Kat krabt & bijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

Kat krabt & bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 14:23

Nou het is niet mijn kat. Maar wel de kat van mensen waar ik regelmatig moet gaan babysitten...Het gebeurt elke keer weer, eerst komt de poes tegen je aanliggen en te brommen en plots grijpt ze naar je hand (of het dichtsbijzijnde in de buurt) en bijt ze er in...
Vorige keer toen ik was gaan babysitten zat de poest met Robbe (een jongen van 9 jaar oud) op de schoot. Poes ligt gelukzalig te dromen en ineens, krab en bijt ze in Robbes hand. Mijn reflex was dus dat ik er op af 'vloog' Wou ik de poes pakken, krabt ze ook al naar mij... Robbe begon gewoon met z'n arm te zwieren zodat de poes uiteindelijk zou moeten los laten...Zijn hand vol krassen enzo...
Heeft iemand een idee wat ik eraan zou kunnen doen als de poes dat nog eens doet?
Alvast bedankt!

joyceje13

Re: Kat krabt & bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:18

ik heb zelf ook heel veel katten gehad
maar dit hebben ze nooit gedaan.
het ligt natuurlijk aan de situatie.
ik weet niet wat er is gebeurd onverwachtse bewegingen
ofzo. maar als er niks ana de hand was zou ik naar de dierenarts
gaan met het beestje. het kan zijn dat zij/hij ergens last van heeft.
bv opeens steken ergens en dan gek word.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:49

Onze kat deed dit ook. Wij hebben het nooit laten controleren ofzo door de DA, wij hielden het op speelsigheid. Het ligt ook aan wat voor bui de kat is. Wij konden aan dr ogen zien of je op moest passen en op dat soort momenten haalden we dr dan gewoon niet aan. Maar soms als je inderdaad aan het kroelen was hing ze ineens in je arm of beet ze in je hand. Ik denk dat het gewoon joligheid is, of een manier om duidelijk te maken dat ie er genoeg van heeft. onze kat was al wel wat ouder, het kan ook dat ze aan het dementeren was. Ik weet niet hoe oud deze kat is?

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:26

Mijn noorse boskat deed dat ook. Als je haar aan het aaien was hing ze uit het niets in je arm.
Wij hebben haar elke keer als ze het deed een flinke oplawaai gegeven, en haar verder genegeerd. Ze kwam dan vanzelf weer bij je liggen en leerde ze dat als zij lief was waren wij ook lief, en als zij niet lief was waren wij ook niet lief.
Na een tijdje had ze precies door wat de bedoeling was. Ze kan nu uren bij je liggen zonder te proberen je arm eraf te bijten.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 16:53

Bedankt voor de reacties!
@joyceje13: Toen ze het bij mij deedt, had ik geen onverwachtte bewegingen gemaakt, ik lag half in slaap voor de tv, toen was ik weer wakker!
@Jallist: Ik weet ook niet hoe oud deze kat is, ik denk ongeveer 2 jaar, daarvoor hadden ze een andere kat
@Robyn: De jongen had zo hard met z'n armen gezwaaid dat de kat op de grond viel, die kwam niet terug (toch niet het eerste kwartier...) Als ze het bij mij doet krijgt ze ook een flinke oplawaai, maar ik weet niet of ze dat anders ook doen, de andere kindjes zijn 4 en 6 jaar en die beginnen telkens te wenen...Ga je eerst naar de kindjes en ja, dan is de poes al weg...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:55

wat heel goed werkt is het volgende:

zodra die kat je weer aanvliegt pak je hem in zijn nekvel en knijp er gerust maar even heel hard in!
daarbij zeg je ook gewoon van " nee!, dat mag niet!"

meteen als je hem in zijn nek pakt draai je hem iets om, je drukt hem zeg maar als t ware met je hand in zijn nekvel naar beneden zodat hij iets draait.

de moederpoes zou dit ook doen bij haar jongen als die vervelend zijn.
en klopt, verder negeren , pas als hij zelf lief doet doe jij ook weer lief.
pakt hij je weer dan meteen weer in dat nekvel grijpen.

let ook goed op de lichaamstaal van de kat, zodra je ziet dat hij begint te wiebelen met het puntje van zijn staart is dat een teken dat hij het niet leuk vind en waarschijnlijk dan binnen enkele tellen je weer wil pakken...
daar kun je dan op inspelen door hem weg te duwen.

deze kat hefet misschien helemaal niet geleerd om zelf weg te gaan als hij iets niet leuk vind ,maar laat zijn ongenoegen blijken door je te pakken, maar jij bent mens en dat mag niet!

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:56

De poes van mijn buren doet dat ook, maar ze was vroeger een zwerfkat. Ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft maar ik denk het wel.

(weet je wat de kat zijn verleden is? )

Stefaaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 16:57

@MoonChloe: ik weet niet wat de kat zijn/haar (weet het zelf niet...) verleden is. Ik denk niet dat het vroeger een zwerfkat was...

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:58

Ik denk dat je een heel eind komt met het advies van ellepel. Waarschijnlijk is de betreffende kat vrij jong uit het nest gehaald en heeft van zijn moeder dus niet goed geleerd dat de nageltjes alleen zijn om aan te vallen. Wat dat betreft bne ik blij dat mijn kat al ruim een jaar was toen hij bij moeders weg ging, die zal nooit ongepast zijn nagels gebruiken.

Stefaaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 17:02

Oké, dank jullie wel, ik zal het advies van Ellepel toepassen als ik nog eens ga babysitten en de poes weer eens aanvalt. Ik weet niet of de poes vroeg is weg gehaald van de moeder, eigenlijk weet ik er niets van...Maar bedankt allemaal!

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:03

wat Falona zegt klopt waarschijnlijk.
de kat heeft niet geleerd van de moeder dat dit niet mag
ellepel heeft een goede theorie om het af te leren.
alleen het ligt aan de kat zelf of ie erop reageerd.
mijn kat bijv zou er nog erger van worden het is een
schrikachtig katje en zou je dna nog erger pijn gaan doen.
maar zo te zien is dit geen schrik diertje.
is dat wel zo kun je het beste het diertje van je afhalen en
als je ziet dat ze het weer wil doen wegduwen.
voor de rest gewoon totaal negeren tot ie weer lief doet.
ps: mijn kat heeft geen raar verleden want ze is
bij ons thuis geboren. iedere kat is gewoon anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:05

en zelf een zwerver kan manieren leren hoor...

maar vraag die mensen zelf ook eens of het normaal is wat die kat doet, misschien hebben zij er een hele goede uitleg van??

ik heb hier 2 katten, en eentje daarvan heb ik nu 3 jaar en was idd een zwerver.
hele lieve kat geworden, alleen kan ze wel es boos worden als ik haar staart pak

whehehe dan gaat ze echt grommen, ik leer haar nu zelf gewoon dat ze dan bij me weggaat, en me niet mag aanvallen,( heeft ze 1x geprobeerd en toen kreeg ze vliegles. }> )

maar idd wel uitkijken,want t akn altijd zijnd at ie nog veel bozer op je gaat worden als t een kat is die dominant is..

goed op dat puntje van zijn staart letten, zie je die wiebelen? dan wegsturen...

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:07

ellepel schreef:
wat heel goed werkt is het volgende:

zodra die kat je weer aanvliegt pak je hem in zijn nekvel en knijp er gerust maar even heel hard in!
daarbij zeg je ook gewoon van " nee!, dat mag niet!"

meteen als je hem in zijn nek pakt draai je hem iets om, je drukt hem zeg maar als t ware met je hand in zijn nekvel naar beneden zodat hij iets draait.

de moederpoes zou dit ook doen bij haar jongen als die vervelend zijn.
en klopt, verder negeren , pas als hij zelf lief doet doe jij ook weer lief.
pakt hij je weer dan meteen weer in dat nekvel grijpen.

let ook goed op de lichaamstaal van de kat, zodra je ziet dat hij begint te wiebelen met het puntje van zijn staart is dat een teken dat hij het niet leuk vind en waarschijnlijk dan binnen enkele tellen je weer wil pakken...
daar kun je dan op inspelen door hem weg te duwen.

deze kat hefet misschien helemaal niet geleerd om zelf weg te gaan als hij iets niet leuk vind ,maar laat zijn ongenoegen blijken door je te pakken, maar jij bent mens en dat mag niet!

Precies, maak hem maar eens flink duidelijk dat je daar niet van gediend bent. Met zo'n kat moet je even laten merken wie er de baas is. Mijn kat is af en toe ook een bijterd, maar zodra hij iets probeerd pak ik hem bij zijn nekvel en druk ik hem een beetje naar beneden, zodat hij niet kan bewegen (en dus niet weer in de aanval kan gaan). Hij heeft hier perfect van geleerd; zodra hem iets niet zint wil hij nog wel eens aanstalten maken tot bijten, maar voordat hij me raakt trekt hij zich meteen terug, omdat hij weet dat dit niet mag.

Probeer ook een snelle reflex te hebben. Hoe sneller jij op het bijten en krabben reageert, hoe verbaasder de kat is, en hoe minder hij kan doen.

Ktje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:11

Mijn kat doet dit ook weleens. Zo heeft ze een keer mijn kleine nichtje in d'r gezicht gekrabt terwijl ze alleen maar naar haar stond te kijken. Mijn kat is vermoedelijk ooit gepest door de kinderen van de vorige eigenaar, maar toch is het gedrag niet acceptabel.
Ik doe eigenlijk ook precies wat ellepel beschrijft. Een kat slaan dat begrijpen ze vaak niet, maar ze flink in het nekvel grijpen dat begrijpen ze prima. Mijn kat is inmiddels zo ver dat ze in mijn bijzijn nooit iemand zal aanvallen. Maar als je alleen met haar bent is dat nog weleens anders.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 18:19

Bedankt!
Als ze het nog eens doet zal ik het melden aan de mensen, maar ik denk wel dat ze het weten, regelmatig zeggen de kindjes, "kijk dat heeft de poes gedaan" zie je zo een schrammetje op hun arm ofzo...het gebeurt niet veel en is nooit echt erg.
Bedankt voor al jullie tips!

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:14

Mijn kat deed dit altijd uit liefde, maar dan was het heel zacht bijten en niet krabben... blijft de kat daarna nog gewoon op schoot zitten? Anders moet je de poes gewoon van je schoot af dieuwen, dan is de boodschap wel duidelijk maar dat hangt er dus een beetje vanaf op wat voor manier de kat het doet. Mijn kat die er helaas niet meer is deed dit nl ook, weet verder eht achtergrond van mijn kat niet, maar ze was iig overreden en als ze beet was ik ook helemaal neit boos, kwam gewoon omdat ze bang was.

xil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:16

Prima manier inderdaad om het zo op te lossen!

Als het werkt tenminste . Want onze kat valt je gewoon echt aan (hangt ook echt in je benen als je langsloopt) en is dan niet te pakken in zijn nekvel. Je kan er niet in de buurt komen namelijk, want ze draait de hele tijd met je mee... En als je haar dan een keer heb (als je heel snel was), dan springt ze helemaal uit haar vel..

Dus ik hoop dat jij meer succes heb met de kat

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:06

Bedankt!
@ Pinkypower: De kat blijft niet op de schoot zitten, je duwt ze dan automatisch weg...na een tijdje komt ze wel terug
@xil: ik had ze als eens geprobeerd om met het nekvel vast te grijpen, niet dat dat ging hoor, ze was je altijd te snel af, volgende keer beter denk ik dan maar!

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:17

onze kat doet dat ook als je der lekker aait licht ze lekker te spinnen,dan in 1x springt ze op en pakt ze je hand en bijt erin en wil ze snel wegrennen,een tik geven zou ik niet doen word de kat alleen maar bang van je kan haar ook wel in het nekvel pakken en op de gang zetten zodat ze even kan afkoelen en laat je der daar een kwartier zitten ofzo haha mischien helpt het maar slaan helpt niet or!word ie alleen maar bang van

Stefaaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:19

Slaan zal ik niet vlug gaan doen...ik zal haar de volgende keer gewoon bij het nekvel proberen te grijpen, als dat lukt tenminste! Ofwel blijft de poes dan een avondje buiten als ik kom babysitte, poes blijft vaak buiten.
Bedankt voor jullie tips allemaal!

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:31

mijn kat heeft nog onterecht naar mij uitgehaald of gebeten, mocht ie dat doen kan ie een flinke klap terug verwachten.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:24

Mijn kat doet dit ook soms, alleen niet zo hard. Ben je ze lief aan het aaien, bijt ze plots in je hand; Dan negeren we ze gewoon omdat ze wil slapen en er gewoon geneog van heeft. Maar haar pupillen staan dan open als ze gaat aanvallen, dan weten e dat ze geneog heeft.