Voer naast dieet --> vers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Voer naast dieet --> vers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 06:09

Ja, béétje kromme titel...

Ik heb 2 blaasgruiskatten die al tijden op het blaasgruisdieet zitten (Royal Canin Urinary en voorheen ASD).

Nou lijkt het mij best beroerd als je 3x per dag hetzelfde eet, elke dag weer, dus geef ik ze tegenwoordig 1 tot 2x per maand wat 'extra's': een stukje koolvisfilet, zalm (uit blik) of kippenlevertjes.

Weet iemand hoe het zit met de eiwitten in 'vers'? Doe ik hier eigenlijk wel verstandig aan?

Ik wil het beste voor mijn dieren, maar ik vind het zo sneu dat ze nooit eens een lekker snoepje of wat blikvoer mogen...

Owja, ze krijgen ook nog 1x in de zoveel tijd een biergistpilletje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:59

Om eerlijk te zijn weet ik het eigenlijk niet. Zelf hebben wij een kat van 16 jaar met een voedselallergie, ze kreeg altijd Whiskat tot een aantal jaren geleden. Toen kreeg ze opeens overal korstjes. We hebben toen allerlei soorten voer geprobeerd maar niets hielp, zelfs van het voer van de dierenarts moest ze overgeven.
We gven nu Royal Canin Hair & Skin en het gaat geweldig! Geen korstjes meer en ze is superzacht en ziet er erg mooi uit. We vinden het ook wel sneu dat ze alleen maar die brokken krijgt, al vindt ze ze heel lekker en zit er alles in wat ze nodig heeft.
Af en toe krijgt ze zo'm klein blikje gourmet, want dat vindt ze zooo heerlijk.
Een biergisttabletje krijgt ze ook wel eens, en ook heel zelden een stukje zalm uit blik (op water) of een stukje gekookte kip. Ik denk niet echt dat zo'n natuurproduct kwaad kan, maar ik hoop dat iemand die het weet dat hier kan vertellen.

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:45

als een kat op de dieet komt word er bij ons op de praktijk altijd adviseer om daar niet echt wat anders bij te geven.
evt kun je even informeren bij de praktijk waar je het dieet weghaald om te vragen wat zij adviseren

ellepel

Re: Voer naast dieet --> vers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:31

blikvoer mocht wel van mijn dierenarts....

er is in de dierenwinkel blikvoer voor senioren katten, die mag je dus wel geven...
niet teveel, tot een tien brokjes( als het pate is dan in die verhouding) per dag.
dan kon het geen kwaad...

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:49

Haiii ,

Voor de afwisseling kun je idd beter wat vers geven (beter is om helemaal op vers over te gaan , van brokken krijgen katten vaak de blaasgruis, maargoed) dan van die snoepjes of blikvoer (pate of hoe het ook wordt genoemd) ed.
Zeker als je katten al last hebben van blaasgruis.
Kippenlevertjes en hartjes (of van een ander dier, maar katten die dat nog niet echt kennen, zullen vaker voor de kipvariant gaan), haring, vis uit blik (en je hoeft niet bang te zijn voor graatjes zolang deze maar niet verhit zijn), kipfilet of ander spiervlees (bijv gehakt, maar let dan wel op dat het alleen runderhart is en er geen varken doorheen zit).
Want je moet wel oppassen dat je niet teveel orgaanvlees in verhouding geeft, maar ook spiervlees.
Als je het alleen ter afwisseling geeft, hoef je niet zo te letten op verhouding, maar teveel orgaanvlees... dan wil je je katten waarschijnlijk het huis uit schoppen .

Je wist niet wat voor blaasgruis ze hadden of wel?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 15:13

Nee, ik weet niet wat voor blaasgruis ze hebben, is daar nog verschil tussen dan..?

De oudste kat is gespoeld toen en de jongste telg had alleen gruis met een fikse blaasontsteking, dus die hebben ze niet hoeven spoelen.

Op de brokken doen ze het echt perfect, maar ik vind het dus enkel zo sneu dat ze er niets bij mogen...

Anders bel ik vandeweek wel ff mijn DA

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:39

Quellian schreef:
Nee, ik weet niet wat voor blaasgruis ze hebben, is daar nog verschil tussen dan..?

De oudste kat is gespoeld toen en de jongste telg had alleen gruis met een fikse blaasontsteking, dus die hebben ze niet hoeven spoelen.

Op de brokken doen ze het echt perfect, maar ik vind het dus enkel zo sneu dat ze er niets bij mogen...

Anders bel ik vandeweek wel ff mijn DA

Ja, daar zit verschil tussen . Vraag idd je da maar.

Ze zeggen bij 'normale' brokken ook dat je niks bij hoeft te voeren, omdat het voer zo 'gebalanceerd' is, dat het niet nodig is of uit balans raakt.
Misschien dat het niet hoeft, maar het mag wel , geen probleem.
Als jij er prettiger bij voelt om je katten wat afwisseling in het voer te geven, doen!
Zolang de katten het maar eten he? En die staan vaak bekend als kieskeuren .
Maar als ze het lusten, weet ik zeker dat zij het ook prettiger vinden.
En soms moeten ze een beetje overtuigd worden, het leren te eten .
Want brok is altijd dezelfde voorgekauwde zooi, dag in, dag uit, het hele jaar door (ik moet er niet aan denken om een week steeds hetzelfde te eten, laat staan maanden achter elkaar, waarschijnlijk tot men dood gaat) en het wekt problemen in de hand.
Een stukje vis, kip of ander vlees waar ze lekker aan kunnen trekken en scheuren (ff keukendeur dicht doen of goed opletten zodat ze niet je hele huis mee door lopen en het uiteindelijk op je bank of bed of je stapel schone wasgoed opeten ), zo af en toe zorgt voor afwisseling in het eten, afwisseling in het koppie en voor plezier en vertier van baas en dier. Ook goed voor hun tanden trouwens.

Wat je ook zou kunnen doen is af en toe een dagje KVV, dat kun je compleet kopen bij een dierenwinkel of verkooppunt, naast de hondenversies heb je ook kattenversies.
Zelfs sommige brokkenfabrikanten raden aan om af en toe een dagje versvlees te geven en dat zegt al een boel mi.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:26

Heeft je dierenarts ook blaasgruisdieet van Hill's ? Het CD voer ? Van dit voer is namelijk ook blikvoer te krijgen. Zeker geen blikvoer uit de winkel geven, ook niet als erop staat dat het aan te bevelen is voor katten met blaasgruis !!!

Siggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:31

Citaat:
Ze zeggen bij 'normale' brokken ook dat je niks bij hoeft te voeren, omdat het voer zo 'gebalanceerd' is, dat het niet nodig is of uit balans raakt.
Misschien dat het niet hoeft, maar het mag wel , geen probleem.
Als jij er prettiger bij voelt om je katten wat afwisseling in het voer te geven, doen!

Dit zijn wel katten met blaasproblemen die dus zeker niet zomaar alles mogen eten.

Citaat:
Want brok is altijd dezelfde voorgekauwde zooi, dag in, dag uit, het hele jaar door (ik moet er niet aan denken om een week steeds hetzelfde te eten, laat staan maanden achter elkaar, waarschijnlijk tot men dood gaat) en het wekt problemen in de hand.

Vermenselijking van de kat !

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:40

Ik zou bij een kat met blaasgruisproblemen zeker niet zomaar dingen gaan geven maar er zijn genoeg dingen die je je katten wel kan geven.
Van royal canin Urinary heb je ook zakjes vlees in de smaken rund en kip en ook een soort pate met de smaak kip.
Ook is er van Trovet vlees in blikjes verkrijgbaar, heet ook asd.
En ook van trovet MPT snoepjes voor de kat met blaasgruisproblemen. Dus keuze genoeg.
Niet alle dierenartsen hebben dat op voorraad maar kunnen dat vast wel voor je bestellen.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:37

Siggy schreef:
Dit zijn wel katten met blaasproblemen die dus zeker niet zomaar alles mogen eten.

Misschien daarom de vraag welk soort blaasgruis?
Nu zijn het alleen nog maar algemene tips over wat je een kat kan geven.
Als je weet welk soort blaasgruis (bijv struviet of oxalaatgruis), kun je er verder op inspelen. Ook omdat je dan weet of de urine nou zuurder of nou juist niet moet.

Siggy schreef:
Vermenselijking van de kat !

Neen, een kat is een dier, om preciezer te zijn een carnivoor.
Voer ze dan ook als een kat ala een carnivoor zou ik zeggen (vers, afgewisseld, zonder allerlei conservering stoffen er door, etc etc).
En brokken horen daar dus niet in thuis (dat is juist vermenselijking, die brokken, blikvoer staat trouwens nog slechter bekend als brokken).
Van brokken komen vele problemen en blaasgruis is daar een mogelijkheid van.

Maargoed, dat is een ander onderwerp en daar lijkt mij de TS niet mee gebaat, dus als je hierover verder wilt gaan, kun je mij beter een pb sturen.
TS vroeg wat je ernaast kan geven aan vers, en daar heb ik wat algemene tips over gedaan.
Als ze de precieze kristallen weet, kun je er dieper op ingaan.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:50

Struviet is toch gewoon de algemene benaming voor blaasgruis...?

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:37

Quellian schreef:
Struviet is toch gewoon de algemene benaming voor blaasgruis...?

Nee , dat is een van de soorten gruis die er bestaan.
Komt volgens mij wel het vaakst voor.

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:51

Aangezien de katten urinary van royal canin te eten krijgen is het waarschijnlijk struviet en geen oxalaat omdat ze anders een andere dieetvoeding moeten krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:22

Huh bestaan er zakjes vlees van Royal Canin? Want als dat zo is wil ik dat wel kopen voor onze kat, voor 1x in de twee/ drie weken (vanwege voedselallergie).

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:06

Ja die zakjes voor voedingsallergie heten sensitivity control en die heb je in de smaken eend en kip. Je hebt ook kuipjes vlees daarvan.