12 hondenrassen verboden in zwitserland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

12 hondenrassen verboden in zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:56

Twaalf rassen verboden in Zwitserland
Datum: 17-12-05

Als eerste Kanton in Zwitserland heeft Wallis een houd-, import- en fokverbod voor potentieel gevaarlijke honden. Twaalf rassen en kruisingen van deze rassen zijn vanaf 2006 verboden.

Het verbod betreft de rassen Pitbull Terrier, American Staffordshire Terrier, Staffordshire Bullterriër, Bullterriër, Dobermann, Argentijnse Dog, Fila Brasileiro, Rottweiler, Mastiff, Mastin Espagnol, Mastino Napolitano en Tosa.

Deze rassen stonden al op de lijst van potentieel gevaarlijke honden en moesten buiten voorzien zijn van een muilkorf en aangelijnd zijn. Voor de 261 honden van deze rassen en de 21 kruisingen die momenteel gehouden worden geldt een overgangstermijn voor deze regeling. Tot eind juni moeten ze elk afzonderlijk op hun risico getest worden. In Wallis behoren 1,7% van de meer dan 17.000 honden tot de nu verboden rassen.

Direkte aanleiding van het verbod is de dodelijke aanval van drie illegaal geïmporteerde Pitbulls op een zesjarig jongetje. De “Staatsrat” heeft daarop besloten tot het verbod. Men wil zo ook druk leggen op de Zwitserse regering om landelijke maatregelen tegen potentieel gevaarlijke honden te nemen.

Bron: AP 9 december 2005

Cheeffie

Re: 12 hondenrassen verboden in zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:10

Toch blijf ik erbij dat een valse hond te maken heeft met de verkeerde baas en de verkeerde fokker (doorgefokt). Met enkele uitzonderingen. De rassen die hier bovengenoemd worden zijn nu eenmaal 'stoere' rassen en veel mensen maken daar misbruik van.

Ik ben er van overtuigd dat een poedel net zo vals te maken is. Ik ken genoeg mensen die honden hebben die tot deze rassen behoren en dat zijn allemaal goed opgevoede honden en gedragen zich als een schoothondje.

Ik ben van mening dat er veel harder moet worden opgetreden tegen broodfokkers, daar zit volgens mij het grootste probleem!

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:12

Ik ben het volledig met Cheeffie eens!!!

Guetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:13

Vind het echt idioot, zulke maatregelen.
Het is niet raseigen of een hond vals is of niet.
Dat zijn de mensen die de hond opvoeden.
Elk dier wordt eerlijk geboren.
Alleen de gebeurtenissen maken een dier vals.

Zo!!!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:17

Wij hebben een Doberman gehad, en dat was echt een schat!! daar kon je alles mee doen!! Totaal niet vals ofzo... Dus ik vind ook dat het met de baas temaken heeft.... Je kan idd. ook een poedel zo vals maken als je zelf wilt, en er zijn ook valse Jack russels.... Dan moeten ze iedere hond, van alle rassen gaan testen... Ik denk dat er dan wel meer valse honden (van niet genoemde rassen) aan het licht komen....

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 16:19

Ga helemala met jullie mee.

Alleen is bij sommige rassen (uitzonderingen daargelaten) de bijtdrempel een stuk lager.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:25

ik heb 1 keer 3 rottweilers aan een shetlander zien knagen, was niet echt lekker om te zien. ik vind dus wel dat er wat aan gedaan moet worden. of een verbod goed is weet ik niet.
of het nu door de opvoeding of het doorfokken van eigenschappen komt, ze kunnen gevaarlijk zijn. mischien iets in de zin van een vaardigheidsbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:26

Goede zaak! Ik zie dit graag in Nederland ingevoerd worden.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:28

Ik ben voor een test voor de eigenaren die zo'n hond willen aanschaffen !! Of er mee willen fokken.....

Een dier wordt gemaakt en gevormd door de eigenaar/opvoeder, ookal zit 'vechten' wat meer in heb bloed dan bij bijv. een Malthezer

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:29

Sorane schreef:
Goede zaak! Ik zie dit graag in Nederland ingevoerd worden.

Waarom ?? Argumenten....

FenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:31

Hooii,,

Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens. Uiteraard kun je honden (zelfs de aller schattigste) vals maken. Maar het is zeker waar dat verschillende rassen (waaronder deze) niet bepaald gefokt worden op karakter (of juist wel op het "agressieve" karakter) maar meer op "stoer"heid. Bij deze honden zit agressie dus wel degelijk in de genen.. Ik weet dus niet of ik het met deze wet eens ben. Hoewel mijn gevoel mij altijd een blokje om laat lopen als ik 1 van de bovenstaande honden tegen kom met mijn hond Beter voorkomen dan genezen

x Carolien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:32

Ik denk dat er in het stukje zelf al voldoende argumenten genoemd zijn.

Er gebeuren te veel ongelukken met die beesten. Bij ons in de buurt is eens een meisje dood gebeten door een van die rassen. Hoevaak hoor je dat niet?

Nee sorry honden die gefokt zijn om te knokken, en dat zijn deze rassen, mogen wat mij betreft verboden worden.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:32

en hond word niet vals geboren maar vals gemaakt.mijn broer heeft een rottweiler en dat is een supergaaf beest die doet echt nog geen vlieg kwaad.het is net een schoothond.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:33

Sorane schreef:

Er gebeuren te veel ongelukken met die beesten. Bij ons in de buurt is eens een meisje dood gebeten door een van die rassen. Hoevaak hoor je dat niet?

Nee sorry honden die gefokt zijn om te knokken, en dat zijn deze rassen, mogen wat mij betreft verboden worden.

Niet elke hond van een ras bepaald hoe een heel ras is.
misschien een verkeerd voorbeeld:
Als 1 buitenlander verkeerd is, betekend toch niet dat ALLE buitenlanders verkeerd zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:35

En dier kan om de donder wel vals geboren worden.
Het zit er gewoon in.

Guetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:36

Omdat hij van een bepaald ras is???

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:36

Mijn vriendin heeft een Rotweiler en een Engelse Stefferd, samen....

Oke het is druk, maar die beesten zijn opgevoed en weten waar ze staan. Ook weet mijn vriendin heel goed wat ze aan die honden heeft en wat wel en niet met ze kan, dus moet je ook bepaalde dingen niet opzoeken.

Oke mee eens het is een ras dat gefokt is voor knokken, maar ze zijn in de juiste handen niet onhandelbaar en heel erg liefdevol....

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:38

Citaat:
Als 1 buitenlander verkeerd is, betekend toch niet dat ALLE buitenlanders verkeerd zijn

Dat een hond vals is ligt aan de eigenaar, dus laat ze daar maar wat aan doen!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:39

wyko schreef:
Citaat:

Dat een hond vals is ligt aan de eigenaar, dus laat ze daar maar wat aan doen!

Zoals ik al zei, de fokkers en de potentiele eigenaren testen op geschiktheid.

Dat het geen schoothondjes in de vorm van FiFi's zijn mag duidelijk zijn.

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:41

ik hoorde ooit dat juist die leuke golden retrievers of labradors (weet niet meer welke, haalde ze vroeger namelijk altijd door elkaar ) de meeste bijt incidenten hebben..

ik blijf er ook bij dat de karakter van de hond vaak bepaald wordt door de eigenaar.
tuurlijk, als de ouders 'vals' (grote aanhalingstekens;) ) zijn zal de pup ook een beetje zo worden, maar komt mede doordat ie de zelfde eigena(a)r(es) heeft.

en ik ken ook zo'n 'gevaarlijke' hond die als ie kleiner was geweest een perfect schoothondje zou zijn geweest, zo braaf is ie

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:45

Cheeffie schreef:
Toch blijf ik erbij dat een valse hond te maken heeft met de verkeerde baas en de verkeerde fokker (doorgefokt). Met enkele uitzonderingen. De rassen die hier bovengenoemd worden zijn nu eenmaal 'stoere' rassen en veel mensen maken daar misbruik van.

Ik ben er van overtuigd dat een poedel net zo vals te maken is. Ik ken genoeg mensen die honden hebben die tot deze rassen behoren en dat zijn allemaal goed opgevoede honden en gedragen zich als een schoothondje.

Ik ben van mening dat er veel harder moet worden opgetreden tegen broodfokkers, daar zit volgens mij het grootste probleem!

Helemaal mee eens, elke hond kun je vals maken.

Cheeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:24

@ Juud87 dat Golden retrievers en labradors meer bijtincidenten op hun naam hebben staan komt door het feit dat er veel meer retrievers en labradors zijn dan de honden die hierboven genoemd worden. Er werd alleen gekeken naar het aantal incidenten en niet naar de juiste verhoudingen.( Dit heb ik iig zo gehoord)

Ik ben vroeger gebeten door een rottweiler, dat beestje heeft van de een op andere dag een kronkel in z'n kop gekregen. Hij kwam bij een goede fokker vandaan met stamboom en alles. Die had nog nooit zoiets meegemaakt zei ze. Vandaar dat ik zei dat er in mijn ogen ook uitzonderingen zijn, maar dit had in mijn ogen ook met een poedel of labrador kunnen gebeuren.

Ik vind het zielig dat de honden hier de dupe van worden terwijl de schuld bij de baasjes ligt. Een test is een goed idee, maar weet niet of dat echt zou werken.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:27

Sorane schreef:

wat ben jij ongelofelijk kortzichtig en dit getuigd van verschrikkelijk weinig inzicht en kennis van de oorsprong van bepaalde rassen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:34

Dan maar kortzichtig maar die beesten moeten verboden worden. Snap niet dat jij dat soort beesten houden goed kunt praten.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:35

kan hier alleen maar droevig om worden,ik als bezitter van 6 van deze honden,rottweilers en dogo argentino's kan jullie verklappen dat het zeer vriendelijke honden zijn...

van de argentijnse dog is in europa niet 1!!!!!!bijtincident bekent,maar ja beestje heeft zijn kop tegen..

daarnaast ben je er niet hoor,ze pakken nu de honden waar al het karakter die zij behoren te hebben zo goed als uitgefokt zijn,zo is de rottweiler een soort labrador geworden,qwa karakter en qwa formaat,maar ik weet zo 10 rassen te noemen,die dus niet verboden zijn,en die qwa bijtkracht en qwa bijtdrift echt niet eens te vergelijken zijn met al deze "brave"" rassen....