Ik ga voor ratten omdat:
Ik zelf heel lang ratten heb gehouden en zeer bekend ben met deze beestjes. Ze zijn over het algemeen erg aanhankelijk, trouw, goed tam te krijgen, zindelijk, en redelijk makkelijk te onderhouden. Daar en tegen zijn ratten zwak qua lichaam en hebben ze snel iets. Hier moet je rekening mee houden, ze zijn erg kwetsbaar voor tumoren, parasieten zoals schimmels, mijten, schurft. Deze zijn ook behoorlijk hardnekkig om weg te krijgen..
De kooi vraagt veel onderhoud, ze gaan snel stinken. Vooral mannen die nog al veel urineren om territorium af te zetten. Goede bodem, rat vriendelijk en geur afbrekend is dus een must.
Verder moeten ratten klim mogelijkheden hebben in de kooi, elke rat moet een eigen rustplaats kunnen creeeren, voer is erg belangrijk voor benodigde vitaminen en aanvullen met fruit en groente is ook een aanrader.
Ratten (maar denk ook muizen) kun je niet alleen houden, min 2. Als je verstandig ben kies je voor het zelfde geslacht aangezien ratten snel en makkelijk voortplanten. Er zitten duidelijk verschillen tussen de man en vrouw, zoals bijv even kort vrouwtjes zijn drukker, springeriger, en schoner. Mannen zijn dikker, groter, zwaarder (over het algemeen) hebben in mijn ogen lelijke grote ballen
en zijn wat luier, slaperiger. Maar dit is allemaal mijn ervaring hoewel het algemeen ook wel zo wordt aanvaard.
Muizen zijn minder tam te krijgen, glippen makkelijk weg. Meer weet ik niet zo van ze. Ze vereisen denk ik ook minder ruimte als ratten, ik vind persoonlijk dat je sowieso een grote kooi moet nemen omdat de ze zowel rat als muis, veel energie hebben en jij ze er waarschijnlijk niet veel (meer en deel van een dag van 24 uur) uitlaat. Daarbij komt er een hoop kijken bij het los laten lopen van ratten of muizen in een kamer.
Kooien hebben bepaalde plaats-eisen. In die zin dat je rekening moet houden met tocht, plaatsing voor een kachel etc.
Beide dieren, eigenlijk alle knaagdieren, hebben behoefte aan knaagstengels om de tanden op maat te houden, anders kunnen ze niet meer eten..
als je besluit een knaagdier te nemen, informeer dan goed naar de fokkers in de buurt. Hier zit nog een heel verhaal aan.. Kijk anders ook eens in ons Rattentopic.. Zie link in mijn onderschrift voor info en vragen..
Er zijn genoeg mensen die je graag antwoord geven. Een pb is ook altijd welkom
Beetje lang om alle info nu in deze reactie te typen
(al ben ik een heel eind
)
Succes alvast....