Stalkat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Stalkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 12:00

Zoals ik al in een ander topic vertelde heb ik last van muizen op stal. Nu ga ik met veel plezier met een paard van 600 kg om, maar zo'n klein muisje vind ik maar niets Ik ben geen fan van vergif, houd niet van klemmen (want dan moet ik ze er nog uit halen) en ben ook niet bepaald van plan om die beesten in mijn stal te laten leven... Wat rest er nog? Een kat! Lieve beestjes, erg gezellig, aaibaar, niet te veel werk mee, en muizen verdwenen... Ideaal, toch? Bovendien heeft Mushje altijd met katten samengewoond (ze kwamen altijd bij haar in de stal liggen) dus ik denk dat ze het mss wel fijn zal vinden
Maar goed, hoe pak je zoiets aan? Moet ik op zoek naar een kitten of een volwassen kat? Een kater of een kattin? Hoe maak ik ze duidelijk dat ze daar moeten blijven wonen? Na wat ge-google leerde ik dat ik ze een paar weken in een bench in de stal zou moeten zetten en dat ze dan niet meer zouden weggaan?
Kortom: help!

Natascha

Re: Stalkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:13

Bij ons op stal hebben ze 2 kittens neergezet. Eerst in ene leegstaande stal om aan de luchtjes ed te wennen en later mochten ze gewoon loslopen. Alle sis prima gegaan en binnenkort mogen ze de ballenbak in Weglopen doen ze niet, er zijn muizen zat op stal.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:19

Sinds wij in Oudenbosch wonen en onze stallen aan huis hebben hebben wij ook katten.
Het was de bedoeling dat het stalkatten werden.
Maar dan haal je die lieve, kliene, schattige, bolletjes wol op en kan je het nog niet over je hart verkrijgen om ze in de stal te stoppen...
Dus werden het voorlopig maar huis katten. Tot ze wat groter waren.
Na ze eerst even binnen te hebben gehouden gingen ze na enkele weken vanzelf op verkenning.
In de buurt van mij en mijn honden blijvend.
Het was de bedoeling dat ze een maand in huis zouden blijven. Dat zijn 7 maanden geworden
Tot...
ik 's avonds een keertje de stal in liep, en zowat "aangevallen" werd door muizen, besloot ik dat het tijd was om ze 's avonds in de stal te doen.
Helaas is één poesje overleden met 8 maanden, maar haar zus gaat elke avond rond 23.00 de stal in.
Ze weet het zelf ook. Zodra mijn man de honden uit gaat laten, zíj naar stal moet. En loop ook uit haar zelf naar binnen.

Ik had moeite om een kitten gelijk in de stal te stoppen. In mijn ogen loerde er allemaal gevaar! Ze waren nog zó klein.
Ik zou wel twee katten nemen, wanneer je de ruimte hebt.
Ook ben ik meer een poezen mens. Ik was bang dat een kater zijn terratorium ging afbakeren door te sproeien.
De bench ben ik geen voorstander van. De ruimte vind ik erg klein.
Ik weet niet of je de mogelijkheid heb om ze gewoon in stal te doen zonder dat ze er uit kunnen.
Dat zou in mijn ogen ''vriendelijker" zijn
Veel plezier met je poezenbeesten!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:28

We hebben wel een ruimte tussen de stallen in (daar staat het voer en zitten dus de meeste beesten), maar als de stallen open staan kunnen ze natuurlijk over de muurtjes heen klimmen
Met een "bench" bedoel ik geen standaardbench zoals je die in de winkel kan kopen hoor Mijn vriend is nogal handig en die heeft een poos terug zelf iets dergelijks gemaakt. Zij hebben nl een boerderij en hadden 4 katten gekregen van de buren, om de muizen te vangen, maar die moesten eerst wennen natuurlijk. Hij heeft nu iets vergelijkbaars gemaakt maar wel véél groter, het ding is zo'n 2m op 1,5m. Ze kunnen er niet uit maar alleen de onderkant is een plank. Voor de rest is het allemaal gaas zodat ze er door kunnen kijken. En hij heeft er een kattenbak bij in gemaakt en een bakje voor eten en drinken, met schuifjes, heel handig.
Een gewone bench vind ik ook zielig hoor
Maar ben je dan zeker dat ze blijven? Als ze er een poosje gewoond hebben?
Ik heb best ruimte voor 2 beesten hoor, lijkt me ook wel gezelliger

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:32

Goh..Daar zeg je zoiets. Bij ons op stal zijn er een stuk of 4-5 katten. Maar eerlijk gezegd zou ik ook niet weten hoe eraan te beginnen. Om de kat duidelijk te maken dat DAT haar terrein is..Misschien best een kitten nemen zodat het van kleins af aan al kan wennen ?
En inderdaad misschien eerst in een gesloten stal zetten of iets dergelijk, dat ze eerst wat kan wennen aan het lawaai en de geuren enzo.
In ieder geval succes !
En graag foto's van je nieuwe aanwinst hé (ben gek op katten!)

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:35

Tip: haal de kittens ook van een boerderij. Deze kittens zijn over het algemeen net iets minder aanhankelijk dan kittens die opgegroeit zijn binnen een huiselijke sfeer bij een gezinnetje. Deze boerderijkittens zullen zich dan ook een stuk beter aanpassen als muizenvanger

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:16

Ik zal eens rondhoren bij de boeren in de buurt Of mss weet de dierenarts wel wat?
Zodra ze er zijn volgen er foto's hoor

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:26

Ik zou niet echt kittens nemen die net bij hun moeder wegkunnen. Die zijn nog best snel afhankelijk van anderen, ze zijn nog zwakker en gevoeliger, en ik zou het zelf niet echt een fijn idee vinden om 2 (of meer) van die " mini's " in een grote, dichte stal te zetten waar ze verder niks kunnen doen.

Neem "pubers" of volwassenen, maar niet té oud, is mijn advies. En wel inderdaad eerst wat nachtjes vasthouden, om beter te wennen. Het beste is om (zoals net al gezegd is) idd van een boerderij te halen, liefst wanneer ze al losgelopen hebben. Dan kan je verwachten dat ze al snel gewend zijn aan je stal, en ze dus ook makkelijker blijven.

Naar mijn mening zijn 'kattinnen' geschikter dan katers, die zullen minder snel hun terratorium besproeien en minder fel reageren op onbekenden, denk ik. Zijn er meer katten in je buurt? Als dat het geval is moet je denk ik sowieso steraliseren/castreren, als dat nog niet gedaan is, voor het geval er een kat van buren ofz uitbreekt en jou kat bevrucht, of andersom.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 15:13

Er zijn niet echt katten in de buurt maar ik zou ze sowieso laten castreren/steriliseren. Anders heb ik mss binnenkort een probleem van een andere aard Ik ken mezelf: stel je voor dat ik een kattin neem, dat die dan een nestje krijgt van 5 kittens... Dan heb ik 6 muizenvangers van ik krijg het toch niet over mijn hart om ze weg te doen
Mijn schoonvader in spe (;)) ging alvast eens rondhoren bij bevriende boeren!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:14

Je zou eventueel ook kunnen kijken bij dierenasielen, bij jou in de buurt.
Die hebben meestal ook jonge katten zitten.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 15:39

Dat is nog een slim idee! Straks eens in de gouden gids kijken

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:48

Als je bij een dierenasiel een vandaan kan halen, is 't natuurlijk nog beter, inderdaad! Weer één of twee katje(s) minder in 't asiel, zij blij, jullie blij, katjes blij! Beter kan toch niet?

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:01

De asielen zitten overvol, met heel, heel, heel erg lieve en leuke katertjes en katttinnetjes. Meesten asielen hebben vaak ook een regeling dat je de katten bij hen gratis/goedkoper kunt laten castreren. Dat is dus weer een extra voordeel.

Als ik jou was zou ik dus inderdaad even wat asielen af gaan. ZIj hebben vaak ook nog wel extra tips, over hoe de dieren op jouw terrein te houden.
Als je ze gewoon op een vaste plaats voert (die bench bijvoorbeeld) denk ik ook wel dat ze het snel doorhebben en ook terug zullen komen.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:17

Wij kregen 2 jonge katjes, eerst hebben we ze in het kratje waarin we ze kregen gezet, en daar een doos bovenop gezet, zodat ze daar bleven. Maar na een half uur waren ze ontsnapt en zijn ze in dat hok gebleven (is groot hok, waar allemaal rotzooi staat, konden overal in en overheen klouteren.) en ze hadden niet door dat ze daar uit konden. Na paar dagen zijn we met ze naar buiten gegaan. Een strotouwtje om een halsbandje, om ze even buiten te laten zien en na 3 of 4 dagen hebben we ze losgelaten. Zijn beide nooit weggelopen (helaas is de ene wel overreden.)

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:22

In de meeste asielen hebben ze zgn. muizenvangers zitten, katten die niet sociaal genoeg zijn om in huis te leven maar die zeker op zoek zijn naar een vaste plek. Ik zou zeker geen kitten nemen maar ga gewoon voor een lekkere stevige ervaren muizenjager! Hij/zij zal je dankbaar zijn (in tegenstelling tot de muizen ).

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:50

Waar mijn verzorgpony's staan hebben we ook een stalkat, die is daar gewoon neergezet als kitten en moet je gewoon even daar binnen houden (is logisch).

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:53

Inderdaad, als je 'n echte kitten koopt heb je altijd kans dat het geen muizenjager wordt! Wij hebben 2 kattinnetjes gehad die gewoon met muizen lagen te slapen. Bij wijze van spreken dan. Maar de kater die we nu hebben vangt zelfs eksters. We hebben 'm nu een bandje met 'n belletje omgedaan. Als hij gaat jagen, horen de vogels 't belletje meestal nog voor hij bij ze is. Ook 'n optie dan.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:56

Ik heb al wat telefoonnummers van asielen opgeschreven, ik ga morgen in elk geval wat rondbellen voor meer informatie. Als ik ze uitleg waarom ik er per se een stel katten extra bij willen zullen ze me wel goeie raad kunnen geven zeker?

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:31

Het hangt er ook een beetje vanaf of het een "goed" asiel is. Daar moet je ook mee uitkijken, je hebt van die "asielen" die álle dieren aannemen, overvol zitten bijvoorbeeld en dingen gaan zeggen die bijvoorbeeld niet zo makkelijk zijn als ze zeggen, om de dieren kwijt te raken... Maar over het algemeen zullen ze inderdaad wel raad geven, normaal gesproken tenminste.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 22:47

Ik heb al een berichtje gepost op een Belgisch kattenforum, om te horen welke "goede" asielen zijn en ga het ook even navragen bij mijn DA. Dan zit ik vrij safe denk ik.
Ik hoop alleen dat ze katten willen plaatsen die "alleen maar" in de stal mogen wonen en niet binnen Maar goed, beetje positief blijven.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:35

Memuska schreef:
Ik heb al wat telefoonnummers van asielen opgeschreven, ik ga morgen in elk geval wat rondbellen voor meer informatie. Als ik ze uitleg waarom ik er per se een stel katten extra bij willen zullen ze me wel goeie raad kunnen geven zeker?

van je! Op www.dierenasiels.com staan de meeste asielen van NL èn België vermeld. Kun je je alvast wat oriënteren.

In NL noemen ze dat soort katten trouwens vaak 'boerderijkatten'