Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chichiba schreef:Sorry...het is echt zo slecht...
Geef je konijn NOOIT EEN KNAAGSTEEN of LIKSTEEN. Het begint nu pas langzaam tot dierenwinkels door te dringen dat deze stenen zelfs ONGEZOND zijn !!!
Dit hierboven heb ik van de site van Bunnybin afgeplukt...
Knaag- of likstenen
Deze stenen bevatten een hoog percentage toegevoegde calcium. Konijnen hebben een afwijkend calciummetabolisme, waardoor een te veel aan ingenomen calcium direct voor blaasproblemen kan gaan zorgen. Een teveel aan calcium wordt niet door het lichaam opgenomen maar direct via de urine uitgescheiden, en slaat vaak op de blaaswand neer als een soort zand. Dit blaasdrab kan al voor grote problemen zorgen (niet kunnen plassen etc.) Ook kunnen zich stenen vormen die pijn bij het plassen veroorzaken, en voor blaasinfectie kunnen zorgen. Regelmatig moet bij konijnen een blaasoperatie uitgevoerd worden om blaasdrab of stenen, door voeding gevormd, te verwijderen. Knaag- of likstenen zijn daarom TABOE voor konijnen.
en dit van konijnen.nl
Chichiba schreef:Sorry...het is echt zo slecht...
Geef je konijn NOOIT EEN KNAAGSTEEN of LIKSTEEN. Het begint nu pas langzaam tot dierenwinkels door te dringen dat deze stenen zelfs ONGEZOND zijn !!!
Knaag- of likstenen
Deze stenen bevatten een hoog percentage toegevoegde calcium. Konijnen hebben een afwijkend calciummetabolisme, waardoor een te veel aan ingenomen calcium direct voor blaasproblemen kan gaan zorgen. Een teveel aan calcium wordt niet door het lichaam opgenomen maar direct via de urine uitgescheiden, en slaat vaak op de blaaswand neer als een soort zand. Dit blaasdrab kan al voor grote problemen zorgen (niet kunnen plassen etc.) Ook kunnen zich stenen vormen die pijn bij het plassen veroorzaken, en voor blaasinfectie kunnen zorgen. Regelmatig moet bij konijnen een blaasoperatie uitgevoerd worden om blaasdrab of stenen, door voeding gevormd, te verwijderen. Knaag- of likstenen zijn daarom TABOE voor konijnen.
en dit van konijnen.nl
Lydian schreef:Chichiba schreef:Sorry...het is echt zo slecht...
Knaag- of likstenen
en dit van konijnen.nl
Klinkt allemaal heel leuk hoor dat je het over hebt genomen van faniekweet je er zelf wel wat van af?! [b] maar goed de meeste konijnen hebben een liksteen om het calcuim/zoutperecentage op peil te houden ze likken dan ook niet de hele dag aan die steen maar af en toe een enkele keer als konijnen de hele tijd door likken is er dus iets mis met de calcium/zout percentage in het lichaam van het konijn. Je moet dan dus suplementen gaan geven als het konijn zelf te weinig stoffen aanmaakt. Ook kan het zijn dat je een ander dieet moet maken dat wil zeggen het voer en dus ingredienten wijzigen en de ontbrekende elementen toevoegen.
Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat een konijn in gevangenschap een lik en knaagsteen nodig heeft. In de natuur krijgen ze dit vanzelf maar in gevangenschap niet dat moet jij ze dus aanbieden.
Er zijn likstenen in de omloop die idd een teveel calcium zouden bieden. Maar wees gerust de lik en knaagstenen van o.a vitakraft zijn helemaal in orde dus die kun je sowieso aanschaffen voor je bunny.
Mensen de knaagsteen is heel belangrijk omdat een konijn zijn tanden moet kunnen afslijten dit door middel van de knaagsteen! De liksteen is ook van essentieel belang.
Vriendelijke groeten lilian voor verdere vragen stuur me even een pm
Hamsterwatten is een organisch (natuurlijk) product en wordt dus gewoon verteerd no worry,s en als het daadwerkelijk slecht was lag het echt niet in de winkel en geloof me producten worden wel degelijk goed getest weet er zelf alles van en als iets op welke manier dan ook schadelijk is wordt het direct uit de handel gehaald en aangepast of natuurlijk niet in de handel gebracht
Dat de dierenwinkels het nu eindelijk door hebben slaat ook nergens op want je neemt iets over van faniek die kwam er mee en jij copiert het weer van een site...
De betere dierenwinkels hebben ook product controle daaronder vallen dus ook knaag-likstenen etc.
En ik geloof niet dat blokje of beter gezegd het konijn van blokje hier wat aan heeft... die moet gewoon met haar bunny na de da gaan en meid als jij de tanden 2 a 3 x controleert dan groeien ze wel erg snel in zo,n korte tijd mischien dat je er niks aan kon doen! Zo wel dan moet je er de volgende keer beter opletten... Waar doe je je opleiding eigenlijk?
Lydian schreef:Sorry hoor, maar wat je nu weer zegt... je copiert alles van een andere site en zegt vervolgens dat je het zo duidelijker probeert te maken...je zegt bijna niks zelf ten 2de wat je zegt is een nabootsing van van wat faniek zei. Ten 3de ik beschuldig je niet maar het zijn gewoon de feiten... en wat heeft zei nou aan deze info ze moet gewoon na de DA gaan op mij komt het over als een paniekverhaal wat verspreid wordt en meerdere mensen o.a. jij nemen precies hetzelfde stukje tekst over van een of andere site?! wat trouwens ook plagiaat plegen is. En ik kijk niet verder dan me neus lang is... sorry hoor maar ik had een verhaal wat ik uit eigen verhaal en ervaring vertel hierboven en niet van een site dat is pas bekrompen! je doet zelf ook alsof je heel wat bent trouwens...
Welke opleiding die je nu dan? welke klas en school?! voor dit soort onderwerpen als ingredienten in voer verreist toch enige ervaring om dingen mogen te zeggen en te kunnen vaststellen. Zoals het product ontleden en te kijken hoe een dier er op reageert.
Niet alle knaag+likstenen zijn verkeerd... je moet alleen weten welke
Maar goed blijkbaar ben JIJ de expert?! dus praat vooral lekker verder deze bullshit is trouwens ook nog eens off topic... want je begint over knaagstenen terwijl blokje een probleem heeft met haar konijn je begint hierover 5 minuten nadat faniek een topic daarover opende over knaagstenen en hun al dan wel niet goede of slechte eigenschappen.
Zeur lekker verder zo kom je er wel.... of het gewaardeerd wordt is weer een ander verhaal
Sammm schreef:Wat maakt het uit of het wel of niet van Faniek komt.
Als de tekst toch goed is, maakt het toch niet uit of de een of de ander het plaatst.
DuckyMjöll schreef:GEEN knaagsteen geven ..
Maar ik zou als ik jou was ook even de kiezen van het konijn laten bekijken. Wij hadden eerst ook een konijntje waarvan we wisten dat hij snel lange voortanden kreeg maar niet dat het ook zo was met de kiezen. Hij moest 1 keer per half jaar onder narcose om de kiezen te bewerken en zijn voortanden om de 3 maanden .. Wij hebben ook geleerd zijn tanden zelf te knippen is erg makkelijk ..
blokje schreef:ik heb het bij de dierenwinkel gedaan.
hier ff geen boker maar wel een mening van mijn buurjongen met ook verstand van knijnen:
waarvoor een konijn geen knaagsteen geven een konijn knagt graag. je moet wel kijken naar de knaagsteen enje laten adviseren door de verkoper die heeft er heus wel een opleiding voor gehad .
knaagstenen worden gekeurd op hoe het dier hierop reageerd en dus blijft het beste over .
dit kan je zelf ook bedenken!!!!!!!!!!!
dierenarts hoeft niet te knippen als jij dat niet wilt het is namelijk erg duur niet iedereen heeft dat er voor over en een dierenwinkelmedewerker kan dat ook heeft dat namelijk ook geleerd in zijn opleiding! denk zelf maar na!
ik vind jullie niveau wel laag op dit gebied sorry ! de buurkerel van blokje
ik ben het wel eens met wat mijn buurjongen zij.![]()
ik weet niet waar jullie de info vandaan halen, maar internet is soms ook niet het beste. maar ik wil wel langs de dierenarst gaan om het te vragen??
doe ik graag... want ik wil het beste voor mijn knijn
maar barst maar los met al jullie ideen.
hoor het graag aan.