Al zijn het koudwatervissen, meestal leven die gewoon op kamertemperatuur, rond de 20 graden. Dus ik zou 'm op 'n warmer plekje zetten, 't aquarium, zodat het water wel wat warmer blijft. Als je 'm vult, vul dan ook met warm water.
Ook kan 't zijn dat 't water niet goed is omdat het " te hard " is. Je merkt geen verschil tussen "zacht en hard" water, maar wij hebben zelf 'n aquarium van 400 liter en om te verversen (met emmers eerst leeggeschept en vervolgens gevuld, voor de helft) moet het water eerst gefilterd. Dus 'n soort filtreer-apparaten op 't aanrecht, zijn we de hele dag mee bezig dan. Althans, mijn vader. 
Als je de temperatuur van het water nu gaat veranderen en dus warmer maakt, of de visjes uit elkaar haalt, zorg dan dat het water niet meer dan 1-1,5 graad verschilt. Ga je 't water warmer maken, doe het dan geleidelijk door telkens de helft eruit te halen en íéts warmer er in te doen. Uurtje of 2 laten wennen, kan je weer wat warmer water doen, tot je rond de 20 graden zit.
Het kan ook witte stip zijn, die ziekte. (Weet niet of dat de 'wattenziekte' is.
) Wij hebben in ons aquarium verschillende soorten vissen. We hebben 3 keer papagaai-visjes (weet niet meer hoe ze officieel heten) gehad, stuk of 6 per keer. Maar na enige tijd kreeg 1 allemaal witte stippen en opgezwollen ogen, daarna allemaal en vervolgens gingen ze állemaal dood. (Ook al haalden we metéén de 1e eruit, dus 't lag waarschijnlijk aan 't water.)
Ik weet niet precies wat je hieraan kan doen. We hebben enkele aquariumboekjes, vissenboekjes, ziektes en weet ik veel wat beschreven. Ik kan straks (aangezien ik zo naar bed ga maar het al maandag is
) wel even kijken, of ik nog wat vind in één van de boekjes.
Even off-topic
: M'n vader doet ons aquarium altijd helemaal, we hebben er verschillende soorten inzitten, grotere en kleinere, alg-etertjes enz enz. We zijn dan ook lid van een Aquariumvereniging (Hugo-Aqua) waar m'n vader penningmeester ofz van is, weet niet meer wat hij is, iets 'belangrijks' om 't zo maar te zeggen.
Laatst meegedaan aan een aquariumkeuring voor hobby-aquariums met gewone, zoetwatervissen. Daarbij hebben we de 2e prijs gewonnen, van hele omgeving.
Naja, dit wilde 'k gewoon ff zeggen, niet belangrijk ofz.