hoera! mijn kat is krols (+vraagje)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hooi

hoera! mijn kat is krols (+vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 22:43

jahaaa...mijn kat heeft eindelijk alle krolsheid opgespaard van 3 maanden en ze doet niks anders dan over de grond rollen en spinnen en raar mauwen. Ze heeft dit jaar tot juni de pil gekregen, en we verwachtten dus in september een nestje. Maar ja, het blijft een kat Ik heb haar lekker veel naar buiten gedaan en ik hoop dat ze...hum..druk bezig is
Ik had nog een vraagje voor de kattenkenners: hoe lang duurt die krolsheid meestal? Ze is al vanaf kerstavond ongelooflijk krols. En verder, als ze drachtig is, wordt ze dan ook niet meer krols? Ik dacht van niet, maar voor de zekerheid. Als ze nou over 3 weken weer debiel gaat doen weet ik waar ik aan toe ben
Ben er hardstikke blij mee, krijgen we over 9 weken eindelijk kleine katjes !

krolse groeten van de kat!
en van mij gewone

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:47

ik weet niet hoelang de krolsheid duurt
en als ze drachtig is dan wordt ze niet meer krols dacht ik

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:51

Ik heb geen idee hoelang het duurt.

Wel is mijn grote vraag waarom kittens? Ik neem aan dat het hier gaat om een standaard huiskat. Je zegt dus veel naar buiten gedaan en je hoopt dat ze bezig is. De meeste katers die buiten lopen en vol zijn hebben kattenaids en dat is behoorlijk dodelijk. Dus mijn vraag is waarom dat risico nemen?
En het is nu midden in de winter. Weet je hoe die kittens kwakkelen in de winter? Kans van slagen is klein.
Verder zitten de asiels op het moment tot de nok toe vol.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:53

@Faniek: jij zegt het, ik denk het...

Ik heb net bij een ander topic al een heel stuk neergepoot, maar ik blijf niet bezig...

hooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 09:57

ik weet waar ik mee bezig ben hoor. Het is idd een gewone huiskat, maar kennissen van ons vonden haar zo leuk dat ze het hele nestje wilden hebben. Zij wonen op een boerderij, tussen nog meer boerderijen. Dus die kittens komen goed terecht. Anders had het van mijn ouders ook absoluut niet gemogen. Ik ga mijn kat heus geen nestje laten krijgen om het asiel nog eens even wat meer werk te geven. Verder wordt ze na dit nestje ook gesteriliseerd. Wat betreft dat kwakkelen in de winter: de kittens worden (zo de kat wil..) gewoon in de huiskamer geboren. We houden de kat rond de uitgerekende datum vanzelfsprekend binnen. En die kattenaids..ja, daar zeg je zo wat. Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, ik wist niet eens dat het bestond! Ze is nu 2 nachten naar buiten geweest, dus ik ben waarschijnlijk al te laat. Ik kan nu alleen maar hopen dat t goed gaat. Ik geef toe dat ik dom ben geweest, ik had me beter in moeten lezen.
Ondertussen heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vragen

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:08

Je laat je kat dus maar dekken door een of andere kater die je niet eens kent?

Nouja, echt slim vind ik het niet. Als je zo nodig wilt fokken, doe het dan wel een beetje goed..

Verder weet ik ook geen antwoord op je vragen.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:01

Ik wil wel antwoord op je vragen geven nadat ik even duidelijk heb gemaakt wat ik hier van vind: STOM STOM STOM!!!!!
Hoe haal je het eigelijk in je hoofd? Sorry hoor, maar vind dit echt niet kunnen eigelijk. Ik heb zelf dan ook mijn eerste nestje, maar daar is goed over nagedacht, en van echte raskatten. Oké, dat je een nestje wilt, en er een eigenaar voor heeft (waarvan ik hoop dat ze zich aan hun woord houden) tot daar aan toe. Maar om je krolse poes dan naar buiten toe te flikkeren om maar zwanger te worden..... Dat ik het las viel mijn bek open!
Zal toch even proberen je te helpen, want moederpoes kan er niets aan doen.
Hoe lang hebben jullie haar naar buiten gedaan dat ze krols was? Ik hoop inderdaad maar 2 dagen. Je loopt anders namelijk de kans dat het leeftijdsverschil tussen de kittens te groot wordt.

Hoe lang duurt die krolsheid meestal?
Dat wisselt heel erg per poes. Normaal is ong. 1 week krolsheid, en dan 2 á 3 weken niet, enz.
Als ze drachtig is, wordt ze dan ook niet meer krols?
Nee, normaal gesproken niet. Maar er zitten altijd uitzonderingen tussen, die wel krols blijven ondanks ze drachtig zijn.

Nog een paar dingen waar je aan moet denken"
- Koop goed en duur voer voor haar. Een zwangere kat en zogende kat kan het niet redden op aldi brokjes.
- Bedenk je dat er ook geld aan gebonden is. Kittens moeten ontwormd worden en natuurlijk geënt worden. Tevens als een kitten ziek is moet je naar de dierenarts, en kost natuurlijk ook weer een bult geld. Hoop dat je hier allemaal over nagedacht heb.
- Doe de kittens NIET weg met 6 weken, maar wacht MINIMAAL tot 10 weken. Dit is alleen maar voor welzijn van de kittens.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze maar. Heb momenteel 4 kittens van 6 weken lopen. Deze gaan pas weg met 13 weken.

Groetjes Wendy

Chichiba

Re: hoera! mijn kat is krols (+vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:15

Heb je er ook aan gedacht dat die mensen van de boerderij de dieren moeten laten helpen...Heb je het met hun daarover gehad? Anders help je zo ook mee aan het kattenoverschot...ook al heb jij ze allemaal geplaatst...

Kattenaids en Kattenleukemie zijn allemaal gevaren van buiten...Hoef je echt niet blij mee te zijn...Snap niet dat er nog mensen zijn die zomaar dit soort dingen doen (ga eens in een asiel kijken, wordt je echt niet vrolijk van hoor!) NIET lezen of informatie van te voren opzoeken...Nee achteraf...en dan horen hoe stom je bent geweest en het dus niet meer terug kunnen draaien...Maar goed dat weet je inmiddels blijkbaar wel...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:34

Dit vind ik ook inderdaad super dom! Laten dekken door een kater dat je niet kent? En dan nog als je de katjes aan die boerdrij geeft. Stel nu dat de meeste kattinetjes zijn. Ik denk niet dat die mensen van die boerderij 6 katten gaan laten sterlisseren! Resultaat: zij krijgen ook nestjes en zo gaat het maar door. Die uiteindelijk belanden in het asiel. En jij zegt dat je het asiel geen meer werk gaat geven? Alle mensen denken het goed te doen en uiteindelijk doen ze juist hetzelfde als al die andere...

hooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:56

LEUK, BOKT!!
mijn vader is dierenarts en hierdoor hoeft het inenten dus niet veel te kosten. Verder krijgt ze nu al voer van Hill's wat we tegen inkoopprijs kunnen krijgen. Mijn ouders kennen hun kennissen goed, en het zijn mensen die zich aan hun woord houden. Ze zijn echt niet te beroerd om de katjes straks te steriliseren. Verder vind ik ook dat kittens niet weg mogen met 6 weken.
Ik vind het heel vervelend dat jullie zo reageren. Dit soort dingen kun je ook op een andere manier zeggen en 2 of 3 keer is ook wel genoeg. Jammer.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:03

hooi schreef:
Ze heeft dit jaar tot juni de pil gekregen, en we verwachtten dus in september een nestje. Maar ja, het blijft een kat Ik heb haar lekker veel naar buiten gedaan en ik hoop dat ze...hum..druk bezig is

Ben er hardstikke blij mee, krijgen we over 9 weken eindelijk kleine katjes !

krolse groeten van de kat!
en van mij gewone

Jammer dat ik weer zo'n topic zie.....

Als eerste heb je het erover dat je in september een nestje verwacht maar volgens mij zitten we nu bij de kerstboom dus is het december.

Ten tweede vraag ik me af of je de kittens allemaal gaat houden of dat dit een puur egoïstische daad is waarmee je ervoor zorgt dat er nòg meer katten in het asiel belanden.

En voor de mensen die zeggen dat ze al mensen hebben die een kitten van ze willen bedenk dan even dat voor elke kat die jij geboren laat worden er weer katten langer in het asiel blijven zitten!

De mensen aan wie jij je kittens geeft hadden dus ook een kat uit het asiel kunnen halen.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 27-12-05 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:05

Wat ik niet goed begrijp is dat je zoveel vragen hebt als je vader dierenarts is? Hij zal dan op z'n minst toch weleens van kattenaids en kattenleukemie gehoord hebben?
En hij weet dan toch ook wel iets over krolsheid van katten? Waarom vraag je het hem dan niet?

Dit is niet løllig bedoeld hoor maar het komt een beetje vreemd over zoveel vragen als je thuis een diernearts hebt.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:08

hooi schreef:
ik weet waar ik mee bezig ben hoor. Het is idd een gewone huiskat, maar kennissen van ons vonden haar zo leuk dat ze het hele nestje wilden hebben. Zij wonen op een boerderij, tussen nog meer boerderijen. Dus die kittens komen goed terecht. Anders had het van mijn ouders ook absoluut niet gemogen. Ik ga mijn kat heus geen nestje laten krijgen om het asiel nog eens even wat meer werk te geven.

Sorry dat ik het zeg, maar je weet dus niet waar je mee bezig bent. Je zou het asiel ook werk kunnen besparen door je kat GEEN nestje te laten krijgen.

Heb je enig idee hoeveel katten er op een huis wachten??? Kijk maar eens op www.dierenasiels.com en besef dat dit nog maar een fractie is van de katten die op een goed baasje wachten. En er is vooral behoefte aan boerderijen om de wat schuwere katten een thuis te geven. En dan is nog maar te hopen dat die boerderijbewoners de verantwoording nemen om al die katjes TIJDIG te laten steriliseren.

Lieve meid, wees een èchte dierenvriend, hou je kat binnen, bel de da en laat haar niet bezwangeren door één of andere straatkat.

Ga met je kennissen mee naar een asiel en help ze een paar leuke katten uit te zoeken voor op de boerderij zodat weer een paar stumperds een kans op een goed leven hebben.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:12

ellenlouise schreef:
En dan is nog maar te hopen dat die boerderijbewoners de verantwoording nemen om al die katjes TIJDIG te laten steriliseren.

A 75 euro per kater en 100 euro per poes Moet de eerste boer nog tegenkomen die een heel nest gaat laten helpen

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:16

Ik lees net dat je vader dierenarts is. Dan begrijp ik al helemaal niet dat je ouders hierachter staan.....

De reden dat de meesten hier zo fel reageren is omdat we (ik in elk geval) het lot van alle thuisloze en asieldieren erg aantrekken. Gezien het enorm kattenoverschot is elk nestje dat er geboren wordt er één teveel.

Persoonlijk word ik nogal wanhopig van de houding van mensen ten opzichte van het fokken van nestjes.

Misschien heb je geluk en is je kat nog niet zwanger, hou haar dus goed binnen!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:17

MMaxje schreef:
ellenlouise schreef:
En dan is nog maar te hopen dat die boerderijbewoners de verantwoording nemen om al die katjes TIJDIG te laten steriliseren.

A 75 euro per kater en 100 euro per poes Moet de eerste boer nog tegenkomen die een heel nest gaat laten helpen

Ja, ik ook. Maar ik doe echt m'n best om positief te blijven....

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:25

dit is egt sowwwwww STOM,en dan nog zeggen dat je weet waar je meej bezig bent. als je echt wil fokken ga je toch op zoek naar een kater diejj daarvoor verhuurd wordt. je heb dan de minste kans op kattenleukemie en kattenaids....maar neej je laat je poes maar door de eerste beste kater dekken,voor hetzelfde geld is het een zwerver diejj 1 van diejj ziektes bij zich draagt....!!! en dat zou dus kunnen betekenen dat al je kittens dood geboren kunnen worden, tot gevolg dat je poes sow van streek raakt en weg kan lopen en niet meer terug komt. en zij weer een andere kater vind en buiten een nestje krijgt als gevolg dat het asiel dus wel weer meer werk heeft. vind dit echt de stomste actiejj en gewoon dierenbeul!!! weet dat je deze reacties niet leuk vind en niet wardeerd maar dan had je maar beter moeten nadenken voor je dit op bokt zet!!!

Soprano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:11

ellenlouise schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar je weet dus niet waar je mee bezig bent. Je zou het asiel ook werk kunnen besparen door je kat GEEN nestje te laten krijgen.

Heb je enig idee hoeveel katten er op een huis wachten??? Kijk maar eens op www.dierenasiels.com en besef dat dit nog maar een fractie is van de katten die op een goed baasje wachten. En er is vooral behoefte aan boerderijen om de wat schuwere katten een thuis te geven. En dan is nog maar te hopen dat die boerderijbewoners de verantwoording nemen om al die katjes TIJDIG te laten steriliseren.

Lieve meid, wees een èchte dierenvriend, hou je kat binnen, bel de da en laat haar niet bezwangeren door één of andere straatkat.

Ga met je kennissen mee naar een asiel en help ze een paar leuke katten uit te zoeken voor op de boerderij zodat weer een paar stumperds een kans op een goed leven hebben.

Amen, ik ben vrijwilgster in een asiel en je wil niet weten hoeveel katten/kittens wij zomers binnenkrijgen. Spijtig zijn het vaak genoeg mensen die voor de 'fun' een nestje kweekten en dachten dat ze ze wel gingen kwijtspelen aan iemand...
Niet dus, soms komen ze met een smile over heel hun gezicht naar het asiel; "Ja we hebben een nestje kittens mee, en thuis hebben we nog een zwangere kat als de kittens geboren zijn mogen we ze wel brengen hé?" Dat hebben we dus al meegemaakt ik vind dit echt verschrikkelijk dat mensen zo met hun dieren nog maar kunnen omgaan! Normaal is het in de winter dan wat rustiger want dan worden er (normaal) niet zoveel kittens geboren, helaas komen er zelfs de laatste tijd in de winter kittens binnen... Wat dan ook meestal verschrikkelijk is, is dat ze mama kat dan ineens ook niet meer moeten hebben! Soms zijn dat katten dat ze al 5 jaar hebben ofzo! Onbegrijpelijk... Ik hoop dat mensen is eindelijk gaan beseffen dat een dier geen stuk speelgoed is...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:14

* Wat ik trouwens juist in je profiel lees: Je kat is nog maar 1 jaar? En je kat komt van een boerderij van mensen die je kent? Als ze zelf nestjes hebben voorwat ga jij dan in godsnaam ook nog nestjes kweken???

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:48

Ik zou haar zoiezo niet gewoon naar buiten laten gaan, dadelijk be je je poes kwijt door een of andere ziekte van een zwerfkat..
En heb je je eigen poes getest op ziektes enzo? Dadelijk krijg je mongolen-kittens ofzo ?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:44

@ Soprano - Super dat je je als vrijwilliger voor de zwerf-/asieldieren inzet. Ik zag gisteren toevallig op de Vlaamse tv dat dieren nu ook al voor de wintersport gedumpt worden!

Ik heb veel respect voor mensen die dit werk doen. Ik ben bang dat ik er niet rustig genoeg voor ben (lees: mensen aanvlieg )

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:56

Zelf zou ik niet mijn kat zomaar door een vreemde kater laten dekken al moet ik toegeven dat er wel eens een ongelukje is gebeurd

Andwoorden op je vragen.
De duur van een krolsheid van een kat hangt erg af van wanneer een poes word gedekt. Katten die niet gedekt worden kunnen best lang krols blijven. De eisprong gebeurd namelijk na de eerst dekking maar daarna laten ze zich ook nog dekken sommige katten nog wel dagen lang.
En normaal zijn ze in 1 keer drachtig en duurt het ongeveer 9 weken voordat ze geboren worden en zal ze niet meer krols worden.

Zelf probeer ik toch altijd zelf een kater uit te zoeken maar eigenlijk fok ik niet meer i.v.m. katten overschot al blijft er natuurlijk wel vraag naar raskatten waar ik mee fokte. Ik hoop voor je poes dat ze redelijk groot is want als ze wat kleiner is en er komt een knuppel van een kater op hoop ik maar dat de jonger er af kunnen komen.

In elk geval succes voor je poes. Maar 1 ding snap ik niet als je vader DA is waarom vraag je dit niet aan hem als hij ervan weet. Ik heb deze info ook van een DA.

Tip: Je poes niet te veel extra geven daar worden de kittens onnodig groot van en het is toch maar hopen dat de kater niet al te groot is.

Ik heb ook de reacties van andere gelezen en ik kan begrijpen dat jullie zo reageren maar als je dat op een andere manier doet nemen ze het ook misschien van je aan i.p.v. de nekharen overeind te zetten en er juist tegen in gaan.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:12

mamauba schreef:
Ik heb ook de reacties van andere gelezen en ik kan begrijpen dat jullie zo reageren maar als je dat op een andere manier doet nemen ze het ook misschien van je aan i.p.v. de nekharen overeind te zetten en er juist tegen in gaan.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik schreef al dat ik niet geschikt zou zijn om in een asiel te werken en ik zie in dat ik ook eigenlijk niet geschikt ben om op dit soort topics te reageren

Mensen zijn vaak zo hardleers dat ik het er het liefste in zou willen stàmpen, maar dat was duidelijk...

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:39

ja je heb ook gelijk,maar als je dit soort dingen leest wordt je wel is b00s!!! je kan het idd beter subtieler zeggen ja dan zal een mens idd meer van je aan nemen....maar ik kijk ook heel vaak programma's dat ze honden en katten en sow gaan redden....ik kan dan wel janken als je ziet wat ze met diejj beesten hebben gedaan....

net alsdat ik een keer zag dat ze 2 paarden hadden gevonden....1 paard ervan diejj had een wond....dat hele been was gaan ontsteken en rotten....ze hadden de keus been amputeren of paard laten inslapen....helaas bleek dat er meerdere zenuwen enz...waren beschadigd....hij was niet meer te redden..!!! het andere paard was nog een veulen,,,totaal uitgedroogt en heel erg mager....ze zijn gewoon daar gedumpt!!!!!!

omdat het sow veel gebeurd reageer je wel is op de verkeerde manier!! snap ook dat zei blij is dat der poes ''zwanger'' is en ze kittens krijgt....h00p voor haar en der poes dat alles goed gaat

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:54

ik vind ook niet dat je in het wilde weg moet gaan fokken, maar vind het ook niet gepast dat jullie zomaar de gewone huiskat helemaal afbreken, ik vind namelijk niet dat die onderdoen voor die raskatten die vaak zo doorgefokt zijn dat ze constant ziek zijn. Wij hebben 1 katin 1 kater en 2 ex-katers. De katin krijgt de pil, in de lente mag de katin, als er vraag is naar katjes een nestje van de kater. Er word altijd gevraagd naar dat nestje en elke zomer komen er weer telefoontjes van 'krijgen jullie nog een nestje' want wij weten dat er elk jaar zeer mooie en speciale kittens uitkomen. Gezonde, lieve kittens en ik vind ze 5 keer zo mooi als de soms doorgefokte raskat. Ik vind dat de TS verkeerd bezig is omdat ze geen kater van haarzelf of van haaf vrienden ofzo kiest, maar een of andere kater die inderdaad aids kan hebben 'zijn werk maar laat doen'. Maar dat vind ik nog geen reden om huiskatten af te kraken want onze katjes zijn het bewijs dat ze vaak mooier en gezonder zijn dan andere dure raskatten.
( ik zeg niet dat raskatten altijd doorgefokt zijn, heb er ook 1 gehad, maar wat ik soms zie vind ik echt niet kunnen)