Nieuwe jaar, en het einde van 'n kleintje... ;(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chann

Nieuwe jaar, en het einde van 'n kleintje... ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:06

We hebben thuis nog 5 Chinchilla's, gister is de 6e doodgegaan, en niet eens op 'n natuurlijke manier... 2 Volwassenen, 1 bijna volwassen en 3 kleintjes sinds kort, nu nog 2.

Gisteravond, met oud en nieuw, hadden we een logé bij ons: Jack Russel hondje, Max. Ontzettend speels. We hebben zelf 2 chihuahua's. Ik was met m'n gezin weg, de honden zaten allemaal in hun bench. We waren bij Lara en haar familie, feestje daar, vanwege oud en nieuw. Lara is overigens ook de 'eigenaresse' van Max. Dus wij gingen om 't uur even controleren hoe 't hier met de honden was, ze even uit de benches halen, even spelen, vervolgens weer in de bench en dan gingen we weer naar Lara.

De Chinchilla's zitten allemaal in 'n grote, ruime kooi. Nu is het zo, dat baby-chinchilla's ontzettend klein zijn; ze zijn nu tussen de 5 en de 10 cm. Dus wij hebben altijd een soort plastic aan de zijkanten en hout aan de onderkanten van de kooi, zodat de kleintjes niet door het tralies kunnen. Maar wat bleek dus; in het hoekje waar ze altijd zitten hebben ze het hout een beetje weggeknaagd. Het gat was net groot genoeg om erdoor te gaan, voor 'n mini-chinchilla'tje dan. Dus blijkbaar was de kleinste en zwakste, maar tevens de eigenwijste en slimste chinchilla, Kwak, ontsnapt. Normaal gesproken is dit geen probleem, want in de kamer kunnen ze nergens naartoe en onze hondjes doen ze niks en zijn heel zorgzaam. (Gaan altijd likken. )

Maar toen we met de hondjes aan het spelen waren, dook Max ineens héél plotseling onder de Chinchillakooi. Dus ik schrok daarvan, want hij deed daarvoor niks. Daar begon hij heel speels en wild een beetje te 'springen' (voor zover hij dat kon, onder de lage Chinchillakooi waar hij met moeite nog net onder kon liggen ) en ik riep naar 'm; Max, wat doe je daar?! Ga weg! Ik had al 't vermoeden dat er misschien iets was. Maar Max ging niet weg, dus ik dook op m'n knieën en duwde Max haastig weg, met moeite. Ook Lara schrok, en die nam Max toen bij d'r. Dus ik kijk onder de Chinchillakooi, en zie daar 'n hoopje liggen, wat 'n beetje bewoog...
Ik pak dus de kleine Chinchilla Kwak, die daar lag. Ik schrok me dood! Z'n hele oogbol lag er aan één kant uit, z'n neus en nekje bloeden, en hij was eerder dood dan levend... Gelukkig kan ik ertegen, ik wil ook da worden, maar ik had gister echt geen idee wat ik moest doen en hield 'm even stil in m'n hand. Lara kan er niet tegen, en draaide zich om. In mijn opdracht belde ze naar haar huis, waar mijn moeder zat. Dat er iets ergs met een diertje gebeurd was. Dus ik stond daar nog stil met Kwak in m'n handen, die eerst nog even verwoed gesparteld had en nu doodstil zat. Z'n oogbolletje lag er dus helemaal uit en zat naast 't " gat " waar die inhoorde, z'n andere oog was wel gewoon in orde. M'n moeder kwam, en ze vertelde wat ik al had gedacht: Hij kon echt niet meer gered worden. Hij moest aan z'n einde gemaakt worden, want nu leed hij alleen maar. Toen is ze weer teruggegaan naar Lara's huis, en heeft m'n vader naar Lara en mij gestuurd. Hij moest er 'n einde aan gaan maken, aangezien hij de enige was die dit gewoon kon. Hij doet dat met 'n mesje en kan er wel tegen als 't echt nodig is, ik zou dat overigens nooit kunnen op zo'n ruwe manier.

Dus toen m'n moeder wegwas, keek ik even naar Kwak. Hij bewoog niet meer, ik voelde ook geen hartje meer kloppen, en vreesde (of misschien was ik eerder blij, dat hij niet nog leefde terwijl m'n vader 'm dood zou maken) dat hij dus al dood was. Even bewoog ik m'n handen 'n beetje, en duwde 'm een beetje anders, nog steeds lag hij slapjes en doodstil. Hij was hoogstwaarschijnlijk al dood. M'n vader kwam, en heeft even in de garage waar Lara en ik niet bij waren " voor de zekerheid " z'n keeltje doorgesneden. Daarna had hij 'm in de groene bak gegooid.

Nu hebben we dus nog maar 2 baby-chinchilla's, een bijna volwassen en 2 volwassen Chinchilla's. Max heeft dus zo gespeeld met Kwakje, dat die zijn leven is kwijtgeraakt. Kon Max ook niet echt iets aan doen, niemand natuurlijk. Lara voelt zich enorm schuldig over Max, maar we hebben haar zo duidelijk mogelijk gemaakt dat ze zich niet schuldig moet voelen.

Kwak, r.i.p... Heb je niet lang gekend, maar zal je toch wel missen.

Sorrie voor dit verhaal, ik moest het even kwijt om het op een rijtje te zetten en het allemaal goed te verwerken. \het is allemaal gister gebeurd, het was kwart voor 11 's avonds dat Max Kwak pakte. Gelukkig had ik gisteravond afleiding...

x Chantal.

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:12

He wat vervelend zeg!
Sterkte

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:16

Dankje..

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:29

O ik zit echt te huilen hier want ik ize dat helemaal voor me echt erg voor je! Heel veel sterkte!!

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 00:09

Heb zelf niet zitten huilen, maar was (ben nog steeds) gewoon geschokt ervan... 'k Snap 't eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal, maar zie wel steeds voor me hoe hij eruit zag... Dankje iig...

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:04

Oow wat erg, wat zielig en ook een beetje eng, goed dat je zo rustig bent gebleven ik was gillend weggerend

heel veel sterkte

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:47

Nevony schreef:
Oow wat erg, wat zielig en ook een beetje eng, goed dat je zo rustig bent gebleven ik was gillend weggerend

heel veel sterkte

ik was niet gillend weggerend maar wel zoiets.
Veel sterkte met het verwerken en erg goed dat je niet in paniek was geraakt(was ik bye the way wel geraakt) ik wil ook dierenarts worden(als je dat bedoelde) maar je eigen diertje is toch anders...heb je misschien foto's voordat dat met hem gebeurde ik wil wel iets maken voor je met de foto's als je dat zou willen ik ben er dan wel niet zo goed in maar ach...

xx_Merle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:59

oh wat erg..:(sterkte..!!

Siggislief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:59

Veeel sterkte

tubby4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:28

vervelend voor je sterkte

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:26

Dankje allemaal
@ Otje_Merlot:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=510110 is een topic met foto's. De foto's waar ze alledrie opstaan, de middelste is Kwak. De foto met 1 op de hand van m'n broer, dat is ook Kwak.
K vond 'm zelf erg mooi.. Maarja, nu niks meer aan te doen.
En ik wil inderdaad da worden. A.s. maandag ga ik 1 dagje meedraaien bij de da waar we met onze dieren zitten, als assistente zegmaar. Ben nog maar 14, maar 't kon wel gewoon. Heb d'r echt zin in.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:30

Wat erg voor je!
Ik kan me voorstellen dat die Lara zich schuldig voelt
Nog veel sterkte , en veel succes als DA

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:32

ja, mijn vader heeft ook mijn konijntje moeten "afmaken"
het was al tien uur 's avonds, diertje zat echt ziek, en de praktijk van de DA was gesloten.
Ik wist zeker dat huij dood ging gaan want had het niet veel vroeger op TV gezien.
ik ben naar het midden van mijn weiland gelopen en mijn vader heeft hem dan uit z'n lijden verlost.

heel veel sterkte toegewenst!

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:37

Bedankt.
Ik ben blij dat mijn vader dat kan, 'n dier zo uit z'n lijden verlossen. Ik kan dat niet, niet op zo'n ruwe manier. Maar we hebben wel meer dieren gehad, onder andere enkele ratten, die plotseling (door ouderdom) heel ziek waren, en niet meer gered konden worden. Als je op dat moment niet naar de DA kan, moet je d'r zelf 'n einde aan maken. Mijn vader kan dat dus, gelukkig.
In laten slapen d.m.v. een spuitje, daar heb ik overigens geen problemen mee. Een dier valt gewoon in slaap, soms met pijn, maar voelt niet echt iets van 't sterven. Bloed e.a. 'ongelukken' kan ik ook gewoon tegen, en ik wil dieren helpen. Daarom wil ik ook dierenarts worden. (Zit in de 3e, hoogste niveau; gymnasium. )

heksie77

Re: Nieuwe jaar, en het einde van 'n kleintje... ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:09

wat rottig en dat je vader hem ook nog is zijn nekje moes door snijden
veel sterkte!!

Snoopytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:23

sterkte... ik weet ff niet hoe ik moet reageren want vind het heel erg voor je!!!

xxx muur

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:32

wel sneu...heb je geen foto van je andere baby chin? ben wel benieuwd hoe klein ze zijn

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:36

ah wat sneu voor je
sterkte
maar als ik het dus goed begrijp zijn ze nu allemaal dood
of alleen 1 die kleinste

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:12

@lorenzolover: Alleen de kleinste is dood, die was op de een of andere manier ontsnapt. De andere 2 hele kleintjes klimmen nu door de hele kooi, maar zijn al te groot om door 't tralies te gaan. En we hebben zelf wel 2 chihuahua's die de Chin's érg interessant vinden, maar niks anders doen dan likken en heel gespannen er omheen drentelen. Die Jack Russel was voor één nachtje hier, juist díé nacht moest de chin ontsnappen.

@Nimmedor: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=510110 daar zie je allemaal foto's van onze diertjes. Niet de volwassen Chin's, niet m'n konijn en niet de gerbil (van de 8 is er nu nog 1 hoog-bejaarde over ) maar wel de Chihuahua's, de 3 baby-chin's (nu zijn er dus nog 2 over ) en m'n allerliefste kater, die de Chinchilla's overigens ook zou grijpen... Hij kan alleen niet onder de Chinchilla-kooi, waar de ontsnapte Chin (Kwak) zat.
Kwak is de middelste van de 3 op 1 hand (mijn hand ) en de baby-Chin op m'n broers hand is ook Kwakje...