aandurft kun je het ook kant en klaar uit de winkel halen zoals ik dat al vermelde in mijn vorige berichtje.
Of gedeeltelijk kant en klaar en gedeeltelijk zelf samenstellen of iets in die richting.
Of de kat of hond nou moet vermageren (op dieet betekent niet alleen moeten afvallen) of juist aankomen of op het goede gewicht zit, medische problemen heeft (juist dan is het vaak van belang om gezond te voeren) of niet.

Naast gezond voer (want vers is gezonder dan brok of blikvoer in meerdere opzichten) is voldoende beweging ook belangrijk (als de kat niet buiten komt, ook niet in een rennetje oid, aan een touwtje vast in de tuin vind ik niet tellen, dan zorgen voor voldoende beweging in huis, laat hem of haar wat doen voor het voer, speel veel met hem etc etc).

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:54

Mijn katten zitten beide op een blaasgruisdieet (droge brokken) en vers. Blaasgruis is onstaan door brokken en blik wat gewoon in de winkels te krijgen is. Mijn katten krijgen dus alleen nog voer wat via de DA te krijgen is.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:05

Klopt, want de niet premium voeders hebben om het brokje een laagje zout. Zout zijn kristallen: blaasgruis.

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:32

De goedkopere voeders zijn heel lang houdbaar, zout wordt daarbij gebruikt als conserveringsmiddel. Het voer wat ik mijn katten geef is na productie maar een paar maanden houdbaar.