Díerenartsen en Dierenártsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Díerenartsen en Dierenártsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:37

.....zoals ik gisteren en vandaag weer heb ondervonden met mijn zieke konijntje. Gisteren mocht ik 60 euro afrekenen bij DA 1 (alleen even kijken, een spuitje en wat laxeermiddel) en vandaag ben ik 2 keer met het konijn naar DA 2 geweest, waar ik 20 euro heb afgerekend en waar het dier twee maal uitgebreid is onderzocht en twee spuiten heeft gekregen (tweede bezoek hoefde ik nl niet af te rekenen). Tja, het was nu eenmaal weekend, en ben je dus aangewezen op de DA die dan dienst heeft....maar toch...

Ongeloofelijk dat dierenartsen in prijs zoveel verschillen. Ik heb dit al eerder ondervonden, maar je begint je toch af te vragen....waar ligt dan dat verschil?

joyceje13

Re: Díerenartsen en Dierenártsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:51

nou zeg dat is wel een groot verschil!
een vraagje wat heeft je konijn ??? en waarom die spuiten???

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:54

ik heb geen flauw idee. ik vond toen 65 euro voor het vijlen van mijn konijn z'n tanden wel erg heftig. `maar ergens zanders kreeg onze hond een doorverwijzing naar utrecht en die werd ook afgerekend voor 45 euro. dus tsja

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:57

De ene vind het belangrijker dat het dier geholpen is. De ander vind het belangrijker dat zijn bankrekening groeit.

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:42

Zoals ook je titel al zegt. De dierenartsen doen het meestal voor de dieren zelf. De dierenartsen willen hun bankrekening laten groeien. Hun eigen keuze of hun klemtoon op dier of arts ligt.

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:55

Ik heb dezelfde ervaring....

Bij DA 1 moesten we onze poes laten afmaken. Poes werd nog even (pijnlijk en nutteloos) onderzocht, spuitje werd gegeven, de pinautomaat werd tevoorschijn gehaald en binnen 7 minuten waren we 1 poes en 35 euro armer...

Bij DA 2 hebben we een jonge poes laten steriliseren. De wond was keurig, maar begon na een paar dagen IMO vreemd dik te worden en het zat me niet lekker. Mijn man is met haar teruggegaan om ernaar te laten kijken. Hij belde me naderhand op hoe het gegaan was (niks aan de hand) en ik zei: "Haal het bedrag maar van mijn rekening af". "Goed", zegt ie, "Da's dan 0 euro"
Die DA had liever dat je een keer voor niks met een dier terugkomt, dan dat je het níet doet, omdat je bang bent voor een rekening van 50 euro.
Dát is dus duidelijk in het belang van het dier

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 23:32

joyceje13 schreef:
nou zeg dat is wel een groot verschil!
een vraagje wat heeft je konijn ??? en waarom die spuiten???

Hij was sinds afgelopen vrijdag al niet in orde. Zaterdag lagen zijn darmen geheel stil, oorzaak onbekend. Ik heb hem helaas zojuist in moeten laten slapen. Zijn lichaam was doordat hij geen ontlasting meer had inmiddels deels vergiftigd. Hij viel vanavond steeds om in zijn kooi en kon het water dat ik in een spuitje toediende niet meer slikken. Ik kon het niet langer zo aanzien, dus uiteindelijk een spuitje (3e bezoek 25 euro bij DA 2).

@Woogy : 65 euro voor het vijlen van tanden is toch ook een absurt bedrag!

dwaallicht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:03

Elles schreef:
Ik heb dezelfde ervaring....

Bij DA 1 moesten we onze poes laten afmaken. Poes werd nog even (pijnlijk en nutteloos) onderzocht, spuitje werd gegeven, de pinautomaat werd tevoorschijn gehaald en binnen 7 minuten waren we 1 poes en 35 euro armer...

Bij DA 2 hebben we een jonge poes laten steriliseren. De wond was keurig, maar begon na een paar dagen IMO vreemd dik te worden en het zat me niet lekker. Mijn man is met haar teruggegaan om ernaar te laten kijken. Hij belde me naderhand op hoe het gegaan was (niks aan de hand) en ik zei: "Haal het bedrag maar van mijn rekening af". "Goed", zegt ie, "Da's dan 0 euro"
Die DA had liever dat je een keer voor niks met een dier terugkomt, dan dat je het níet doet, omdat je bang bent voor een rekening van 50 euro.
Dát is dus duidelijk in het belang van het dier

Nacontrole voor sterilisatie is meestal gratis

Tja, 35 euro voor een euthanasie ..T61 is niet bepaald goedkoop (Vloeistof waarmee de euthanasie wordt gedaan) en als dierenarts zijnde wil je toch de kat nog even onderzoeken om zeker te weten dat een euthanasie nodig is! Dus eigenlijk vind ik het niet zo'n enorm hoog bedrag hoor..
als je nagaat wat je in de humane zorg betaalt is dat al helemaal hoog.
Alleen merken mensen daar minder van omdat ze er verzekerd voor zijn.

Edit: dat je binnen 7 minuten weer buiten de deur stond zonder kat vind ik wel onfatsoenlijk van de da.De da waar ik werk neemt minstens 20 minuten voor een euthanasie, vaak nog wel langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:24

Mijn vriendin is dierenarts dus over het algemeen betaal ik alleen de medicatie.Maar of de duvel er mee speelt in noodgevallen is ze altijd te ver weg.Ik heb dan idd de meest idiote bedragen betaald.Ooit 35 euro voor het laten inslapen van een rat of 125 euro voor het inslapen van een miniyork.En als je dan de medicatiekosten weet ,en ook de vraagprijs van een visite dan weet je al gauw dat je inmens te veel betaalt.Maar aan de andere kant ben ik ook eens bij een dieren kliniek beland die enorm schappelijk van prijs is ,ook in noodgevallen.

het strafste is trouwens een jaar of 14 terug.Mijn lievelings pers vind ik dood .Ik was hoog zwanger,rijd er mee naar een dierenarts van dienst(waarom ,weet ik niet. ze was al dood,zal mijn hormonen geweest zijn)De dierenarts zegt vervolgens ,ja ze is dood.Mijn man moest toen.Schrik niet 1500 frank dus zo'n 37 euro afrekenen?.Terwijl de poes al dood was en hij dat alleen bevestigde.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:28

Zo heb je ook dierenartsen die dieren op verzoek van de eigenaar laten inslapen omdat deze geen zin heeft om een rekening te betalen om het dier beter te maken. OF het dier is gewoon oud (maar verder nog gezond, maar ze willen weer een nieuw en jong dier). Dat soort dingen.

Dat zijn in mijn ogen ook geen dierenartsen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:35

tja hier hezelfde

Maar dat is dan ook de reden dat de ene DA leegloopt en DA van volgend dorp het volgens mij nog nooit zo druk heeft gehad

Sommige DA's zijn denk ik niet slim bezig.... jammer ....

en verder €60 voor konijn daar kan je een klinische keuring voor paard voor doen

Ik ga voor goede prijs en goede service naast natuurlijk goede diagnose en behandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:36

Dees,dat is niet leuk ,maar hier in belgie zijn ze het verplicht wel te doen.Een dierenarts mag het weigeren, maar moet die mensen dan doorverwijzen naar een collega en die mag niet weigeren.En omdat de dierenartsen het onderling niet colegiaal vinden de ander de rotklus te laten op knappen doen ze het meestal wel.

Mijn vriendin kan nog wel eens de deal maken ,om zelf het hondje of poesje bij te houden en er een nieuw huis voor te zoeken.Maar laatst heeft ze ook een cocker in moeten laten slapen die suikerziekte had en de mensen de insuline te duur vonden.Maar beter dat dan dat ze de dieren naar een asiel brengen waar ze alsnog in slaap worden gedaan.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:54

zal best in Belgie zo zijn, maar of het hier zo werkt... ik ken zat dierenartsen die het NIET doen.

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:17

Mijn Da is altijd heel meegaand.
Zo hebben we een zieke kitten is huis genomen, die is zo ongeveer 3 dagen lang continu bij de DA geweest voor beademing en allerlei antibiotica, paar keer weekend- en avond tarief, uiteindelijk is het beestje ingeslapen.
Onze DA heeft ons heel erg gematst, ze heeft alleen 1 weekendtarief gerekend en de kittenmelk.
Dus alle andere kosten hoefden we niet te betalen, zelfs het inslapen niet.

Ook als we met een kat voor een enting daarheen gaan, wordt het beestje ook meteen helemaal nagekeken, en gewogen. En eventueel ontwormd.
Ik vind het een super DA, en vlakbij m'n huis!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:39

Het is een feit dat dierenartsrekeningen vaak erg hoog zijn, helaas. En er zullen vast en zeker afzetters tussen zitten. Maar oordelen moeten niet té snel gegeven worden. Er wordt steeds gesproken over 'spuitjes' maar de TS bijvoorbeeld weet niet welk middel er in dat spuitje zit. Sommige geneesmiddelen zijn gewoon duur, dan nog zal de dierenarts niet zo snel aan liefdadigheid doen, en er een flink bedrag bij doen voor z'n eigen portomonee, maar als je niet meer weet dan 'een spuitje' moet je ook niet te snel oordelen. Verder maakt het wat betreft het prijsverschil natuurlijk ook uit bij wat voor kliniek je komt. Een kleine praktijk heeft zelf veel minder kosten aan bijvoorbeeld het pand, het personeel en dure apparatuur dan een uitgebreide dierenkliniek waar ze goede rontgenapparaten, een uitgebreide OK enz, en veel mensen in dienst hebben. Dat zijn klinieken die veel verder ontwikkeld zijn, en waar de kleinere praktijken voor ingewikkeldere operaties ed ook naar doorverwijzen. Op zich logisch dat die ook hogere prijzen hanteert.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 11:51

Lindy schreef:
Verder maakt het wat betreft het prijsverschil natuurlijk ook uit bij wat voor kliniek je komt. Een kleine praktijk heeft zelf veel minder kosten aan bijvoorbeeld het pand, het personeel en dure apparatuur dan een uitgebreide dierenkliniek waar ze goede rontgenapparaten, een uitgebreide OK enz, en veel mensen in dienst hebben. Dat zijn klinieken die veel verder ontwikkeld zijn, en waar de kleinere praktijken voor ingewikkeldere operaties ed ook naar doorverwijzen. Op zich logisch dat die ook hogere prijzen hanteert.

Die praktijk bij DA 1, die de prijzen ook kent, stelde niet veel voor. Ik heb daar dan zeker voor een klein gedeelte de aflossing van zijn woning meebetaald.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:37

Achja, dit is het zoveelste topic waarin mensen mekkeren over hoe duur de DA wel niet is.... Terwijl ze nog steeds de slechtst verdienende academici zijn, je kunt nog beter Godgeleerdheid oid gaan studeren. Ik had nu ook een of andere technische studie kunnen doen en bakken vol geld kunnen verdienen, maar heb gekozen voor diergeneeskunde. En is het dan gek dat je na 6 jaar studie, hele lange dagen maken en op de meest gekke tijden uit je nest gebeld worden ook wat geld wilt verdienen? Ik vind van niet, maar als ik die topics hier zo lees moet je zo gauw je een beroep met dieren hebt ineens maar aan liefdadigheid gaan doen en mag het geen geld meer opleveren...

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:06

Ja, mensen vergeten vaak hoeveel studie er achter zit, moet je eens kijken wat een humaan arts verdient!
En daarbij: dat veel mensen klagen over de hoge kosten, heeft vaak ook te maken met het feit dat ze een dier niet weloverwogen aanschaffen. Amper van te voren stil staan bij de kosten die een dier met zich mee gaan brengen. En ach, de hond wordt vast niet ziek! Als iemand goed de voor en nadelen afweegt, en daarbij dus rekening houd met de dierenartsprijzen, is diegene voorbereid. Hiermee val ik niemand aan ofzo, ik spreek gewoon in het algemeen.

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:14

Ik begrijp best dat een dierenarts geld kost.. wil dat ook best betalen. Maar begrijp de verschillen nooit zo goed.
DA1: paard had koliek is doorgespoeld met eigen olijfolie (dat andere spul wat de veearts normaal gebruikt had hij niet bij zich), rekening van dik 100€
DA2: paard had een been ter grote van een olifant, veearts is 8 keer antibiotica komen inspuiten (waaronder vrijdagavond, zaterdag en zondag) en heeft nog een hele drain aangelegd in de knie, met plaatselijke verdoving, en 2 flessen betadine. Wat denk je 240€ voor alles!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:20

Voor het steriliseren van onze poezen (2) heb ik eerst verschillende dierenartsen gebeld. Het scheelde 40,- vergeleken de duurste en de goedkoopte - en ik ben prima geholpen

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:46

Het gaat mij ook niet om de prijs, maar om de prijs-kwaliteitverhouding
Bij DA 1 die ik eerder beschreef, breng ik (tenzij er acuut levensgevaar is) NOOIT meer een dier, al doet ie het gratis

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:54

Een tijdje geleden werd er voor de ogen van mijn man een poes aangereden. De automobilist reed door. Mijn man zag dat de poes nog leefde en heeft het diertje meegenomen naar de DA. Het beestje had zijn rug gebroken en is ingeslapen.
Wat denk je, mijn man kon E60 afrekenen. Dat was volgens de DA de helft van het tarief. Want mijn man kon dan wel zeggen dat het zijn kat niet was maar daar kun je natuurlijk niet op vertrouwen
Nou kunnen wij dat geld wel missen maar toch vind ik het belachelijk. Een ander rijdt een beest aan en is te beroerd om te stoppen en mijn man die wel zo met beesten is begaan kan voor de kosten opdraaien.

Gratis vind ik ook niet nodig maar tegen kostprijs had ik rechtvaardiger gevonden.

Jaren geleden vond mijn man tijdens het fietsen een gewonde postduif. Hij heeft het beestje mee naar een DA genomen en die heeft het diertje gratis behandeld. Zo kan het dus ook.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:59

Had die dierenarts het dan gratis moeten doen? Er dus verlies op maken? En weet je, jullie zijn dan wel betrouwbare mensen, maar je wil ze de kost niet geven die het wel op die manier proberen hoor. Of gewoon domweg niet betalen. Ik ken een paar dierenartsen die gewoon niet meer op rekening werken, omdat soms 50% van de klanten nooit betaalt. En het te duur is om voor alles een deurwaarder in te schakelen. Een kennis van mij heeft onderzoek gedaan naar het fenomeen wanbetaler en je schrikt je werkelijk kapot als je ziet hoeveel dat voorkomt. Dus tja, in dit geval boeten de slechten voor de goeden.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:07

Nee gratis niet, dat zeg ik ook hierboven. Maar kostprijs had ik rechtvaardiger gevonden.
Bovendien waren we al eerder met onze eigen katten bij deze DA geweest.
En op rekening betalen hoeft van mij ook niet. Boter bij de vis zeggen ze dan

Het gekke is dat als ik de DA voor mijn paard laat komen ik wel een rekening krijg omdat ze dan naar de stal komen denk ik. Als ik met de kat kom moet ik meteen betalen.

Ik had het afgelopen jaar leuke DA rekeningen.

Een kat had met zijn poot in een klem gezeten. Rekening van enige tientallen euro's

Even later werd mijn oude kat ziek. 3 dagen opgenomen aan een infuus ed. speciaal voer en na 3 weken toch laten inslapen. AL met al was ik daarvoor E450 kwijt.
Ik moet er wel bij zeggen dat de DA wel eerst gevraagd heeft of we wel aan behandeling wilden beginnen.
Maar hij zei dat het ong E300 ging kosten en de rekening was uiteindelijk E450. Dat is ook nogal een verschil.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:14

Bar schreef:
Een tijdje geleden werd er voor de ogen van mijn man een poes aangereden. De automobilist reed door. Mijn man zag dat de poes nog leefde en heeft het diertje meegenomen naar de DA.
Het beestje had zijn rug gebroken en is ingeslapen.
Wat denk je, mijn man kon E60 afrekenen.

Dat was volgens de DA de helft van het tarief. Want mijn man kon dan wel zeggen dat het zijn kat niet was maar daar kun je natuurlijk niet op vertrouwen
Nou kunnen wij dat geld wel missen maar toch vind ik het belachelijk. Een ander rijdt een beest aan en is te beroerd om te stoppen en mijn man die wel zo met beesten is begaan kan voor de kosten opdraaien.

Gratis vind ik ook niet nodig maar tegen kostprijs had ik rechtvaardiger gevonden.

Jaren geleden vond mijn man tijdens het fietsen een gewonde postduif. Hij heeft het beestje mee naar een DA genomen en die heeft het diertje gratis behandeld. Zo kan het dus ook.

Ik vind het eerlijk gezegd erg logisch. En je moest eens weten, hoeveel mensen er zijn die het op die manier proberen en daarmee proberen een DA voor de gek te houden.

Hij heeft al de hélft van het tarief weggerekend. Daar zou je eigenlijk al blij mee moeten zijn, en hij dóét het maar wel even. Als je dat geld niet over zou hebben voor die poes, hadden jullie (of in dit geval je man) hem ook gewoon kunnen laten liggen.

Die DA moet 't allemaal doen, en 't is logisch dat hij d'r wat geld voor vraagt, anders verliest hij alleen, en hij moet zelf natuurlijk ook betalen voor alle spullen die hij moet gebruiken enz.

Ik vind het in dit geval vrij logisch, mijn mening. Niet aanvallend bedoeld ofzo. Ik weet niet of hij uw man kende, maar als hij die niet kende, wist hij ook niet of hij 'm kon vertrouwen.

En over die duif... Ik weet niet wát voor behandeling die had gehad, maar het zou kunnen dat de behandeling veel minder kostte en het minder moeite was. Wie weet...