Kat met klitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_isaatje_

Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 20:53

Hallo,
Onze kat (van 7 jaar) heeft de laatste jaren heel erg last van klitten. Echt heel erg. Het zit vooral op zijn kont en achterpoten (hij heeft het niet op zijn buik).

We zijn vorig jaar ermee naar dierenarts geweest en die heeft een heel stuk van zijn vacht eraf geschoren. Toen is het haar daarna weer aangegroeid en we hebben het wel bij gehouden met kammen, maar blijkbaar niet genoeg, want nu zit hij weer helemaal onder de klitten.

Heeft iemand tips of zelf ook een kat met dit probleem, ik hoor het graag..

M_en_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:14

hoi
mijn kat had ook altijd klitten
en ik knipte eerst altijd zelf de klitten weg maar daar werd het ook niet echt beter van
en ik heb hen in april helemaal kaal laten scheren
en toen van het begin af aan helemaal iedere dag geborsteld en iedere dag goed na gekeken voor het borstelen af hij ergens klitten had
en nu gaat het echt heel goed hij krijgt van mij ook maar 1 soort voer en daar reageert hij heel erg goed op en ik wil zelf nou een trimsalon voor katten beginnen omdat ik weet hoe erg het is om een kat te hebben met klitten
en ik heb me kat laten scheren bij een trimsalon
als je nog meer tipt of info wilt geef maar een gil
groetjes mary

ellepel

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:16

koop een tondeuze bij de blokker ofzo, kost maar 10 euro ofzo en scheer gewoon het dier op die plekken kort.

ook kun je de antiklit spray voor de paardenstaart gebruiken, beetje op je handen spuiten en goe de vacht mee inwrijven.

M_en_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:19

als ik me kat was doe ik eerst kattenshampoo en dan die ik gewoon goedkope cremspoeling er daar werkt ook en word die ook lekker zacht van

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:24

Als je kat nu klitten heeft, dan heb je toch niet goed genoeg gekamd. Om een kat klitvrij te houden moet je zo vaak kammen als dat nodig is om te voorkomen dat er klitten ontstaan. Dus begin je met elke dag te kammen. Vind je dan nooit klitten, dan kun je proberen om om de dag te kammen, of om de twee dagen etc. etc. Zo kun je uitvinden wat de beste kamfrequentie is voor jouw kat.
Laat de kat het kammen goed toe? Dan kun je nu nog proberen om de klitten er uit te kammen met behulp van een haarverzorgingsproduct zoals bijvoorbeeld Schwarzkopf Hairrepair. Wel daarna uitspoelen. Of je kunt de kat wassen en daarna in een cremespoeling zetten. Dan uitkammen en pas daarna de cremespoeling uitspoelen. Wel een shampoo gebruiken die geschikt is voor katten zodat de zuurgraad van de huid niet wordt aangetast.
Krijg je de klitten er niet meer uit of werkt de kat niet mee, dan is de tondeuse helaas de enige oplossing. Je kunt dat ook bij een trimsalon laten doen i.p.v. bij de dierenarts.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:53

goed voer wilt ook wel eens goed helpen

Manon_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:18

Ik denk dat je hem misschien wat kan bijknippen?
De klitten kan weg knippen en misschien een soort middel kopen voor de vacht van een kat, weet niet of het bestaat ?

M_en_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:22

ik heb ook me kat jaren bij geknipt en daar werd het niet beter van eignelijk alleen maar erger

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 11:03

bedankt voor de tips!

Kammen werkt nu echt niet meer want het doet best pijn bij hem omdat de klitten heel dicht op de huid zitten. Ik kan hem wel proberen te wassen en anders laat ik de klitten er nog even in zitten en scheer ik hem in de lente pas, anders krijgt hij het zo koud

in ieder geval bedankt!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:27

Ik zou nu ook scheren, en dan echt zorgvuldig de vacht blijven kammen, dan komen er geen klitten in!

swoeky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:06

sorry hoor, maar je laat je kat nu toch niet tot de lente wachten met zijn klitten, stel jij je eens voor dat je een grote klit in je haar hebt en die word niet weggehaald, ik denk niet dat je dat prettig vind, gewoon scheren nu, en bij houden. en dan gebruik je idd ook maar anti klit spray voor paarden. doe ik bij die van ons ook een gaat super. elke dag borstelen en af en toe spul erin en nooit last van klitten

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:48

swoeky schreef:
sorry hoor, maar je laat je kat nu toch niet tot de lente wachten met zijn klitten, stel jij je eens voor dat je een grote klit in je haar hebt en die word niet weggehaald, ik denk niet dat je dat prettig vind, gewoon scheren nu, en bij houden. en dan gebruik je idd ook maar anti klit spray voor paarden. doe ik bij die van ons ook een gaat super. elke dag borstelen en af en toe spul erin en nooit last van klitten

maar volgens mij als je hem nu scheert dan krijgt hij het heel koud en als je dat als mens zou hebben zou je gewoon een muts opzetten of zoals bij paarden een deken. Dit kan een poes niet, en hoe mijn kat er nu uitziet ziet hij dr niet uit alsof hij pijn heeft. Ik heb nu dus de meeste klitten eruit gehaald met antiklitspray en die andere scheer ik er uit als het weer warmer wordt.

swoeky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:57

als je ze te lang laat zitten heb je kans dat het gaat vilten en dat het helemaal vast gaat zitten in de huid. en je kan het best wel scheren, gewoon niet op de kortste stand, word hij niet helemaal kaal.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:01

hmm oke..
maar volgens mij zitten de klitten al best dicht op zijn huid.. en ik vind het een beetje eng om te scheren (straks doe ik het fout..) dus ik ga het mijn vader maar laten doen..

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:05

Pnze kat had ook regelmatig last van klitten, de meeste kon ik wel wegknippen. Nadat ik ben overgestapt op een ander voer, werd het ook stukken beter. Maar ik heb haar 1x bij de DA laten scheren, tenminste dat was de bedoeling, uiteindelijk heeft de DA haar kunnen plukken omdat ze toch onder zeil was. Nadien een pijnstiller gekregen en mevrouw was veel beter te passen. Onder de klitten gaat het broeien en trekken.

Nadat ze vakkundig onder handen is genomen en ander voer kreeg, was het altijd beheersbaar. Ik voerde Meracat.

Ben wel benieuwd wat anderen aan hun langharige katten voeren.

@-isaatje- even langs de DA pilletje ophalen om de kat een beetje te versuffen, kattenhuid is heel teer, of breng haar gewoon even naar de DA en laat het daar doen.

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:07

Mijn kat (halve pers, dus redelijk lang haar) kreeg na een verandering van voer ook opeens klitten. Ik kam haar regelmatig, maar zeker niet dagelijks. In 5 jaar tijd heeft ze nergens last van gehad, maar nu kreeg ze ineens schilfers in haar vacht en klitten op haar achterhand/kont. Ik ben weer op mijn oude voer overgestapt (Royal Canin) en heb ik etappes de klitten eruit gekamd. Kat stevig vasthouden, het liefst iemand extra om dat te doen en dan de ander kammen. Voorzichtig kijken of je de klitten eruit kan krijgen en niet te lang door gaan. Scheren is natuurlijk een stuk makkelijker.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:11

gaat het om een langharige kat?
dan kan van royal canin het speciale perzen of main coon voer goed helpen
cremespoeling NOIT gebruiken op een kat, hier kan de vacht vet van worden, en een kat wast zich en de cremespoeling kan giftig zijn !!!!!
speciale kattenshampoo helpt niet tegen klitten als de kliten er al zijn.
scheren en binnenhouden voor de kou is een goede optie.
mocht hij of zij het binnen ook koud hebben dan helpt een afgeknipte sok met gaatjes voor de pootjes ok tegen de kou.

paarden antiklit is een goede aanrader, deze is niet giftig als ie word opgelikt.
wel even goed nalezen in de bijsluiter, goedkopere antiklitmiddelen zijn soms wel schadelijk.
niet te vaan inspuiten, want dan kan het ook schadelijk worden.

ik heb zelf verschillende rassen katten in huis, waaronder langharigen. en goed voer en elke week borstelen is meer dan voldoende.
ik heb 3 boskatkaters en die zitten vol in de vacht nu en eens per week borstelen volstaat,
met perzen is het anders,die moeten vaker worden geborsteld
wast ze zichzelf nog wel goed?
doet ze dit niet, dan is elke dag borstelen een must,. want een vuile vacht gaat klitten !

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:18

_isaatje_ schreef:
hmm oke..
maar volgens mij zitten de klitten al best dicht op zijn huid.. en ik vind het een beetje eng om te scheren (straks doe ik het fout..) dus ik ga het mijn vader maar laten doen..

kijk dan zou ik dus zeker niet wachten totdat het warmer word. die huid gaat helemaal strak staan dan. laat het idd je pa doen of anders ff naar de DA, als je het zelf doet zorg wel voor een goede tondeuse.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:35

dit is de kat waar het om gaat:
Afbeelding
helemaal niet langharig dus..

voer zal ik eens naar kijken, hij krijgt nu volgens mij dieetbrokjes van royal canin.. maar volgens mij hebben we die al best lang en de klitten zijn er sinds vorige winter (wel weg geweest hoor, toen geschoren door de dierenarts en nu zijn ze weer terug)

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:43

Bij die van mij begon het klitten ook toen ik het light voer van Royal Canin voerde. De vertering van dat spul is bij mijn kat duidelijk niet optimaal. Nu zit ze weer op de Indoor en gaat het uitstekend. Vraag je dierenwinkel ook eens om advies anders.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:04

waar zitten de klitten dan? Zie het niet op de foto.

Wij hebben een pers gehad, piste zichzelf onder en kreeg door de natte vieze vacht veel gore klitten. Kaal laten scheren en daarna veel gewassen met haar korte vachtje. Helaas is de reden van het plassen de bekende Persennierziekte en is ze niet meer onder ons...

Maar klitten niet laten zitten, in amerika valt dat zelfs onder dierenmishandeling. Alles gaat trekken en smetten etc.
Zou de kat scheren en binnenhouden. Desnoods een kleedje voor de kachel leggen. Onze kat gaat altijd voor het luchtkanaal van de buisverwarming bij ons dus warme plekjes zoeken ze wel op.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:16

klitten zie je inderdaad niet op de foto.. (ik zal eens kijken of ik er een goede foto van kan maken, maar je voelt het meer dan dat je het ziet)

jeetje dat dat onder dierenmishandeling valt in amerika, ik bedoel het is toch iets wat in het wild ook kan gebeuren.. niet iets wat je een kat aan doet.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:20

Voor een tijdelijke oplossing: gewoon klittencreme gebruiken.

Als je het erg vervelend vind, breng je kat dan eens naar een trimsalon!

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:17

Iedere trimmer die katten doet haalt deze klitten er voor je uit zónder de kat te scheren.