konijn en cavia in 1 hok? kan dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unfearlover

konijn en cavia in 1 hok? kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 13:05

ik heb een konijn en een cavia. het konijn zit buiten in zijn paradijs en mag bijna elke dag los lopen in het huis en zomders in de ren. en mijn cavia zit in een binnen hok. die mag niet los lopen want dan gaat ie overal onder maar ik heb wel een renetje met speeltjes daar kan zij dan in. soms gaan ze ook wel eens samen in de ren dat gaat harstike goed het zijn goede vriendjes. maar nu vind ik het zielig dat ze apart zitten. dus wil ik ze graag bij elkaar maa rnu heb ik van iemand gehoort dat het niet kan omdat he tkonijn met zijn achter poten de cavia kan doden?? en de cavi\ is een vrouwtje en het konijn is een manetje maar zu kunnen toch niet samen baby ''koncias'' maken he??
dus kunnen ze samen in 1 hok??
nou wil ik graag antwoord uit ervaren of gewoon u mening.
alvast bedankt!

ellepel

Re: konijn en cavia in 1 hok? kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:13

een konijn kan hard trappen ja, maar een cavia kan heel hard bijten!!!

gewoon proberen denk ik, als ze maar genoeg ruimte hebben in het hok om weg te rennen.
als je ziet dat t toch misgaat dan uit elkaar halen.

en vriendin van me heeft haar konijnen en cavia's ook bij elkaar zitten en dat gaat heel goed.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:14

bij mij gaat dat schitterend, die 2 komen echt goed overeen !

unfearlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 13:17

oke bedankt! ik ga het er vanavond nog even met mijn moeder over hebben voor een grotere kooi want ik wil ze dan binnen hebben. maar mijn cavia zit nu in een kooi van 1m bij 50cm dat is een beetje klein voor met zen 2en. maar moet het konijn eerst even in de schuur want is het anders niet een beetje warm als die gelijk naar binnen gaat?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:19

zit je konijn alleen in een hok buiten? Heeft ie voldoende stro? Mijn konijn en cavia zitten samen buiten met veel stro en houden zich warm aan elkaar en aan het stro dus in principe kan je konijn ook buiten blijven.

unfearlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 13:21

ja maar als ze samen in 1 hok gaan kan mijn cavia toch niet ineens naar buiten in die kou? ze hebben veel stro en hooi en er liggen kleden over het hok heen.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:25

unfearlover schreef:
ja maar als ze samen in 1 hok gaan kan mijn cavia toch niet ineens naar buiten in die kou? ze hebben veel stro en hooi en er liggen kleden over het hok heen.

aah je cavia is gewoon om binnen te zitten? Neen, dan is dat inderdaad geen oplossing

unfearlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 13:29

maar het konijn kan toch wel naar binnen bij mijn cavia in eeen groter hok?

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:19

ja dat gaat perfect samen bij mij. Ik heb een mannetje cavia en een vrouwtje konijn. Ze kunnen niet meer zonder elkaar. Maar je moet wel een lekkere grote kooi hebben

benikweer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:22

ik heb 12 cacia's en 3 konijnen gehad...gewoon alles in 1 grote ren. De cavia's bleven in de winter ook gewoon buiten maar dan moet je ze wel al voor de winter buiten hebben gezet zodat ze kunnen wennen, nu kan dat idd niet meer.
Voor dat trappen van het konijn zou ik niet zo bang zijn...wel moet je zorgen dat er voldoende ruimte is zodat ze ook bij elkaar weg kunnen als ze dat willen.
succes en vooral veel plezier!!

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:53

bij mij zitten ze ook samen in een hok(+ren eraan) en ze kunnen nu neit meer zonder elkaar

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:56

Tja, een konijn kan inderdaad trappen, maar en cavia kan ook gemeen zijn hoor! Ik zal het gewoon proberen, als het niet goed gaat en tot ruzie uitloopt, doe ze dan weer apart! Maar ik denk dat het wel goed gaat hoor, aangezien ze ook lief tegen elkaar zijn als je ze samen in de ren zet!

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:05

Ik heb al heel lang (11 jaar) mijn mannetjes cavia en vrouwtjes konijn bij elkaar. Ze hebben het al jaren reuze gezellig. Zou wel een grote kooi aanschaffen. Zeker een konijn moet flink wat ruimte hebben. Als je cavia niet gewend is om in de winter buiten te staan kun je hem niet meer naar buiten doen.

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:06

Ik had eerst een cavia een jaar geleden ofzo, en pas geleden kwam er een konijn bij, nou het ging meteen goed, ze slapen ook altijd saampjes

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 19:18

ze gaan bijelkaar heb ik net besloten(alleen me moeder weet nog niet dat ik dat besloten heb maar daar komt ze vanzelf wel achter )
maar hoe groot moet de kooi dan ongeveer zijn ik dacht aan 1.20m bij 60 cm?? ik heb der nu een van 1m bij 50cm maar dat vind ik toch iets te klein.

maar iedereen bedankt voor de reacties

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:05

1.20 is toch maar een klein stukje groter? Ik vind dat te klein voor twee beesten. Ze hebben echt een veel grotere kooi nodig. Als dat niet lukt kun je ze altijd nog gezellig los laten lopen. Die van mij lopen ook iedere dag los.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:04

Het gaat idd vaak perfect samen, ik ken zelfs een cavia die altijd boven op het konijn ligt te slapen.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:47

haha..zo n cavia hebben wij ook gehad, konijn was ook enorm groot. als die ging liggen kwam de cavia erana en sprong er bovenop. zo lagen ze heel vaak in het zonnetje

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 11:57

het kan al niet meer mijn konijn is vanochtent overleden
ik krijg heel mischien een nieuwe die bij de caaf kan.
maarja ik voel me heel rot!

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:31

Het ziet er gezellig uit….een konijn en een cavia samen in een hok. Toch is dit absoluut af te raden. Konijnen en cavia’s zijn totaal verschillende dieren. Ze spreken elkaar taal niet en ook de voedselbehoeften zijn geheel verschillend.

Laten we beginnen met de communicatie. Cavia’s maken tal van geluiden om elkaar duidelijk te maken wat ze willen. (b.v. klappertanden als ze boos zijn) Konijnen (hebben sowieso al een heel erg territoriaal gedrag) grommen en stampen met hun achterpoten als ze boos zijn. Dit snapt een cavia niet. Mocht op zo’n moment de cavia achter het konijn doorlopen wordt de cavia flink getrapt. Dit kan inwendige bloedingen en zelfs gebroken ledematen tot gevolg hebben. Konijnen zijn ten allen tijde sterker dan cavia’s. Ook kunnen ze elkaar flinke bijtwonden (met nare abcessen tot gevolg) toebrengen. In de opvang komen geregeld cavia’s binnen die een aanvaring met een konijn hebben gehad, gevolg: flink aangevreten oren, gebroken rug (euthanasie is dan de enige oplossing) en tal van bijtwonden. Andersom kan een cavia een konijn ook lelijk toetakelen.

Alleen al om dit soort problemen te voorkomen kun je een konijn en een cavia beter niet samen huisvesten.

Dan het voedsel: Konijnen kunnen zelf vit. C aanmaken, cavia’s kunnen dit niet en zullen dit dus toegediend moeten krijgen dmv speciaal caviavoer. Geef geen gemengd knaagdieren voer want hierin zit geen of te weinig vit. C.

Verder moet een cavia veel groente en/of fruit eten en een konijn juist veel minder omdat deze dieren veel sneller diarree zullen krijgen.

Mijn advies luidt dan ook: Hou cavia’s en konijnen apart van elkaar. Er zullen zeker gevallen zijn dat het wel goed gaat (veel vaker gaat het echter fout) maar bedenk dat als je er 2 samen hebt zitten en het goed gaat dat het niet vanzelfsprekend is dat het konijn zomaar een nieuwe cavia accepteert als de cavia komt te overlijden.

Het beste kun je daarom je cavia een cavia vriendje geven en je konijn een konijnen vriendje.

Laat je hierin echter goed voorlichten (liefst niet door een dierenwinkel) vwb de introductie met nieuwe dieren onderling. Zo heb je de minste kans op gevechten en leven je konijn en cavia veel gelukkiger.

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:45

konijnen en cavia's kunnen makkelijk samen met elkaar in 1 hok, alleen toen ik dit deed bij mijn cavia en konijn (konijn was mannetje) ging mijn konijn er wel de hele dag opzitten..... en dat vond ik een beetje zielig voor de caaf, dus heb ik ze maar weer uit elkaar gehaald

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:48

Soms kan het wel, soms niet.
Wij hebben 4 konijnen...bij 2 kan de cavia er bij in...eigenlijk bij 3 maar een konijn vind het niet leuk. Bij die ene waarbij het nog meer niet kan zou de cavia vermoord worden.
Andere twee gaat wel goed, hoewel mijn mannetjes konijn de cavia nog wel eens wil dekken t zijn beide mannetjes...maar cavia vind dat niet leuk.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:19

ja vaak kan het samen maar dat ligt ook aan het konijn en aan de cavia mijn caaf kan goed met een konijn samen(ik heb geen konijn maar het was een van mijn zelf gefokte caafjes die naar kennissen ging en die hadden een konijn maar ze kreeg een kindje en die was allergie's voor konijnen dus moest die weg en werdt mijn caaf eenzaam dus is hij nu weer terug )

tubby4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:22

je kan hett beste eesrt de 2 hokjes naast elkaar zetten dat ze aan elkaar kunnen wennen en als dat goed gaat dan van hok verwisselen dat ze aan elkaars geur wenen en dan kunnen ze bij elkaar

hannatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:44

ik heb ook een mannetjes konijn en drie vrouwtjes cavia's en dat gaat hartstike goed ik had er eerst maar een bij zitten maar nu heb ik die andere twee er ook bij gedaan en dat gaat ook super dus maak je geen zorgen ikdenk niet dat er iest gebeurt en zowel dan zullen ze gaan vechten maar dat merk je gauw genoeg hoor

ik had dat verhaal nog nooit gehoord en volgens mij is het echt gewoon een banketstaaf verhaaltje ofzo

naja in iedergeval sucses