Muis of rat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

halibut

Muis of rat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 01:41

Ik zat me eens een beetje te orienteren op het houden van een muis. Toen kwam een vriendin van mij die een tamme rat gehad heeft en die zei weer dat muizen zich niet aan mensen hechten en meer stinken etc. Terwijl ik weer van andere mensen hoor van niet. In de informatie die ik vond kon ik nou geen hele grote verschillen vinden tussen het houden van muizen of ratten.

Dus aan de muizen en ratten eigenaren hier: deel je ervaring, want ik snap er niet veel van

Groetjes en alvast bedankt

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 01:58

Ik ga voor ratten omdat:

Ik zelf heel lang ratten heb gehouden en zeer bekend ben met deze beestjes. Ze zijn over het algemeen erg aanhankelijk, trouw, goed tam te krijgen, zindelijk, en redelijk makkelijk te onderhouden. Daar en tegen zijn ratten zwak qua lichaam en hebben ze snel iets. Hier moet je rekening mee houden, ze zijn erg kwetsbaar voor tumoren, parasieten zoals schimmels, mijten, schurft. Deze zijn ook behoorlijk hardnekkig om weg te krijgen..

De kooi vraagt veel onderhoud, ze gaan snel stinken. Vooral mannen die nog al veel urineren om territorium af te zetten. Goede bodem, rat vriendelijk en geur afbrekend is dus een must.

Verder moeten ratten klim mogelijkheden hebben in de kooi, elke rat moet een eigen rustplaats kunnen creeeren, voer is erg belangrijk voor benodigde vitaminen en aanvullen met fruit en groente is ook een aanrader.

Ratten (maar denk ook muizen) kun je niet alleen houden, min 2. Als je verstandig ben kies je voor het zelfde geslacht aangezien ratten snel en makkelijk voortplanten. Er zitten duidelijk verschillen tussen de man en vrouw, zoals bijv even kort vrouwtjes zijn drukker, springeriger, en schoner. Mannen zijn dikker, groter, zwaarder (over het algemeen) hebben in mijn ogen lelijke grote ballen en zijn wat luier, slaperiger. Maar dit is allemaal mijn ervaring hoewel het algemeen ook wel zo wordt aanvaard.

Muizen zijn minder tam te krijgen, glippen makkelijk weg. Meer weet ik niet zo van ze. Ze vereisen denk ik ook minder ruimte als ratten, ik vind persoonlijk dat je sowieso een grote kooi moet nemen omdat de ze zowel rat als muis, veel energie hebben en jij ze er waarschijnlijk niet veel (meer en deel van een dag van 24 uur) uitlaat. Daarbij komt er een hoop kijken bij het los laten lopen van ratten of muizen in een kamer.

Kooien hebben bepaalde plaats-eisen. In die zin dat je rekening moet houden met tocht, plaatsing voor een kachel etc.

Beide dieren, eigenlijk alle knaagdieren, hebben behoefte aan knaagstengels om de tanden op maat te houden, anders kunnen ze niet meer eten..

als je besluit een knaagdier te nemen, informeer dan goed naar de fokkers in de buurt. Hier zit nog een heel verhaal aan.. Kijk anders ook eens in ons Rattentopic.. Zie link in mijn onderschrift voor info en vragen.. Er zijn genoeg mensen die je graag antwoord geven. Een pb is ook altijd welkom Beetje lang om alle info nu in deze reactie te typen (al ben ik een heel eind )

Succes alvast....

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 01:58

In ons topic zitten eigenlijk zowel ratten als muizen houders, en ook mensen die beide hebben

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 11:52

Woei Bedankt voor de info. Ik ben geen complete knaagdieren noob, heb al hamsters gehad dusdde grote lijnen van met knaagdieren omgaan (loslaten in de kamer, opstellen van de kooi etc) daar ben ik wel mee bekend. Maar het zijn natuurlijk toch weer heel andere diertjes. En omdat ik het verschil tussen ratten of muizen hebben nou niet echt kon uitvogelen, daarom dit topic (rare zin). Ik zal eens gaan vragen in jullie topic, maar ik moet nu eerst naar beneden om kerst te vieren. Dank jullie wel voor de reacties

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:56

Ik heb zelf 3 ratjes en 2 muizen
Ze zijn allemaal natuurlijk heel lief, maar de ratten zijn toch net iets leuker dan de muizen
De ratjes zijn aanhankelijker, makkelijker vast te houden en je kunt er veel meer mee.

Zo kun je je rat leren om op je schouder te blijven zitten en mijn broertje neemt zijn ratje zo zelfs wel eens mee op de fiets
Ook luisterd mijn ratje best wel goed
Hij mag soms los rondlopen in mijn kamer en als je dan een heel hoog piepgeluidje maakt komt ie heel blij aangerend

Wel heb je voor ratten natuurlijk wel een grotere kooi nodig en eten ze wat meer. Stinken, nou muizen kunnen echt geweldig stinken
Maar ik weet niet of er echt een groot verschil tussen zit, want mijn beestjes zitten niet in huis, dus heel veel stank hebben we niet

Ik geloof wel dat er een verschil zit tussen een mannetjes en een vrouwtjes muis. De mannetjes ruiken wat meer.
Hoe dat bij ratten is weet ik niet precies, ik gok hetzelfde

Mijn ratjes zijn nu zo'n 2,5 jaar en je ziet nu wel dat ze echt oud beginnen te worden. Verder zijn ze nooit echt ziek geweest ofzo, wel eens een keertje wat verkouden, maar dat ging gewoon over.
Muizen zullen denk ik ook ongeveer zo oud worden denk ik.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:05

Daar heb ik zeker wat aan dankjewel Klinkt gezellig een rat op je schouder Ik heb hier 2 oude hamster kooien, die natuurlijk met buizen verbonden kunnen worden en een cavia kooi, ik denk 1 m bij een half en zo'n 30, 35 cm hoog. Dat bijvoorbeeld allemaal verbonden met buizen, is dat genoeg ruimte voor 2 ratten? 1 vind ik maar zielig.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:22

1 vind ik ook niks
Wij hadden hebben ook twee kooien aan elkaar gemaakt en dat ging ook prima

Tal

Re: Muis of rat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:15

Ik dacht de staart eng en vies te vinden, maar als je een rat koopt als hij nog jong is dan is die staart nog niet zo lang, het is dan nog net een muizenstaartje. En dan is die staart als de rat volwassen is niet eng.

Wij (mijn broertje, vroeger) hebben altijd tamme ratten gehad. Ze blijven inderdaad gezellig op je schouder of onder je trui zitten, en je kunt ze heel mak maken.

We hebben een keer een nestje gehad, mannetjes rat geleend van vrienden. Maar mannetjes ratten vind ik eng om te zien, ze zijn groter en kijken anders, misschien kwam het ook omdat die rat in een buitenhok zat bij die mensen en langer en meer haar had dan onze rat die lekker warm binnen zat. Vind mannetjes ratten, (net als mannetjes cavia's) niet mooi met die grote ballen. Dat hangt er zo achter.

Om ze bezig te houden in hun hok, kun je een dikke tak in het hok doen waar ze overheen balanseren. Keukenrol gaan ze doorheen.

Ik vond ratten niet moeilijk om te houden en ze houden zichzelf veel meer bezig dan een cavia of een konijn.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:47

Ik heb zelf tamme ratten gehad, ik geloof 9, allemaal mannetjes. Dat advies had ik gekregen van een buurmeisje & haar moeder (die hadden al eerder ratten). Heb plezierige jaren gehad met ze. Het is idd zo dat ratten en muizen zichzelf bezig houden.

Een jaar of 2 na de ratten kwam me broertje met 2 muizen thuis, hadden 'vrienden' gekocht in de dierenwinkel, maar niemand was van plan ze daadwerkelijk te houden. Maar mijn moeder is dan weer iemand die dat die diertjes niet aan wil doen, en zo kwamen ze bij ons terecht.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niks met die muizen had, ze waren ook niet tam. En die ene beet constant (maar als je ze tam hebt, zal dat niet voorkomen denk ik).

Als ik jou was zou ik voor ratten gaan. Alleen geen idee wat beter is mannetjes of vrouwtjes. Heb zelf alleen maar ervaring met mannetjes.

Ferroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:01

Ik heb een aantal muizen, een paar daarvan blijven ook graag gezellig op je schouder zitten!! Dat is dus niet alleen ratten-eigen... mijn 2 lievelingetjes zijn super tam, slapen vaak in een zak van mijn trui en reageren volledig en altijd op mij
Mannetjes muizen stinken idd meer dan vrouwtjes, vrouwtjes ruik je niet als je goede vulling gebruikt en 1x per week schoonmaakt!
Mannetjes ratten stinken (naar mijn ervaring) wel meer dan vrouwtjesratten!

je mag me altijd pb-en als je nog meer wil weten over muisjes (of de weinige ervaring die ik heb met ratten... heb je niet zo veel aan )

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 20:13

Dank jullie wel allemaal Hier heb ik zeker wat aan

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:14

ik heb 2 lieve ratjes
mijn keus omdat mijn vriendin ze had en omdak der helemaal gek van was en ze zijn wat groter dus dan raak je ze niet zo makkelijk als muizen uit het oog

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 21:03

Ik had eerst een houdini hamster dus ik heb wel redelijk wat oefening om een muis in de gaten te houden Maar ik snap wat je bedoelt

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:43

Ratten vind ik persoonlijk veel leuker , en net wat groter das wel fijn

Flower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:17

Ratten zijn echt heel leuk. Ik heb ze ook gehad, nu heb ik gerbils. Ze zijn echt heel lief en kan er goed mee knuffelen, muizen zijn weer iets drukker.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:19

Ik heb ze beide niet gehad, maar ik zou toch voor de ratten gaan.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:08

Mijn muizen en ratten zitten trouwens in een hok
(een heeeel groot hok wel te verstaan )
Ze doen elkaar niks en slapen zelfs in hetzelfde holletje

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:34

Mijn voorkeur gaat zeker uit naar ratten, ze zijn speels, actief, aanhankelijk enz.
Ratten zijn makkelijk te houden vereisen alleen wel een grote maar vooral hoge kooi lager als 60cm is niet verstandig.
Altijd meer als 1 en een maatje van hetzelfde geslacht.
Mocht je uiteindelijk voor ratten gaan kijk eens bij een rattenopvang er zijn er een aantal in nederland en die zitten vol met ratjes die een nieuw lief baasje zoeken na een minder leuk leuk bij hun vorige eigenaar.
Ook zijn er ratteries (rattenfokkers) er zijn goeie en slechte ratteries dus je moet altijd goed rondkijken.

Er zijn veel forums die gaan over ratten zoek eens wat op en je zal genoeg informatie vinden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:41

Als ik tussen muizen en ratten moest kiezen zou ik toch voor de ratten gaan lijken mij persoonlijk leuker, wel een nadeel is dat ze niet zo oud worden. Maarja wie ben ik om dat te zeggen ik zit nog steeds "opgescheept" met 5 gerbils die trouwens van beide wel wat weg hebben en waarvan er nog steeds 2 (á 12 weekjes) weg mogen. *stille hint*

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 10:48

Haha, ik zal het eens voorleggen hier Voorlopig is mamalief geloof ik nog niet voor gezinsuitbreiding te porren

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:15

Rat
Die kleur muizen zijn niks volgens mij !
tenzij je ze niet zo heel vaak wilt oppakken want ik vind die muizen meer om naar te kijken
een rat kan ook behoorlijk stinken !
als je echt niet wilt dat het stinkt raad ik je een vrouwtje aan
Ratten zijn echt super leuke dieren .

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:57

Ik zou voor ratten gaan, in onderhoud maakt het niet veel uit maar een rat leeft langer en ik sneller tam..
Muizen zijn ook kwetsbaarder
(ps. Als je interesse hebt in ratjes, ik moet van mijn jonkies af )

Snoopytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:26

ik heb veel muizen gehad.. maar dan geen dierenwinkel muizen (die tam zijn) maar wilde muizen... zelf gevangen... 1tje kon ik zelfs na 2 dagen vasthouden.. natuurlijk wel boven het hok anders ontsnapte ze.

xxx muur
ps. Vote for de mouse!!

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:40

Ik zou voor rat gaan. Heb ervaring met knaagdieren; intotaal heb ik: 2 cavia's, 2 konijnen, 8 gerbils, 2 hamsters en 2 ratten gehad. Geen muizen, maar dat hoef ik ook niet, want ik heb 't niet zo erg met muizen (behalve dat ze er héél lief uitzien). Toch vind ik de ratten het allerleukst. Je kon héérlijk met ze zitten, op je schouder bleven ze lekker slapen. 't Waren 2 vrouwtjes, een witte met zwart koppie en zwarte streep op de rug en een met een beige streep op de rug, verder wit. De witte was eigenlijk van m'n broer. Ze heetten Ratjetoe en Witje. Is al zo'n 5 à 6 jaar geleden. Erg tam, vanaf 't begin. We hebben ze zo'n 4 à 5 jaar gehad, ze zijn dus érg oud geworden! Vrouwtjes stinken eigenlijk niet, als je ze mínstens 1 keer per anderhalve week (eigenlijk moet 't 1 keer per week, wat dan ook bijna altijd was, behalve als 't er een keertje niet van kwam) verschoont, en je moet wel goed zaagsel/stro/... hebben.

Maarja, ik raad dus 2 ratjes aan, en vrouwtjes vind ik 't mooiste. De ballen van de mannetjes zijn echt afschuwelijk. Maar ze zijn wel rustiger vaak, over het algemeen dan.