Wat te doen met deze nijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Wat te doen met deze nijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 14:14

Er was eens...
Nee laat ik zo maar niet beginnen

Een tijdje geleden hebben een vriendin en ik onze konijnen bij elkaar gezet met het doel -> kleintjes.
Dat is allemaal prima gelukt en 29 september zijn Stip en Streep (nu Moes) geboren.

(Stip: stip op het hoofd, Streep: streep op het hoofd... *de logica *)
    Afbeelding

Afbeelding

Als ik het mij goed herinner, 7 weken later heb ik Stip mee genomen naar mijn huis en zit zij nu gescheiden in een groot konijnenhok. De vader, Nijn, zit namelijk beneden en het is nu al ongeveer 3 a 4 weken geleden dat hij gecastreerd is. Inteelt is niet zo fijn
Bij de dierenarts zeiden ze dat ze al na 2 weken bij elkaar mochten... maar, nu het probleem!
Stip is super gestressed bij Nijn! De situatie:

Stip en Nijn lopen vrolijk rond, totdat Nijn Stip heeft gezien en hij sjeest hier onmiddelijk achterna; hi wil tegen Stip op rijden omdat dat een teken van dominantie is bij konijnen. Stip laat het alleen niet toe dus ze blijft de hele tijd wegrennen van Nijn en het lijkt op een soort tikkertje.
Heel soms geeft ze zich eventjes over en laat ze zich likken (volgens mij, zo goed kan ik het nou ook weer niet zien ) door Nijn, maar dan springt ze weer gestressed weg.
Maar na een tijdje gaat ze wel weer naar hem toe rennen, alsof ze hem plaagt.

Ik heb het hok ook een keer gescheiden, wat erg lastig was want Stip kan door de gaten heen met wat geworstel en ik heb alles met gaas af moeten zetten. Vervolgens was ze toch onsnapt... 3 keer.
(Maar wel terug gekomen )

Weet iemand hier raad mee?
Ik ga mij nu aankleden en plaats zo nog wat foto's

Liefs,
Mier

soubieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:23

wat mooie beesjes zeg !!
Ik weet niet wat je best doet ( mijn nijntjes zitten apart) Maar kunnen ze niet apart blijven zitten ? Dat is denk ik de beste oplossing. Ik hoop dat je iets beters vindt !

xx tiney

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:24

Mits de konijnen genoeg vluchtruimte hebben kan het imo best.
Toen ik mijn konijnen, Max en Floor, bij elkaar zette, wilde Max, die gecastreerd was, ook niets anders dan rijden. Was na een paar dagen ook zo goed als over. Moet ik er wel bij zeggen dat ze met zijn tweeen een flink hok en een compleet balkon van 4 bij 1,5 meter voor zichzelf hadden.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:32

Ons konijn was nogal eenzaam nadat haar vriendinnetje overleden was. Wij hebben er een gecastreerd mannetje uit het asiel bij gehaald. Eerst hadden we ze gewoon bij elkaar gezet, ons vrouwtje jaagde de nieuwe rond en trok hem plukken haar uit. Was dus duidelijk dat het niet zo makkelijk zou gaan. Onze konijnen zitten buiten in een grote ren, we hebben het nieuwe konijn een dag of 2 in een hok gezet in die ren, zodat ons konijn rustig aan de nieuweling kon wennen. Daarna hebben we het omgewisseld, ons konijn een tijdje in het hok en de nieuwe buiten. Na weer een paar dagen hebben we het hok weer open gezet en sindsdien zijn ze de beste maatjes.

Zorg dus dat ze allebei genoeg ruimte hebben en plaats ze niet samen in een kleine ruimte om te wennen. Geef ze de kans elkaars geur te leren kennen zonder dat ze daarbij direct met elkaar in contact te hoeven zijn (zoals wij ons konijn in het hok waar de nieuwe in had gezeten hebben gezet). Succes

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:47

Thanks voor de tips, ik had al op paar sites gekeken en wist dit al maar ze zijn nogsteeds gestressed bij elkaar. Eerst maar even het hok fixen zodat ze niet op de benede-verdieping kan ontsnappen want ze was vandaag weer ontsnapt nadat ik het hok dus 'vlucht-vrij' gemaakt had... dus niet.
Morgen maar eens kijken wat er nog aan kan gebeuren

Flore

Re: Wat te doen met deze nijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:54

Ze zeggen altijd dat je ze eerst een tijdje op een neutrale plaats aan elkaar moet laten wennen want anders denk de een dat de ander een indringer is! Je moet ze eerst ook niet te lang bijelkaar zetten maar het opbouwen. En sommige konijnen klikken gewoon niet met elkaar dus als het ruzieen blijft dan kun je het beste de ren in tweeen delen.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:00

Je hebt dus een nieuw konijn en het teretorium van een ander gedaan? Niet zo gek. Zorg dat ze in een neutrale omgeving lopen en genoeg ruimte
En super dat je 2 konijnen hebt, want beter 2 dan 1 en kan dat niet dan geen. Geef ze de tijd. Die van mij zijn soms ook aan het vechten als geen gek, lost vanzelf op met genoeg ruimte.