konijn tam maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy92

konijn tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 17:12

hoi hoi

mijn konijn is+/- 3 jaar en niet tam

en als ik hem nu wil aaien/pakken kan ik het 1 aai over zijn kop geven en dan rent die weg. of soms gromte die en slaat die met zijn voorpoten.

dus nu vraag ik me af of ik hem nog tam kan maken??

en als je hem nog tam kan maken,hoe kan je dat dan het beste doen?

alvast bedankt

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 17:35

niemand?:(

puccalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:39

Is het een mannetjes of een vrouwtjeskonijn, mannetjes hebben een veel feller karakter dan vrouwtjes, vrouwtjes zijn meestal wat rustiger en liever. Maar tips om je konijn tam te krijgen zijn gewoon elke dag aandacht geven, dus optillen, uit het hok halen en aaien en zorgen dat hij veel in handen komt.

_Mel

Re: konijn tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:41

Hoihoi,
Mijn konijnen zijn nu ongeveer 5 maanden oud, en die zijn in 1 week van wild konijn echt een schootkonijn geworden.
Ik denk dat het gewoon nog kan hoor.
Mij is het gelukt door elke dag een paar keer rustig op te pakken en als ik hun dan op mijn schoot had gewoon een wortel of iets lekkers te geven. ( belonen )
Ik zou het ook zou proberen en als ze aan het begin nogal krabt trek je gewoon handschoenen aan.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 17:45

dat is het em juist ik weet niet of het een mannetje of vrouwtje is..
en als ik hem oppak dat begint die heel hard met zijn poten de trappen enzo. dan kan je hem haast niet houden,(wat kan je daartegen doen,,gewoon blijven vasthouden als die zo wild doet?)

puccalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:48

Idd, gewoon vasthouden en handschoenen aandoen anders haalt hij je hele handen open, mijn mannetjes konijn van 6 maanden spartelt soms ook flink tegen maar dan houd ik hem gewoon vast.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 17:51

oke ik ga het direct morgen proberen(hier is het nu al donker buiten dus daarom doe ik het morgen)

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:53

als je wilt weten of het mannetje of vrouwtje is.. ( bij de mijne is dat ook gedaan toen ik ze kocht ) moet je het spleetje strak trekken. bij een vent komt er een pikkie uit en bij een vrouwtje niet !! succes

puccalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:55

Oke nou in ieder geval heel veel succes met je wilde konijn
Ben wel benieuwd of het nou een mannetje of vrouwtje is, laat je het wel even weten.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 18:03

jawh ik laat het weten(als het me lukt)

ikamanda19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:09

Om je konijn tam te krijgen kan he hem het beste zo vaak mogelijk uit z'n hok laten en er flink veel mee knuffelen, zo heb je hem in een mum van tijd super tam

Bohjal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:12

Juist NIET je konijn oppakken en tegen zijn wil vasthouden!! De meeste konijnen houden er helemaal niet van om opgepakt te worden en als je hem dan toch steeds pakt, wordt hij alleen banger en heb je daarnaast kans dat hij zo tegenspartelt, dat hij valt en iets breekt (zo heeft iemand ook ooit eens een van mijn konijnen laten vallen met als gevolg een nare gebroken poot en fikse dierenartsrekeningen).

Laat hem in zijn waarde en gun hem de ruimte en tijd om jou op te zoeken in plaats van dat je hem iets opdringt. Laat hem los lopen in een niet al te grote ruimte en ga er zelf bij zitten. Wat lekkers erbij pakken werkt ook goed, zoals een blaadje witlof of andijvie. Hij komt je dan vanzelf wel opzoeken om te eten. Misschien wil hij zelfs uit je hand eten. Doe dit gewoon regelmatig, laat hem naar jou toekomen en aan je snuffelen. Als hij het toelaat, aai hem dan rustig. Zo leert hij jou vertrouwen. Kortom, laat het initiatief bij hem en accepteer dat hij niet wil worden opgepakt.

Mango_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:13

puccalover schreef:
Is het een mannetjes of een vrouwtjeskonijn, mannetjes hebben een veel feller karakter dan vrouwtjes, vrouwtjes zijn meestal wat rustiger en liever. Maar tips om je konijn tam te krijgen zijn gewoon elke dag aandacht geven, dus optillen, uit het hok halen en aaien en zorgen dat hij veel in handen komt.

Gecastreerde mannentjes zijn juist liever dan vrouwtjes, omdat vrouwtjes in het voorjaar graag kindjes willen krijgen en dan willen ze met rust gelaten worden en dan worden ze chagarijnig

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:40

Sluit me aan bij Bohjal, laat je konijn voorzichzelf uitzoeken wat hij leuk vind en niet. Begin met voeren uit de hand, tot je eens kunt strelen zonder hij wegloopt. Als dat pas goed gaat kan je eens voorzichtig gaan vasthouden. succes!

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 17:07

dankje ik denk dat ik de manier van Bohjal maar gebruik.(en Astragirl).maar hoe bedoelen jullie uit je hand eten..een wortel vasthouden en dat hij die dan eet)dat doet die al wel een beetje)..of bedoelen jullie,, brokjes op je hand leggen en dat die die opeet..??

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:13

je moet je konijn zeker niet oppakken ga rustig tegen hem/haar praten en geef wat lekker je moet wel geduld hebben als je heel lang tegen je konijn praat(wel lief praten natuurlijk ) dan komt hij vanzelf naar je toe na 2 weken ong (ligt eraan hoe wild hij is) dan komt hij vanzelf wel naar je toe en kun je hem voorzichtig oppakken het is handiger als je dicht bij het hok gaat zitten als hij druk begint te worden kun je hem snel in het hok doen k heb dit zelf ook met mijn konijn gedaan k kreeg een konijn en die was 3 jaar oud en heel wild (werd nooit wat mee gedaan ) k hoop dat je heer wat aan hebt succes verder met je konijn

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:38

manniejJ schreef:
dankje ik denk dat ik de manier van Bohjal maar gebruik.(en Astragirl).maar hoe bedoelen jullie uit je hand eten..een wortel vasthouden en dat hij die dan eet)dat doet die al wel een beetje)..of bedoelen jullie,, brokjes op je hand leggen en dat die die opeet..??

Ja, je gaat gewoon rusitg voor zijn hok zitten of liggen en geen bruuske bewegingen maken. Het beste gaat het eigenlijk als ze vrij mogen rondlopen, als ze honger krijgen komen ze altijd naar je toe dan. Je roept zijn naam en legt je hand plat en friemelt een beetje met het eten, niet dwingen. Je kan prima een wortel of brokjes gebruiken, maar maak dan wel dat het voer niet zomaar ergens in zijn hok ligt om het zo te zeggen. Hij moet naar jou intresse krijgen. En dan als het goed gaat je 2de hand ernaast leggen en een beetje hoger tot je zijn rug kan aanraken en aaien. Je moet dit wel geneog herhalen en zorgen dat niet iemand anders hem begint op te pakken of te jagen ofzo.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 11:18

als ik het probeer gaat die heel hard knorre/gromme

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:56

tip wat ik bij mijn konijn heb gedaan:
In een ren zetten ofo en er zelf bij blijven zitten net zolang tot hij bij je komt en dan voorzichtig aaien, laat hij dit niet toe of rent hij weg, hand terug trekken en weer verder rustig blijven zitten dit vaak doen en komt het vanzelf goed.
Het kan ook zijn dat je konijn in een te klein hok zit of te weinig plaats heeft om te rennen. zo hebben wij 2 konijnen in een hok gehad (wat eigenlijk wel groot genoeg was) maar ze vilen gewoon aan, ren erbij gemaakt en ze waren zo tam als wat.

succes ermee,
en het konijn niet al te vaak oppakken want dat vinden ze niet leuk ..

wyona

Re: konijn tam maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:28

heb je dit konijn net en weet je er iets meer van? op die leeftijd kan je makkelijk zien of het een mannetje of vrouwtje is. een ventje heeft er een paar grote knikkers onder hangen of hij moet gecastreerd zijn
(daarom vroeg ik of je er meer van weet)
als je konijn gaat gromme naar je dan wilt tie zijn territorium verdedigen dus zijn hok. trekt tie wel eens zijn vacht eruit? bijt tie ook?
het keihard stampen met de achterpoten houd in dat er gevaar dreigd of ze eigen niet veilig voelt.
als je bang bent dat je hem laat vallen kan je hem het beste bij zijn nekvel pakken en met je andere hand de billen ondersteunen. dat kan tie je ook niet krabben. dit doet geen pijn en kan ook geen kwaad. . ten alle tijden goed tegen je aanhouden als je hem uit zijn hok hebt gepakt. als tie niet op je schoot wilt blijven zitten en wild doet probeer hem eens op zijn rug te leggen. dit kalmeerd.
succes.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:35

Volgens mij wordt het wel steeds moeilijker, hoe ouder ze worden. Mijn konijn is ruim 2 jaar, maar ik heb m als jonkie gekregen. Hij is nooit bang geweest. En ik heb nooit wat gedwongen (en ik dwing nogsteeds niets), dat lijkt me niet goed voor een bang konijn. Ik laat m vaak los lopen en in het begin ging ik dan altijd op de grond liggen, dan kwam hij naar mij toen en sprong over me heen, ging over mijn benen lopen, ging op mijn buik liggen, met mijn haar vechten. En zo is hij zo tam geworden. Nu komt hij regelmatig 's avonds bij me liggen op de bank, onder een fleeceplaid. Maar dat doet hij alleen als er niemand anders is. Als alles rustig is voelt hij zich op zijn gemak, als ik een huis vol visite heb is hij ook niet bang, maar hij gaat niet even ergens relaxed liggen, hij blijft op zijn hoede. Ik heb trouwens wel een mannetje.

ceciel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:54

hoe ouder je konijn is hoe minder tam je het krijgt, als ze jong zijn snappen ze alles beter en raken ze eraan gewend..
ons konijn is een mannetje en zelf hebben we 4 paarden...
als ik in de stal bezig ben mag de konijn rondhuppelen in de paardenstal/paardenbox en dan kan die even zijn energie uitleven!

ceciel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:00

Hooii

Het helpt wel als je konijn even eruit kan, hij zit niet op zijn eigen grondje en heeft wat anders te zien...
ons konijn graaft en doet in de paardenstal, springt knetterhoog en maakt vaage hooge sprongen.
dat komt puur omdat het een mannetje is en hij moet gewoon ff zijn energie kwijtraken..
meestal is dat ongeveer een half uurtje en dan is het weer genoeg!
hij zit dan helemaal buitenadem in z'n hokje in het stro.
hij staat namelijk in de paardenstal (soort zadelkamer).

Ook is het daar lekker warm en in de wintermaanden heeft hij geen last van regen of sneeuw..!

majijke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:13

puccalover schreef:
mannetjes hebben een veel feller karakter dan vrouwtjes, vrouwtjes zijn meestal wat rustiger en liever.

Is mijns inziens niet waar. Voedsters (vrouwtjes) zijn vaak meer op hun terratorium gefocust, en zullen dus eerder grommen, of op je handen springen als rammelaars. (mannen) Die zijn vaak vriendelijker en makkelijker in de omgang.

Maar die van mij is ook een vrouwtje, en ook niet altijd even gezellig. Als ik in het stro friemel, valt ze me ook gerust aan. Dan krijgt ze een klein tikje tegen haar hoofd. Wat pakken betreft, probeer haar anders van achteren te benaderen, en goed in te sluiten met beide handen. Twijfel niet, dat is wel moeilijk hoor, want ze kunnen je gewoon laten schrikken!

Veel succes ermee!

Ferroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:26

Op zich is ook een oud konijn nog tam te krijgen met veel liefde en geduld, ik heb een konijn van ong. 5 jaar gevonden een jaartje geleden en die is nu super mak en lief