Konijnen, hoe lang dragend? etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

none

Konijnen, hoe lang dragend? etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 15:07

Afbeelding
Deze twee dreumessen hadden wij als twee rammen gekocht.

Nu haalde ik gisteren allebei de konijnen uit het hok. Ik vond het wel heel opvallend dat de een een veel dikkere buik had. Ook dacht ik tepels te voelen.
Nu blijkt het toch zeker een mannetje en een vrouwtje te zijn. Terwilj de fokker er zeker van was dat het twee mannetjes waren.

Waarschijnlijk is het ene konijn nu ook dragend, aangezien ze een dikker buikje heeft en je al tepels kunt voelen. Ik heb alleen geen flauw idé hoe lang ze al dragend is. We hebben ze in mei gekocht, toen waren ze 8 weken oud. Wanneer zijn ze precies geslachtsrijp? En is ze niet veel te jong om jongen te krijgen? Maakt het bij konijnen nog veel uit dat het familie van elkaar is? (ja, waarschijnlijk weet ik de meeste antwoorden wel, maar wil toch even navragen )

Ik ben me nu dus in de konijnen aan het verdiepen
HOe lang is een konijn nu eigenlijk dragend? Wanneer kunnen we de kleintjes verwachten?
We zetten het vrouwtje nu ook binnen neer (in de schuurt) en het mannetje gewoon buiten. Zijn er verder nog dingen waar we op moeten letten?

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 15:09

En reacties als: Waarom 2 mannetjes dat kan niet!; dit is onverantwoord! Of, Je moet niet zomaar konijnen gaan fokken zonder dat je er verstand van hebt. Hoef ik niet

Verder ben ik ook in mijn grote konijnenboek aan het kijken

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:15

2 mannetje konijnen gaan toch altijd vechten dat is wat mij er altijd is vertelt.
Maar het zijn wel 2 mooie konijnen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:20

2 mannentjes kunnen prima samen.. ik heb verschillende kopeltjes gehad zonder problemen..

Een konijn draagd 30 dagen.. ze zijn met ongeveer 3 'a 4 maanden geslachtsrijp..

miss_nadine

Re: Konijnen, hoe lang dragend? etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:23

Een konijn moet vanaf 3 maanden in principe gescheiden worden van het mannetje, zij kunnen dan geslachtsrijp zijn. Vaak duurt die toch iets langer, zeg maar vanaf de vierde maand.
Een vrouwtje moet minimaal 6 maanden (kleinere rassen) zijn voordat zij een nestje mag, het liefst een jaar of ouder. Een te vroeg zwangerschap kan problemen veroorzaken als stress, geen melk geven, jongen verwaarlozen en zelfs vroegtijdig sterven (ga daar maar niet vanuit hoor).
Verder duurt de draagtijd van een konijn gemiddeld 31 dagen. Dwergrassen kunnen al vanaf 28 dagen bevallen en grotere rassen wel eens op 33 dagen.
Je kunt merken dat je konijn zwanger is als ze dikker word en de tepels wat verdikken. Maar níks is zeker want een schijnzwangerschap vertoont de zelfde verschijnselen. Een dag tot een paar uur voor de bevalling gaat zij een nestje maken. Zorg dat het hok een week voor de bevalling goed schoongemaakt is en zorg voor voldoende hooi en stro dat zij als nestmateriaal kan gebruiken.
Haal het mannetje en vrouwtje uit elkaar want het vrouwtje is gelijk na de bavalling al weer vruchtbaar.
Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.
Succes!

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 15:42

Allemaal bedankt voor de reactie.
Ja twee mannetjes ik weet het niet, mij is vertel ddat het wel kon, ze hebben altijd bij elkaar gezeten
Maarj, het zijn dus niet 2 mannetjes

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:40

Wat ga je nou met het mannetje doen? En met de kleintjes?
Ben benieuwd wanneer ze gaat bevallen, het kan dus eigenlijk elk moment gebeuren .

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:03

Ik denk dat het nog wel een weekje of 2 duurt. Maar ik ben ook erg benieuwd.
Zodra ik meer weet zou ik het meteen melden

Voorlopig blijven het mannetje en vrouwjte bijde nog. Ik mag ze alleen niet allemaal houden dus ik meot er nog over na denken wie er gaat, mannetje, vrouwtje of wat kleintjes

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:09

ik dacht eerst dat ik 2 vrouwtjes had.. zijn het 2 mannetjes..
ze vechten niet echt ofzoo.. dus het kan op zich wel hoor ;P
maar goed... de info is eik al gegeven.. hoop dat de bevalling
goed gaat

xxx

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:49

je zou de man kunnen laten castreren en na verloop van tijd weer bij de vrouw kunnen plaatsen.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:33

Daar zaten we al over te denken annechien. Maar aangezien er toch wat verkocht moeten worden, is het misschien handiger om 2 vrouwtjes te houden ":)

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:39

Je kunt idd het mannetje laten castreren, of 2 vrouwtjes houden.

De draagtijd is al genoemd. Het is heel waarschijnlijk dat ze de eerste keer de jongen doodbijt. Mijn konijn was ook erg jong toen ze voor de eerste keer beviel, en heeft ze ook doodgebeten. Dit hoeft natuurlijk niet, ik heb ook voedsters gehad waarbij alles direct de eerste keer goed ging

Het is een beetje afwachten wanneer de jongen geboren worden. Het is slim om ze nu uit elkaar te halen en het vrouwtje (als ze buiten staan) op een beschutte plek te zetten. Je hoeft haar niet naar binnen te halen, want mams maakt zelf het nestje warm genoeg

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:10

30 dagen. En over ongeveer 30 dagen krijg ik kleine jonge rexjes!

Kikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:53

Het maakt niet zo heel veel uit dat het familie van elkaar is, iig heeft is ons ene konijn gedekt door haar broertje (meneer laat zich niet tegen houden door een houten schot) en heeft een prachtig nestje van 5 babies gekregen.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 15:19

Het konijn word nu wat wild, heel gek, kan dat er wat mee te maken hebben?