Hoe nagels knippen van kat die "bang" voor mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Hoe nagels knippen van kat die "bang" voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:48

Onze jonge poes (heeft vergroeide voorpootjes en rare nagels die écht elke twee weken geknipt moeten worden, voor de rest van haar leven. Ze breekt er anders compleet haar nek over.

De eerste paar keren deed ik dat als ze naast me in de stoel vast genoeg sliep, elke dag 2 of zo. We hebben haar ook een paar keer gevangen en toen geknipt. Is 3 keer geen probleem geweest, maar vanavond raakte ze in paniek en na 3 nagels vocht ze zich in paniek los. Dat moet dus niet meer.... Vertrouwen moet ook opgebouwd worden. Maar die nagels moeten ook gebeuren....

Elke twee weken kalmeringsmiddelen is natuurlijk geen optie. Maar om de haverklap het opgebouwde vertrouwen weer verliezen vind ik ook geen fijn vooruitzicht.

Iemand een helder idee?

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:54

Als ze ze niet in kan korten door te scherpen zou ik misschien toch overwegen om ze dan maar operatief te laten verwijderen. Als ze ze niet zelf kan scherpen zal ze er ook niet mee een boom kunnen inschieten. Lastig hoor, maar in het belang van het dier lijkt me kortstondig zere pootjes van de ingreep minder erg dan iedere twee weken zware stress van het knippen.

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:11

Het operatief verwijderen van nagels is in Nederland verboden

fjord_brucht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:13

Niet als er een medische reden voor is dan mag het namelijk wel.
Ik heb hier ook mee te maken gehad met mijn oude kat zijn nagels waren ook verwijderd om dat het niet anders kon.Maar het moet dus wel een medische reden hebben

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:15

Pfoe lastig.
Je kan het het beste aanwennen van kleins af aan aan, maar dat is lastig als ze zo panisch doen.
Onze grote kater hadden we ook nooit de nagels bij geknipt toen hij jonger was, dat heb ik later pas gedaan.
In het begin werd hij ook panisch.
Ik leg de kat altijd op z'n rug op m'n schoot, met 1 hand op de buik, voor de achterpoten.
En 1 hand vrij om te knippen.
Je kan misschien proberen om elke keer op te pakken, en niet te knippen maar even vasthouden, dan weer neerzetten en wat lekkers geven.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:18

een handdoek om de kat heenslaan, het koppie er een klein beetje uit, en het pootje wat op dat moment geknipt moet worden, scheelt een hoop stress,
succes

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:13

In de houdgreep, als je het met 2 personen doet.

Een persoon pakt haar onder haar ellebogen vast (een hand om elk voorpootje). Heel hoog bij de buik vastpakken, dan kan ze geen kant op.

Succes!

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:00

Lastig zeg.
Loopt de kat buiten?
Dan slijten ze toch wel op straat?

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:19

Nee, ze komt niet op straat. Dit voorjaar komt er een ren in de tuin, maar of ze daar veel van slijten.... denk het niet
Voorlopig probeer ik het eerst weer terwijl ze slaapt, desnoods 1 nagel per poging. Het winnen van vertrouwen vind ik bij haar namelijk ook wel heel erg belangrijk
Bedankt voor het meedenken in ieder geval Op internet vind ik alleen maar opmerkingen als: "werkt de kat niet mee? Vraag dan iemand om te helpen"

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:39

dat lijkt mij eigenijk ook het verstandigste, met rust en geduld,
dan maar 1 nageltje per keer

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:03

Maar krabt ze haar nagels dan wel (aan tapijt of krabpaal)? Kun je niet toch met iemand erbij proberen de nagels te knippen terwijl je er een doekje met valeriaandruppels erop bijhoudt? Dan is ze helemaal gefixeerd op die geur en let ze niet op wat jij doet. Tenzij ze natuurlijk, net als wijlen mijn kater Reza, helemaal over de flos gaat van die geur en helemaal niet meer te hanteren is. (en dat terwijl het advies van de dierenarts kwam, valeriaan zou kalmerend werken. NOT! Iedere kat die ik ken wordt op z'n minst hevig geinteresseerd)

ellepel

Re: Hoe nagels knippen van kat die "bang" voor men

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:12

je kunt proberen om haar in een oud shirt van jezelf te wikkelen.
voor pootjes erdoor heen halen en de achterpoten dan in het shirt houden.
een handdoek kan ook, wikkel haar er heel strak in.

dan niet meteen gaan knippen maar haar eerst een tijdje vasthouden. laat haar er aan wennen, dan pss knippen. soms wil dit heel goed.

wat soms ook kan helpen is toch een ander persoon er bij nemen en laat die de kat in het nekvel vasthouden, dan krijg je hetzelfe idee als wat de moederpoes doet, als die de jongen in het nekvel pakt verslappen ze helemaal, nu doe je hetzelfde, soms werkt dit ook heel goed.

dan nog iets: rescue remdie van bach, haal een klein flesje en probeer dit in haar bek te spuiten( kan ook een ramp zijn, veel katten vinden dit erg eng) daardoor trekt angst en stress vrij snel weg.

even denken....ik weet nog wel meer!

nep knippen kun je ook gaan doen!
pak haar elke tien minuten op, pak de knipper, en ga knippen, maar dan niet echt haar nageltjes, maar gewoon er naast, lekker nep, beloon met wat echt lekkers( kaas, worst om mij part als ze t maar lekker vind.)

moet toch echt gaan lukken toch?

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:59

In dierenpension pakken wij lastige katten altijd met een hele dikke handoek, en dan die heel strak om kat heen.. Kunnen ze geen kant op. TIs dan alleen wel even een gedoe om het pootje eruit te krijgen. Iig handschoenen en lange mouwen aan doen, anders hou ej geen handen/armen meer over..

Ofja, als je de tijd hebt, zou ik idd gewoon lekker rustig vertrouwen proberen winnen, maarja dat is ook makkelijker gezegt dan gedaan..

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:52

maartjuh schreef:
In dierenpension pakken wij lastige katten altijd met een hele dikke handoek, en dan die heel strak om kat heen.. Kunnen ze geen kant op. TIs dan alleen wel even een gedoe om het pootje eruit te krijgen. Iig handschoenen en lange mouwen aan doen, anders hou ej geen handen/armen meer over..

Ofja, als je de tijd hebt, zou ik idd gewoon lekker rustig vertrouwen proberen winnen, maarja dat is ook makkelijker gezegt dan gedaan..

Mijn Pew lenen? Die krijgt zijn pootje er vanzelf uit.