Wie kan mij helpen (verstand van Sluierstaarten?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Wie kan mij helpen (verstand van Sluierstaarten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:01

Hailooo

Mijn vraag gaat over het huishouden van Sluierstaarten.
Ik ben van plan om een volglasbak te nemen met daarin 3 Sluierstaarten. Nu had ik daar enkele vragen over.
- Hoe groot zal een volglasbak ongeveer moeten zijn voor 3 stuks?
- Hoe sterk moet daarvoor de luchtpomp zijn?
- Verdere informatie is van harte welkom.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje opweg helpen.
Alvast bedankt.

Afbeelding
(Oranda's)

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:24

Ik heb zelf 3 sluirstaarten, maar dan zonder die gekke dingen op hun kop
Ik heb ze in een glazen bol zitten met rechte zijwanden (begrijp je me nog ) met ong. 40 cm. doorsnede. Hier heb ik waterpest (waterplant) inzitten.
Ik heb een tijdje heel goed lopend gehad, maar toen om de een of andere redden werd ie vies. Heb hem helemaal verschoond, maar nog wil ie niet goed lopen. Dus zit wel te denken om er een pompje in te hangen.

Mischa

Re: Wie kan mij helpen (verstand van Sluierstaarten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:30

Bedankt voor je reactie
Sluierstaarten hebben inderdaad, behalve waterplanten ook een pomp nodig.
Weet je misschien ook hoe krachtig?

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:32

Ik zou gewoon een kleine pomp nemen, met aan de uiteinde een bruissteentje. Als hij dan te hard gaat, kun je bij de dierenwinkel een soort tangetje kopen, waarmee je de slang waardoor de lucht gaat, iets dichter kan knijpen. Zo kun je het zelf goed regelen!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:23

Dankjewel!
Ik zal eens kijkenw at voor pompjes er allemaal te verkrijgen zijn.

Hoe lang heb jij je vissen trouwens? en hoe groot zijn ze nu?

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:22

Poeh.... Ik denk dat ik ze nu een half jaar heb. Ze zijn nu ong. 7-8 cm. groot. Denk dat ze niet veel groter meer worden.
Wel grappig trouwens, heb een keer eitjes van ze gehad (bleek tijdens de bevruchting 1 vrouw en twee mannen te hebben). Heb deze eitjes uitgebroed, waar er 5 uitkwamen. Helaas hebben geen van alle het gered. Maar ken genoeg mensen die ook goudvissen hebben, die nog nooit eitjes hebben gehad, dus het is opzich wel bijzonder

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:32

als je je vissen lang (dat wil dus zeggen, ze kunnen tot 20 jaar oud worden..) wilt houden moet je toch echt een grotere bak nemen. Een goede leidraad is 35 liter per vis, omdat ze veel poep produceren. Op zich zijn het harde vissen die weinig nodig hebben, maar wil je ze groot trekken dan heb je toch echt meer ruimte nodig. Een goede pomp is ook wel handig. Verder heb je een waterconditioner nodig, de chemicaliën in leidingwater zijn niet goed voor de vissen en ze kunnen er ziek van worden (hoewel ze wel erg hard zijn-sommige vissen redden het heel lang in leidingwater). Verder is zakkend voer belangrijk, of je moet het voer even weken voor je het geeft, omdat ze anders problemen met de zwemblaas kunnen krijgen. Het zijn op zich weinigeisende vissen, maar als je ze op hun best wil houden zijn dit wel minimale eisen.

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:49

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:23

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:33

Heeey dankjullie wel! verstand van zaken!

Van dat voer en leidingwater wist ik inderdaad ja...en ik zal even op m'n gemak op de site's gaan kijken.
Danke shön voor de nuttige informatie!

Dniesy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:51

Is dat echt zo van dat leiding water slecht voor ze is? Want ik gooi er altijd gewoon leiding water in....
Ik heb mijne nu al 5 jaar in mijn aquarium zitten (met een klein pompje en een pompje die bubbeltjes maakt) Ik had er eerst 5 maar daar zijn er nu nog maar 3 van overgebleven....
Ze zijn echt enorm geworden! (1tje past zelf niet meer in een gewoon (maar wel best groot) schepnetje gehe)

Whizzard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:35

Een bak van 40 cm. doorsnede is echt te klein. Sluierstaarten kunnen heel erg groot worden naarmate je ze langer hebt.
Een bak van 60 cm. lang, 30 cm. hoog en 40 cm. breed is dus noodzakelijk! Zulke bakken zijn niet erg duur. Je kunt ze inclusief pomp krijgen, die dus ook de juiste sterkte heeft. Zorg voor genoeg plantjes en een goede bodem, veel succes met je vissen!

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:09

Dniesy schreef:
Is dat echt zo van dat leiding water slecht voor ze is? Want ik gooi er altijd gewoon leiding water in....
Ik heb mijne nu al 5 jaar in mijn aquarium zitten (met een klein pompje en een pompje die bubbeltjes maakt) Ik had er eerst 5 maar daar zijn er nu nog maar 3 van overgebleven....
Ze zijn echt enorm geworden! (1tje past zelf niet meer in een gewoon (maar wel best groot) schepnetje gehe)

Leidingwater is echt heel slecht ja. Het nadeel voor goudvissen is dat ze vreselijk hard zijn en dus de meest visonterende omstandigheden overleven (denk aan de vissenkommen, dat die nog steeds verkocht worden ) en dat mensen daarom gaan roepen, ja die van mij doet het wel nog na 5 jaar.. Het kan idd, maar uiteindelijk lijden je vissen er wel onder en zullen ze niet tot hun maximale potentieel groeien. Zie het anders zo: een hond kan ook 15 worden in een kleine kennel, zonder speciale verzorging.. maar of dat goed en fijn voor hem is is weer een andere zaak.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:23

Ik heb er ook 3 !
Vissen produceren heel vele poep,een goede pomp is dan ook een vereiste,ik heb nu nog maar een kleinere pomp,maar emt vaak schoonmaken gaat dat ook wel,

Je hetb er speciaal voer voor,wat naa beneden zakt,
Als ze dit neit hebben en ze pakken de vlokken heb je kans dat ze lucht naar binnen krijgen en dan gaan ze op de raarste manieren zweven,

Ook is leidingwater nooit goed,het beste is een bak goed te laten rijpen,bak met een pomp nooit tot heel weinig te verschonen.

Ik heb veel plezier van de vissen,
ze worden redelijk groot !

sallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:30

ik heb bij de ranzijn ( tuin en dierenwinkel ) een starterspakket gekocht en daar zat vanalles bij. Ik heb er twee sluierstaarten in en twee gewone goudvissen. Ik weet in ieder geval dat het belangrijk is om sluierstaarten korrels te geven, en geen vlokken.
Veel plezier ermee!

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:16

nog een toevoeging: veel dierenwinkels hebben geen flauw idee waar ze het over hebben en geven je zonder blikken of blozen 4 vissen mee voor een bakje van 20 bij 20 cm. Als je afdvies wil, ga dan liever naar een forum of een goede vissenspeciaalzaak. Je wilt niet weten hoeveel vissen het leven laten door onzorgvuldig advies van de dierenwinkel.. voor hen maakt het niet uit of zo'n beest dood gaat, dan kom je tenminste weer een nieuwe kopen, en voor hun kosten die beestjes maar een paar cent. VOor expertise dus liever naar www.kokosgoldfish.com of iemand die er echt verstand van heeft