Dat was ff schrikken!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krissis

Dat was ff schrikken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 20:16

Een hond, als je zo'n beesie in huis neemt, groot of klein, een dog of een poedel, je weet dat je een maatje voor het leven hebt! Altijd een vrolijke begroeting als je thuis komt, een opbeurdende kop op je schoot als je het wat minder hebt, iemand die je uitdaagt om op die mooie zomerse dag te gaan wandelen en je weet op te beuren door een balletje op je schoenen te leggen en dan met grote vragende bruine ogen je aan te kijken... De hond. Een echt maatje, een buddy. Elk voordeel heeft z'n nadeel (ook als het regend moet hij plassen, je kunt niet dagen wegblijven of de hond moet mee kunnen, hij is niet overal welkom, dierenartskosten zijn vaak ook hoog) maar het weegt helemaal niet op tegen de voordelen!

Vandaag zat ik (als gewoonlijk) lekker achter de laptop, toen m'n broertje als een speenvarken begon te gillen. Ik naar boven, naar de hond. Deze lag onder de tafel. Schuim uit d'r bek, ogen rolde bijna uit d'r kassen en haar hele lichaam schokte hevig. Mijn broertje gilde: Focus, focus, ze gaat dood. Ik herkende het als een epileptische aanval, maar schrok wel Snel alle stoelen aan de kant, zodat ze de plaats had om haar niet te bezeren. Natuurlijk gebeuren deze dingen als m'n ouders niet thuis zijn, dus deze maar gelijk gebeld. Nu, een uurtje later, ligt ze weer vertrouwd aan m'n voeten te snurken, maar ow, wat is dat eng! Ze heeft zeker een minuut liggen schokken, schuimen. Daarna was ze erg instabiel, kiepte zo om met lopen en keek afwezig uit d'r mooie diepbruine ogen.

Gezien haar leeftijd, zal dit niet de laatste aanval zijn. Ik hoop het natuurlijk wel, maar vrees dat het langzaam maar zeker meer zal worden. Dit is afwachten wat de volgende dagen ons brengen Zal het bij deze ene aanval blijven of zullen er meerdere volgen. Ik hou haar in de gaten.

Afbeelding
^ Focus.

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:18

oej das nie leuk
heeft onze hond ook wel eens :S

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:21

oe dat is schrikken!
gelukkig is het goed afgelopen

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:35

Oeioei, wat naar.
Wat zegt de dierenarts?

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 00:50

Ma is niet naar de DA geweest Roos, , waar ik dus niet blij mee ben, maar ze ''wacht'' hoe het zich gaat ontwikkelen... Moeders...

Tien

Re: Dat was ff schrikken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:53

Jemig dat is schrikken
Hopenlijk blijft het maar bij 1 x
Hoe oud is ze?

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:11

nou bij onze hond van 11 jaar oud gebeurde het ook ineens! om 13.00 smiddags en snachts om 1 uur direct weer 1! Terwijl ze het npg nooit heb gehad! Wij zijn dus wel direct naar de DA geweest. Die zei dat alle honden maakt niet uit hoe oud wel eens een aanval kunnen krijgen. Dat was volgens haar niet raar. Maar aangezien die van ons direct 2 aanvallen van een halfuur had gehad was dat wel veel. Dus wij hebben besloten om haar preventief medicijnen te geven. De bijwerkingen hier van zijn dat ze meer eet en meer drinkt. Nou ja als dat het enige is! Maar goed als die van jullie nog maar 1 aanval heeft gehad zou ik ook wachten! Het kan een incident zijn! Maar iig sterkte! Je schrikt erg van het beeld!

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:22

als dit de eerste x is van een epileptische aanval (waar het inderdaad op lijkt), hoef je ook niet direct naar de dierenarts.

Ga een dagboekje bijhouden van deze aanvallen (als het uberhaupt nog vaker voor gaat komen):
wanneer gebeurde het, waar, hoelang duurde het, wat speelde zich af voordat het begon enz. enz.
Zolang er geen regelmaat inzit of vaker gebeurd dan ongeveer 1x in de maand, is er geen reden voor paniek.
Je hebt goed gehandeld, stoelen aan de kant e.d., zodat hij zich niet kan bezeren, zelf rustig blijven (anders kan je het versterken, dus je broertje moet misschien leren niet te gillen als een speenvarken ) en uit de buurt blijven.
Ook als de aanval voorbij is, laat hem nog even met rust. Door de desorientatie en schrik van het lichaam kan het voorkomen dat ie bijt, ook tijdens de aanval zelf.

Je dierenarts zal hetzelfde vertellen als ik nu doe waarschijnlijk (ben assistente ). Zolang het niet regelmatig is of vaker dan 1x in de maand, is er helemaal geen reden voor paniek!

ps: mooi kwijl-sliert!

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:29

Ja, tis een sexy kwijlmonster he Fielychi
Ze is trouwens nu 9 jaar, wat niet bijzonder oud is, maarja, we weten allemaal dat grote zware honden niet zo heel oud worden. Nu zijn we 3 dagen verder en heeft ze geen aanval meer gehad. Maar iedere ''rare'' beweging, snufje, trek wat dan ook, altijd zijn we nu allert!

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:21

Dat is niet leuk voor je! Mijn labrador puppy had het ook van jongs af aan al en wij kregen er medicijnen voor maar dat hielp niet en toen had ie uiteindelijk3 aanvallen op een dag en toen moesten er foto's van worden gemaakt en de dierenarts zei dat hij door die aanvallen hersenbeschadiging had opgelopen en toen moesten we hem laten inslapen.. Maar met jouw hond zal dat denk ik niet gebeuren omdat hij er niet mee geboren is.

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 17:13

nee, denk het ook niet Ijslander, maarja, de angst blijft er wel inzitten natuurlijk. Ook nu met het vuurwerk, dan wordt ze bang, stress, en dat is niet goed en kan weer aanvallen oproepen... Ik ben zwaar benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen...

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:06

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:12

Is inderdaad niet leuk.¨
Mijn hond heeft ook epilepsie en hij is nog maar 4 jaar. Heeft nu ongeveer 4 a 5 aanvallen gehad in ong. een jaar tijd. Hoop dat het niet meer wordt want als ze te veel aanvallen krijgen kan je bijna niet anders dan ze laten inslapen, omdat het anders echt geen leven meer is voor het beestje. Na een aanval zijn ze altijd heel moe enzo. Echt zielig is dat.

P.s. Als je hond een aanval heeft hem niet aaien of verleggen, tijdens aanvallen weten ze niet wat ze doen en zouden ze wel durven bijten.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:20

horsegirl28 schreef:
Is inderdaad niet leuk.¨
Mijn hond heeft ook epilepsie en hij is nog maar 4 jaar. Heeft nu ongeveer 4 a 5 aanvallen gehad in ong. een jaar tijd. Hoop dat het niet meer wordt want als ze te veel aanvallen krijgen kan je bijna niet anders dan ze laten inslapen, omdat het anders echt geen leven meer is voor het beestje. Na een aanval zijn ze altijd heel moe enzo. Echt zielig is dat.

P.s. Als je hond een aanval heeft hem niet aaien of verleggen, tijdens aanvallen weten ze niet wat ze doen en zouden ze wel durven bijten.

Heb je de voeding van je hond al aangepast?

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 00:15

@ Oprtalj (wat een moeilijk naam, waar staat die voor? ) Wij zijn nog niet van voer gewisseld, ze ''staat'' nu op prins senior brok. Maar ze heeft geen aanvallen meer gehad afgelopen week, ook niet met het vuurwerk, dus de rust is weer een beetje terug.

Maare, heeft het voer er dan zoveel invloed op? Epilepsie is een kortsluiting in de hersenen, wat heeft voer daarop voor'n grip?

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:52

Oprtalj is een plaatsnaam. Ligt in Kroatië.

Voeding kan inderdaad een rol spelen bij epilepsie bij honden. Kunstmatige toevoegingen in hondenbrokken kunnen het ontstaan van aanvallen bevorderen. Het overschakelen naar een voeding die zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen bevat (en dan kom je vrijwel automatisch uit bij een verse voeding) kan dan het aantal aanvallen doen verminderen. Ik ken zelfs gevallen van honden die na een overschakeling naar andere voeding aanvalsvrij werden, terwijl ze daarvoor meerdere aanvallen per dag hadden!
Het is echter wel zo dat als een hond pas op latere leeftijd een eerste aanval van epilepsie krijgt, dit vaak een secundaire epilepsie is. De epilepsie wordt dan veroorzaakt door een andere kwaal. Overschakelen op andere voeding heeft dan niet altijd effect (hoewel ik het altijd voor iedere hond een goed idee vind om een voeding met zo min mogelijk toevoegingen te geven). Maar bij een hond van 4 jaar zoals die van horsegirl28 is de kans dat dat een gunstig effect heeft wat groter.