Katje eet heel slecht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Katje eet heel slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:12

Mijn katje Luna eet al een paar dagen niet/nauwelijks. Er staat altijd een bakje brokjes voor haar klaar en normaal geef ik haar verspreid over de dag een lepeltje nat voer (in totaal een half bakje of 1 zakje per dag ).

Nu loopt er sinds een paar dagen een oude kat hier in huis rond. We hebben een kattenluik en die kat vind het hier blijkbaar gezellig. De brokjes die opgaan ben ik bang van dat die kat dat eet maar ben er dus niet zeker van of Luna er ook nog van eet. Als ik zie dat de kat er loop dan haal ik het uiteraard weg en zag ook dat die kat niet echt brokjes kan eten.

Vanmorgen heb ik nog vis voor Luna gekookt en gegeven toe at ze wel maar net zet ik haar een bakje voor en ze ruikt en loopt weg. Stukje kaas hoefde ze ook niet gisteravond

Ga morgen even naar de dierenwinkel wat andere merken voer halen voor het geval dat. En na het weekend naar de dierenarts als ik blijf twijfelen of eerder mocht ze ziek lijken natuurlijk.

Is dat stoppen met eten omdat ze ziek is of is ze boos/verdrietig omdat er een andere kat in huis loopt?

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:37

Let er wel goed op, want als een kat na 3 dagen nog niet eet, gaat de lever al aftakelen..

Dus als ze echt niet wil eten zou ik toch even naar de dierenarts gaan, als ze niet eten is er toch iets niet goed.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:13

Sommige katten zijn gevoelig voor stress en kunnen dan daardoor stoppen met eten. Misschien kun je vis voor hem koken, zijn de meeste katten gek op. Wij hebben ook een streskip die af en toe niet wil eten maar vis gaat er altijd in. (koolvis)

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 22:30

Dat heb ik vanmorgen en vanmiddag toevallig voor haar gemaakt koolvisfilet. Alleen vanmorgen at ze er van, wat ik vanmiddag heb klaargezet staat er nu nog.

wyona

Re: Katje eet heel slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:42

eet ze wel blik? zo ja zou je een lepeltje blik door de brokjes kunnen doen en dan water erbij. ff laten staan en dan geven. vaak eten ze dan wel omdat er een lekker luchtje vanaf komt en de brokjes zijn dan zacht dat vinden ze vaak ook prettig. hoe oud is je katje eigenlijk?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 23:19

Ze krijgt normaal zo'n whiskas maaltijdzakje maar die hoeft ze ook niet meer ga kijken of ik het morgen kan mengen en ga morgen ook even wat nieuwe merken uitproberen. Mijn katje is van augustus vorig jaar ze is nog heel klein en tenger (boerderijkatje).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:15

De reden waarom wij jarengeleden het kattenluikje weg hebben gemaakt...

Ik denk dat het gewoon stress is, maar het kan natuurlijk ook een lichamelijke oorzaak hebben, en dat die kat rond je uis gewoon puur toeval is op dit moment.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:30

ik ben zelf van voer verandert en ben hier enorm blij om! ze eten veel beter en het spugen is over (2 van de 4 katten deden dat) het voer is van quality and perfect. het is een voer zonder kleur, geur, smaak en conserveringsmiddelen en er zit iets in tegen blaasgruis. het kan vanaf kitten gegeven worden tot en met senior katten. ze zijn helemaal weg van deze brokjes. het is tevens een voer waar je niet veel van hoeft te geven. ik geef dit de hele dag door en mijn katten (op 1 na) zijn tonnetjerond. gewoon gezellige dikkertjes. ik weet dat dit voer niet overal verkrijgbaar is, maar je zou het kunnen informeren.
is de ontlasting wel goed? en plast ze goed? geen andere tekenen van ziekte?
bij ons in de buurt heerst momenteel niesziekte. ben nu 8 katten ertegen aan het prikken. ze waren er niet best aan toe. aten slecht, doffe vacht vieze neus en hadden het erg benauwd en natuurlijk veel niesen. jouw kat hoeft niet perse ziek te zijn hoor. het zijn vaak nogal kieskeurige beesten die snel hun neus ophalen voor bepaald eten. ook kan het zijn dat doordat die andere kat in huis rondloopt dat ze zich niet veilig genoeg voelt om te eten of dat de geur van die kat aan haar eten zit of etensbakje. meestal zijn de boerderij katten toch wat schuwer (ik heb er 3)
ik zou proberen om die andere kat buiten te houden en kijken of er dan iets verandert. hou ze in de gaten of ze niet uit gaat drogen. als ze na een dag of 4 nog niet eet of nauwelijks zou ik ff de da bellen. vol proppen met alleen maar lekkere dingen helpt vaak niet omdat ze dan het gewone voer helemaal niet meer willen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 19:19

Heb vandaag ander voer gehaald. Weet het merk even niet precies maar ook brokjes waar geen kunstmatige toevoegingen inzittten en 100% vlees of vis. Ook heb ik ze vandaag binnengehouden en zo die andere kat automatisch buiten. Heb ze vis gegeven mar dat wou ze niet, melk gegeven en daar begon ze aan maar stopte met drinken en ze heeft 1 theelepelje Sheba op veel te weinig dus. Hou ze morgen en overmorgen nog binnen kan ik ook haar ontlasting bekijken die doet ze namelijk nooit op de kattenbak. Vandaag is ze ook nog niet geweest. Bel maandagochtend meteen de da

Ze heeft verder geen tekenen van ziekte. Ze is ook netjes ingeent en ontwormt enzo. Alleen wat ik niet vertrouw is het feit dat ze normaal niet binnen te houden is (miauwen en rennen enzo) en nu legt ze zich nee bij het binnen zitten.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:27

is wel wijs om maandag de da te bellen als het nog zo is gouda. misschien gaat het van het weekend al wel beter en is het niet nodig. houd ze goed in de gaten dat ze niet uitdroogd als dat wel zo is eerder gaan!
ik wens je succes en beterschap met je katje.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:38

Ze heeft gisteravond 1 bakje Sheba gegeten en vandaag 2 theelepeltjes dus volgens mij gaat het al wat beter. Binnenhouden was geen succes ze wil namelijk niet meer op de kattenbak.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:55

geen 3e ooglid te zien? of er lustenloos uitzien?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:04

3e ooglid zie ik niet. Van het weekend was ze wel wat rustiger dan normaal. Normaal is ze binnen niet te houden. Gisteravond heeft ze heel de avond gespeeld volgens mijn vriend. Wel is ze meteen wat ingevallen bij haar heupen. Kijk het nog even aan want ze eet nog niet genoeg, misschien als ze weer gewoon buiten gaat spelen dat ze dan wel meer gaat eten weer.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:23

Zou toch voor de zekerheid even naar de DA gaan en evt bloed laten afnemen.

Wij hebben pas een kat moeten laten inslapen die FIP had, dit begint met mindere eetlust, lusteloosheid en uiteindelijk tast het de ingewanden aan. Ik zeg niet dat je kat dit heeft natuurlijk (elke kat heeft wel eens dagen dat ie wat minder trek heeft etc) maar sinds het laten inslapen van die kat zijn we met de andere toch wel een stuk voorzichtiger geworden. Zou voor de zekerheid even langs gaan.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:34

Bedankt voor de waarschuwing. Ga het er vanavond met mijn vriend even over hebben en ga dan misschien vanavond wel even naar het inloopspreekuur.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:55

Hoe oud is ze? Als ze een kleine kitten is, zou ik er zeker extra voorzichtig mee zijn. Maar dat had je vast zelf ook wel bedacht

Veel sterkte in ieder geval...Hou je ons op de hoogte?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:53

gouda schreef:
Bedankt voor de waarschuwing. Ga het er vanavond met mijn vriend even over hebben en ga dan misschien vanavond wel even naar het inloopspreekuur.

Laat even weten hoe het gegaan is!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:47

het is nu maandag avond hoe is het nu met je katje?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:13

ZE EET WEER!!!!!

Heb gister met de boodschappen nog een ander merk kattenvoer gehaald (Purina One) en dat ging er snel in . Ook heb ik van die dure kuipjes Sheba gekocht van € 0.99 per stuk en daar at ze ook van. Gekke kat waarom ze in ene haar oude voer, melk e.d. niet meer hoefde weet ik niet maar gelukkig is ze weer de oude.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:17

Tja ze zijn kieskeurig he.

Purina is volgens mij ook wel goed voer waar je (dacht ik) ook geen blikvoer bij hoeft te gebruiken. Als ze dan nu ook nog laat staan kun je misschien overgan op Royal Canin, dat is echt super voer.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:30

Blikvoer is alleen voor het lekkere, er zit weinig voedingswaarde in, en vooral heel veel water.
Purina is een goed voer, ik heb het ook een tijdje gevoerd. Het is alleen lang niet zo goed als een premiumvoer, zoals bijv Royal Canin. Hier zit namelijk geen zoutlaagje om de brokken, maar een vetlaagje. Het zoutlaagje zorgt makkelijk voor blaasgruis.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:35

Zat ik eerst ook aan te denken aan het Royal Canin voer maar dacht probeer dit eerst even kan het gewoon bij de AH meenemen met de boodschappen. Lust ze dit niet dan kan het nog een stapje duurder iig. Weet dat je naast goed hardvoer geen nat voer hoeft te geven maar vind het altijd zo leuk om te geven Ze krijgt nooit meer dan 1 klein kuipje op een dag.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:36

gelukkig gouda dat je katje nu weer eet.
ik blijf bij mijn oude voer quality&perfect. is egt een hoogwaardig voer en er zit ook iets in tegen blaasgruis. is geschikt voor kittens tot senior. er zitten ook geen geur,kleur, smaak en conserveringsmiddelen in dus puur natuur. beter kan je niet hebben lijkt mij.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:39

Ik had ook een proefpakje natuurlijk voer gekregen: Biofood. Echter ze at er niet van.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:43

hahaha wat een kieskeurig beestje heb jij zeg. agja het belangrijkste is dat ze weer eet toch?