Wegrennen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vigour

Wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:08

Hallo,

Mijn Cavalier King Charles Spaniel Polly is nu ruim 1 jaar, en heel erg eigenwijs. Aangezien wij onze honden in de tuin (3 hectare, volledig omheind) loslaten voor hun behoeften moeten ze toch leren bij ons te lopen als ze ergens naartoe moeten. Lijntje lopen gaat prima, ik wil nu proberen of ik haar ook los kan laten en ze gewoon netjes aan mij gehoorzaamt.
Nou zit ik met dit probleem:
Als ik Polly los laat rent ze als een gek naar de achterdeur van ons huis en luistert niet meer. Dit doet ze iedere keer en ook als ik een zware stem opzet gehoorzaamt ze niet. Hoe kan ik haar aanleren om niet weg te rennen als ik haar los laat?

Nannes

Re: Wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:11

heb je ooit met haar puppycursus gedaan?

Voor de rest
Blijven proberen met snoep op zak. als ze komt belonen met een snoepje. al duurt het 3 kwartier voordat ze jouw kant op komt.
Hoe zit het met de andere honden? neemt ze daar geen voorbeeld aan, dat doet mijn pup nl wel.
Je hebt hier wel erg veel geduld voor nodig en je moet er ook veel tijd voor uittrekken.
veel succes ermee

Manon_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:23

Snoepjes helpen altijd, bij mijn honden wel dan
Of pak iets dat lekker veel geluid maakt of piep met een speeltje!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:24

Vigour schreef:
Hallo,

Mijn Cavalier King Charles Spaniel Polly is nu ruim 1 jaar, en heel erg eigenwijs. Aangezien wij onze honden in de tuin (3 hectare, volledig omheind) loslaten voor hun behoeften moeten ze toch leren bij ons te lopen als ze ergens naartoe moeten. Lijntje lopen gaat prima, ik wil nu proberen of ik haar ook los kan laten en ze gewoon netjes aan mij gehoorzaamt.
Nou zit ik met dit probleem:
Als ik Polly los laat rent ze als een gek naar de achterdeur van ons huis en luistert niet meer. Dit doet ze iedere keer en ook als ik een zware stem opzet gehoorzaamt ze niet. Hoe kan ik haar aanleren om niet weg te rennen als ik haar los laat?

niet slim om het in haar puberteit te proberen
als ze puberen luisteren ze niet als ze los zijn.
Droopy liep altijd zo mee maar tijdens die puberteit niet meer hoor

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:58

zo wiezo altijd snoepjes in je zak hebben bij jonge honden. als ze gek is op een balletje zou ik een piepballetje kopen. en als je met haar gaat spelen dat gewoon even flink piepen met het balletje zodat ze bij je komt en dan haar belonen met wat lekkers. Als ze dat goed doet, dan buiten proberen.
zo hebben wij het ook gedaan toen wij onze hond voor het eerst los lieten. Ik vind het super werken

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:01

het heeft geen zin om een zware stem op te zetten omdat de hond nog gewoon hetcomando niet kent.
als de hond het comando wel kent het het al wel anders goed doet, dan is het gewoon eigenwijzig heid en kunt je je hond we met een lage toon bij je roepen (zovan ik waarschuw je) en anl je hond dat bij je komt weer belonen.
ATIJD JE HOND BELONEN ALS HET BIJ JE KOMT. hoe lang het ook duurt. als je hem gaat afstaffen zal die hond ook denken, nou ik ik voor kom krijg ik alleen een grote mond dus dan luister ik maar helemaal niet.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:46

Ik denk dat het beter is om hem bij je te leren komen op het comando 'hier' of wat dan ook, dan dat je hem bij je lokt door te piepen met een pieper.

Ik ben trouwens met me puppy ook een beetje aan het oefenen met de clickertraining en dat werkt ook heel goed

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:01

als je tegen een pu0p zeg hier, dan snap hij niet wat je bedoel. je kan heb beter lokken en later het comando hier er aan vast maken.

over clickertraining. niet iedereen kan het zomaar doen, je moet er wel veel over weten anders duurt het te lang om iets te leren en leer je het misschien we verkeerd aan. Als je met een clicker wilt gaan werken met je hond moet je op clicker training gaan. zowel goed voor de hond als baas

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:09

clickertraining gaat nu best wel goed. heb er op school les over gehad en zijn daarna naar een training zelf in moordrecht geweest.
Ik oefen het meestal alleen met nieuwe dingen aanleren. zoals voor het eerst zit. hondje staat, ik met snoepje naar zijn hoofd en dan langzaam naar achteren. omdat hij dan bij het snoepje wilt gaat hij vanzelf zitten en dan klik. ook bij af, sta enz.
Hier heb ik hem ook geleerd, steeds met korte stukjes. eerst de keuken, hij zit aan de ene kant en ik aan de andere kant en dan lokken met snoepje, tegelijkertijd het commando hier. En dan steeds een stapje verder.
Nu zijn we buiten bezig met dat hij moet zitten, iedere keer als we een weg over gaan steken. Hij heeft me andere hond als voorbeeld en doet die dan ook vaak na.
Met commando's die hij al snapt gebruik ik de klikker niet meer. Dan is het gewoon zit en snoepje.

*edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Nannes op 06-01-06 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:20

misschien een lang touw eraan doen? dan laat je hem een aantal meters om je heen lopen (dus een licht/dun touw, dat hij het bijna niet merkt).. dan roep je hem en haal je hem zachtjes binnen aan het touw.. als hij uit zichzelf komt is er onstpanning op het touw.. Als hij dan helemaal bij je is beloon je hem.. Omdat jullie nogal een grote tuin hebben zou het wel heeeeeeel lang kunnen duren voordat hij jou een keer interessant vindt, zijn honden goed in maar met een touw eraan dwing je hem vriendelijk..

heel veel succes met je hond

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:28

maar bijv. met clicker training als je hem hier wilt leren moet je al klikken als hij naar je kijkt, dan telkens een paar keer klikken als hij kijken en dan wil je zelf een stapje verder dus dan word je hond nieuwsgierig en dan zet hij misschien een stap in jou richting en dan clik je weer. Dan voor elk stapje wat hij doe (stuk of 5x) klik je. dan wil je nog een stapje verder en moet hij 2 of 3 stappen naar je toe zetten. dus als hij 2 of 3 stappen doet klik je weer (en dat doe je dan 5 x ofzo) en dan moet hij later steeds meer stappen maken als hij een clik krijgt. Dat helemaal opbouwen tot dat hij pas een clik krijg als hij bij je is.
Natuurlijk na elke clik belonen. (als hij op afstand is, gooi je gewoon een koekje in zijn richting)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:34

ja doe ik ook, en dat vind ik juist zo fijn van die training, ze moeten zelf een beetje uitzoeken wat jij bedoelt, zonder dat er echt dwang achter staat zeg maar.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:01

Nannes: helemaal

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:28

Ik heb het ze geleerd toen ze 1,5 waren en ze kunnen los meelopen & fietsen en ze luisteren ook wel. Al zijn ze af en toe ooistindisch doof.
Het was totaal geen moeite om te doen omdat ze zoo onderdanig zijn van zichzelf en het enige wat ze willen is horen dat ze het goed doen!
Dat scheelt al heel wat..