SPOED! Nieuwe kat bij 3-jarige poes, kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

SPOED! Nieuwe kat bij 3-jarige poes, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:30

Ik moet met spoed beslissen of ik een jonge gecatreerde kater van nog geen jaar zal opnemen in huis bij mijn 3-jarige poes. Hebben jullie advies? Kan dit en zo ja, hoe dit het beste aan te pakken? Onze poes is op zich heel lief en rustig, maar wel alleen opgegroeid. Het is een binnenpoes, die overdag in de grote bijkeuken verblijft. Het katertje heeft 1 nachtje gelogeerd bij ons (in de garage) en bleek erg lief en aanhankelijk. Zijn vorige eigenaar heeft afstand gedaan omdat hij niet met hun andere katten overweg kon en daarom steeds wegliep (hij was dus bang voor hen). Hij kwam dus blijkbaar buiten, maar ik wil hem het liefste samen met de poes als binnenpoes houden. Ze hebben alle ruimte in de bijkeuken, ik werk maar halve dagen en 's avonds spelen we veel met ze.
Wat vinden jullie ervan, gewoon proberen of is de kans erg groot dat dit niks wordt? Help ....!!!

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:36

onse kat was 4 jaar en toen hebben wij een jong katertje erbij genomen en het ging allemaal goed.. eerst gingen ze blazen na elkaar maar dat was binnen een paar dagen over..

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:43

Ik heb nu aan katertje van 6 maanden oud. Me andere 2 poezen zijn 6 jr. Het kan altijd. Maar als ze gaan knokken laat ze het zelf uit zoeken. Ga er niet tussen bijde. Het kan echt lang duren voor dat het over is. Mijn kater is nu al weer een half jaar bij ons. maar nog vecht hij weleens met die andere. Maar ze tolleren elkaar wel.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:45

Gewoon proberen, als het echt niet gaat, dan kan je er altijd nog een ander huis voor zoeken.

Mijn kat heeft andere katten ook altijd geaccepteerd (ook volwassen katten).

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was

simodi

Re: SPOED! Nieuwe kat bij 3-jarige poes, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:48

Maakt het nog uit dat de ene een poes is en de nieuwkomer een ex-kater? En dat de kater van buitenpoes een binnenpoes moet worden? Zouden dat extra complicerende factoren zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:52

Wij hebben anderhalf jaar terug 2 oudere siamezen (15 & 11) bij onze andere 3 oudere katten (10 & 7) gezet en dat ging prima. En nadat er 2 overleden zijn afgelopen jaar hebben we sinds eind november er 2 jonkies (4mnd) bij en dat gaat ook prima.

Het ligt ook aan het karakter van je kat en of hij/zij een beetje sociaal is. Wij hebben 1 kat dat is echt zo'n einzelgänger en die heeft er altijd wat meer moeite mee. Maar zolang ze niet te dichtbij komen gaat het prima.

Denk niet dat het geslacht zoveel uitmaakt zeker als het om een ex-kater gaat, het kan wel zijn dat de buitenpoes het buiten zijn een tijdje gaat missen. Maar het kan ook zijn dat hij toch liever een binnenkat is/wordt zo en het helemaal niet gaat missen. Dat is even afwachten denk ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-06 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:53

Dat kater-poes feit denk ik niet dat dat uitmaakt.

En ja, van een buitenkat een binnenkat maken KAN moeilijk zijn. Maar ik heb eens een zwerfpoes opgenomen (bij mijn ex-kater) en die heeft nooit naar buiten getaald, was maar al te blij dat ze een huis had

LisavdH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:43

Gewoon proberen, je komt er van zelf achter als het lukt of niet.

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:47

Bij mij thuis was het een paar dagen ruzie tussen 'de baas' en 'de indringer' en daarna ging het prima. Ik zou het gewoon proberen.

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:54

Ik zou het gewoon proberen! In het begin zal het wel flink blazen en ruzie zijn, maar na een paar dagen gaat dat wel over. Je "oude" kat wil dan gewoon aan de nieuwkomer laten weten dat hij de lakens uitdeelt in huis.

Wat je wel moet doen is de nieuwe kat niet ineens de meeste aandacht geven, want dan heb je kans dat de oude kat wegloopt oid. Dus als je ze gaat aaien: altijd eerst de oude kat en dan pas de nieuwe. Anders denkt de oude kat: hee hij pakt mijn knuffelmens af; AANVALLEN!!!!!!!!!!! en dan gaat het mis

Als ze eenmaal gewend zijn, hoeft dat niet meer maar in het begin moet je er wel op letten!

Succes en ik hoop dat het goed gaat!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:54

Sommige katten zullen echt nooit op elkaar gesteld raken, maar dat wil lang niet altijd zeggen dat ze constant met elkaar in de clinch liggen. Wij hebben vaker oudere katten gehad waar andere bijkwamen. Het is wel goed als de katten, met name in het begin, alle ruimte hebben en vooral ook dat de oudere kat, die je al hebt, omhoog kan vluchten, op een kast ofzo. Dan kan zij namelijk laten zien dat zij dominant is over de nieuweling, een kat bekijkt het allemaal graag van grotere hoogte.

Ik heb ook verschillende buitenkatten gehad, die daarna bij mij in de flat kwamen en dat is tot nu toe altijd goed gegaan, zo ook met de twee oude boerderijdames die ik nu heb. Maar soms gaat het niet, dat zal de tijd uit moeten wijzen.

Yvanka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:56

Onze kat was 5 en namen we er nog een katertje bij. De eerste 2 maanden keken ze elkaar niet aan, moesten ze niets van elkaar weten. Na 6 maanden lagen ze samen op bed en speelde ze leuk samen.

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:26

Zo lagen de ouwetjes (de blauwe 11jr en de siamees 12jr) na een paar mnd:
Afbeelding

En nu met die jonkies ligt 1 van de ouwe løllen er zo bij:
Afbeelding

Je ziet dus dat het heel goed kan

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 22:23

Bedankt voor al jullie (positieve) reacties! Leuk om te lezen en ook leuke foto's! Het lijkt erop dat het gewoon een kwestie van proeren is. Wij gaan nu heel hard nadenken of we het zullen doen. Ben vrijdag nog in het asiel wezne kijken bij de kat, hij zal er lief bij (in quarantaine), dus ik kon 'm helaas niet aaien. Echt mooi is ie eigenlijk niet, heeft een vechtoortje, maar juist daarom ben ik best wel bank dat mensen hem ook niet snel zullen uitkiezen. Op zijn kooi staat ook "kan niet met andere katten, loopt weg", dus dat is ook niet zo aantrekkelijk als je een nieuwe poes komt uitzoeken. Als we het nu niet meteen doen, willen over ca 2 weken nog eens gaan kijken om te zien of ie misschien toch een nieuw tehuis heeft gekregen, of het daar in het asiel echt helemaal niet fijn heeft. Dan beslissen we in elk geval alsnog definitief. Best wel moeilijk hoor ... zo'n keuze doe je niet effe snel, maar als je van dieren houdt wil je alles wel meenemen ...

Snoopytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:28

srry heb geen verstand van katten
xxx muur suc6 met je beslidssing

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:44

Wacht even. Jullie willen 'm graag, maar in 't asiel staat dat hij niet bij andere katten kan... En jullie hebben 'm wel al 'n nachtje gehad? Ik snap 't even niet zo goed meer.

Als erbij staat dat hij niet bij andere katten kan, gaan jullie 'm dan wel nemen als hij over 2 weken nog niet weg is? Als jullie nog zo hard twijfelen of jullie 'm over twee weken nog wel gaan nemen, dan begrijp ik dat goed.

Ik zou 't zelf op zich wel willen, maar we hebben al 'n héle dominante kater. Hij heeft het laatste maandjes al zwaar gehad met twee nieuwe hondjes, dus ik zou 't hem nu niet aandoen er nog een bij te nemen.

Maar wat verstaat 't asiel over 'niet met andere katten kunnen omgaan'? Is hij heel bang, agressief, of iets dergelijks? Want als hij bijvoorbeeld niet agressief is, dan went het hoogstwaarschijnlijk vanzelf wel, al kost het dan veel tijd.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 10:20

Dat ene nachtje heeft ie in de garage gezeten, onze eigen poes in de bijkeuken. Ze konden elkaar dus wel horen, maar niet zien.
Ik vraag mij ook af wat precies wordt bedoeld met 'niet met andere kanten kunnen". Blijkbaar was deze kater wel de underdog, want hij liep steeds weg van huis, omdat hij bank was voor de andere katten. Hij lijkt dus niet erg dominant. Het is echter afwachten hoe onze poes reageert. Alleen is ze heel lief en ze reageert ook niet heel agressief als er buitenkatten langskomen (zij zit binnen), maar je weet natuurlijk nooit.
In principe kan ie dus beter in huis bij mensen zonder andere poezen, dus als ie binnenkort zo'n nieuw huis heeft is het prima. We hebben er alleen moeite mee als ie in het asiel zou blijven zitten, dan zit hij bovendien ook met andere katten en dat zou voor hem niet zo prettig zijn. Dan overwegen we om hem alsnog te 'redden' en het te proberen.
Een ander punt is dat hij voor het laatst in 2004 geent is en we ook een beetje bang zijn dat hij misschien iets onder de leden heeft en onze eigen poes daarmee aansteekt. Dat vinden we een beetje een risico. Kortom, best wel lastig!

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:06

Ik denk niet dat die kat erop vooruitgaat als hij toch bij jullie in huis komt hoor...Laat hem lekker zitten totdat er iemand komt zonder andere katten. Dan wordt ie ook niet zo heen en weer gesleept.