juno1 schreef:Als voorbeeld neem ik dit, in jouw geval was het boxer/bullterrier )
Ik heb 3 rottweilers gehad en helaas is de laatste nu ook overleden.
Probleem is niet zo gauw dat honden elkaar vermoorden, maar elkaar even tonen wie de sterkste is.
Een rottweiler ( waak en verdedigingshond ) is duidelijk sterker dan de gezelschaphond, komen ze elkaar tegen dan zal een normale hond zijn meerdere erkennen en dat ook tonen aan de ander en komt er geen gevecht.
Geeft de ander, misschien omdat hij gestoord gedrag heeft, nooit goed in een groep honden is geweest en sociaal gedrag heeft geleerd, zich in zijn houding niet onderdanig naar de andere dan komt er een conflict.
Schreeuwen en er omheen lopen maakt dat de vechtbaas zich gesterkt voelt en harder vastbijt want je bent de roedelleider en samen zijn we sterk denkt hij.
Deze hond ( de jouwe ) stond doodstil uit angst, dus had om de bijter ( als die geen halsband om heeft ) een riem gedaan en deze aantrekken zodat hij een verwurging voelt.
Hij zal een keer naar lucht moeten happen, moeten slikken en opent zijn kaken.
Soms zal je er niet bij kunnen komen, geef hem dan 1 gerichte trap tussen de voorpoten en de buik ( op de ribben dus )
Ademnood zal zijn deel zijn en vaak lopen ze dan ook puffend weg.
Is niet leuk, maar je wilt voorkomen dat jouw hond schade op loopt.
Is mij ook overkomen dat een gestoorde grote hond van achteren mijn rottweiler aanviel in zijn buik die niets meer kon doen dan stilstaan.
Een gerichte trap heeft voorkomen dat de buik kwam open te liggen.
( heb ik ook in mijn 25 jaar houden van honden moeten leren )
En loslopen is fout als het op de openbare weg is waar een aanlijngebod van kracht is of omdat je weet dat je een vechtersbaas hebt.
Maar soms doet men zijn hond losmaken omdat de andere los is en meer kans maakt.
Hoop dat hij met net zoveel vertrouwen andere honden zal benaderen en er geen gevolgen aan overhoudt.
dit zijn hele goede tips, waar ik zeker wat aan heb (heb een jacky met de neiging om andere aan te vallen). ik hou mijn honden dan ook aangelijnd tot we op een stuk zijn waar nooit iemand komt.
snap niet dat de eigenaar niet ingreep