Koningspython

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

Koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 18:40

Een goede vriend heeft 3 koningpythons en boa constrictor te koop en zijn ontzettend lieve beestjes.
Ik en mijn vriend zitten er nu sterk over na te denken om twee koningpythons te nemen.
Iemand ervaring met deze slangen?

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:02

laat je goed informeren voor dat je een reptiel aanschaf. Het zijn geen kroelbeesten net als honden en katten.

s6 ermee

Douni

Re: Koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 19:08

Nee, dat weet ik. Ik heb al heel wat informatie over de dieren zelf, maar ik wil graag wat ervaringen horen van andere mensen.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:58

Hmm.. volgens mij zijn slangen bij bokt niet erg populair

Keet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:02

kijk eens in het terratopic in de huiskamer
er zijn best veel reptielen liefhebbers

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:04

Geweldige beesten heb er zelf ook 2! de ene is wat bangig en rold zich dan ook op om daarna wel gewoon in beweging te komen ende ander is helemaal super!!!

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:06

Angelstears schreef:
kijk eens in het terratopic in de huiskamer
er zijn best veel reptielen liefhebbers

Oke dank je wel, ik wist niet dat daar een topic over liep!

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:07

Lydian schreef:
Geweldige beesten heb er zelf ook 2! de ene is wat bangig en rold zich dan ook op om daarna wel gewoon in beweging te komen ende ander is helemaal super!!!

De twee slangen die wij op het oog hebben, zijn helemaal niet bang en vinden het zelfs heel interessant. Had er de eerste 10 minuten wel ff moeilijk mee om een slang vast te houden. Het blijft toch een slang. Maar ze zijn echt superlief!

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:07

Je hebt PB

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:10

Wij hebben er 3, een "setje" en een wat jongere.
Soms kruipt 1 van de slangen bij ons in het shirt en blijft daar de hele avond zitten, de kinderen kunnen er ook goed mee overweg.
Het zijn heel rustige slangen die als ze eenmaal gewend zijn aan het oppakken ook de omgeving wel gaan verkennen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TNFGGSRD
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OIJ7RQZR

Oja, ik ben er 1 keer door gebeten en dat voelde niet erger dan een speldeprik, schrok meer van de klap van de kop dan dat ik wat voelde.
Mijn vriend heeft een keer een "liefdesbeet" gehad, dat was dus alleen maar de tik zonder dat de tanden gebruikt werden.
Dit was toen we het vrouwtje net hadden(de andere 2 zijn mannen).

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:57

Over het algemeen bijten ze niet echt toch? Ze zijn heel rustig en worden niet gigantisch. Mijn vriend wilde eerst een boa constrictor, maar dat is mij iets te groot!

Geef je ze ook muizen of wat anders?

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:33

De andere 2 hebben nog nooit gebeten, het vrouwtje was in het begin wat feller.
We geven ze muizen en ratten.
Wel moet je in de gaten houden dat ze geen parasieten hebben, die kun je of zo zien zitten(zwarte vlekjes tussen de schubben) of ze lopen er overheen(en die zie je wel, vooral als je in het donker met een zaklamp op de slang schijnt).
Verder kan een slang ook wormen hebben of ziektes van de voederdieren overnemen, dus alleen speciaal als voer gefokte dieren nemen.
Euhm, toen wist ik even niks meer

Manon_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:37

Vet zeg dat je ze houd.
Ik vind slangen op fotos niet eng maar om zelf vast te houden..
Brrrr !

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:31

Hier wat ik weet van Pythons in vergelijking met een Boa Constrictor:
- Pythons worden veel en veel groter dan Boa's
- Pythons zijn in het algemeen feller dan Boa's, en zullen dan ook eerder geneigd zijn zich te "vergissen" en je hand aanzien voor een prooidier.

Weet niet of je het al in het terra topic hebt gelezen, maar ik raad een Python niet aan beginners slang. Dan zou je toch beter kunnen kijken naar een Korenslang of en Kousenband slang. Kousenband slangen heb ik zelf weinig ervaring mee, maar van de Korenslang weet ik dat ze gewoon heel makkelijk in de omgang zijn. Deze dieren hoeven ook zeker niet te duur te zijn, dus voor de prijs hoef je het niet te laten.

Nog even wat dingen op een rij die je je moet realiseren voor je met een slang en laat staan met een Python begint:
- Je moet een goed verwarmd terrarium hebben. Pythons kunnen al gauw een paar meter lang worden, dus je hebt een groot en ruim terrarium nodig. Tevens moet dit terrarium ook nog goed verwarmd worden.
- Je slang moet natuurlijk eten. Nu kun je hem levend voer geven, maar dat wordt zeer afgeraden. Dus dan ga je diepvries dieren (bv. ratten) voeren. Hou er dus rekening mee dat je dan diepvries dieren in je vriezer hebt liggen, en dat je ze in warm water moet laten ontdooien.

Heb eigelijk maar 1 tip, denk er heel goed overna!
Groetjes Wendy

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 22:01

Voor zover ik mijn boekjes heb gelezen is een koningspython heel rustig in omgang(ik ben toch niet van plan om ze veel uit het terrarium halen) en worden ze niet groter als 1.50m.
Maar het kan ook mis zijn, daarom vraag ik ook jullie ervaringen!

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:12

Ik heb zelf geen ervaring met de koningspython, en sprak dan ook even over de python in het algemeen. Het zou opzich ook wel kunnen, maar dan moet je dus wel goed bedenken wat er allemaal bij komt kijken. Groot terrarium, voedseldieren enzo.
Weet niet of je deze site al kende:
http://www.xs4all.nl/~furby/koning.html

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:14

Geef een hoog terrarium, minstens 120x60x60 cm, met gevorkte dikke klimtakken. Zorg voor een temperatuur van 27° C en onder de spots 33°C, ´s nachts 20-25°C met bijvoorbeeld bodemverwarming. Verwarm het watergedeelte tot 25°C. Creëer een vrij hoge RV ongeveer 75-85%, maar maak ok minimaal één droge plek (bijvoorbeeld onder de spot). Sproei elke 2 à 3 dagen. Koningspythons geven de voorkeur aan schuilplaatsen met een opening aan de bovenkant.
Ook een duidelijk stukje van de site: http://www.teriguana.nl/view.php?id=31

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:23

ik heb er ook 2 ik vind ze prachtig om heen te kijken en klimmen indd zeer hoog ik hoor ze regelmatig bonken het zijn vrij actieve beestjes wat wel zeer stressgevoelig zijn dus je kunt er niet constant mee gaan rond sjouwen

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 22:25

We zijn er ook nog goed over aan het denken. We hebben in elk geval veel plek voor ze. 4x4m en ongeveer een halve meter breed. Ook de benodigheden kopen is geen probleem. Het gaat meer om de slangen zelf, dat we niet later denken van: waarom hebben we dit gedaan?
Dat zou ook niet eerlijk zijn tegenover de slangen. Daarom zoveel informatie en ervaringen inwinnen.
Bedankt voor de site!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:25

en by the way koningspythons worden maximaal 180 lang tygerpythons worden weer een meter of 5 dus als je meer wil weten kun je me een pb sturen

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:39

Ik heb al vijf jaar een koningspython. Deze worden idd maar 1,50 meter. De mijne zelfs maar 1,30, deze is een mannetje en dus iets kleiner. Zeer zelden worden ze 1,80m.
Agressief zijn ze zeker niet. Ze rollen zich liever op, of gaan de andere kant op als iets ze niet naar hun zin is. Je kan ze niet vergelijken met het wijdverspreide veralgemeende beeld van 'een python'... Je kan het evengoed hebben over een paard als je het over een shire hebt of over een shetlander. Een netpython is wel wat anders dan een koningspython maar het is een python. What 's in a name?

Een vraagje; waarom 2? In wezen leven ze solitair. Vaak brengt een soortgenootje enkel wat meer stress en in de slechtste gevallen willen ze dan niet meer eten. Tijdens voeden kan het soms ook wel eens een probleem geven als ze beiden achter een prooi gaan.

Uit ervaring weet ik dat een koningspython zeer mak is maar dat velen daaruit besluiten dat ze ook graag uit hun terrarium genomen worden, wat niet echt zo is, ze verweren zich echter niet.

Ik denk dat het enige wat je dient te overwegen het volgende is: ben je bereid ze te voederen? Sommigen vinden het doden van muisjes zielig. Sommige koningspythons zijn moeilijke eters, vooral als ze jong zijn. Dan moet je vaak experimenteren met andere voederdieren en overstappen op meer schattige voederdieren zoals hamsters en gerbils.

Nog een goede tip: Koop enkel nakweek. Ik heb zonder ik het wist een farm bred gekocht. Deze zijn meestal ongezond. Ik heb veel tijd en moeite moeten investeren om hem te domesticeren. Een nakweek eet beter, is sterker kwestie van immuniteit en veel rustiger.

Als je vragen hebt; shoot

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:11

Ik voer al jaren levend, zou niet weten wat er mis mee is.
Dood voer eten ze zelfs niet, niet gewend waarschijnlijk.
2 omdat het een koppel is wat ook altijd bij elkaar ligt, in principe zijn ze solitair maar die bij mij zoeken elkaar toch echt op.
Het andere mannetje is jonger(en dus kleiner) en zit apart.
Voeren doen we in een hoge plastic bak omdat je dan het risico van ingeslikt bodemmateriaal niet hebt, dus 1 voor 1.
Die farm bred hebben wij ook, het vrouwtje, en daarom was ze heel onrustig.
Veel littekens maar die zijn nu al ver weg, dit beestje is naar ons gekomen omdat haar hoofd er bijna af lag en ze niet at.
We hebben idd eerst hamsters moeten voeren eer ze wat anders ging eten.
Als een python echt niet wil eten kun je besluiten om te dwangvoeren, dit moet je niet zomaar zelf doen maar overlaten aan iemand die er ervaring mee heeft( en daar kun je het dan weer wel van leren).

Hier kruipen zelf in je trui als je bezig bent in het terrarium, dus ik neem aan dat ze het dan niet erg vinden om in je shirt te hangen.
Na een tijdje gaan ze vanzelf bewegen en laat ik ze zelf weer het terrarium in gaan.
Natuurlijk worden ze ook wel eens opgepakt maar niet continu.

De grootste hier is nu zo'n 1m60, als je veel voert groeien ze sneller maar sterven ook eerder.
Regelmatig en matig voeren is dus het beste.
Overigens heb ik begrepen dat "het mannetje is kleiner dan het vrouwtje" niet opgaat voor de balpython.

Verder heb ik ook gemerkt dat er veel mensen zijn die er een hebben maar er toch allemaal anders mee omgaan, het beste kun je het advies aannemen van iemand die zo'n beest al jaren goed gezond in leven heeft gehouden.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:33

indd ga er zelf mee experimenteren echter het verhaal achter de farmbreed klopt niet zo ik heb 1 frambreed en die eet wel goed hij is van dit jaar en is totaal geen nerveuse die nakweek van mij (vrouw) die is wel nerveus en AT moeilijk nu eet ze tamelijk goed en regelmatig.
Het is echt de 1 ne voor de andere slang in gedrag en hanteren.
ik geef je 1 tip als je ze wel koopt dan laat ze eerste 2 weken in hun terrarium op rust komen en eraan wennen anders kunnen ze nog wel eens in hongerstaking gaan
hier vind je ook veel info
www.slangen.pagina.nl

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:42

Bij mij kun je ook alleen nog maar aan de littekens zien welke het is hoor, het gedrag is nu zelfs andersom.
Mannetje is veel feller op eten e.d.
Het zijn geen moeilijke slangen en al eten ze een half jaar niet, zolang ze niet uitdrogen kunnen ze dat wel hebben.
Wel moet je het aan blijven bieden en als ze dood niet willen toch eens proberen of ze levend wel pakken.
Maar je hoeft dus niet meteen in paniek te raken als ze een maand er geen zin in hebben, vooral in de wintermaanden willen ze nog wel eens minderen, dus na een half jaar of uitdroging pas panieken.
Maar als ze nu al bij iemand zitten kan die persoon vast wel vertellen wat hun routine nu is, ik neem aan dat ze daar nu goed eten.

Andere naam is de Python Regius, misschien wist je het al zoniet dan zoekt het gemakkelijker.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 23:53

Dank jullie wel, ben al weer heel wat wijzer!