Mijn konijnen hebben kids!!???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Mijn konijnen hebben kids!!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 12:59

Ja, ik wist wel dat het er ooit van zou komen. Maar ik had het er niet meer verwacht... En vandaag plots!!!

Ik kijk naar buiten en ik zie zo ineens iets klein wit rond huppellen in het hok. Ik zeg zo nog om te lachen: hee een klein konijn!
En ja hoor! Ik heb er al 3 gezien. Echt raar, want ik ben gisteren nog in het hok geweest en in hun slaapplaats gerommeld en eigenlijk niets gezien.
Hoe moet ik dit nu doen? Volgens mijn vader zijn ze al groter dan een paar dagen, en het gevaar om opgegeten te worden is geweken? Is dit correct? Ik zal straks eens proberen een foto te nemen.

En mag ik ze buiten laten zitten? Mijn konijnen zitten altijd buiten.

Moet ik nu nog iets anders doen? Of op iets anders letten?

Al vast bedankt voor de reacties en hulp

foto's volgen direct

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:11

Als de konijntje al aan het rold huppelen zijn zijn ze al ouder als een paar dagen konijnen worden helmaal kaal geboren. Hebben ze al een vacht? Ik vin het een beetje een appart verhaal want die kleintjes liggen in een nest wat de moeder heeft gemaakt. en ze zijn al een heel stukej ouder als ze al huppelen.

Maar het is wel heel erg leuk.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:19

Afbeelding

konijntjes worden zo klein geboren, dus als ze rondhuppelen denk ik dat ze al enkele weken oud zijn. moeders heeft ze goed verstopt dus;-)

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:04

Oh ja ze hebben al veel haar. Nu ben ik terug in het hok geweest en het zijn er 4. En ik wist niet dat mijn konijntje zwanger was. Een echte schande.
Nu ons hok is vrij groot. Wij hebben een hok gemaakt onder de speeltuin van mijn dochter. ( onder de toren van de schuifaf en de loopbrug.) beneden hebben ze een loopruimte van pakweg 2.5m en boven aan hebben ze eigenlijk een slaapruimte van 120 x 120 cm. En daarin staat nog eens een beschut hokje met heel veel hooi in. En in dat hokje komt ik eigenlijk weinig. Omdat dat toch altijd lekker vol hooi ligt. Dus uiteindelijk kon ze haar kleintjes heel goed beschermen en verstoppen....

het zijn 4 schatjes. Ik heb ze nu allen opgesloten op het bovenste verdiep. Omdat de kleinste altijd maar door de trapopening vielen. En ik niet zeker weet of ze daar al tegen bestand zijn. En in hoe ver ze nog bij hun moeder moeten blijven....

Moet ik ze speciaal eten geven? Of eten ze nog bij hun moeder?

foto's zullen voor morgen zijn

Sjen

Re: Mijn konijnen hebben kids!!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:23

Konijnen beginnen met het eten van vast voer als ze ongeveer drie weken oud zijn (kan ook al eerder). Als ze de oogjes al open hebben (staat er niet bij, alleen dat ze vacht hebben maar dat hebben ze na zo'n 5 dagen al en de oogjes na 10-14 dagen), zullen ze snel vast voer gaan eten. Ze eten dan gewoon mee uit de bak en hoeven niet perse speciaal voer. Er is wel speciale opfokkorrel van meerdere merken verkrijgbaar. Je kunt ook je eigen voer blijven geven, maar zodra de konijntjes diarree krijgen (dat kun je zien als je ze elke dag even optilt om aan de onderkant te kijken), kun je het beste meteen overgaan op opfokkorrel. En natuurlijk altijd heel veel hooi geven. De moeder mag wel wat extra wortel e.d. Evt. kun je voor de moeder ook fokkorrel kopen, wat voor dragende en zogende voedsters weer een extra stimulans is. Verder is het verstandig om de vader te verwijderen uit het hok, omdat hij de jongen kan gaan aanvallen. Ook kan hij de voedster nu alweer drachtig hebben gemaakt waardoor ze over een paar weken weer jongen kan krijgen en dan dus niet lang genoeg melk kan geven aan de jongen die ze nu heeft. De jongen moeten tot minstens 8 weken drinken bij de moeder en als ze over een paar weken weer jongen krijgt hebben ze dan dus niet zolang gedronken. Je hebt dan ook kans dat ze geen(voedzame) melk overheeft voor het nieuwe nest. Als ze alweer drachtig zou zijn, is dat een enorme last voor haar om dan tegelijk te zogen. Een voedster kan per jaar maximaal 3 nestjes krijgen maar als je de ram er nu bij laat zitten, blijft hij haar dekken en krijgt ze misschien wel 5 nestjes of meer waarbij je ernstig rekening ermee moet houden dat ze dat niet volhoudt en de jongen niet altijd levensvatbaar of gezond zullen zijn.

colleen3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:25

GEFELICITEERD

BlueLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:37

wat leuk gefeliciteerd
ik kijk uit naar de foto's

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:18

Ja hoor,de oogjes zijn al open. En ze zijn al heel actief ( vind ik persoonlijk) onderaan het hok is het allemaal gaas en daar klommen ze al deftig op.

De papa zit nu op de gelijkvloers. Ocharme. Hij vond het niet leuk! Maar ja, ik hoop dat hij haar niet nog eens heeft zwanger gemaakt....

Sinds ik het hok heb aangepast heb ik die kleintjes niet meer gezien. Ze zullen morgen wel weer te voorschijn komen, zeker...; En heb al opfokkorrel gaan halen en ligt al in het hok. Morgen bel ik mijn DA om de papa te laten castreren.

Stel dat ik nu nog 2 konijnen of alle 4 wil houden? Kan dit of moet ik deze elke keer per koppel zetten? En kunnen er dus ook meer vrouwtjes of meer mannetjes in de groep zitten?
Ik heb wel altijd gezegd al ser kleintjes komen moeten ze weg! Maar nu begint het al te kriebellen, ik vind ze ohhhhhhhhh zo schattig

Ik zal er dus nu vanuit gaan dat ze ongeveer 12 dagen zijn. Kwestie ze lang genoeg bij de moeder te houden.... En voor eventuele verdere plaatsing....

Zoals beloofd fotos morgen....

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:58

Als ze de oogjes al open hebben zullen ze waarschijnlijk snel vast voer gaan eten. Je kunt wel meerdere jongen erbij houden, maar alleen als er een gecastreerd rammetje met meerdere voedsters samen zit (rammen kunnen absoluut niet samen). Soms gaat ook dit mis en gaan de voedsters nog vechten (bij ons ook zusjes vaak genoeg die gaan vechten, dus het is niet zo dat ze dan aan elkaar gewend zijn vanuit het nest). Een gecastreerde ram met voedster is in elk geval de beste combinatie. Dus je kunt ook koppeltjes maken van gecastreerde ram met elke keer een vrouwtje. Als je bv 2 vrouwtjes en 2 mannetjes hebt in het nest kun je dan de moeder en vader (gecastr.) samen houden en twee koppeltjes maken van de jongen.
Maar hou er maar rekening mee dat je allemaal rammen hebt, dan is het is minder moeilijk om die van de hand te doen (wat dan meestal toch zal moeten).

Van

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:14

gefeliciteerd
@Sjen wij hadden een hok met een stuk of 5 rammen en dat ging prima samen

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:24

Nu las ik juist op een site dat de papa er best al bij mag vanaf ze 12 dagen zijn. Want hij is wel zorgzaam ( lees http://www.konijnen.nl/indextot2.htm).
Maar hij moet nog gecastreerd worden. ( op hoop van zegen dat ze ocharme nog niet terug........) Zou ik hem dan gewoon nog even apart houden? En mag ik nu die jongskes al meenemen naar de da? Of kan die nu nog niet zien welk geslacht dat ze hebben?

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:33

Een paar weken na de geboorte kan de voedster weer gedekt worden ..
Dus je kan heel misschien weer een nestje verwachten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:38

GEFELICITEEEEERD! leukkk jonge konijntjesssss

ik wacht ook op foto'sss

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:15

als het mannetje er nog bij in zit kan het vrouwtje direct weer worden gedekt

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:44

Idd, je hebt grote kans dat het vrouwtje alweer opnieuw gedekt is, ze zijn nl vruchtbaar vlak na de geboorte. Dus ik vrees het ergste . Maar ja, is wel gezellig toch!

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:20

Ja allemaal heel gezellig maar er zijn al veel te veel konijntjes op de wereld

Terwijl ik rond zondag ook een nestje verwacht *ongelukje* mannetje is nu ook gecastreerd ..

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:23

@ Vajente: natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is zeker niet aan te raden. Je moest eens zien hoe ze elkaar hier de tent uit kunnen vechten (ook voedsters).

Zoals ik al zei kan het voedstertje idd alweer gedekt zijn en dit is zeker niet gezellig, aangezien de jongen uit het eerste nest dan veel te kort melk zullen hebben en de voedster er echt aan onder door kan gaan om tegelijk te zogen en dragend te zijn. De jongen uit het tweede nest kunnen ook nog eens niet levensvatbaar zijn hierdoor.
De jongen kunnen zeker niet mee naar de da, ze mogen nog helemaal geen minuut bij hun moeder vandaan! Dat levert veel te veel stress op en een autorit en da levert sowieso voor een volwassen konijn al heel veel stress op, laat staan voor een jong konijn. Ook kan de da nu wel zeggen dat de jongen er gezond uit zien, maar dat kan over een paar weken zomaar weer anders zijn omdat ze nog veel te veel in ontwikkeling zijn om daar een betrouwbare uitspraak over te doen. Beste kun je ze dus meenemen naar de da wanneer ze volledig zelfstandig zijn. Het geslacht is bovendien ook pas duidelijk te onderscheiden vanaf zo'n 6 weken (voor mensen die hier ervaring mee hebben).

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:17

Wat leuk!!

Ik had altijd 3 mannetjes, toen nog ongecastreerd, en die speelden samen, en zat soms ook met zn drieen in een rijtje op elkaar maargoed heb toen de jongste laten castreren omdat die me toch een troep maakte.. Vaak gaat het niet goed nee, konijnen van hetzelfde geslacht, Ik heb ook per ongeluk een nestje gehad ( samen met het vrouwtjeskonijn van mn vriendin) Je moet wel goed op blijven letten dat de moeder ze goed voert enz. Wij hebben er toen nogal problemen mee gehad, dat ze moeder nietr genoeg melk had, en we de babys dus bij moest voeren met speciaal spul, maar leuk hoor, kleine nijnies al enig idee hoe je ze gaat noemen?

BlueLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:38

en heb je al foto's ben wel benieuwd hor naar deze kleine wondertjes
hoop dat alles goed gaat ermee..

groetjes

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:24

Ja sorry, dat ik niet meer had gereageerd.

Mijn nijnen zitten buiten in een vrij groot hok en daarin zit dan nog eens hun "slaapkamer" en de kleintjes verstopten hun heel lang daarin, elke maal ik buiten kwam. Dus kans op foto's was klein.

Nu heb ik er aan gewerkt om ze wat tammer te maken en vandaag is het me gelukt om wat foto's te nemen. Ze zijn wel al enorm gegroeid. En zijn eigenlijk ook al meer dan rijp om het nest te verlaten.

De papa is ondertussen 5 weken gecastreerd en heeft 3 weken na de ingreep apart gezeten. Ik heb ook ondertussen geen nieuw nestje van de voedster. Nu moet ik beginnen opletten dat de kleintjes niet beginnen.....

Ik ga er een goede thuis voor zoeken, want ze zijn allemaal om te liever. Graag had ik het "mokka" gehouden ( je zal hem wel zien op de foto), als hij kleintjes was dacht ik dat het een meisje was, maar ik denk dat hij een jongen is. En dat kan ik niet riskeren dan????

Maar hij is zo klein. Zo klein. Hij is de kleinste van de groep. Terwijl de grootste nu bijna even groot is als de ouders.

Afbeelding
Spotty
Afbeelding
Mokka en spotty

http://www.mijnalbum.nl/Foto=PSR77QYQ
De mama Bruintje ( ja mijn dochter heeft deze naam gekozen)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=A8LYGE7T
De papa Witje

En Ling en dotty zijn groter dan deze kleine ukies maar die heb ik niet op foto gekregen, ik probeer het morgen opnieuw...

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:29

gefeliciteerd

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:33

Ze zien er lief uit, veel plezier er mee en nog gefeli.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:26

Leuk, jonge konijntjes. als ze al buiten rondhuppelen is er geen gevaar meer dat ze worden opgegeten door de moeder.
Laat je snel de foto's zien van je kleine schatjes