Gecastreerde kater poept en plast overal! HELP!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronieky

Gecastreerde kater poept en plast overal! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 15:52

wij hebben onze tonie al 2 jaar. soms plaste hij wel is ergens maar sinds we een nieuwe kat er bij hebben (ruim 4 maanden) loop het de spui gaten uit!!
en ik weet niet meer wat ik moet doen. toen snoes er net was werd het heel erg dus wij namen aan kwestie van wennen etc.
toen ging het weer beter en nu begint ie weer!!! me moeder begint nu te dreigen dat ie weg moet!! we hebben echt al heel veel geprobeerd van die spray daar heeft ie lak aan. een bepaald luchtje in het stopcontact dat een bepaalde werking heeft daar heeft ie nu ook lak aan. katten bakken worden elke dag verschoond er staan er zelfs 2. zit speciaal grit in tegen luchtjes enzo. hij gaat wel elke dag naar buiten krijgt goed voer en is niet ziek..
ik weet alleen echt niet meer wat ik moet doen hij is wel veel chagerijnig. het is best een buiten kat maar met dat koude weer¨gaat ie niet zo heel veel meer en s'avonds om 10 uur mag die niet meer naar buiten want s'nachts moet ie gewoon binnen blijven. ik weet echt niet waar het aan ligt.
hebben jullie een optie of weet ik het vertel het me want ik wl niet dat ie weg gaat maar het is wel vies...
HELP ME!!
groetjes,
iris

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:55

Staat niet echt juist hier denk ik
Ik denk dat het aan de andere kat ligt... Aangezien hij een kater is denk ik dat hij gewoon zijn 'territorium' afbakent. Maar dit weet ik niet zeker...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:35

idd territorium, volgens mij is er weinig aan te doen

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:39

Dit is meer iets voor beestenboel,
heb al getemt.

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:14

VMR --> Beestenboel.

ellepel

Re: Gecastreerde kater poept en plast overal! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:25

doet hij het als jullie er bij zijn???

en als je weg bent, dan zowiezo niet in de kamer laten maar zet hem dan buiten, of in de schuur/hok met zijn eigen kattebak erbij...

pff verder...tja is echt een gedragsprobleem.
vaak doen ze het omdat ze dan ( weliswaar negatieve ) aandacht krijgen...

knuffel hem helemaal suf, probeer eens een ander soort voer, kan zijn dat hij toch niet goed tegen het voer kan wat je nu hebt.
op momenten dat je hem betrapt op dat plassen/poepen til je hem op, zegt niks en zet hem in de kattebak...
dan negeer je hem een tijdje totdat ie zelf een knuffel komt halen..

ik weet niet zeker hoor, maar zou kunnen werken...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:34

Pas geleden kreeg ik dezelfde vraag via PB van een andere bokkster, dit was mijn antwoord (scheelt een hoop typewerk )

Mijn kat (gecastreerde kater van nu 13 jaar oud) doet het heel zijn leven al, maar niet "incidenteel" zoals bij jou, maar echt overal en altijd. Medisch helemaal nagekeken (verschillende keren) ook "alleen" (zonder andere katten in zijn omgeving) doet hij het. Bij Patches is het gewoon dominantie- en ik heb geen illusie dat het ooit overgaat

Maar er KAN wel een medisch probleem aan ten grondslag liggen : blaasgruis bijvoorbeeld. Of een gedragsprobleem in de zin van dat hij buiten met een andere kat geknokt heeft en dan zijn gram haalt bij jou!
Ik neem even aan dat hij gecastreerd is ? want door castratie lost dit probleem in 99% vd gevallen op.

Feliway heb ik idd gebruikt, hielp niets ! Ook heb ik Patches een tijd lang een kalmerend middel gegeven....hielp niets ! Ik heb zelfs zo'n dierentolk ingeschakeld om achter het probleem te komen

Zijn het vaste plaatsen waar jouw kat het doet ? want in dat geval zou je wel Feliway spray of Catnip spray kunnen proberen op die plaatsen (niet schoonmaken met sterk ruikende middelen he ! want dat werkt averechts en zullen ze nogmaals proberen hun geur te verspreiden)

Patches pakt gewoon heel het huis, alle muren, tegen het bed, zelfs op tafel Dus ik heb nu de beslissing genomen dat hij niet meer in huis mag- tenzij hij zijn "broek" aan heeft. Je kunt bij dierenwinkels van die broeken kopen die voor loopse teven bedoelt zijn. Hij heeft dus 1x geprobeerd met die broek aan te sprayen....en dat was geen sucess vond hij zelf (ik wel !)

En aangezien hij het dus altijd doet, wat de omstandigheden ook zijn (als enige kat in huis of meerdere-waar hij overigens goed mee op kan schieten maar wel altijd de baas van is) heb ik nu in totaal 6 katten. In de zomer vaak nog meer omdat ik kittens opvang die ik zelf in het bos vind (gedumped) of van het dierenasiel als ze vol zitten. Het maakt toch niet uit, hij doet het altijd !

Dus: concrete tips heb ik niet, castreren als dat nog niet gebeurd is, niet schoonmaken met chloor of sterkruikende middelen, straffen (uit wanhoop heb ik hem zelfs met de neus er doorgehaald en kop onder de kraan gestoken -helpt niet) Misschien wel die Feliway of Catnip spray- als het vaste plaatsen zijn.

Ik heb de vloerbedekking in mijn slaapkamer moeten verwijderen (was 2 jaar oud) vanwege de stank, nachtkastje was ook niet meer te redden, mijn hele huis moet geschilderd worden want tot 1 m hoogte zie je de plekken OVERAL de geur is gelukkig wel weg.

kan je alleen maar veel sterkte wensen

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:40

Dit ligt aan de andere kat. Er is een indringer dus hij gaat zijn teretorium afzetten. Je zegt zelf al sinds de andere kat erbij is.

Het enige wat ik kan zeggen als er een kat weg moet. De andere kat! Anders is het heel oneerlijk voor het beestje wat er al 2 jaar is.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:40

Is uit angst voor een indringer of als territorium markering. Het beste is een volledig nieuwe kattebak ver van de andere zetten, en hem proberen daarop te laten gaan.

Veronieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 12:24

een nieuwe kattenbak is al aanwezig, ander voer geprobeerd helpt niet. en hij deed het ook al voor dat die nieuwe kwam. en knuffelen houdt die niet van het is nooit een knuffel kat geweest alleen als hij daar zin in heeft als ik hem bijv op til word ie woest! dan gaat hij heel fals grommen en mauwen heel raar en klinkt heel gemeen.
echt een vaste plek heeft niet wel het liefts tussen kleren maak niet uit van wie
aan blaas gruis heb ik eerlijk gezegd nooit aan gedacht.
en iemand die met dieren praat.... hoe kom je aan zo'n iemand...
groetjes,
iris

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:27

Kan je de neiuwe kat niet voorlopig in een soort bench zetten, waar ze kunnen wennen aan elkaar zonder te kunnen aanvallen. Dan krijgen ze meer vertrouwen misschien...
En ze stilaan dichter bij elkaar laten eten. Dan als dat goed gaat, 1 kamer voor de nieuwe kat, enz...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:59

kijk eens op kattenpraat.nl is net zo'n forum als bokt maar dan voor kattenliefhebbers, er staan daar een heleboel tips en trucs over 'wildplassers' en uiteraard nog vele andere tips. misschien kun je daar je vraag plaatsen? Ook zitten daar dierentolken dus je kan je daar lekker uitleven.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:03

Toen ik heel klein was hadden we ook zo'n poes / kater weet niet meer wat het was .. maar toen was net onze andere poes in geslapen .. dit is juist net het omgekeerde denk ik maar die is uiteindelijk naar een goed baasje gegaan .. waar nog meer andere poesen enzo waren ..

Veronieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 20:36

cissy schreef:
kijk eens op kattenpraat.nl is net zo'n forum als bokt maar dan voor kattenliefhebbers, er staan daar een heleboel tips en trucs over 'wildplassers' en uiteraard nog vele andere tips. misschien kun je daar je vraag plaatsen? Ook zitten daar dierentolken dus je kan je daar lekker uitleven.

bedankt voor de tip ik zal daar verder kijken kom ik denk verder mee dan hier.
iig allemaal bedankt!!
groetjes,
iris