Billy schreef:ik haal helemaal niks onderuit.
Maar als ik op caviasites lees dat een cavia 10-20 mg vit C nodig heeft per kg lichaamsgewicht, en een zeug een dikke kilo weegt, dan vraag k me dus af of de cavia dat niet uit voer haalt. Met 50 mg vit C naast het voer, overdoseer je een cavia dus behoorlijk.
Je kunt wel zeggen dat vit C toch weer uitgescheiden wordt, en dat het daarom geen kwaad kan, maar het is toch een extra belasting voor de nieren.
Vandaar dat ik er kritisch tegenover sta.
Daarbij zijn tips nog altijd tips, het is geen verplichting. Als iemand je de tip geeft om mok in te smeren met tandpasta of om zomereczeem te behandelen met afgewerkte olie, doe je dat dan ook gelijk?
Je mag je gezond verstand toch wel gebruiken?
Tuurlijk, je hoort mij ook niet zeggen dat je dingen moet, ik doelde meer op de toon van je berichten.
En zoals je zelf ook al zegt, vitC kun je niet snel overdoseren, daarvoor moet je erg je best doen.
Voor de nieren valt het enorm mee hoor, die worden daar weinig extra mee belast, zolang je niet té extreem gaat doen natuurlijk. Toevallig had ik het hier laatst in de praktijk met 1 van de andere dierenartsen over, die gaf haar drachtige cavia soms wel 8 roters op een dag. Niet omdat dat perse moest, maar het dier was gek op die dingen, en kwaad kan het in die hoeveelheid niet. 
Overtollige vitC wordt moeiteloos uitgeplast. Hoeveel mensen nemen in deze tijd van het jaar wel niet vitC1000mg tabletten? Dat is meer dan 1600% van de ADH (dosering 1 per dag!) en dit heeft ook geen nadelige gevolgen voor het lichaam, zolang je niet jarenlang dagelijks een handje van die dingen neemt. Heb je ook nog minder kans op blaasontsteking en dat soort kwaaltjes omdat de urine wat zuurder wordt.