leuk knaagdier?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemetwikke

leuk knaagdier?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 15:37

we willen voor mijn zoontje ,een knaagdiertje kopen.
een hamster vinden wel grappig,maar die slapen overdag,dus dar heb je niet zoveel aan.(en elke keer uit zijn slaap wekken,vind ik sneu!)
een cavia,vind ik niet echt veel bijzonders (en uiteindelijk zal ik er toch weer het meest voor moeten zorgen)
ik dacht mischien aan een tamme rat!?
zou dat wat zijn,
enfin,jullie advies gevraagd!

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:04

hoe oud is je zoontje?
leeftijd maakt veel uit voor als je je kind een dier geeft, zelfs een knaagdier. Sams hebben jonge kinderen geen idee hoe voorzichtig ze met een diertje moeten omgaan.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:20

ratjes zijn super huisdieren voor (kleinere) kinderen omdat ze tegen een stootje kunnen. De meeste hamstertjes konijntjes cavia's lopen blikschade op als zo'n kind ze perongeluk laat stuiteren een ratje kan daar allemaal net iets makkelijker tegen.
Aan te raden is wel om een iets oudere rat van iemand over te nemen. Dan sta je minder snel voor verrassingen dan wanneer je een ratje bij een dierenwinkel haalt.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 17:59

mijn zoontje is 3,5
maar mag zoiezo niet zonder toezicht,dat diertje it zijn verblijf halen!
een konijn,vind ik niks voor binnen.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:23

tamme ratten is erg leuk, als hij goed tam is het en ideal dier.
Altijd actief, in voor lol. Niet snel te pletten, kan tegen een stootje als ie es valt (ja niet elke keer laten vallen ) en is niet heeel snel (kan wel) maar niet zo snel als een muis ofzo.

Droomster

Re: leuk knaagdier?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:30

Ratten zijn errug leuke huisdieren!

Mijn nichtjes (3 & 9) hebben een konijn, maar kijken er nu al niet meer echt naar om, omdat ze er nix mee kunnen. Konijn zijn niet bepaald dieren die graag knuffelen (er zijn wel uitzonderingen). Ratten heb ik zelf ook gehad en ik vond ze altijd superleuk! Gaan in je nek zitten of kruipen ineens in je trui ofzo

Ik zou je een rat zeker aanraden.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:33

Ik snap een zin niet helemaal:
een cavia,vind ik niet echt veel bijzonders (en uiteindelijk zal ik er toch weer het meest voor moeten zorgen)
Ook voor een tamme rat moet gezorgd worden, ik neem aan dat je zoontje (van 3,5 jaar) dat ook nog niet gaat doen. Uiteindelijk zorg je dus ook voor de rat, mocht je daarvoor kiezen.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:37

Ik denk dat ze dat bedoeld met dat cavia's niet bepaald knuffelbeesten zijn & alles. En met zorgen bedoeld dat ze het beestje op schoot moet nemen en alles.
*verwoord het een beetje raar, weet niet hoe ik het uit moet leggen*

En dat zij uiteindelijk een ratje ook leuker vind dan een cavia.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 20:05

ik bedoel dat IK er uiteindelijk het meest voor moet zorgen,dus dat IK het beestje ook leuk moet vinden,en idd een konijn vind ik gewoon niks bijzonders hebben,dat trekt me gewoon niet.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:08

Het probleem met ratten is dat ze echt niet alleen kunnen, er zijn andere knaagdieren die dat probleem ook hebben maar bepaalde hamstersoorten kunnen wel alleen.

Ik weet niet veel van knaagdieren behalve van ratten (en ik weet dat ik cavia's haat, maar dat komt door een jeugdtrauma). Ratten zijn leuke knuffeldiertjes maar worden niet zo heel oud, zo'n 1,5 a 2 jaar.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:28

maar hamsters zijn geen knuffels beesjes en zijn meer nacht dieren

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:34

Ik heb per ongeluk een asielzoekende cavia gekregen, en inmiddels weet ik dat dat echte 'knuffeldieren' zijn. Ze zitten graag op schoot, bijten niet en reageren middels blij gepiep en geknor op hun baasje. Je moet ze inderdaad niet laten stuiteren, maar dat moet je met een ratje ook niet doen. Daarbij rent een ratje vaak weg als je hem op schoot meent, een caafje niet.

Het leken mij ook altijd suffe beestjes, maar nu ik deze heb is dat echt veranderd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:36

Voor een kind zal ik in ieder geval geen hamster kopen, ze zijn daar te klein voor en te druk, en komen er pas uit als de kinderen op bed liggen (en overdag niet wakkeer maken, dat is zéér slecht voor de gezondheid).
Als je ratten neemt neem er dan wel minstens twee.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:19

ratjes worden wel een heel stuk ouder dan 1,5 2 jaar. mijn witte vrouw is nu 6 mijn grijze vrouw is rond de 3 en mij witte man is bij de drie kwart jaar. ratten kunnen bij de 7, 8 jaar worden. muizen zijn ook super leuke knaagdieren maar zijn veel meer diertjes waar je uren naar kunt kijken terwijl ze bezig zijn met vanalles. zou dan wel twee vrouwen nemen en de kleuren van muisjes zijn super varierend

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:25

Ik zou je idd ook ratten aanraden. Die zijn heel erg leuk. Mijn zus heeft nu 2 rittenw, en die zijn super lief. Wat ik dan misschein wel zou doen (als je echt gericht op zoek gaaT) is kijken voor dumbo's. Die hebben hun oortjes lager en naar achter, en die zijn over het a;gemeen wat duffer. Wij hebben nu toch denk ik al 10 jaar ratten, en de dumbo's zijn altijd t liefste geweest.
Even @ Woogy:
Ratten worden over het algemeen toch niet zo oud Die van jouw is echt een uitzondering. Wel leuk hoor, daar niet van. Maar meestal mag je blij wezen als ze de 3 tot 4 jaar halen.
Mocht je nog iets willen weten over ratten, dan PB je maar. Mijn zus en ik weten er aardig wat van
Groetjes, mij

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:32

ik moet ook eerlijk zijn dat al mijn dieren abnormale leeftijden behalen hier hamsters van 3 en vier jaar oud niet zeldzaam. konijn van 10 en topfit en dus ook oude ratten

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:36

even off topic:
@Woopy: Ik zei het tegen mijn moeder, zegt mijn moeder zo: Wat doet ze dr dan mee dan? Dat is wel leuk dat ze zo oud worden. Ik heb hier ook n fret van 7, zo oud worden ze normaal niet.
Weer ontopic: Laat je weten wat het word?
Groetjes, mij

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:42

Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen qua leeftijd van de ratten,
alle 3 de ratten van me vriendin zijn rond de 8! geworden.
Ik speelde altijd erg graag met haar ratjes, echt een aanrader!

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:46

hmm,,..ik raad je echt geen rat aan voor een jongetje van 2,5
dat is echt te jong,,.
heb zelf al een paar jaar ratten, ook mee gefokt enzo, en ik blijf
het niks vinden voor kleine kinderen,,.
als je er toch over denkt om ze te nemen, kan je me pben, ik kan
je een hele waslijst met informatie geven!
en ratjes kunnen idd 6-8 worden, maar omdat de meeste ratten die
er nu nog zijn van lab-ratten zijn gefokt, worden ze 2-3 jaar, want
de lab-ratten zijn gefokt voor de ziektes zoals kanker enzo, dus
dat is dan ook de reden waar veel ratten aan dood gaan,,.
*kanker en longziektes*

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:52

ik heb 2 Gerbils. (woestijn ratjes)
deze slapen s nachts en zijn erg nieuwsgierig.
Ze moeten alleen wel altijd met zijn 2en zijn omdat ze anders sterven uit eenzaamheid.
Ik heb er nu ook 2, heb per ongeluk een nestje gehad en heb nu vader en zoon gehouden.
zijn hele leuk diertjes en erg makkelijk tam te maken en ze zitten tussen de groote van een hamster en een rat in.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:54

ja gerbil wilde ik ook net zeggen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:55

Even een anders iets over de gerbils: Je kan ze het beste alleen nemen. Het is mazzel als het goed gaat, maar wij hebben een mannetje al een jaar alleen zitten, omdat een vrouwtje hem zijn oog heeft uitgekrabt. Het word echt ruzie als je ze met zn tweeen neemt. En verder zijn dit ook geen echte knuffediertjes
Groetjes, mij

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:57

Gerbils zijn knuffeldiertjes als je ze alleen neemt, maar aangezien
de meeste mensen gewoon niet genoeg tijd voor een alleenstaande
gerbil hebben, worden ze met zn 2en gehouden, met zn 2en is ook
niet aan te raden, je kan het beste een groepje hebben, van
2 vrouwen, en 1 man, en een groot woestijnterrarium van circa 80 cm lang
dan heb je écht leuke diertjes eraan!
*werk in een dierenwinkel*

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:01

Woogy schreef:
ratjes worden wel een heel stuk ouder dan 1,5 2 jaar. mijn witte vrouw is nu 6 mijn grijze vrouw is rond de 3 en mij witte man is bij de drie kwart jaar. ratten kunnen bij de 7, 8 jaar worden.

Bij deze gefeliciteerd want de gemiddelde rat tegenwoordig haalt de 2 niet. Vroeger haalden ze met gemak 6 jaar op zaagsel en konijnenvoer maar tegenwoordig lukt dat zelden.

Wit en grijs zijn trouwens geen kleuren he , je hebt albino, mink, zwart, agouti, geel, beige en nog een zooitje maar gijs en wit staan er niet tussen .

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:06

Wij hebben 2 woestijnratjes (gerbils) en dat zijn allebei ook mannetjes. Ik heb juist geleerd ze NIET alleen te zetten omdat het hele sociale dieren zijn. Deze twee mannetjes samen gaat super goed. Ze zijn erg leuk, maar ook heel snel en erg klein. Een gerbil zou ik niet snel nemen.

Verder zou ik zeggen cavia, maar dat vind jij zelf al niet leuk