Kat spuugt elke morgen in de kamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat spuugt elke morgen in de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:56

Sinds een tijdje heeft onze kat weer de gewoonte om haar eten 's morgens als een gek naar binnen te schrokken als ze iemand heeft gezien (ze eet niet eerder voordat ze een van ons heeft gezien).
Ik ben er nu ook wel een beetje flauw van om elke morgen het kleed weer schoon te maken (want uiteraard spuugt madame niet op het parket maar op het kleed). We geven haar al extra weinig 's morgens en 's avonds maar dat helpt dus ook niet. Ze heeft al vaker van deze periodes gehad.
Aan het eten kan het eigenlijk niet liggen, ze heeft een voedselallergie en ze krijgt Royal Canin Hair & Skin, het enige wat ze kan verdragen en het is echt goed voer.

Wie o wie?

ellepel

Re: Kat spuugt elke morgen in de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:12

misschien nog minder voeren per keer?
geef maar een heel klein beetje per keer en maak het haar makkelijker door bij haar te blijven zitten of haar juist in een andere ruimte te voeren...

of doe een paar stenen/steentjes o.i.d. in haar voerbak of ander iets zodat ze moet zoeken voor haar eten en dus zodoende langer bezig is...

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:01

Een steen in dr voerbak leggen

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:04

Ik weet niet hoe jouw kat erop zou reageren, maar ik heb gewoon constant brokken staan. Kunnen ze eten wanneer ze willen. Ze doen het er hier heel goed op, maar zou me kunnen voorstellen dat sommige katten er een overgewicht aan overhouden
Maar anders toch eens kijken hoe het gaat met constante brok aanbod.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:37

Wendy_Kila schreef:
Ik weet niet hoe jouw kat erop zou reageren, maar ik heb gewoon constant brokken staan. Kunnen ze eten wanneer ze willen. Ze doen het er hier heel goed op, maar zou me kunnen voorstellen dat sommige katten er een overgewicht aan overhouden
Maar anders toch eens kijken hoe het gaat met constante brok aanbod.

Wij hebben er juist altijd brokken staan. Alleen doen we nu 's morgen en 's avonds minder in het bakje, dat hij niet helemaal vol zit zegmaar.

MissJapke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:26

ik zou ze mini-beetjes per keer geven.. het is lastig, en het gaat langer duren! maarja, na een tijdje zal ie natuurlijk wel niet meer zo schrokken

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:23

En als je het bakje 's avonds helemaal vol doet, is die dan 's morgens helemaal leeg? Mocht dit namelijk niet het geval zijn, dan hoef je 's ochtends niet bij te vullen, en heb je niet het probleem dat ze het gauw wil weg happen.

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:01

MissJapke schreef:
ik zou ze mini-beetjes per keer geven.. het is lastig, en het gaat langer duren! maarja, na een tijdje zal ie natuurlijk wel niet meer zo schrokken

inderdaad, wij geven de katten gewoon elke keer een klein beetje en als het dan leeg is en ze laten merken dat ze honger hebben krijgen ze mee, zo zijn ze nooit zo hongering dat ze heel snel gaan eten

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:45

ons kat heeft dit ook een tijdje gehad, wij zijn overgestapt op een andere soort voer en kleinere hoeveelheden per keer, nu doet hij het bijna nooit meer *klopt dit even af*

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:28

PinkyPower schreef:

inderdaad, wij geven de katten gewoon elke keer een klein beetje en als het dan leeg is en ze laten merken dat ze honger hebben krijgen ze mee, zo zijn ze nooit zo hongering dat ze heel snel gaan eten

Dat zou echt niet werken bij mijn kat Die heeft altijd honger

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:34

PinkyPower schreef:
MissJapke schreef:

Hebben we ook al geprobeerd....

Vanmorgen weer het kleed zitten te boenen. Vanaf vandaag krijgt ze 's nachts dan maar niks meer, 's morgens een heel klein beetje en direct daarna maar naar buiten.

Ander voer is zoals ik al gezegd heb geen optie, dit is het enigste wat ze kan verdragen (en ik weet zeker dat dat overgeven niet komt doordat ze niet tegen het voer kan, ze heeft al vaker van die periodes gehad, het is puur dat ze zo schrokt.)

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:29

Wendy_Kila schreef:
En als je het bakje 's avonds helemaal vol doet, is die dan 's morgens helemaal leeg? Mocht dit namelijk niet het geval zijn, dan hoef je 's ochtends niet bij te vullen, en heb je niet het probleem dat ze het gauw wil weg happen.

Nog geen antwoord ontvangen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:41

Onze vorige kat had dit probleem ook.
Erg schrokken en vervolgens overgeven. Dat braaksel at ie dan het liefst zelf weer op .

De dierarts gaf ons de tip om de voerbak op een verhoging te zetten zodat hij er moeilijker bij kon en daardoor niet zo snel kon eten.

Helaas hielp dit bij onze kat niet zo heel goed. Wat wel wat hielp was om hem in het huisje van de krabpaal te voeren. Daar voelde hij zich blijkbaar wat veiliger.

Succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:58

Wendy_Kila schreef:
Wendy_Kila schreef:

Nog geen antwoord ontvangen

We doen het bakje niet helemaal vol 's avonds, en hij is de ene keer wel leeg 's morgens (alleen als ze ons gezien heeft dan, als wij nog niet beneden zijn niet) en de andere keer niet.
Vanochtend weer de hele oel schoongemaakt. Alle tips heb ik al wel geprobeert maar tja, als ze eenmaal weer in zo'n periode zit..

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:31

ouderdoms verscheinselen misschien.. onze katten hadden dat ook...

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:33

dat doet onze kat ook zo vaak, maar geven haar nu telkens een klein beetje eten, echt heel weinig en dan twee uur daarna weer een klein beetje

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:33

Sammm schreef:
Aan het eten kan het eigenlijk niet liggen, ze heeft een voedselallergie en ze krijgt Royal Canin Hair & Skin, het enige wat ze kan verdragen en het is echt goed voer.

Wat voor allergie precies?
Misschien toch ander voer uitproberen? Vers?
En wat geeft ze over? Hele maaginhoud of gal?
In het laatste geval, gewenning doorbreken (voertijden veranderen, onvoorspelbaar maken), zorgen dat je kat niet van te voren weet wanneer hij eten krijgt, zich er dus ook niet op kan voorbereiden en gal gaat spugen.
In het 1e geval, kan het meerdere oorzaken hebben, een ervan is voer.
En jij zegt dat dat echt goed voer is, onder echt goed voer versta ik echt toch wel wat anders, zeker als een voedselallergie aanwezig is.
Verder ziet en gedraagt ze zich wel gezond?
Geen verhoging, lusteloos, andere tekenen van ziek zijn?
Geen bulten of verdikkingen of ander vreemd gedrag?
Al door de dierenarts onderzocht?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:58

Wat ze uitspuugt zijn puur brokken.
Verder is ze hartstikke gezond, ze is een tijdje geleden nog helemaal nagekeken door de DA en ze hebben het bloed onderzocht (omdat we toen vonden dat ze veel dronk), maar er bleek niks aan de hand te zijn, de DA zei zelfs dat hij niet kon geloven dat ze al bijna 16 was, van binnen was ze nog een jonge kat.
Als het van het voer kwam zou ze dit altijd wel hebben denk ik, en niet in van die periodes.
Gekookte kip e.d. hebben we trouwens ook al geprobeert maarja, als ze het lekker vindt schrokt ze en spuugt ze het er net zo hard weer uit.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:03

die tip van het voer op een verhoging is een idee, en misschien kun je sóchtends om de tien minuten bijvoorbeeld een paar brokjes geven, en dan echt maar een paar, en als dat goed gaat, de hoeveelheid per 10 minuten langzaam opvoeren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:05

Weer een nieuwe tip. Gaan we proberen.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:06

Wanneer heeft de kat voor het laatst een wormenkuur gehad? Mijn kat spuugde ook heel veel en die spuugde een complete spoelworm uit op een gegeven moment. Er kunnen schijnbaar ook wormen in de maag komen.
Misschien dat ontwormen een beetje helpt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:09

Ze spuugt geen wormen uit, maar wormen kunnen inderdaad in de maag komen. Ze wordt wel regelmatig ontwormd maar... Pilletjes/ tabletjes eet ze echt niet op, en pasta en dat soort dingen, ook al spuit je het achter in de keel en slikt ze het wel door, dan nog spuugt ze het er 5 minuten later weer uit. Dat heeft ze altijd al gedaan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:31

Mijn ene kat deed dat ook, ander voer hielp niet, vaker kleine beetjes niet, ontwormen hielp niet. Uiteindelijk bleek de oplossing te zijn om haarballenpasta te geven. Ze vindt het nog lekker ook. Blijkbaar was alleen kattengras toch niet voldoende.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:34

ja! dat ken ik!!
dat had een van onze katten ook...
bij ons was het probleem dat het bakje leeg was, en als ze dan weer at schrokte ze alles naar binnen...
nu zorgen we er elke avond voor dat het goed gevuld is, en dan gaat het meestal prima..!
het licht niet aan het voer denk ik hoor..!
succes ermee!

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:35

Ook onze kat heeft dit. Ik zal evenvoor je kijken hoe het voer het wat ze nu krijgt, want bij ons lag het wel degelijk aan het soort voer. Nu krijgt ze heel af en toe wat blikvoer omdat ze het zo graag wilt, maar dan gelijk kotst ze het weer uit. Altijd weer hetzelfde liedje, als ze eten jat van de andere katten of zelf iets krijgt voor het idee, dan altijd op het kleed..heel irritant.
Het beste is natuurlijk haar even na te laten kijken door je DA, mss is e iets met dr slokdarm?
Afijn, ik moet morgen langs mn moeder en zal dan even vragen wat voor voer ze nu krijgt, geloof uit een groen/blauwe zak, brokjes, Purina denk ik, maar wete dat niet zeker.