Cavia's per groep huisvesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Cavia's per groep huisvesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:42

Ik heb op dit moment naast alle opvangers 5 eigen cavia's: een beertje en 4 zeugjes, die per tweetal in een hok zitten. Deze 5 gaan niet meer weg, en mijn droom is eigenlijk al jaren om ze met z'n allen in een enorm hok te huisvesten. Omdat cavia's zeer sociale groepsdieren zijn, en het mannetje dan niet meer alleen zit. Ik heb een hekel aan sociale dieren alleen in een hok, en wil graag dat ze de ruimte hebben en veel kunnen rennen. Ze hebben op zich ook een zolderkamer, die voor hen is ingericht, en waar ze kunnen rennen en spelen. Daar komen ze ook regelmatig in, maar toch zitten ze natuurlijk een groot deel van hun leven in het hok. Nu kan ik een groot hok overnemen van iemand in de buurt. (150x75 cm + plateau) Maar toch twijfel ik een beetje, vooral ivm ziekte. Ook omdat ik veel dieren heb opgevangen, heb ik meerdere keren meegemaakt dat er eentje ziek werd, en als er eentje ziek is heb je vaak een groot probleem. Voor je het weet zijn ze allemaal ziek, en cavia's zijn in dat geval niet zo sterk. Allemaal aan de AB en elke paar uren dwangvoeren, alles in quarantaine en constant ontsmetten. Om nog maar niet te spreken over de enorme dierenartsrekeningen. Ik heb de dieren nu per 2 of 3 gehuisvest, mocht er ziekte komen, dan is het nog te overzien, maar als ze per 5 zitten heb je veel grotere kans dat ze alle 5 al besmet zijn tegen de tijd dat ze ziekteverschijnselen zichtbaar worden. Nu is de kans op ziekte niet zo heel groot, ook omdat ik bijna niet meer opvang, maar na eerdere ervaringen ben ik er toch heel erg voorzichtig mee geworden.

En dan het mannetje... ik weet bijna zeker dat hij onvruchtbaar is. Hij heeft veel zeugjes gedekt, en het was altijd meteen raak. Anderhalf jaar geleden is hij een keer door een hond gepakt, liep allemaal goed af, hij bloedde alleen een beetje uit een piemel. Verder niks aan de hand, alleen sindsdien heeft hij nooit meer kindjes gemaakt, terwijl hij langere tijd bij verschillende zeugjes is geweest. Nu twijfel ik dus ook of ik hem zal laten castreren of niet. Dit is geen risicoloze operatie voor een cavia, en de kans dat hij al onvruchtbaar is, is dus groot. Ik wil hem niet voor niks laten opereren, maar nu weet ik het dus niet helemaal zeker. Terwijl 2 van de 4 zeugjes dochters van hem zijn, en inteelt moeten we natuurlijk niet hebben.

Maar 1 groot hok met een groep cavia's, dat lijkt me echt leuk.
Wat zouden jullie doen?

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:08

je kan het eerst gewoon proberen of ze niet gaan vechten ofzo,, maar het lijkt me wel leuk een groot hok met een groep cavia's.
mijn cavia zit met mijn konijn in een hok, en ze vechten niet:)

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 13:33

Nee dat heb ik al geprobeerd, ze kunnen het op de speelzolder in ieder geval prima met elkaar vinden.
Vanavond zal ik ze in een wat kleinere ruimte bij elkaar zetten.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:36

als dat goed gaat kan het denk ik wel

Annechien

Re: Cavia's per groep huisvesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:47

ik zou de beer laten castreren als ik jou was. De kans dat het namelijk nog steeds werkt is wel aanwezig! En je zegt het zelf al dat je geen zin hebt in inteelt. Ik weet dat het een risico volle operatie is. Maar als ik het moet afwegen tegen inteelt en ongewenste kleintjes dan weet ik het wel.

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 10:28

Dat is ook zo Annechien, je weet het nu nooit 100% zeker.
Maar z'n leven op het spel zetten terwijl dat waarschijnlijk niet eens nodig is...
Ik ga morgen eerst eens proberen sperma op te vangen en dat onder de microscoop op zaadcellen te controleren.
Al wordt dat een erg lastige klus, sowieso al om dat op te vangen, en dan moet het ook nog binnen een uur nagekeken worden.
Hihi dan moet ik snel naar school toe, want ik heb thuis geen microscoop.

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:46

cavia meenemen is ook een optie, vers van de pers hahaha

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 10:50

Ja, dacht ik ook aan, dat mag op zich ook wel.
Alleen moet ik dan ook 1 van m'n zeugjes mee, anders kan ik nooit sperma opvangen.
We werken morgen in het laboratorium, misschien dat ik tussendoor even met die cavia's kan prutsen...
Denk er nog wel even over na.